Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 ung eller op i alderen??
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 00:56
Hejsa alle sammen :)
Min mor er jo 'desværre' kommet til at love at vi køber en hest sammen inden for de næste par år så jeg er jo selvfølgelig allerede nu gået på udkig!
Dog kunne jeg godt tænke mig at høre hvad I mener i forhold til hvor vidt vi bør købe en unghest (enten på en 2-3 år og utilredet eller evt en der er 5 år og tilredet) snart eller bør vente de par år og købe en lidt mere erfaren hyp? Jeg er selv 22 år, har redet siden jeg var 6 år men dog kun på rideskole indtil for er halvt år siden hvor jeg fik part på et par heste for at prøve noget nyt.. Jeg har startet et enkelt klubstævne på LB1 og LB2 (dog ikke med stor succes, mest fordi jeg glemte programmet ;)) og et enkelt klubstævne på LD2 og LC2 (hhv 59,5 og 60%) - til september skal jeg starte et igen, forhåbentligt LC2 og LB1 hvis jeg bliver klar på den rideskolehest jeg rider :) Min mor er mere hygge rytter som nok kommer til at ride lidt tur og lidt dressur.. Ingen af os er springryttere men jeg vil nok stadig bede en veninde om at springe hesten i ny og næ så den kan finde ud af det 'hvis' nu den skal sælges senere.. Jeg har desuden selv lidt erfaring med at uddanne heste i dressur da jeg har hjulpet til på 2 af rideskolens heste og pt rider en unghest der også så småt er ved at lære lidt ting.. Jeg har ikke planer om at starte meget store stævner, nok kun klub og distriktsstævner hvis jeg bliver dygtig nok :)
Så hvad mener I vil være bedst? Selv tænker jeg jo at en unghest vil være lækkert fordi man selv former den og måske bedre kan knytte sig til den, men på den anden side ved jeg ikke hvor godt det er når vi er førstegangsejere? :)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er nogen...
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 07:50

... rigtig fine betragtninger og overvejelser, som har gjort dig (y)

 

Det, som jeg bider mest mærke i er, at din mor gerne vil ride skovture og lidt dressur på hyggeniveau. Allerede der tænker jeg "drop den utilredne". Minimumskravet må være, at I begge kan prøve hesten i alle tre gangarter og på bane og alene ud i skoven. I skal begge være trygge ved hesten og have glæde af den stort set fra dag et!

 

Det er rigtigt, at det er lettere at forme en ung hest, men med hensyn til tilknytning til ejeren, så er alderen ligegyldig - det er hestens natur og sind, som det kommer an på. Jeg har redet på snusfornuftige 4-års og semivågne 12-års. Min erfaring er også, at hesten i højt grad er "færdigdannet" i sit hoved allerede som 4-års. Dvs. finder man den fornuftige, unge hest, der tager verden meget oppefra og ned, så er der stor sandsynlighed for, at den vedbliver at være sådan de næste 5-10 år. Men er den småjumpy, så vil den altid være det i nogen grad, selvom du formodtlig kan træne den i et have lidt anderledes reaktionsmønstre. Men jeg ville ikke forvente mirakler med sådan en hest!

 

En hest på 10-15 år, der har oplevet en masse (stævner, skovture, forskellige flokke, opstaldningssteder, kurser) kan jo altid være rart. Og du vil få en hest, der er vant til forskellige ryttere også og derved ofte selv kan korrigere for rytterfejl (du og din mor rider jo næppe 100% ens). Men du vil også få en hest, hvor "knapperne" er sat. Dermed ikke sagt at det er umuligt at lære hesten at springe i galop ved at kilde den mellem ørerne (overdrivelse fremmer forståelsen ;-) ), men det vil måske tage en smule længere tid.

 

Jeg startede selv som førstegangsejer i en alder af 21 år med en 4-års oldenborg. Når jeg tænker tilbage, så var det nok ikke det klogeste valg, men hesten var simpelthen så megagod i sit hoved, at jeg havde glæde af ham i seks år (han måtte aflives pga. allergi). Jo, jeg havde mine ridemæssige problemer med ham og i dag havde jeg nok gjort nogen ting anderledes, men den stakkels hest var jo min "prøveklud" for mig som ny hesteejer. Men han lavede aldrig numre i ridningen (jo, han knaldede bremsen, når han ikke gad mere), han var trafiksikker (blev brugt som støttehest for andre 4-års), jeg kunne ride ham gennem villakvarterer med børn på trampoliner, græsslåmaskiner, parasoller og maaase det arme dyr ind gennem en smal låge hjemme hos mine forældre og trække ham igennem smalle tunneller. Han stod vagt som bryllupshest ved en kirke i en time - musestille. Han gav rideture til begynderryttere - helt ned til børn på 5-6 år.

FANtastisk hest, men på ingen måder fejlfri.

 

Men de findes altså!

 

I skal begge ud at prøve en masse salgsheste. Køb den, som I ikke kan undvære!

 


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 08:42
Sikke et dejligt langt og dybdegående svar! :D Og kan da kun se du har ret :) Kan jo egentligt også bare selv tænke på at min mor jo ikke ville kunne holde ud at skulle ride f.eks. den unghest jeg pt passer, som nogen gange kan være unghest med stort U (løber ind i hegnet til ridebanen, løber den modsatte vej når man prøver at lave en volte osv) og min mor er trods alt lidt oppe i årene ;)
Håber det er ok at stille dig et spørgsmål mere og udnytte din erfaring lidt Camilla - jeg har overvejet om vi måske bør lede efter en hest hvor vi kan få den udlejet en vis tid med henblik på at købe den hvis vi falder pladask for den? En af mine bekymringer er nemlig at vi kommer ud og prøver en hest og den så måske har en rigtig god dag hvor vi ikke ser alle dens unoder (her taler jeg nemlig af erfaring efter at have haft part på en 12-årig holstener som har gode og dårlige dage og hvis jeg skulle købe den og så den på sine dårlige dage, så ville jeg bestemt slå ned i prisen men dog stadig overveje at købe hende, men surt at give måske 5000 mere for en hest som man risikerer kan have dårlige dage der påvirker ridningen)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Camilla
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 09:55

Jeg er meget enig med Camilla om, at en unghest næppe er det rette, når nu både du og din mor er førstegangskøber, og I begge skal bruge hesten.

 

Personligt startede jeg som 30 årig med at min første egen hest var en 22 årig jagthest - og nøj han var en perfekt førstegangshest. Total rutineret i alt, så jeg sprang på ham, red stævner i dressur, spring og distance, og fik startet jagt på ham også. Jeg skulle aldrig bekymre mig om noget som helst - Morgan havde prøvet alt, så det var ren lærdom at ride ham :-)

Jeg nåede at have ham i 2,5 år før han måttes aflives.

Så selvom jeg havde redet siden jeg var 13 år, altså i 17 år før jeg fik min egen hest, så var det noget helt andet at have sin egen hest.

 

Efter Morgan købte jeg en 8 års springhest, som jeg red distance og dressur på. I bund og grund en lidt for vimmer hest, så absolut ikke en hest hvor jeg havde puttet min mor op på. Og nu som 41 årig havde jeg ikke gidet en så vimmer hest - men til mig på det tidspunkt var han ok.

 

Nu har jeg to ungheste - og det er altså en stor opgave at ride dem op, især hvis du vil ligge noget ordentlig grundridning i dem, og har en drøm om C-plan. Og min erfaring er, at sådanne ungheste har bedst af at have få men meget ens ridende og rutinerede ryttere på ryggen - ellers bliver de forvirret og begynder fx at løbe for hjælpen ect. Det er jo aldrig hesten som gør noget forkert, men rytteren som sender de forkerte signaler.

 

Så hvis jeg skulle finde en mor/datter hest, hvor mor vil trygt i skoven, og datteren gerne vil ride på C-plan, så ville jeg købe en rutineret stævnehest på 10-12 år. Er pengene til det, så en med placeringer, som har vist den kan gå til placeringer. Ellers en som ligger jævnt omkring de 63-65%. Eller gå op til en lidt ældre model der skal pensioneres, så altså en 16-17 årig, som skal være en erfaren stævnehest.

 

Hvorvidt nogle vil låne hesten ud i en periode til jer, før et evt køb - det må I spørge om. Personligt ville jeg aldrig låne en salgsheste ud til urutinerede ryttere, da de meget hurtigt kan ødelægge en masse, hvis de ikke ved hvad de laver. Men måske nogle hestehandlere vil det ?

 

Kunne det ikke være en ide, at få part på en hest, hvor I begge kan prøve hvordan det er at dele hest ? Og hvor din mor måske kan finde ud af, hvor stabil en hest hun ønsker ?

 

Start med at tage ud hos fx en hestehandler med flere heste i kan prøve, og find ud af om I kan finde en hest som I begge er trygge ved.

Læg penge til side til en god hest - 50-60.000 kr så kan I måske finde en 12-14 årig jævn stævnehest. Og husk at ligge penge af til undervisning især i den første tid, så I ikke lige pludselig kommer skævt ind på hesten, signalforvirrer den, og begynder at opleve "dårlige dage".

 

mvh Charlotte

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 10:20

Argh, havde lige skrevet en lang smøre som min mobil absolut skulle slette! Du får lige en lidt forkortet version af hvad jeg havde skrevet Charlotte :) Men tak for svar! Dog er 50-60k alt for højt - min mors og min underviser fra rideskolen har sagt det er fint realistisk at finde en til 30k der passer til os begge, både i forhold til vores evner og mit ambitionsniveau :) Altså 30k uden udstyr selvfølgelig, lidt mere hvis udstyr følger med (hvilket er mest optimalt, selvsagt ;))

Ved ikke helt hvad jeg skal mene om hestehandlere - jeg er ekstremt bange for at de er ligesom hvalpefabrikker? Altså at de fokuserer meget mere på salg end at være ærlige og behandle dyrene 100% korrekt :/ Jeg har desuden oplevet at rigtig mange er uærlige (altså privatpersoner) i forbindelse med salg - som eksempelvis den part jeg snakkede om i tidligere indlæg, som har rigtig mange unoder som ejer glemte at fortælle mig om hvilket har gjort at jeg har en del problemer med f.eks. opstigning og jeg derfor nogle dage har måtte bruge en hel time før jeg har kunne stige op uden at hesten prøver at stikke af når jeg sætter foden i stigbøjlen.. Det er sådanne ting jeg tænker at kunne undgå hvis jeg låner hesten først i en periode (skulle jo ikke være i flere år men bare et par måneder) og især også for at være sikker på hesten kan med flokken på folden da hopper og vallakker går sammen og jeg ikke ønsker at måtte finde andet opstaldningssted :( Så jeg synes der er rigtig mange ting der måske bliver nemmere at vurdere hvis man kan låne hesten først :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 ang hest
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 12:04

jeg ville også se efter en rutineret og der kan man finde en masse til omkring de 30.000kr som kan gå lidt klub-klasser og som i begge kan få stor glæde af..

 

Så en hest på omkring de 8-12 år ville for mig at se være en god alder for jer at se efter..

 

Der er en del heste herinde og også på Ridehesten.com som opfylder de krav i har til en hest..få jeres underviser til at hjælpe jer med kigningen når i har udvalgt nogle i synes lyder interessante..

 

De kan ofte se om den valgte hest passer til netop jeres behov..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis klubklasse....
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 19:05

Hvis klubklasse/D-niveau er fint nok, så kan I fint finde en glimrende hest til 30.000 kr.

 

Jeg eg tror, at man kan blive lige grueligt snydt om man handler hos hestehandler eller private sælgere. Så det vigtigste er, at man husker på, at hverken hestehandler eller en privat sælger "guld gratis special Price for you". Så lyder det for godt til at være sandt, ja så er det det også ofte.

Tjek hestens navn på internettet - ofte finder man "interessante" historier, hvor den iflg sælger bundstabile hest med placeringer i dressur på M- niveau, bliver beskrevet på hestenettet eller hestegalleriet som halvlivsfarlige unodebefængte heste, som knap kan gå en LC til 60%.

Prøv den hest I bliver interesseret i flere gange - ja man risikerer den bliver solgt i mellemtiden, men det er et sælgertrik at presse købere med "der kommer nogle og kigger i morgen, og de er villige til at tage den med med det samme".

Få altid hesten handelsundersøgt af den dyrlæge som I vil have - brug aldrig sælgers dyrlæge, og stol aldrig på "at den er lige gået igennem bøjeprøve, så handelsundersøgelse behøves ikke".

Skal den rides i skoven, så skal I også prøve den i skoven - nogle heste er nervevrag uden for ridebanen.

Og spørg pænt om I må få fx en måneds prøvetid - I kan jo højest få et nej, og måske være heldig med et ja.

 

Held og lykke med jagten

 

mvh Charlotte

6
0
Svar på denne tråd
 
 Åbne øjne
Forfatter: 
Dato:  30-07-2014 20:07

Synes der er kommet rigtig gode råd her i tråden.

 

Jeg selv købte en 16 års garvet ræv der kunne lære mig en masse - kørte 2x til Mors for at kigge på dyret - havde gerne kørt flere gange hvis jeg havde være i tvivl...

Fik både hesten præsenteret under deres springrytter og kom selv på bane og på tur.

 

Få hjælp til at kigge på hest hvis I er usikre - husk at se hesten i flere situationer (hvis der skal rides både på bane og på tur nytter det ikke at hesten klæber til stalden eller kun kan galopere hvis der er et spring på banen.

Og glem endelig ikke at håndtere den i stalen også - her kan være mange unoder der kan gøre hverdagen sur (skraber konstant, bider når gjord spændes osv.)

 

Et gammelt råd er disse 2 kombier: urutineret rytter på rutineret hest og rutineret rytter på urutineret hest.

Men 1. og fremmest ville jeg gå efter et roligt temperament.

 

Held og lykke med søgningen!


 

Støt Politihestens Venner!

Se www.politihesten.dk

 

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd
 
 liste.
Forfatter: 
Dato:  30-07-2014 23:10

Skriv en liste, så i er enige nu i er to.

Der skal laves en "must have" og en "nice to have" liste.

Den første er de ting, som hesten SKAL opfylde og den anden er til luksus tingene, som i kan undvære, hvis det skulle komme der til.

Alt efter størrelse og race mv. burde i kunne finde en til 30-40.000 i disse tider, som er redet ok.

Men helt klart en tilredet hest, så i begge kan prøve at ride på hesten før køb. Alder kan jo være alt fra 6 år og opefter, hvis først temperament og uddannelse er iorden.

Jeg vil dog nævne til prisen, at det er et engangsbeløb og lægger i til side hvad en hest koster pr. mdr, så har i hurtigt flere penge at købe for. Så hellere en lidt dyre hest, som opfylder jeres ønsker og er sund og rask, end en hvor i tænker, at i spare 12.000 og så ender med noget mindre godt. 12.000 har en hest jo kostet på 6 mdr eller mindre. Så lad være med at være for nærrige. Husk at det kun er en nu og her udgift, så i ser på lang sigt og med fornuft på prisen og ikke kun hælder til den billige løsning.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider