Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Lille rygsving?
Forfatter: 
Dato:  17-03-2013 22:29

Hej HN!

 

Findes der mon noget sådant, som en hest med et lille/behageligt/pony-agtigt rygsving?

 

Jeg stoppede med at ride, lige da jeg blev de 16 år. Indtil da red jeg sjovt nok kun ponyer, og det var så nemt så nemt!

Nedsidning var en leg, og jeg elskede at være dygtig til det, især når "voksne" ryttere altid så ud til at have svært ved det.

 

Efter nogle års pause ville jeg ride igen, og i en alder af 21 måtte jeg så op på en hest. Gudfader bevares, jeg kunne OVERHOVEDET ikke sidde på kræet!

Førhen kunne jeg sagtens på ponyer, selvom det var måneder siden jg sidst havde redet.

 

Selvfølgelig har manglende muskler/træning haft noget at sige, men selv efter flere måneder havde jeg utrolig svært ved at ride nedsidning, og stakkels hest som jeg bumpede rundt!

 

Så - findes der mon bestemte hesteracer, som har et mindre rygsving? Det skal siges at denne hest var en DV, ved ikke hvor slemme de er.

Jeg vil jo gerne have hest når jeg er færdig med min uddannelse, men vil utroligt gerne have en hest med mindre rygsving.

 

Og er der andre måder at træne sin nedsidning på? Jeg øvede mig jo på hesten jeg red, men hver gang jeg mistede muskelkraft (efter 2 minutter!) og begybdte at bumpe, så lagde hesten ørerne, smed ryggen, løftede hovedet og så rigtig generet ud!

Helt umuligt at ride sådan, og ikke noget jeg har lyst til at udsætte en hest for, ikke engang indtil jeg får trænet musklerne!

 

Så HN, hvordan tacklede i denne rygsvings-ting, da i gik fra pony til hest?

Og findes der racer der er 'bedre' end andre?

Jeg vil gerne ride dressur og skovtur.


Mvh. Sophie (:

stud.med.vet

årgang '11

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rygsving
Forfatter: 
Dato:  17-03-2013 22:41

 

 

Uden på nogen måde at ville fornærme nogen her på HN, så synes jeg, at alle de PRE-heste, jeg har set og mødt i mit liv, har haft stort set ikke-noget-rygsving.

Måske var det en mulighed?

 

 

Hilsen Linda.

 


Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  17-03-2013 23:00

Ja, PRE, Lusitano og Quarter/paint-hestene burde ikke have det vilde rygsving.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nedsidning
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 01:55

Tror jeg vil holde godt øje med den her tråd!

Nedsidning er @!#$ svært på nogle heste, hvor man sidder og bumper, og det kan man jo ikke byde den stakkels hyp. Og så er der så andre heste der er ligesom bølger og nedsidning er en leg! :D

Kunne egentlig også godt tænke mig at vide hvilken slags hyp der kan hjælpe en klumpet rytter som mig :P


Don't feed the bad wolf.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nedsidning
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 08:41

Nu kan DV'erne tit være heste med store rygsving, især hvis det er yngre heste, da gangarterne igennem mange år har været fokus punkt i avlen.


Men jeg personligt ville prøve at ride en del uden stigbøjler. For at træne din balance, samt så er du tvunget til at komme ned om hesten! bare 5-10 minutter af gangen.

 

Racer uden stort rygsving, skal du have fat i de lidt ældre modeller.. fx. den gamle type oldenborger, ellers PRE. som de andre nævner.


Stutteri Håbet - et dejligt sted at være

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har så
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 10:08

redet en PRE med KÆMPE rygsving - min underviser havde mig sågar i longe første gang, jeg red ham, da han har tendens til at "skyde" rytteren ud af sadlen, især i galoppen (er du vimmer, jeg har aldrig oplevet noget lignende! Men han er så også bygget som en anden kamphest og har en meget rummelig gang).

 

Rygsving er individuelt - man kan ikke regne med, at en hel race er ens. Men generelt kan man vel sige - jo kortere skridt, jo mindre rygsving? Det er min egen teori, correct me if I'm wrong.

 

Mine haflingere var meget behagelige at sidde på i trav, og det har de fleste islændere, jeg har redet, også været.

 


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Og hov PS.
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 10:14

Jeg kan i øvrigt sagtens følge dig - jeg har ikke haft så lang en pause, da jeg rider nogle gange om året, når jeg er på besøg hos min familie, men jeg har ikke redet hver dag siden 2009. Da jeg startede på dressurundervisning sidste sommer, var det små 3 år siden, at jeg havde redet "rigtigt" sidst, og hold nu FAST, ens balance, muskler, etc. er jo helt i skoven

 


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 12:13

Nu man har begynt at avle Quarter og Paint heste kæmpestore, kan man sagtens finde en god stor sådan en. De ligner varmblodsheste, men har ikke det helt stor rygsving.

 

Ligger lige ved et billede af Mighty. Han er ren Quarter, men ligner en varmblod. Der var ingen rygsving på ham. De kan sagtens gå dressur.

Billede




Alltid med en

Appaloosa

 

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012. Søger part

Staldplads til de to samt lejlighed til mig i Århus omegn søges

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 12:33

Hvad med en islænder?

 

Dog vil jeg lige sige at nu mere du øver dig i nedsidning - også på store heste, så skal det altså nok komme..


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nedsidning
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 16:42

Jeg begyndte at ride hest, allerede da jeg var 10 år gammel, ved siden af min pony.
Så hvordan jeg lærte dengang kan jeg ikke huske, men da jeg senere fik min egen hest, men stort rygsving var det nu noget hårdt.
Jeg red gerne uden stigbøjler noget af tiden, og ellers når du føler du begynder at bumber, så skifter du til letridning.
Det er nemmest at lære i korte intevaller, så du ikke ender med at sidde og spænde op, for så bumber du først rundt :o)

Jeg har efter operation i foden holdt et års pause, og er igang med at træne det op igen, og havde da lykkeligt glemt hvor hårdt det faktisk er.
Jeg startede op på i handicap, da mit ben ikke bliver normalt igen, og har nu været i gang siden august.
Jeg startede på en stor nordbagge uden sadel, og red først med sadel da min balance var på plads.
Nedsidning blev de første gange kun ned ad langsiden, så skridt og langside igen ;)

Nu er jeg skiftet til en hest med rimelig rygsving, og det går faktisk rimeligt med nedsidningen. Igen er det letridning så snart jeg føler jeg bumber, og kan sidde længere og længere for hver gang.

Og når du rider letridning så snart du føler du bumber, så er hesten også glad ;)

God fornøjelse :)


- Louise

0
0
Svar på denne tråd
 
 nemmere at ride nedsidning
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 17:21
Menorquineren er også fantastisk nem at sidde på. Faktisk er de nemmere at sidde ned på end at ride letridning på!.. Se evt mere om racen på sortespanskeheste.DK
Mvh Nina

Opdræt af minorquinere.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rygsving
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 17:52

Jeg har redet både en Quarter og Nordsvensk skovhest. OG der sker intet i ryggen.

Rigtig dejligt når man selv har rygproblemer, - som jeg har.

 

Den Nordsvenske er jeg iøvrigt temmelig verliebt i. Nøj hvor er han sød, og ham kan jeg stole 100% på. Om han er dressurhest, er jo nok et spørgsmål !!! ???

 

På den anden side, kommer man altså hurtigt efter det. Og du er jo ikke så gammel som mig, så det går nok hurtigere for dig at 'finde tilbage i rytmen'. Så som andre siger : Bøjlerne af, OG find din ballence på 'kræet' !!!!

Ballance er virkelig alfa og omega for at finde rytmen.

 

God fornøjelse

 

Karen

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Med over ryggen....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 18:41

Jeg har to ungheste, og der er sjovt nok meget stor forskel på hvordan de tager en med i nedsidning.

 

Ham her - oldenborgblanding - brugte jeg over 1 år med letridning, før nedsidning begyndte at fungerer. Og nu efter knap 1.5 års ridning så skal han varmes rigtig godt op i letridning og galop, før det er en fornøjelse at sidde på ham.


Billede


Så jeg havde INGEN forventning til min langbenede ranglede DV, da han blev tilredet sidste sommer - og det viste sig han er fantastisk at ride nedsidning på, suger dig ned i sadlen og ruller dig blidt og behageligt med i temposkifte og overgange.




Billede




Jeg havde ikke lige satset penge på, at det var DV'eren der ville være en fornøjelse i nedsidning, men skulle jeg vælge mellem de to heste af type og af gangpotentiake, så er det den brune om er mest behagelig og nemmest at ride korrekt.

At han så er den hurtigste til at smutte ned i den anden ende af ridehallen, er så en hel anden snak Men af de to er det kun den sorte, som en gang har bukket, men så også tabte mig i forbindelse med det.

 

Så jeg tror ikke man så specifik kan udlede, at stortgående DV'er er ubehagelige at ride nedsidning på - man skal nok prøve sig frem. For måske er det bedre med store bløde bevægelser, fremfor små og lidt stikkende ?

 

mvh charlotte




0
0
Svar på denne tråd
 
 Nedsidning
Forfatter: 
Dato:  19-03-2013 10:31

Det kan selvfølgelig komme an på hestetypen, men ellers vil jeg nok sige som Morgan - du må prøve dig frem :-)

 

Jeg har haft en lille DV med små gangarter og intet rygsving - han var et HELVEDE at ride nedsidning på :D

 

For de fleste heste, har det desuden urtoligt meget at sige om de slapper af eller ej. Så mit råd må være (når du har fundet en hest du kan sidde nogenlunde på); øv dig! I at få hesten til at slappe af og i at ride nedsidning. Når hesten går roligt, stabilt og svingende, kan du sætte dig ned. Sid evt. kun nogle få skridt i starten, og gå i letridning igen. Ellers så sidder du den tid du kan holde til, og hvor det kører. Sigt efter at hesten ikke ændrer sig overhovedet, alt efter om du rider letridning eller sidder. Den skal fortsætte i samme takt og rytme og i samme afslappede holdning. Gå i letridning når det kikser eller du/hesten bliver træt (helst før). Der er for mig at se INGEN grund til at bumpe videre når man er røget ud af rytmen - det er hammerubehageligt for hesten, den slår fra, huler ryggen, gør det svært for rytteren at sidde, rytteren bumper derfor rundt og ja... Så kører cirklen

 

Teknik og styrke kommer med tiden - for begge parter :-)


- Cat -

Nu som BBH Basisinstruktør

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider