Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 hvilket bid til sart unghest
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 08:09
Vi er ved at tilride en 4 års pony, og det går rigtig fint. Hun er dog meget følsom med biddet, så vi skal prøve et andet, men hvilket? Når hun bliver redet med trense og bid over grimen, men med tøjler i grimen går hun afslappet. Når vi sætter tøjlen i biddet spænder hun op, og bliver urolig fortil. Biddet er tykt og todelt, og dyrlægen anbefalede et gummibid. Skal jeg gå efter et tredelt gummibid eller et stang gummibid? Dyrlægen foreslog stang, men når hun er sensitiv med sin mund, vil trykket på tungen så ikke stresse hende? Tænderne er tjekket og fine.
Alternativt kan vi jo bare ride i sidepull, men det udelukker jo stævnedeltagelse, som vi gerne vil nå til på et tidspunkt... har i andre forslag?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Bidtilvænning
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 11:01

Hej.

 

For et par år siden tilred jeg en hoppe, der også havde svært ved det med biddet.

Jeg prøvede nogle forskellige bid - også bidløst - men det, som hun gik bedst med, var et smalt muffebid. Det var også meget vigtigt at finde den rigtige størrelse. Det viste sig, at det første bid havde været for småt. Samtidig skulle det også indstilles helt korrekt i nakken.

Gummibid har jeg kun oplevet gør hestene mere urolige, især de bid, der ikke vejer særlig meget.

 

Men ét er at have det rigtige bid. Noget andet er at hesten skal vænnes til biddet. Det kan tage sin tid - de bryder sig jo i bund og grund ikke om at have bid i munden! Du skriver, at I stadig bruger grime. Smid grimen og nøjes med et hovedtøj. Brug en næserem, som forhindrer hesten i at åbne munden for meget, så er den tvunget til at acceptere biddet og med tiden vil den begynde at slappe af. Det lyder lidt hårdt, men det hjælper. Jeg red selv mange, lange skovture for løse tøjler og til sidst var hun ligeglad med biddet og jeg kunne smide næseremmen og bare ride rundt i nakkeremmen :)

 

God arbejdslyst.

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 tillid til biddet
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 12:00
Ok. Men vil et tredelt ikke også give uro i munden?
Jeg ærgrer mig bare over, at en pony der går fremad med energi og glæde i øjnene når den rides bidløst, skal påtvinges et bid, som gør den tvær og anspændt, og rigtig svær at få hovedtøjet på. Jeg føler lidt det er nødvendigt at finde en anden vej.... hun åbner ikke munden, men går og slår med hovedet,tripper, og det har desværre givet hende en lille trykning fra biddet på den ene lade :( findes der mon slet ikke en lidt mere skånsom overgang?
0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddd
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 12:15

Prøv et todelt fullcheek bid.

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 14:22

 

Jeg havde kigget på noget udelt - ikke gummibid, da de tit er pænt tykke, for tykke til hvad de færreste kan rumme.

 

Evt. noget med tungefrihed også havde jeg også haft i mente at den adfærd også kan komme af tænder eller låsninger/skævheder.

Ellers så tag et kig på http://www.hestemund.dk under blog, søg evt. på hestemund på youtube jeg sender også gerne hendes bog til dig i PDF :)


Nu med eget ponydyr

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 udelt bid
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 15:52
Men...et udelt bid tænker jeg bare at der er alt for skarpt....? Altså hvis det skal være et tyndt metalbid.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Pony bid
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 17:13

Nu ved jeg ikke med jeres, men jeg har fået grå hår af at lede efter et bid str lille pony, som samtidig havde så lille et led at det kunne være i munden på ponyen. Syntes tit leddene er alt for kraftige.

det mærke med tre heste, et af de billigere i bid, er begyndt at lave pony venlige bid. Jeg er endt med et tre delt muffebid til den der har været sværest at finde bid til, den kan godt tåle den smule uro det giver og er ikke ved at brække sig over store eller fejlplaceret led ;)

 

jeg har desuden haft meget kig på flere af hööks bid, især en i næsten gennemsigtig gummi da den var meget tynd, men lige denne er jeg i tvivl om man må bruge til stævner.


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bid til sart hest
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 18:03

Jeg hr to styks hopper, som meget nemt bliver urolige på biddet, hvis det ikke lige bahager dem. Den ene stiver sig voldsomt i nakken og den anden gumler løs, så jeg er slet ikke i tvivl, når biddet ikke duer.

 

Begge heste har fået fuldstændig ro på baucherbid. Den ene går med et tyndt buet todelt fra Korsteel, den anden et myler mb02.

 

Begge bid ligger super roligt i munden og løftes lidt op i munden, så det ikke hviler så tungt.

 


Mvh

Mette

 

 

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

 www.lille-hovgaard.dk

 

Vi har en ledig plads pr. 1. september

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 bid-junglen
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 20:22

Hej.

 

Det er vigtigt, at du finder ud af, hvor tykt et bid din pony har plads til i munden. Derudover skal du finde den rigtige længde.

 

Jeg har også prøvet en masse forskellige bid til min ene hest og har et mylerbid, der minder om det, til den anden hest.

 

Jeg bruger dette fra Hööks,www.hooks.dk/ product.aspx?productid...Order=DESC

Det er smalt, stabilt som en stang, men 3-delt med ISM (independant side movement) - man kan derved indvirke individuelt med den ene eller anden side af tøjlerne. Det giver en stor ro i munden på mine i forhold til 3-delte bid.

 

Jeg håber i finder noget i kan bruge.

 

Vh Jannie

 


.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 21:18

 

Et udelt bid er ikke skarpt - det ligger bare presset et andet sted og er mere roligt end et tre og to delt. Derfor er det ofte godt for unge heste, da der er ro på og de ikke skal forholde sig til det urolige bid.

 

www.hooks.dk/ product.aspx?productid...Order=DESC

 

Som eksempel eller et myler bid fx der teknisk set er tre delt men har samme ro som udelt pga. udformningen.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 mange bid
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 22:59
Omg hvor er der mange bid!!! ;-)
Jeg synes egentlig godt om det tredelte horsepower d-ringsbid fra hooks, det ligger roligt som en stang i munden, ikke? Og ser tilpas tyndt ud til hendes lille mund. Og så er prisen endda overkommelig, i fald vi skal ud at prøve endnu flere bid...!
1
0
Svar på denne tråd
 
 Sprenger :-)
Forfatter: 
Dato:  21-07-2014 09:30

Hvis man tør invenstrer i et rimelig dyrt bid, så kan jeg klart anbefale dette:

 

www.horze.dk/muffebid/sprenger- dynamic-rs-tyndt-muffebid-aurigan- 14-mm/13344.html

 

selvom det er 3-delt ligger det stabilt pga. Muffe. Der ud over "drejer" det sig efter hesten. Få det evt. på prøve?:-)

ellers super godt bid!

Jeg har ikke læst hele tråden, så jeg ved ikke om det er prøvet, men det kan jo også være trensen?

 

min går list uroligt med et "normal" trense med helt harmonisk med en micklem.

 

jeg har valgt at invenstre en del penge i trense og bid, fordi det er noget han skal Bruge hver dag, ligesom sadlen bliver tilpasset til dem og gået grundigt efter, så er trensen og bidet for mig dn ligeså vigtig del :-)

 


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 trense
Forfatter: 
Dato:  21-07-2014 11:19
Enig i at udstyret skal være iorden, men så længe jeg søger efter den rigtige bidtype til hende, bliver det de billige udgaver og ikke 1000 kr biddene vi forsøger os frem med ;-) og den der minder lidt om det billige bid jeg har besluttet vi skal prøve os frem med næst.
jeg har overvejet hanoveransk trense til hende, men nu prøver jeg biddet først, vi er jo nødt til at holde det adskildt, så vi kan se hvad det er der virker. Men hun reagerer ellers fint på at blive redet i grime, i aftes havde vi den første galoptur på stubmark, og hun bliver mere og mere stabil, så det er tid at introducere bid for hende igen :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 prøve bid
Forfatter: 
Dato:  21-07-2014 21:01

Mener man kunne prøve mylerbid hos horze for 40 kr. Måske det var noget, hvis de stadig har den mulighed. Man kunne prøve biddet i 8 dage.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang pony
Forfatter: 
Dato:  21-07-2014 23:40

jeg har altid brugt et muffebid i starten af ridningen af mine 2 ungheste(hvor især den ene var meget bange for sin mund efter den havde haft uopdagede tandspidser)

 

den gik med det i lidt over 1 år og derefter var der ingen problemer..

 

det var et alm 2 delt muffebid

0
0
Svar på denne tråd
 
 dynamic..
Forfatter: 
Dato:  22-07-2014 13:57

jeg vil straks sige sprenger RS dynamic bid..

min vallak er MEGET følsom i munden og han har let ved at åbne munden hvis jeg bare tager lidt fat..

her efter en del forskellige bid er den store herre nu tilpas med et 12,5 cm todelt dynamic sprenger bid med muffe.

Inden da lykkedes det at få ham fin på et tredelt stübben iceland bid, men de 13,5 cm var for stort..

 

og ja jeg er forbavset over en hest på 174 cm+ i stang skal have så kort et bid..

så måske er biddet for langt.. jeg synes også generelt at et tyndt bid ligger bedre i munden end et tykt..

 


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bid til sensitiv ponymund
Forfatter: 
Dato:  22-07-2014 15:27

For det første skal bidet passe - det må ikke være for stort, men selvfølgelig heller ikke for lille, så det niver i mundvigen. Det må heller ikke være spændt for stramt op i munden, prøv evt. at spænde det et hul ned?

 

En lille ponymund har ikke plads til et tykt bid, så gå efter et lidt tyndere. Det er ikke skarpere end hånden i den anden ende, og et tyndere bid, der ligger bedre i munden, vil genere ponyen mindst muligt.

 

Jeg er klart af den opfattelse, at materialet er mindre vigtigt end udformningen. At bidet passer og ligger godt i munden er alfa og omega!

 

Gå efter et bid, der ligger så roligt som muligt. Jeg ville vælge et bid med ophæng, enten et Myler (som varmt kan anbefales af mange årsager!) med hooks, eller måske bare et alm. todelt baucher. Mylers mundstykker er også mere stabile og rolige, da de ikke har de traditionelle "levende" led på midten.

 

Hooks laver et bid, der til forveksling ligner et Myler, det er lige i mundstykket som et udelt bid, men siderne kan rotere, så man kan indvirke individuelt i hver side. Det er billigt og fungerer fint. Men det har desværre ikke ophæng. Det er godt til heste, der skal have et roligt mundstykke, og som foretrækker pres på tunge frem for lader.

 

Går du efter at prøve et baucher, kan jeg varmt anbefale JP Korsteel, de er anatomisk buede og ligger fint og jævnt hen over tungen. Gå efter et todelt og vær obs på, at det hedder JP Korsteel og ikke bare Korsteel - JP-udgaverne er de anatomiske. De er billige, men skal bestilles fra England. Jeg har i hvert fald ikke set dem i DK endnu. Dette bid ligger stille i munden grundet ophænget, men det er mere bevægeligt i mundstykket fordi det er leddelt. Dette bid fordeler presset på både tunge, lader og mundvig.

 

Finder du ud af, at ponyen ikke bryder sig om pres på tungen, men bedre kan klare pres på lader, så skal du ud i et Myler med tungefrihed, eks. mb33. Jeg har oplevet en kæmpe forskel fra den ene dag til den anden på en hest, der helt tydeligt foretrak dette frem for dens normale tredelte Sprenger. Sprenger har vist også lavet et par trensebid med tungefrihed, men så vidt jeg husker, er de udelte, hvilket gør det sværere at give små, præcise signaler i én side uden at påvirke den anden også. Og de har heller ikke ophæng.

 

Og så sådan helt generelt: ebay.co.uk og ebay.de er dine venner når der skal bestilles bid! Der er mange penge at spare ved at lave lidt research uden for landets grænser! Brugte bid fejler for det meste heller ikke noget.

 

 

Og som en lille sidekommentar: Det gennemsigtige bid fra Hööks, der tales om længere oppe, Nova-bidet, er desværre ikke godkendt til dressurstævner, da det er bøjeligt og blødt, og ifølge reglementet skal bidet være hårdt og ufleksibelt.


 

 

* Dakar - Knudsgaard *

I hjertet gemt, men aldrig glemt

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billig og god løsning
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 02:16

Hej!

 

Jeg havde præcis de samme problem. Jeg tilred hende med ridekapsun og bid. Når tøjlen var i kapsunen gik det fint, så snart tøjlen blev sat i biddet blev hun meget urolig og stresset.

 

Har været mange bid igennem, muffebid, 2 forskellig mylerbid (der koster en formue) og en gummistang...

 

Det 100% korrekte bid var et full-cheeck bid. Det er todelt, ret tyndt og med stænger i siden der stabiliserer. Fås de fleste steder for ca. 300, men kan købes for 160 kr. her:

horsylineshop.dk/oscommerce_st/ catalog/eggbutt-full-cheek-bit- 605663-p- 863.html?osCsid=rrpnq1...08fq7fgnu3


Årsagen til at hun fra start var blevet så sart om munden, var udtalt svamp i munden, der selfølgelig også er blevet behandlet. Selvom det er behandlet er det stadig kun fullcheek biddet hun accepterer og ikke stresser op over. Under stadig respekt for at hun er lidt sart om sin mund endnu :)...


Venlig hilsen

Kristina :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 17:46

Her blev der gjort ryttervant i kapsun, og så fik han bid i munden.. Det tog 2-3 gange, så var der ro i munden og er stadig, komplet ro... Han er en stor hest på 179 i stg, men munden har kun plads til 12 cm... Jeg købte med det samme et Myler lowport med hooks, fullcheek... Det har den sideførende effekt som ungheste responderer hurtigt på, smalt og yderst stabilt.. Ikke ret meget de skal forholde sig til.. Og så seføli uden næsebånd, hesten må GERNE åbne munden for at finde ud af hvad der foregår... Nu er vi tilbage på kapsun 99% af tiden, men han kan rides med sit bid, i tilfælde af vi skal starte stævne hvor det er påkrævet og til jagterne har han det også på :)

Billede

 


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering
Forfatter: 
Dato:  13-08-2014 14:37
Jeg vil lige komme med en opdatering, da det hele bare går supergodt. Vi købte horsepower d-ringsbiddet fra hooks, og det fungerer bare så godt. Hun accepterer biddet fuldt ud, og skummer endda en lille smule på det, og er momentvis begyndt at søge pænt frem og ned. Vi øver galopanspring med hende nu, og det går bare så fint, og hun er samarbejdsvillig og glad. Så vi kan varmt anbefale biddet :-) det lægger helt tydeligt et pres på tungen fremfor på laderne, og fungerer som en stang, og det kan hun altså sagtens acceptere.
2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider