Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Stejleer v. anspring til galop
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 11:15

Hej HN'er.

 

Jeg skriver dette indlæg, da jeg, når jeg kommer hjem fra ferie i næste måned, skal begynde at ride en delig oldenborg hoppe.

 

Jeg har fået af vide af ejer, at hun er 12 år gammel, men ikke særlig redet. (Har bl.a. gået som avlshoppe.)

 

Da han købte hende for 5 år siden, blev hun tilredet af én ejeren kendte, som sagtens kunne ride hende i alle 3 gangarter uden problemer. Men da ejer sætter sig op og vil galopere, stejler hun, han ryger af og vil ikke ride hende igen.

 

Efter dét er der så en pige der har redet hende, hvor hun også har stejlet ved anspring til galop, hvilket gjorde, at pigen også blev bange for hende.

 

Efterfølgende har de fået hende ordnet af en kiropraktor, som fandt ud af, at hun havde en låsning i krydset, denne blev løsnet op, men siden er hun ikke rigtig blevet redet. - Hun har vist stået stille i et års tid nu.

 

Ejer vil egentlig gerne have hende solgt, men han kan ikke få hende solgt som avlshoppe og vil derfor gerne have hende redet. - Det er så hér jeg kommer ind i billedet :)

 

Jeg ville derfor hører om der er nogen af jer der har prøvet det samme? Hvad gjorde I ved det?

 

Og om I har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre?

 

Jeg har tænkt mig at starte ud med at longere hende i alle 3 gangarter uden rytter på ryggen først, for at finde ud af, om hun også stejler ved anspring til galop, uden rytter på. Og hvis hun ikke gør, så stille og roligt prøve fra ryggen. - Hvis hun gør, vil jeg foreslå ejer at få hende tjekket igennem igen af dyrlæge og kiropraktor for tænder og ryg, ben osv. også tage den derfra.

 

Jeg har også en springvest og en ridehjelm jeg har tænkt mig at have på, så der ikke sker mig noget ;)

 

Der skulle ikke være noget i skridt og trav.

 


Dét du gør bliver du bedre til! Så øv dig hver dag, i dét du gerne vil blive bedre til. Øvelse gør mester :)

0
4
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 17:31

Hvis ejer vil finde ud af om hesten stejler, må han da selv sætte sig op på hende. Hvorfor skulle du sætte dit gode helbred på spil, for en hest med unoder?


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

7
0
Svar på denne tråd
 
 Kan kun give
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 19:22

Pony-mor ret her!!

 

Jeg har været kanonføde for andre og det er mit liv og førlighed mere værd til.

 

Hvis han vil sælge den som ridehest må han selv op eller sende den til nogen som lever af problemløsning.

 

Det kan jo også være at du kommer til at forværre problemet idet du ikke har erfaringen i at løse den slags problemer?!

 


Mvh. Tine


Klipning tilbydes i Køge området: www.hesteklip.dk

7
0
Svar på denne tråd
 
 Dejligt at I tænker på
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 22:30

mit helbred. Men nu var det altså ikke dét mit spørgsmål gik ud på.

 

Venligst kommentér kun hvis I har nogle konkrete forslag til hvad der kan gøres.

 

Jeg har tænkt mig at gøre forsøget og det er der ikke nogen der kan tale mig fra, da jeg gerne vil hjælpe ham og hans skønne hest. (Hvis jeg kan hjælpe, er jeg jo så dén erfaring rigere).

 

Jeg tænker jeg vil starte helt forfra som med en rå hest, og træne Join up og Follow up med hende og prøve at longere hende i galop evt. med en dukke på ryggen for at se, om problemet allerede er der, før rytter kommer op.

 

Hvis ham der tilred hende for 5 år siden kunne galopere på hende uden problemer, så må det jo kunne lade sig gøre :)


Dét du gør bliver du bedre til! Så øv dig hver dag, i dét du gerne vil blive bedre til. Øvelse gør mester :)

2
4
Svar på denne tråd
 
 Jeg er ked af
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 08:12

du ikke anser vores indlæg som brugbare.

 

Men jeg kan så fortælle at jeg personligt har fået en "problemhest" til at blive værre, fordi jeg troede jeg kunne "prøve mig frem".

Jeg har også ligget under 2 heste, fordi det var nogle lækre heste jeg kunne komme til at ride...Hvis bare lige de kunne stoppe med at stejle og smide sig.

Jeg har siddet i kørestol fordi jeg også lige skulle lege berider.

 

Heldigvis er jeg blevet klogere, ved hvor mine grænser er.

 

Jeg kunne komme med 10 forskellige råd, men det er langt fra det er brugbart på netop denne hest.

 

Det kræver indsigt, erfaring og viden om egne begrænsninger at kaste sig ud i sådanne projekter.

 

Men jeg kan da sige, at sætte en dukke op, synes jeg personligt er det dummeste ever. Ved godt i nogle kredse er det en normal ting at gøre, men jeg synes det er fuldstændig absurd at sætte en død ting, der ikke kan hoppe af, hvis hesten panikker. Den kan komme ud af balance i best case, worst case kan den skræmme hesten endnu mere.

 


Mvh. Tine


Klipning tilbydes i Køge området: www.hesteklip.dk

6
0
Svar på denne tråd
 
 Mit problem
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 08:17

er bare, at det er den sødeste hest EVER. Hun er så tillidsfuld, og lige til at putte i lommen, og jeg kan bare ikke se, hvorfor den her hest skulle stejle med NOGEN.

 

Jeg har været ude på folden og snakke og hygge med hende 2 gange, og hun opfører sig virkelig som om at vi har kendt hinanden altid, det er helt vildt. - Så tillidsfuld en hest har jeg aldrig mødt før. Derfor vil jeg også gerne prøve om jeg kan hjælpe hende.

 

Har håndteret "problemheste" før, men aldrig én der har stejlet ved at man bad den om at springe an i galop. Men tænker jeg kan starte med at longere hende i alle 3 gangarter også tage den derfra før jeg sætter mig op i hvert fald..


Dét du gør bliver du bedre til! Så øv dig hver dag, i dét du gerne vil blive bedre til. Øvelse gør mester :)

0
3
Svar på denne tråd
 
 Hmmmmmm......
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 09:16

Generelt er det jo et skidt tegn, hvis den sødeste hest har et rideproblem - en sød pleasende hest skal man virkelige være en rigtig dårlig rytter for at lærer den SÅ gale ting, eller mere forventeligt så har den ondt, når den reagerer så kraftigt.

 

Personligt er jeg sådan set ligeglad med, at en anden mands hest er sød fra jorden af, men har problemer i ridning. Der må vedkommende sætte den ud i proff ridning, hvor de i det mindste har en erhversmæsdig forsikring, hvis de kommer til skade.

At lade "en fra vejen" agerer "måske går det, måske går det ikke, men det er billigere end at sende den i proff ridning", ja det synes jeg fortæller en del om ejeren.

 

Jeg kan godt forstå du gerne vil i gang med at ride igen, men du har jo været oppe og starte MB-klasser i dressur, og der må være andre/bedre rideheste, som du kan få ridemæssig gavn ud af, da du har den erfaring du har. Jeg ville da henvende mig til lokale avlere, og hører om de evt manglede en rytter ? Eller overveje at låne en.

 

Mit helbred er mig for dyrt til at blive smadret under en anden mands hest, især en hest der skal rides for at sælges. Men du kan jo forhører dig hos ejeren, at du selvfølgelig skal have løn for at påtage dig denne her risiko - 5000 kr/mdr burde være ok. Så kan du jo i det mindste have et økonomisk lille plaster på såret, hvis den brækker din ryg e.l.

 

 

mvh Charlotte

5
0
Svar på denne tråd
 
 Traaajkæl
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 09:21

Hej

 

jeg syntes din tilgang er fornuftig, men drop join up, hesten er tillidsfuld og let i håndtering derfor er der ingen grund til den øvelse :)

 

longering er en god ide men drop dukke, sadel, gjord og lign i starten :) kun trense/kapsun så du får et reelt billede af hvordan hesten arbejder i kroppen, træder den over? Går den i lige spor? Træder den ind under sig? Er skulderen fri? Er overlinien i arbejde, med lige kurver? Eller ser den spændt/ujævn ud?

 

Ser den også gerne løs :) balancere den? Og holder et jævnt tempo?

 

Jeg ville derudover alliere mig med en dygtig underviser, hesten kan stejle pga. Signal forvirring, og det kræver en præcis og følsom rytter at ride sådan en hest, her duer det ikke at prøve sig frem, der skal man vide hvad man gør, for ellers bliver ondt værre siger min erfaring mig :)

8
0
Svar på denne tråd
 
 Igen, det er dejligt
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 09:25

at I bekymrer jer for mit helbred, men det er IKKE det dette indlæg går ud på.

 

Hvis I ikke har nogle gode råd til, hvordan jeg kan hjælpe den, så venligst lad være med at kommentere.

 

Jeg har IKKE tænkt mig at tage penge for at ride den, og NEJ det er ikke bare sådan lige til at finde en hest at ride i Sønderborg hvor grundridningen er i orden.

 

Hver eneste gang jeg tror jeg har fundet én, så er der et eller andet i vejen. Enten hænger den med 300 kg på tøjlen, er skæv i kroppen eller noget helt 3. der gør, at jeg som rytter mister modet, når jeg kun kan ride den 2-3 gange om ugen og dermed ikke rette særlig meget op på noget som helst...

 

Og desuden har jeg IKKE penge til at låne en hest, da jeg kommer på SU pr. 1. september. Og kender ikke særlig mange private avlere på Als... :p

 

Men igen, det er IKKE dét det kommer an på, hvorvidt om I mener jeg skal ride den eller ej, men om I har nogle idéer til, hvad jeg kan gøre for at hjælpe den.


Dét du gør bliver du bedre til! Så øv dig hver dag, i dét du gerne vil blive bedre til. Øvelse gør mester :)

0
5
Svar på denne tråd
 
 Tak for et
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 09:28

varmblod ?Er vejen frem?: tak for et meget brugbart indlæg, og jeg vil helt sikkert, som du siger, starte med at se hvordan hun bevæger sig uden noget på.

 

Jeg tænker nemlig også, at det umiddelbart lyder som signalforvirring, når han forklarer det, men er bare ikke så meget for "bare" at smide mig op på en hest jeg ikke rigtig kender og prøve at springe den an i galop for at finde ud af det...

 


Dét du gør bliver du bedre til! Så øv dig hver dag, i dét du gerne vil blive bedre til. Øvelse gør mester :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 En gammel sang
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 10:46

Men alligevel. Selvom hun ikke viser stejle adfærden i longen så kan hun sagtens have problemer med ryggen alligevel. Feks med KS kommer dette jo oftest til udtryk når der kommer "belastning" i vægt af en rytter på ryggen, som så trykker på torntappene.

 

Jeg vil sige at de fleste stejle/problem hest er det jo oftest noget fysisk som generer dem, især hvis den er en engel fra jorden af :)

 

Låsningen i krydset kan jo komme af den kompenserer for smerter den har et andet sted.

 

 

Som de andre siger, pas godt på dig selv!


 

 

Inkarneret dressur rytter

 

- www.dressage- enthusiast.blogspot.com/

 

 

 

5
1
Svar på denne tråd
 
 bom bom
Forfatter: 
Dato:  30-07-2014 19:52

Da du virker fast besluttet på at gå i gang med projektet, vil jeg ikke gentage de tidligere indlæg.

 

Så jeg vil i stedet komme med mine indput, som evt kan tage med i dine overvejelser.

 

Først og fremmest er jeg meget enig med "varmblod". Observer hesten både i longe og løs.

Jeg ville også bruge tid på bare at studere den på fold. Hvordan bevæger den sig? Vælger den galop til kun den ene side eller skifter den mellem begge. I hvile -aflaster den altid/ofte det samme ben? Når den græsser -stiller den sig oftest med det samme forben frem og det andet bagud. Eller bruger den sig alsidigt?

 

Inden du sætter dig op, ville jeg forlange en gennemgående helbreds undersøgelse af en dyrlæge, der evt har speciale i kiropraktik. Du bliver nødt til at vide, hvad status er. Hvor vidt der skal røntgen til kan/vil jeg ikke vurdere. Men er hesten ikke denne undersøgelse værd i værdi, ville jeg anbefale salg til kraftigt nedsat salgssum. Evt slagtepris.

 

Og endnu vigtigere. Så undersøg din ulykkesforsikring. Hvis du kun er fritids forsikret, er det ikke sikkert den dækker, hvis de vurderer, at du rider for sælger = arbejde. Sørg for at være dækket, hvis uheldet er ude.

 

 

Når/hvis du når til ridningen, så ville jeg undlade galoppen det første lange stykke tid. Først skal grundridningen helt sættes på plads/genlæres, indtil hesten er tryg og stabil.

Galoppen ville jeg holde i longen og løsspring. Og jeg ville absolut heller ikke bruge en dummy rytter. Hvis der er tale og signalforvirring vil en sådan da kun give endnu mere støj (signaler), som den kan blive forvirret over.

Derud over tror jeg, at en hjælper fra jorden ville støtte og hjælpe hesten. Så de første gange, særligt når du når til selve galoppen, at signalet gives fra jorden. Som den er vant til i longen. Så man derved overfører forståelsen gradvist til rytterens signaler. Med andre ord, så skal du og sælger regne med, at det ikke løses på bare en måned eller to. Og så er spørgsmålet igen om det kan betale sig at bruge midler på hesten i så lang tid, eller om den bare skal "skydes af". :-)

 

Jeg er selv blevet alt for kylling til andres problem heste. Men jeg har da set andre opgivede heste gen-tilrides af alm ridepiger, der bruger fornuft og tålmodighed.

Så held og lykke med projektet. Og sørg for at give dig selv og hesten de arbejdsrammer, som giver den størst mulige sikkerhed, så du forbliver tryg ved situationen.


Med venlig hilsen

 

Mia F.

 

Jeg lever et liv på kanten..

-jeg løser soduko med kuglepen!

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ih tusind tak
Forfatter: 
Dato:  30-07-2014 21:34

for alle jeres dejlige indlæg det er helt fantastisk at så mange herinde giver sig tid til at komme med holdninger og meninger om hvordan det skal gribes an :)

 

Jeg har absolut ingen intentioner om at det skal gå hurtigt. Jeg skal studerer de næste 3 år, så hvis det tager 6 måneder til et år at få hende til at galopere uden at stejle, jamen så er det fint med mig :)

 

Hun står ikke til salg på nettet lige pt. og jeg får ikke betaling af ejeren, så jeg er ret sikker på, at det kan gå ind under min fritidsforsikring hvis der skulle ske noget, hvilket der forhåbentlig ikke gør, men ja man kan aldrig vide...

 

Og ja, jeg skal nok lige få snakket med ejer, om vi kan få en dyrlæge / kiropraktor ud til hende for at finde ud af, om der evt. stadig skulle sidde noget.

 

Jeg har også fået lov til at ride hans anden hest som kan gå i alle 3 gangarter og som bare mangler noget dresurtræning, så kommer ikke til at kede mig :)


Dét du gør bliver du bedre til! Så øv dig hver dag, i dét du gerne vil blive bedre til. Øvelse gør mester :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvinsk
Forfatter: 
Dato:  30-07-2014 22:05

En af mine staldkammerater havde en fin og sød hoppe, som fungerede perfekt i longe og under ridning - altså hvis man undlod at galopere. Jeg har selv set hende gå nydeligt rundt med en dygtig rytter og i det øjeblik rytteren lægger hjælpen til galopanspring går den lige i vejret.

 

Hoppen blev undersøgt og behandlet efter alle kunstens regler inden man konstaterede at den var hvinsk. Og så var den færdig som ridehest. Måske det var en idé at få den undersøgt for hvinskhed?

 

Det kunne være interessant at følge udviklingen, så jeg håber, du vil opdatere os undervejs:). Pøj pøj med projektet.

 

mvh.

susanne


1
0
Svar på denne tråd
 
 forfra
Forfatter: 
Dato:  30-07-2014 22:51

Hvis hesten er testet med tænder, kiro, dyrlæge og evt. vinsk adfærd, så ville jeg begynde helt for fra.

Det kan sagtens være dårlig træning i basis, der giver adfæren, hvis dens fysik ikke er grunden.

Ofte er det fordi, hesten ikke har lært, hvordan den skal håndtere pres korrekt. En hest der ikke kan give til biddet, hvilket er ret almindeligt, kan blive en hest der stejler under bestemte omstændigheder. At flytte sig for bid og ben hver for sig i begyndelsen, vil ofte være der "fejlen" i basis arbejdet viser sig, hvis ikke den kommer frem meget tidligere. Hesten viser måske i andre øvelser symptomer på hvor årsagen kan være.

Det er også ofte set, at folk både samler hesten og springer an til galop på samme tid. Har hesten huller i sin træning, eller ikke er kommet så langt endnu, så er det også grund til at stejle for en hest, idet den bliver bedt om 2 ret modstridende ting på samme tid og idet den stejler forsvinder alt pres og adfæren er indlært. Det kunne være der problemet er begyndt for ejer måske.

Jeg ville som sagt starte helt forfra. Alle øvelser fra jorden af inden jeg satte mig op. Så bagparts flytninger, gå sidelæns, forpartsflytninger, bakke uden pres, men stadig med at give godt efter med næsen, så hesten flytter sin vægt til bagparten i øvelsen. At hesten kan give efter for både grime og bid, uden at flytte på sig selv o.s.v.

Så er der også træning af ting og lyde, paraplyer m.v. Det lyder måske åndsvagt, men det giver hestene mere selvtillid på en måde, så de begynder at tackle pressede situationer på en anden måde.

God arbejdslyst

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Aller aller aller...
Forfatter: 
Dato:  31-07-2014 11:50

først skal hesten undersøges og højst sansynligvis behandles af en ordentlig kiropraktor, som også er dyrlæge. Det kræver sikkert flere behandlinger og genoptræning. Når hesten beskrives så flink, er det min overbevisning, at der er noget helt galt med hesten. Det er ikke helt billigt, hvis det skal gøres ordentligt, og er ejer mon indforstået med det.

Findes hesten herefter OK, så brug alle de super gode indput du har fået i tråden - og, nok allervigtigst, du er simpelthen nødt til at være lidt ydmyg overfor den meget svære og langvarige opgave du har påtaget dig.

Der er yderligere den ting, at I skal være OBS på. Der er en risiko for at sælge en problemhest videre, som andre kommer til skade med, men det findes der self. et alternativ til.

Jeg har efter et langt liv lært - på den virkeligt hårde måde, at hvis man mener sig i stand til en opgave uden forudgående erfaring - er det næsten altid fordi man ved for lidt om det. Desuden: hvad hjælper en forsikring, den giver dig godt nok økonomisk kompensation - fint nok, men den giver dig IKKE din førelighed tilbage.

Du kan tage overstående som du vil, men tænk lidt over hvad jeg har skrevet, INDEN du kommenterer mit indlæg.

God arbejdslyst


1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for
Forfatter: 
Dato:  31-07-2014 14:06

alle jeres indlæg :)

 

Nu er det jo altså ikke en dræbermaskine jeg skal hjælpe ham med. Og jeg er ganske ydmyg omkring opgaven. Jeg har som sagt hjulpet med problemheste før, men ikke nogen der stejlede, og har altid fået af vide, at en hest der stejler, er noget af det farligste man kan håndterer. Det er også derfor at jeg spørger om råd og vejledning herinde, hos nogen der ved hvordan jeg skal gribe det an, INDEN jeg bare smider mig op...

 

Ejer fortalte desuden, at ham de normalt bruger til at tilride deres heste, vidst nok havde været lidt hård ved hende, så kunne forestille mig at det er noget indlæringsmæssigt, og ikke så meget fysisk. (Rytteren der tilred hende ville ikke have, at der var andre der så på, når han tilred heste, så man kan jo egentlig kun forestille sig, hvad der måske er sket.)

Hvorfor ejer tillod rytteren at tilride hans hest uden selv at se det ved jeg ikke, men det er ikke op til mig at dømme ham jo.

 

Jeg har da også i den grad tænkt mig at høre med ejer, om at få en dyrlæge & kiropraktor ud, for at kigge på hende.

 

Jeg vil jo gerne hjælpe, men ved også godt at det ikke er sikkert at hun kan hjælpes, men jeg vil gerne prøve, og ellers har han en anden jeg også kan ride, som kan noget mere, men det var primært hende her jeg skulle træne.

 

NYAGERGARD: Hvis ejer ikke er villig til at betale for at få hende undersøgt, så galoperer jeg ikke på hende, længere er den bare ikke. - Man kan sagtens både skridte og trave uden at hun gør noget.

 

Desuden mht. at sælge en problemhest videre, hvis vi finder ud af hvorfor hun gør det og får problemet løst, er det jo ikke en problemhest længere ;)

 

Jeg VED at det ikke bliver nemt, hvis det overhovedet kan lade sig gøre, men jeg er villig til at gøre forsøget, og hvis det viser sig, at hun ikke kan bruges som ridehest, så kan hun jo altid bruges som avlshoppe, hun har nogle fine papirer, og så må jeg hyppe rundt på den anden, og hjælpe med at tilride den 3 års han har, når den skal rides til, til næste år. :)

 

Til sidst vil jeg lige tilføje, ja, jeg er kun 21 år gammel, men jeg har redet siden jeg var 3 år, og hjulpet med alle mulige forskellige slags heste, så det er ikke fordi jeg ikke ved hvordan man rider / giver de rette signaler, samt hvornår det er på tide at give op og hvornår man skal kæmpe for sagen :)

 

Men jeg er glad for alle jeres input :D


Dét du gør bliver du bedre til! Så øv dig hver dag, i dét du gerne vil blive bedre til. Øvelse gør mester :)

2
3
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider