Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Snubler/løfter ikke benene
Forfatter: 
Dato:  10-08-2014 23:05

For et par måneder siden snublede og faldt min hest, med mig på ryggen - ingen kom til skade.
Han er lidt 'klodset' hvad angår hans benløft - han snøvler ofte op ad en LILLE bakke, da han ikke løfter benet nok fx. Og hvis jeg ligger bomme på banen, rammer han med spidsen af hoven eller ligefrem træder på bommen... Han kan godt springe, uden at rive ned dog.

Jeg er totalt i vildrede - aner ikke hvad jeg skal gøre for at 'vække' ham! Frygter for at vi falder hver gang vi skal op/ned af en kant :-(

 

HJÆLP!


 

mvh freja

-hjalte følsbjerg-

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tag fat i smeden.
Forfatter: 
Dato:  11-08-2014 06:52
I første omgang beskriver du problemet for din smed. Det kan være, at din hest skal skos en smule anderledes, så bevægelsen i forbenene afvikles anderledes.

Prøv evt. at skifte smed, hvis det ikke hjælper.

Hvis der stadig ingen effekt er, så er dyrlægen vejen frem. Det kan jo være, at der er røntgenforandringer, der kræver en helt tredje slags specialsko eller anden behandling.

Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  11-08-2014 11:03

 

Det kan være alt fra nogen smeden kan hjælpe med, det kan være en hest der har brug for fys/osteopat, det kan være ridningen og det kan være noget mere alvorligt ovre i spat eller gigt.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 jfbhebdj
Forfatter: 
Dato:  11-08-2014 12:20

Har haft smeden ind over. Han lagde skoen lidt anderledes, med 'overrulning', det hjalp ikke + han begyndte at smide skoene på folden... Har haft en kranio sakral terapeut på ham og hun kunne intet finde. Jeg har på fornemmelsen at det er dovenskab - som i at 'går den, så går den'.


 

mvh freja

-hjalte følsbjerg-

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadlen?
Forfatter: 
Dato:  11-08-2014 14:08

Ligger sadlen korrekt? Min hest havde samme problem, der forsvandt da han fik en ny sadel der ikke trykkede på skulderen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 det kan være
Forfatter: 
Dato:  11-08-2014 16:13

Udover at det kan skyldes skoene - og hovene - især hvis den er langtået - så kan det være sadlen som en nævner. Men du bør også overveje at få tjekket den af dyrlægen for om den er slinger i let grad eller om der er andre årsager til at den snubler. Jeg tror desværre ikke hesten gør det af dovenskab - men nok nærmere fordi der er et problem.


Sorte søger part

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  12-08-2014 00:45

Ikke får at være pesimist, men

 

En hest der gik rent gennem handelsundersøgelsen, begyndte meget kort efter at snuble. Men eftersom den jo var gået rent gennem handelsundersøgelse, troede vi i første omgang at det skyldes at den skulle drives lidt mere bagfra. Smeden skoede den anderledes, men intet hjalp. Til sidst kom dyrlægen på banen og kunne ret hurtig konstatere gigt i begge kodeled på forhovene. Den fik tilskud og dyrlæge kom hver tredje måned og gav indsprøjtning i leddene, men til sidst måtte den aflives, fordi den fik kroniske smerter.

 

Desværre er det ikke min eneste erfaring med snublende heste, der viser sig at have gigt.

 

Så hvis jeg var dig, ville jeg nok ofre en grundig dyrlæge undersøgelse af forbenene.

 

Er det bagbenen den snubler med, kan spat også være en årsag.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Keflbflebdv
Forfatter: 
Dato:  12-08-2014 15:22

Sadlen er købt og tilpasset af en sadelmager, så det burde ikke være problemet.. Skal snart have kiropraktor på ham igen, så må jeg tage den derfra :-)


 

mvh freja

-hjalte følsbjerg-

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 har jeg prøvet
Forfatter: 
Dato:  12-08-2014 23:39

min søde hest var også et skovlehovede, troede jeg.

men holdt så op, bagefter kan jeg godt se at det holdt op, da vi skiftede smed.

men så i en periode hvor min smed var ude på en længere ferie, fik jeg en anden til at ordne ham, og så begyndte snubleriet igen, jeg troede selvfølgelig han fejle en masse, men tog mig lige sammen til at ringe til tidligere ejer, hvis far var hovsmed. forklarede dem problemmet med snubleriet.

Ja, hos min var problemmet at han skulle stilles mere i tåen, hmm ikke at jeg kan forklare hvad det indebære, men da min smed kom tilbage fra ferie fixede han det, og hesten holdt op med at snuble.

Dejligt når tidligere ejer er så hjælpsom, faren var trods alt holdt op som smed flere år før, men tilbød alligevel at køre temlig langt for at ordne hesten, men min egen var heldigvis kommet hjem igen

 


Hvornår har du lavet en foderplan til dine børn

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et gæt
Forfatter: 
Dato:  13-08-2014 00:41

Det kan jo kun blive gætværk, for snubleri kan skyldes SÅ mange ting.

Men udover de allerede nævnte, så som smed, tjek af udstyr og evt kiropraktor/fys, så vil jeg lige nævne at det måske var en ide at få tjekket hals og nakke.

 

Vores gamle belgier snublede en del. Det havde han altid gjort en smule, uden at vi dog havde fundet en årsag. Det blev værre med alderen, og mod slut skete det faktisk at han ligefrem faldt så han var helt nede at ligge på maven/bringen.

På plant underlag gik han ok, det hændte at han ligesom ikke fik tåen helt med, men ikke noget foruroligende.

I kuperet terræn, særligt op af bakke, var det slemt. Det samme hvis der på et ellers plant underlag, var en knold, f.eks. muldvarpeskud e.l.

 

Dyrlægen havde kigget på ham før, men havde jo koncentreret sig om ben og hove.

På Ansager anbefalede de sitedet røntgen af nakke og hals, da snubleproblemer åbenbart ofte kan komme derfra.

 

Og det gjorde det så i vores tilfælde. Han havde nogen defekte halshvirvler som kom til at klemme på nogen nerver, og det medførte at han faktisk ikke kunne mærke det underlag han gik på. SÅ var det jo pludseligt ikke så sært at han gik og faldt.

Han blev forsøgt behandlet, men måtte aflives da det var uden effekt.

 

Det behøver naturligvis ikke være så alvorligt som det var for vores... Men få undersøgt andet end bare ben og hove.

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Må desværre tilslutte mig Michelle :(
Forfatter: 
Dato:  14-08-2014 11:44

Hej!

 

Jeg har været ude for tilsvarende. Han var unghest. Begyndte at snuble og blev mere og mere sløv.

 

På Hørsholm Hestepraksis fik han taget røntgen af hals. Der var store røntgenforandringer. Han blev aflivet få efter :(...

 

Nu står jeg så med en ny unghest, som også er klodset, snubler over bomme og er begyndt at blive sløv. Hun har været småhalt et par gange. Kan selvfølgelig også være almindelig ungheste"ubalance". Hun er ikke undersøgt endnu giver hende lige lidt en chance for at komme igang.

 

Håber det bedste for din!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider