Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hjælpetøjler til longering?
Forfatter: 
Dato:  27-06-2014 14:03

Ja, som overskriften siger: Hvilken hjælpetøjle foretrækker I til longering og hvorfor?

 

Jeg vil gerne have nogle hjælpetøjler til at hjælpe min hest med at søge frem og ned i longen og få løftet ryggen, men jeg kan ikke gennemskue junglen af hjælpetøjler, der er på markedet.

Jeg har tidligere (læs: for år siden) brugt indspændingstøjler, men tror ikke det er den bedste løsning.

Da står og skal ud og købe udstyret, vil jeg gerne købe det "bedste" fra starten (ved godt at man ikke kan skære alt over en kam).

 

Skal det være inspændingstøjler, halsforlænger, fast chambon, pessoa-system, gogue eller noget helt sjette, jeg ikke har hørt om?

 

Jeg håber på en faglig debat i god tone, som vi alle forhåbentlig kan lære noget af :)


Don't tell me the sky is the limit,

when there are footprints on the moon!

3
3
Svar på denne tråd
 
 Den er svær
Forfatter: 
Dato:  27-06-2014 19:28

Som udgangspunkt kan jeg bedst lide den du kalder fast chambon. Men har haft en enkelt hvor middel løs glidetøjle fungerede bedst.

Nr et er hvis man kan arbejde kun med kapsun, men nogle behøver lige lidt hjælp i starten indtil der er styr på alle kommandoer :)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

1
2
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  27-06-2014 22:51

Det er også umiddelbart den, jeg er mest "hug" på at købe, men jeg er altid åben for nye forklaringer på hvorfor andre hjælpemidler kan være bedre.

 

Hvad er det lige præcis at et kapsun kan? Og hvordan kommer man igang med at bruge det?


Don't tell me the sky is the limit,

when there are footprints on the moon!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  27-06-2014 22:59

Jeg har en hest som fungere rigtig ringe i longe uden hjælpetøjler (spænder op og smider ryggen totalt)...

 

Kapsun og lange liner er forsøgt - uden det store held...

 

Har longeret med flere forskellige slags, både om-byggede sager osv.. Nu har jeg fundet frem til en metode hvor min hest kan søge frem og ned, og stå med næsen i lod lige gyldig om hun skulle "kravle op" eller søge ned af...

 

En enkelt indspændings tøjle, og med sådan en "y dims" til når man longere (til at sætte i biddet).. Men indspændingen sidder i "y dimsen)..

 

Er så begyndt at eksperimentere med en elastik bag bagparten (for at få pessoa effekten, uden ryk i munden).. Synes dog ikke jeg ser nogen forskel

 

(jeg vil så sige til krikkens forsvar - hun bliver longeret på en let ujævn/skæv græs mark.. Det kan være lidt svært at balancere)

Billede

 

Billede

 


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

0
2
Svar på denne tråd
 
 En kapsun
Forfatter: 
Dato:  28-06-2014 19:30

Kan sådan set intet, men den forstyrrer heller ikke.

jeg bruger bare en i nylon købt ved TIKA ;)

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 "hjælpetøjler" er ingen hjælp
Forfatter: 
Dato:  06-07-2014 12:42

Jeg vil slet ikke anbefale hjælpetøjler! For det hjælper ikke noget.

Hjælpetøjler tvinger hesten ind i en ydre form, men det hjælper ikke rigtigt hesten til selv at kunne bevæge sig i balance.

I stedet har jeg lært mig at se, hvordan hesten bør bevæge sig, og så belønner jeg den for at bevæge sig korrekt. Det virker altid, og er den eneste ærlige måde at få et resultat på. Men det kan selvfølgelig godt tage lidt længere tid.

Jeg kan komme i tanke om et enkelt eksempel, hvor en rytter brugte en glidetøjle med berettigelse. Det var en hest, der stejlede og gik bagover i pressede situationer. Det gjorde den ikke når den blev redet med glidetøjle. Så for rytterens sikkerheds skyld var det rimeligt at bruge glidetøjle, imens man arbejdede på at løse det egentlige problem.

Et andet eksempel kan være heste, der slår hovedet så højt i vejret, at man kan blive ramt i ansigtet. Så vil det også, i forbindelse med omskoling af hesten, være rimeligt at ride med martingal indtil man er sikker på, at hesten ikke slår hovedet op i ens ansigt.

 

Men generelt så mener jeg, at man bedrager sig selv ved at bruge såkaldte hjælpetøjler.



Separationsangst, nervøsitet, uridelighed, frygt, stress, stereoptypier - få kvalificeret hjælp.

 

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

 

8
1
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  06-07-2014 16:41

 

Fast chambon er det eneste jeg kan finde på at bruge :) Oplever ikke at indspænding, elastik chambon eller pessoa giver hesten mulighed for at søge frem og ned som jeg ønsker.

 

Har brugt det af nogle gange på min hoppe som har en bygning/race der taler for at pile rundt med hovedet i vejret, hun har haft stor underhals og har før jeg fik hende været vant til rideskoleridning med smerter = hovedet i vejret og spændt.

 

Så at få hende overtalt til at søge ned uden noget duede ikke.

 

Billede

 

Her med kapsun og chambonen på.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hephey
Forfatter: 
Dato:  10-07-2014 08:53

jeg bruger en dreieckzügel - einteilen

 

for mig fungere den super fint til at lede hesten i retningen, uden bliver fikseret i en holdning, samtidig med der bliver sluppet når hesten søger i holdning

 

Billede

Her er min, med dreieckszügelen.

 


Carina Overgaard... Militaryrytter


Change the voices, in your head
Make them like you, instead


www.bricksite.com/ fredericiahesteklip

1
1
Svar på denne tråd
 
 Jeg bruger også
Forfatter: 
Dato:  10-07-2014 11:23

Den faste chambon - fordi den giver hesten frihed til at stille mulen som den vil, og ikke presser den ind bag lod, som mange andre indspændingstøjler gør.

 

I den perfekte verden skulle man slet ikke bruge indspændinger personligt gjorde jeg det aldrig ved min gamle hest, men det kommer simpelthen an på hvad man træner.

 

Jeg vil dog altid anbefale - anset hvilken indspænding - at man altid varmer hesten op uden indspænding og ligeledes traver hesten af uden indspænding.

 

Galop kan ligeledes være svært for mange heste når de har indspænding på.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 ang longering
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 13:35

nu er jeg ik tilhænger af hjælpetøjler af nogen art men når jeg longerer så bruger jeg enten indspændingstøjler eller smider hesten i pessoasystemet men dette foregår ALTID en del løsere end mange af dem jeg kender vil gøre det da det kun er for at vise min hest vejen frem og ned..

 

nu er jeg udstyret med en hest som ellers ikke er til at søge frem og ned af sig selv hvis ik den får vist vejen.

 

så er løsningen desværre det efter jeg har prøvet at "longere" uden longetov(ja det kan godt lade sig gøre med min ), bare i grimen,kun i trensen,med indspændinger,pessoaen mm

 

jeg longerer ik så tit men har fundet frem til denne løsning der fungerer bedst for os begge har jeg fundet ud af..

 

Ellers har jeg en hest der selvom han er godt bygget render med sænket ryg og næsen i sky som den ellers ik gør under rytter..

 

men det kommer meget an på hesten om hvor stiv den er,hvordan den er bygget og hvordan den ellers går uden rytter

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-07-2014 23:24

Jeg havde en hest som var meget højtstillet og smed ryggen i longen i starten af tilridning (uden sadel på ryggen). Ofte kom næseryggen helt op i vandret, og mange gange var jeg glad for, at jeg i det mindste havde hende i longe, for med hovedet deroppe havde hun da ikke mange chancer for at se hvor hun gik. Da jeg kun har erfaring med elastik chambon og indspændinger, valgte jeg chambonen, fordi den ikke er helt så hård ved munden. Jeg lavede den lidt længere med halm snore, så der ikke var et konstant tryk i munden fra elastikken, men kort nok til at når hun smed hovedet i vejret, så strammede det. Små 2 uger senere med longering 3 gange i ugen kunne jeg tage den af, og har ikke brug den siden. Straffen kunne hun jo selv styre og lærte hurtigt ikke at kaste hovedet op. Til gengæld fik hun rigeligt med ros, når hun sænkede hoved og nakke. Da hun kunne strække sig så langt frem og ned at chambonen ikke kunne nå længere tog jeg den af, og fortsatte med at rose hende for god indsats, så i dag går hun naturligt og søger frem og ned i longen.

 

Fik jeg brug for noget lignende idag, ville jeg vælge den faste chambon, som mange andre også sværger til, da hesten aldrig kommer til at strække sig helt korrekt i en elastisk chambon uanset længde. Og selvfølgelig vil jeg da fortrække helt at kunne undvære hjælpetøjler.

 

Jeg synes bare heller ikke, at man kan se helt sort/hvidt på hjælpetøjler, for de kan altså være en kæmpe MIDLERTIDIG hjælp. Men det kræver at man har et rimeligt formål med at bruge dem, og her tænker jeg netop sikkerhed eller hjælp til at vise hesten vejen, evaluere om de rent faktisk gavner formålet, eller bare forværrer problematikken, og så for himlens skyld stopper brugen lidt for tidligt end lidt for sent. De KAN bruges hvis de hjælper hesten og ikke for at glæde os over at hesten "går pænt"!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bruger gogue
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 16:45

Som med så meget andet er hjælpetøjler en hjælp, hvis de bruges rigtigt. Min havde tendens til smide ryggen ned og hovedet i vejret og udad, helt tydeligt en balancestang. Jeg brugte indspændingstøjler med elastik - ikke gummiring, for den er sgu ikke eftergivende overhovedet. Men den unge dame lærte så at trække hovedet lidt opad og bagud (hun går altid med halsen ret højt) for at undgå dem.

 

Så jeg prøvede gogue-tøjlen, og den er genial. Den er 100% fleksibel, så man kan indstille den præcis til sin hest. Og den opfordrer hesten til at søge frem og ned. Jeg sætter den på fra starten, men temmelig løs. Så "strammer" jeg den, når hun er skridtet varm. Og nogle gange lægger jeg også indspændingstøjlerne på hende i forskellig længde, faktisk lidt afhængig af hendes humør.

 

Men gogue'n er altid på. Uden den trækker hun hovedet opad og smider ryggen. Måske vil hun på et tidspunkt være klar til at kunne undvære den, men det er ikke endnu.



Kiiri
*En hest er altid en hest. Men en rytter uden en hest... er blot et menneske*

0
1
Svar på denne tråd
 
 Jeg har en gang
Forfatter: 
Dato:  30-07-2014 14:56

Haft glæde af pessoa i en helt løs form. Hesten havde været meget spændt i hele højre side. Efter behandling havde hesten vænnet sin til at gå mod venstre, så hun væltede MEGET ind på højre volte. Pessoaen spændte jeg lidt kortere, så mulen pegede ligeud/let indad og ikke udad, som hun havde vænnet sig til. Det var måske i 10 min, og som sagt helt løst.


min daglige lykkepille er et par timer ved hesten:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 mknvisdhswo
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 00:26

For at hesten kan løfte ryggen, så må overlinien være lang/strakt.

 

For at få en strakt overlinie, så må hesten være afspændt - afspændt betyder "med mindst mulig spænding".

 

Afspændte muskler betyder at tyngdekraften hiver hovedet ned og giver en lang overlinie.

 

For at blive afspændt må hesten være i balance.

 

For at hjælpe hesten i balance må vi have "skarpe" signaler.

 

For at vise os, om den er i balance, må hesten have komplet frihed til hals og hoved.

 

 

Hvordan nogen som helst hjælpe-/ indspændingstøjle skal passe ind i ovenstående, kan jeg simpelthen ikke forstå.

 

 

Ja, der kan være få heste, som har brug for at lære "mekanisk" at sænke hovedet, og ikke som et resultatat af afspændthed. Der vil jeg dog foretrække at indlære det fx i stilstand eller hva. klikker. Jeg kan dog ikke huske, at jeg for alvor har haft brug for det.

 

 

Hov, det egentlige svar på dit spørgsmål: Når du skal ud og købe nyt udstyr, så køb en god blød longeline, en alng lonngepisk og en grime (evt. en kapsun).

 

 

:-) Hilsen Katrine.....

 





Løsdrift, enge og ridebane


tæt på skov ved Ringsted, 650,- md.


22584476



Undervisning og træning tilbydes.


www.katrinemogensen.dk

5
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider