Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Små stejler og bider
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 14:36

Hej alle! :-)

Jeg starter en hel part på en dejlig 10 års vallak her fra august af. Ham skal jeg passe og plejer i et helt år.

 

Jeg har kendt hesten siden han var 5 år gammel, da han er tidligere rideskole hest. Han var en SUPER sød og rolig hest i betragning af at han kun var 5 år. Han var hesten alle ville ride, da han tog alt med stiv arm. Han ELSKET at blive nusset og puslede om.

 

I dag ejes han af en bekednt jeg kender, hun rejser 1 år til usa og jeg har lovet at tage mig godt af ham. Jeg må lave og gøre alt hvad jeg vil med ham. Jeg får undervising omkring 3 gange om måneden på ham, som krav.

 

Jeg har altid set et kæmpe lys i denne hest og har altid sagt, at denne hest en dag skal blive min. Min drøm er gået i opfyldelse, det er bare en hel anden hest jeg nu står med. Ærligt, jeg kan faktisk ikke kende ham! Han nyder ikke at blive striglet og pusset om. Han gider ikke at gå dig i møde på folden og hvis man kalder på ham, vender han røven til dig og græsser videre. Det hele er bare som om, at det skal overstås. Ejeren rider oftes ture og dessur, hvor jeg er mere konstant søgende og vil have at det hele fungere både på jorden og i sadlen. Jeg vil have en hest der gider mig og har lyst til at lære og komme ud. Jeg påbegynder en masse jordarbejde med ham og håber det er noget han vil tage til sig og måske blive en gladere hest. Han vil utrolig gerne på banen og elsker en tur i skoven. Jeg håber jeg kan starte nogle stævner på ham. Men føler at kontanten skal være der, før vi kan tager ud i verden sammen.

 

Som skrevet har han fået en masse unoder og dårlige vaner efter han er blevet privat hest. Han kan finde på at små stejle eller løfte bagben når man sadler ham op. Han kan finde på at bakke tilbage og knække torvet. (Desværre gjorde han det ene gang, så kabinhanen på torven sprang og ramte desværre min tommel og pegefinger. Jeg har et voldsom brud på tommelfingeren plus kraftig forstuvning på begge finger). Han kan finde på at true med at bide, når man skal stramme gjorden. Han er tjekket for alt og har oftes kiropraktor ude hos ham. Han har Equisoft gjorden, den hverken trykker eller gnaver ham, også sørger jeg altid for at stramme langsomt op over flere gange. Jeg er STOR fan af horsemanship, men har svært ved at finde ud af hvordan jeg skal gribe det an, så han kommer til at føle sig tryk ved at få lagt sadel og spændt gjord. Ejeren har sagt at det hele stammer fra rideskolen af og hun har lært at se bort fra dette "lille" problem og har fundet hendes betode at gøre det på.

Jeg mener at det er en meget dårlig vane og det kan blive farligt, hvis hesten pludselig gøre alvor af sine løftet bagben eller hans småstejlerier.

Har i nogen fif til, hvordan jeg kan løse dettet problem? Det er rigtig ØV måde at starte ens ridetur op med.

 

Et kæmpe problem i denne varme tid er fluer! Jeg vil spray ham med sommerspray, problemet er bare, at han er meget bange for sprayflasker. Han løber afsted ved lyden af dem. Jeg har søgt lidt frem og tilbage på nettet om hvordan jeg kan lære ham, at dettet heller ikke er farligt, men uden held.

 

Jeg håber virkelig af nogen af jer vil dele jeres erfaringer, fif og tricks med mig. Jeg føler mig lidt på bar bund og har kun haft nedture med ham. Jeg er blevet stædig efter vores lille uheld og jeg vil finde den hest han var engang!

Jeg er ikke en glad og tilfreds pige, når jeg cykler fra hesten!

Hjælp hjælp!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 15:20

Jeg har selv haft en hest som havde dårliger erfaringer med ryttere og sadlen.

 

Jeg gjorde det at jeg startede forfra.

 

Jeg lagde underlag på først, flere 1000 gange. På med underlaget - godbid. Af med underlaget. På med underlaget - godbid.

Om og om igen.

 

Da han accepterede det gjorde jeg det med sadlen. Sadlen på = godbid. Sadlen af. Sadlen på = godbid. Osv.

Husk at ros med stemmen også.

 

Tag det i meget små bider, lad vær med at blive ved til hesten er mentalt træt, stop i god tid efter nogle gode gange hvor den efterhånden vil forbinde sadlen med godbider.

 

Vær dog obs på at han kan have gjordkramper. Sadlen skal selvfølgelig også ligge 100 procent ordenligt på hesten.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Takforsvar
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 15:35

Tak for svar! Det er helt sikkert noget jeg skal prøve!

0
0
Svar på denne tråd
 
 øv øv øv
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 22:32

Det lyder som om du har fået dig en lånehest, der har fået indlært nogle temmelige negative adfærdsmønstre.

Det, tror jeg, kommer til at tage lang tid at få vendt om på, hvis det skal lykkes. (Det har taget over et år med at få min hest til at vælge mig til - frivilligt). Så du kommer nok til at lave en aftale med dig selv om kun at forvente meget små skridt. Hellere små skridt og man går hjem med godt humør. Og find én at sparre med, så du kan få gennemgået træningen og mål, så du undgår at det går i hårdknude. Det kan være svært at holde motivation og fokus, når det bare ikke lykkes. Men når du får små tegn på, at hesten viser dig tillid, så er det SÅÅÅÅ fedt! Hos min var det noget så simpelt, at hun sænkede hovedet og lagde det lidt skrå af sig selv, så jeg kunne nå og klø hende. Hun gik ellers helt på freeze/stand by under håndtering. (og hun havde ikke været udsat for mishandling. Hun havde bare stress). Det var det første gennembrud. Hvordan?? Tålmodighed og bare at bruge tid på hende på hendes præmisser.

 

Du skriver, at hesten gør anspring til at stejle, bide, bakke og sparke op ved opsadling. Det lyder i mine øre helt klart som gjordkrampe. Spænder du gjorden inde på staldgangen? Jeg har selv haft med en hest at gøre, der havde ekstremt tendens til det. Taktikken var at kun spænde gjorden i første hul, efter flere gange bare at lægge den op imod bugen. Så trække ud af stalden, stoppe og ét hul mere og godbid. Trække over i ridehus, og et hul mere og godbid. Trække en 20 m volte, og endnu et hul og godbid. Trække igen en volte og spænde og godbid osv osv til gjorden var spændt. Find det, der bryder det negative mønster for jer.

 

Med henhold til flue spray. Så er min egen hoppe loppe også ret gal på sprayet. Hun slår ud efter det. Så jeg løser det ved at spraye på en svamp og så duppe hende med den. I starten sprayede jeg langt væk fra hende. Nu kan jeg stå ved siden af hende. Men hun vil ikke have det kolde pssssst. Man bruger lidt mere fluemiddel end ved at kunne give det direkte på. Men nåja,,, hellere en god ridetur/foldtid.

 

Held og lykke til jer. :-)


Med venlig hilsen

 

Mia F.

 

Jeg lever et liv på kanten..

-jeg løser soduko med kuglepen!

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Fluespray (og pelsglans)
Forfatter: 
Dato:  25-07-2014 10:44

jeg fik en hest for 1½ år siden som bestemt ikke var vant til psssst lyde, han forsøgte i hærdigt at undgå lyden og var i starten ret voldsomt..

 

Jeg var stædig og forsatte, det er jo ikke farligt og burde kunne trænes væk..

 

Så dagligt fik han et pust på skulderen, en godbid og ros, masser af ros..

 

Den dag i dag, kan han sprayes over alt på kroppen uden problemer og uden der nødvendigvis behøver at falde godbidder af hver gang, han får dog stadig masser af ros..

 

Så til en start vil jeg sprøjte en gang dagligt og bruge klud/svamp til resten indtil hesten acceptere pssst lyden..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tilvænning til spray
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 13:19

Jeg vil nøjes med at kommentere på dit spørgsmål om tilvænning til spray. Hvis du kan bruge det jeg skriver, er der principper og teknikker i 'opskriften', som kan overføres til andre situationer.

 

1) Hesten skal altid være løs så den kan flytte sig væk fra det, som den opfatter som farligt. Hvis hesten udsættes for noget, der gør den bange, vil den blive endnu mere bange, hvis den ikke har mulighed for at flygte - så er den jo næsten sikker på at blive spist.

 

2) Find ud af, hvor meget hesten kan klare og udsæt den kun for det. Altså hvis hesten reagerer ved at blive opmærksom, men godt kan klare lyden af sprayflasken uden at panikke, når du er helt nede i den anden ende af stalden, så er det der, du skal starte.

 

3) Hver gang hesten har 'klaret opgaven', som er at du sprayer med flasken, skal du holde op med at spraye og fjerne flasken (presset) fra hesten.

 

Netop pkt. 3 er et sted, hvor mange fejler. Når hesten klarer opgaven uden at flygte, vil mange straks tage flasken tættere på hesten, og det vil de blive ved med indtil hesten flygter. Dermed har de lært hesten at løsningen er at flygte.

 

Hvis du kan finde balancen og ikke spraye tættere på hesten, end den kan klare, og så huske at fjerne flasken lidt hver gang, så lærer du hesten at løsningen er at blive stående.

 

Du kan så gradvis flytte flasken tættere og tættere på hesten - bare du stadig husker at fjerne den, hver gang det går godt.

 

At fjerne flasken kan i mange tilfælde blot bestå i at flytte den lidt væk fra hesten så du selv er tættere på hesten end flasken, men du må aflæse hesten og flytte flasken så meget, som det er nødvendigt for at hesten igen slapper af.

 

Hvis du laver fejl og kommer for tæt på for hurtigt, så går du bare tilbage til en noget større afstand igen og starter derfra.

 

Når du kommer tæt på hesten og begynder at tænke på at spraye på den kan du lægge et trin ind, som er at lade flasken berøre hesten uden at spraye. Det er ofte en stor udfordring for hesten og et fint trin at få klaret inden du direkte sprayer på den.

 

Så du må igang med to flasker - en med insektspray som du påfører med en svamp, som allerede anbefalet, og en med vand, som du kan bruge til tilvænningen uden at spilde den dyre insektspray.

 

Hvis du selv fodrer eller giver wrap eller hø kan du også bruge den situation og simpelthen gå og spraye med flasken på vej hen til boksen med maden - men igen - hold op med at spraye lige inden hesten bliver rigtig bange, at den er opmærksom og lidt skeptisk er ok, men den må ikke blive bange og begynde at øve sig i at flygte, for det er jo ikke det, du vil lære den.

 

Held og lykke med tilvænningen.


Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 13:24

Hvordan går det med opsadlningen?


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider