Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Til dem over 30 –
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 08:18
Til dem over 30 – Folk over 30 burde være døde!

Ifølge dagens lovgivere og bureaukrater burde de af os, som var i 40’erne, 50’erne, 60’erne, ja til og med tidlig i 70’erne ikke have overlevet.

Vores børnesenge var malet med blybaseret maling.

Vi havde ingen børnesikring på medicinflasker, døre eller skabe, og når vi cyklede bar ingen af os hjelm

Som børn kørte vi i biler uden sikkerhedsseler eller airbags. Og det at sidde bag på en ladevogn en varm sommerdag var altid en speciel nydelse.

Vi drak vand af haveslangen og ikke af flasker. Skræk og rædsel!

Størstedelen af folk røg som skorstene. Host!

Vi spiste brød med smør, drak sodavand med sukker i, men blev aldrig overvægtig, fordi vi altid var ude og lege. Vi delte gerne en sodavand med andre og drak af samme flaske, uden at nogen rent faktisk døde af det.

Vi brugte timer på at bygge sæbekassebiler af ting, der var kasseret, og ræsede i fuld fart ned ad bakken bare for at så at finde ud af, at vi havde glemt at sætte bremser på. Efter nogen ture i grøften lærte vi at løse problemet.

Vi tog hjemmefra tidlig om morgenen for at lege ude hele dagen og kom først hjem, når gadelygterne blev tændt. Ingen kunne få fat i os i løbet af dagen – ingen mobiltelefon. Utænkeligt!

Vi havde ingen playstations, Nintendo 64 eller X- bokse – i det hele taget ingen Tv-spil, ikke 99 Tv kanaler, ingen videofilm/DVD, surround-sound, mobiltelefoner, hjemme-pc’er eller chatrooms på Internettet. Vi havde venner! Vi gik ud og fandt dem

Vi faldt ned fra træer, skar os, brækkede arme og ben, slog tænder ud, men ingen blev sagsøgt efter disse uheld. Det var uheld. Ingen andre kunne få skylden – kun os selv. Husker du uheldene? Vi sloges, blev gule og blå og lærte at komme os over det.

Vi fandt på lege med pinde og tennisbolde og spiste jord og græs. Til trods for advarslerne var det ikke mange øjne, der blev stukket ud, græsset voksede ikke inden i os resten af vores liv. Vi cyklede og gik hjem til hinanden, bankede på døren, gik lige ind og blandede os i samtalen.

Nogen elever var ikke så kvikke som andre i skolen, så de dumpede og måtte gå et år om.
Frygteligt!

Denne generation har fostret nogle af de mest risikovillige – de bedste problemløsere og investorer nogensinde. De sidste 50 år har været en eksplosion af nyskabelser og nye ideer. Vi havde frihed, fiaskoer, succes’er og ansvar, og vi lærte at forbeholde os til det alt sammen. Og du er en af dem.

Tillykke!!!

Maja_Mylady's Mor
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 08:27
som om det var lutter lagkage. det mener jeg nu ikke det var...... tænk på alle de børn der kunne have været i live i dag, hvis de havde siddet i en autostol.
Tænk på alle dem som har fået en eller anden kræftsygdom pga. forældrenes røg..

Jeg synes nu man skal passe på med at sødlig gøre den "gamle" tid, hvor det intet kunne ske med vores børn. Det er i mine øjne en sukkersød tankegang.

Nogle af tingene er rigtige nok, men det meste i er mine øjne noget pladder.

Mette
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hehe...
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 08:30
Mette(Blossi) - det kan godt være noget af det er "pladder", men jeg bliver nu altid så "nostalgisk glad" når jeg læser den ;-)

Mvh. Lotte_L
0
0
Svar på denne tråd
 
 ja......
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 08:34
Det gør jeg da også :-)
Men det lyder bare som om at børn i dag, ikke har det så godt som "os" i gamle dage....

Og det mener jeg nu ikke er helt rigtigt. ;-D

Ihvertfald ikke sikkerhedsmæssigt.....

Men det er jo så ganske rigtigt at dengang kunne man lege med en pind, men det kan børn altså også i dag.



Mette
0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er noget om snakken...
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 08:50
Vi her i Borridsø har netop måttet pille vores dejlige store gyngestativ og ditto vippe ned fra landsbyens fælllesareal, som bl.a bruges ved sankt hans, de gentagne boldaftener og familiedage osv.

Gyngestativet var DEJLIGT: højt og solidt, lavet af telefonpæle og med to gynger i laaange tove, så man kunne gynge rigtig højt og et klatretov ude i siden!
:-)

Vippen var af samme materialer og rigtig lang.
Begge dele var solide, blev regelmæssigt efterset og repareret osv.
Underneden er der GRÆS. Almindeligt, grønt, græs.
OG dét er blevet fy-fy-skamme-skamme-bøde-FORBUDT!!
:-@

Istedet kræver loven nu, at vor lille fattige forsamlingshus skal foranstalte en STOOOR, dyr og besværlig bortgravning af jorden og istedet udlægge 30-40 centimeter (dyrt) grus omkring hvert legeredskab..
- og det skal vel at mærke være i HELE gyngestativets bredde - og MINDST 3 meter længere ud end tovet rækker!!
:-@

Jamen Vorherre til søhest, da??!
Hvor meget VAT skal vore unger da pakkes ind i sikkerhedens hellige navn??!
8-)

Nylig blev gynger og vippe så pillet ned, da vi ikke kunne afse penge i forsamlingshusets regi til det påkrævede tiltag.
:-(

Og vi (børn og barnlige sjæle som undertegnede) SAVNER vores gynger, gør vi!!
>:-(

Men nu er vi sikret imod endnu en potentiel ulykke!!
Hurra!!!
8-)



med venlig hilsen
atengstedt


Hvordan ser DIN have ud??
Haveplaner udformes.
Kontakt mig for nærmere info og hør hvor nemt og hvor smukt det kan gøres!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Den er rigtig god
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 08:51
du har en pointe - og som det står, understøtter det Darwins teori om "survival of the fittest".

Men du har fat i noget - måske fordi jeg engang imellem føler at vores samfund er ved at blive til en Big Brother live foretagende.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Atengsted
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 08:54
ja, vi skulle jo nødig have det sjovt - vel ? For tænk på dem, der ikke kan have det sjovt; iøvrigt synes jeg, at et fald ned i grus er mere ubehageligt end fald på græs, men det er nok bare gamle mig ..........
0
0
Svar på denne tråd
 
 Græs eller grus??!
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 09:10
Miwse, jeg undrer mig osse ideligt.
Jeg vil til enhver tid hellere have blå mærker på kroppen og græsgrønne på bukserne efter et fald på græs end jeg vil have noget der ligner asfalteksem efter en tur på røv og albuer han ad 3 meter grus??!
(hvis man kan snakke om "hellere" i sådan en valgsituation?? :-P)

Men lov er lov og lov skal holdes. Desværre også når man ikke ser megen mening i den!
:-P

Men til glæde for eventuelle puritanere, paragrafryttere og skrankepaver (Hil hr. Stempelquist!), så kan vi nu ikke længere tage os en HØJ, flyvende gyngetur i forsamlingshusets regi her i Borridsø.
:-(






med venlig hilsen
atengstedt


Hvordan ser DIN have ud??
Haveplaner udformes.
Kontakt mig for nærmere info og hør hvor nemt og hvor smukt det kan gøres!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Grus...
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 09:23
Grus er sådan en forbistret ord, der er nemlig aldrig enighed om hvad det er...

Men faldunderlag, kaldes grus, det er det røde sand som man bruger underfliser, under støbelag osv. stabilgrus...

Ja, ja, lidt lærte jeg da, da jeg var på legeplads-kursus...


Tanker fra
Kitte
:-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Pa på med påpasseligheden.
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 11:51
For nogle år siden talte jeg en del med en amerikansk pædagog, der var her i landet på udveksling, sådan at hun arbejdede i en dansk børnehave igennem 6 uger.

Hun fortalte, at de børnehaver, hun havde arbejdet i "over there", ikke ejede nogen former for udendørs legeredskaber af klatre-gynge-svinge-o.s.v.-typen, fordi børnehaverne var rædselsslagne for at blive sagsøgt af forældrene, hvis ungerne skulle falde og få sig et blåt mærke!!! (Her skulle der være et billede af en smiley, der prikker sig på panden med en pegefinger.)

Så de arme amerikanske unger havde ikke flere chancer end en snebold i helvede for at få nogle ordentlige motoriske udfordringer eller erfaringer! (n)

Så som jeg ser det, så skal vi her i landet passe på med at passe for meget på.
Det må ikke få lov til at blive "omsiggribende".

For det er så hamrende vigtigt for ungerne at få afprøvet sig i mange forskellige motorisk krævende aktiviteter, så hvad i alverden betyder et par skrabede knæ, et blåt øje eller endda en forstuvet ankel imod at på længere sigt at have en dårlig motorik, som bl.a. kan føre til endnu større skader....og ifølge videnskaben endda også til en relativt nedsat indlæringsevne????


Hilsen Linda.


Hellere tænde et lille lys end at rase over mørket!
0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg tror nu
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 12:05
ikke er bange for blå mærker på vores børn her i landet. det som jeg ikke er tryg ved, er f.eks legeredskaber hvor deres jakker han hænge fast i, så barnet kvæles.
Derfor er der skrappe krav til legeredskaber.

Mange af de offentlige legepladser og på skoler har redskaber som ikke er sikkerhedsmæssigt i orden, bla. for stor afstand mellem træværk, så de mindste kan få deres krop igennem men ikke hovedet. Det er sådanne ting man skal passe på, og ikke om de får et par blå mærker eller en brækket arm.

Jeg synes vi skylder vores børn at passe så godt på dem, som vi nu kan...

Og så lade dem være børn, det kan sagtens kombineres...

Mette
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er ikke uenig....
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 12:35
i, at vi selvfølgelig ikke bare skal lade stå til med vores børn.

Men jeg har efterhånden oplevet flere episoder, hvor forældre i misforstået overbeskyttelse er i gang med at fratage deres børn mulighederne for "ordentlige" motoriske erfaringer.

Som et enkelt eksempel kan jeg da fortælle om de forældre, der kom skrækslagne ind til børnehavens personale og nærmest beordrede dem til at tage en hængekøje ned, som var hængt op udenfor.
Den skullle tages ned, fordi ophængningssystemet i enderne af den bestod af mange snore (og det gør det jo som regel på hængekøjer). Og forældrene mente helt sikkert at børnene kunne blive hængt i dem, og desuden skulle der i hvert fald være faldunderlag under hængekøjen.

For at starte med det sidste, så hang hængekøjen 40 cm over græsset, så nødvendigheden af faldunderlag.....?
For det andet, så HAVDE personalet allerede slået en fælles knude på snorene for hver ende af køjen, så kun en person, der havde et lillebitte skrumpehovede på størrelse med en knyttet hånd ville kunne proppe knolden igennem.

Det var bare ikke godt nok forældrene, der beordrede, at DERES barn i hvert fald IKKE fremover måtte være i den hængekøje.

Dette er naturligvis et temmeligt ekstremt tilfælde.
Men min pointe er, at vi er nødt til at være meget opmærksomme på de "gråzone-områder", der ligger imellem for meget og for lidt beskyttelse.
Vores opmærksomhed skal rettes hen på, om vi af lutter skræk og rædsel forbyder børn at afprøve og deltage i forskellige aktiviteter, uden at vi når at tænke over "cost-benefit" for børnenes motoriske udvikling.

Hilsen Linda.


Hellere tænde et lille lys end at rase over mørket!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange legepladser
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 12:36
Er for dårligt vedligeholdt. Der er sparet så meget på institutionerne og skolerne, at det går ud over vedligeholdelsen.

Min dreng har et ar på 13 cm fra et skib på legepladsen (en gamme kutter fin idé!), hvor et søm stak ud. Det var altså en tur til lægen og en stivkrampevaccination. Samme dag blev de løse søm slået helt i.

Jeg kan stadig ikke lide den der "lyserøde romantiserede" barndomsskildring. Jeg husker min barndom som noget med Vietnamkrigen, fattigdom (det var en stor dag, da vi fik gulvtæppe i stuen), 4 unger i køjesenge, den store pige i sit eget værelse- mine forældre sov i stuen. Jeg forstod det ikke dengang, men vi har været fattige.

Ja, der var mere frihed for børn, men jeg havde også lange dage i børnehaven!

Der var frygten for krig, atomkraft og forurening.

Nej, det var ikke lige så romantisk.

MVH
xtiny

* @Lan plays with his privates.
< Rintaun > ...
< @Lan > I got these new toy soldiers
< @Lan > They are really neat

bash.org

0
0
Svar på denne tråd
 
 Linda....
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 12:45
Så er jeg en af de ekstreme, mine børn leger IKKE med hængekøjer, det er ikke legetøj for børn.... måske skulle man tænke om de forældre har noget med i deres bagage som i íkke kender til.

Jeg har født to døde børn, derfor er jeg mere opmærksom på ting hvor mine børn kan komme frygteligt til skade. Kald mig overbeskyttende, det er for mig ligemeget, men jeg vil nødig miste flere børn...

Ang, hænge køje, så er der jo desværre sket uheld, men børn som bliver hængt i den, når de leger uden opsyn.


Man fratager ikke en barn noget, hvis tingen ikke er der, mine børn har godt nok ikke savnet at ligge i f.eks en hængekøje, de har så mange andre muligheder i vores have, og i deres skole.

Man har ret til for forældre at sige fra over for ting som man finder uansvarligt. og så er det op til personalet at følge det... selvom de synes at man er ekstrem...


Mette
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mette.
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 13:31
Jeg mistede også min første datter, og det er en sorg, som man aldrig kommer over, - man må forsøge at lære at leve med den.
Men den sorg får mig ikke til at fratage min datter nr. 2 sin ret til at udvikle sig og afprøve motoriske færdigheder. (- Og dog alligevel...hun får da f.eks. ikke lov til at ride på vilde eller ustabile heste!)

Men hun har da fået lov til at klatre op i træer, som jeg selvfølgelig havde sikret mig havde tykke nok grene...og alligevel er hun da en gang faldet langt ned og har slået sig ad h...til, og det har hun jo rent faktisk lært en masse af....bl.a. at vi mennesker ikke er udødelige (som mange unge mennesker nu om dage tilsyneladende tror, at de er). Hun har gynget i hængekøjer, hængt i klatrestativet med hovedet nedad og meget mere.
(Men tro nu ikke, at min datter bare har fået lov til at tonse derudaf med alt, hvad hun nu lige kunne finde på af fysiske tossestreger. Hun har da selvfølgelig fået masser af forbud også...der er sør'me da grænser.
Med mit ovenstående indlæg er det netop de grænser og/eller gråzoner mellem grænserne, som jeg synes, at man bør tænke over.)

Som extiny helt rigtigt siger, så må der da ikke f.eks. stikke søm ud, og de legeting, der rent faktisk forefindes, SKAL jo være i orden.

Men hvorfor kan en hængekøje ikke være legetøj?

"Man fratager ikke et barn noget, hvis tingen ikke er der", skriver du.

Lidt firkantet sat op:
Hvis et barn ikke har haft mulighed for at udvikle sin motorik p.gr.a. manglende muligheder ("ting") for at opøve den, har man så ikke frataget barnet dets normale motorik på langt sigt? (Endnu mere firkantet og drastisk: Tænk på de børn, der er adopteret fra de berygtede børnehjem i andre lande....de børn har ligget i op til år i deres tremmesenge og kan motorisk så godt som intet, når de kommer her til landet. De er aldrig blevet tilbudt motorisk erfaring/stimulation... har man heller ikke frataget dem noget?)

Jeg mener altså, at undladelse af motoriske udfordringer (og jeg mener her selvfølgelig ikke, at børn skal afprøve bjergbestigning eller linedans over Grand Canyon for nu at tydeliggøre det lidt) til et barn er stort set det samme som fratagelse.


Hilsen Linda.



Hellere tænde et lille lys end at rase over mørket!
0
0
Svar på denne tråd
 
 linda...
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 13:40
man bliver sårbar, det ved du selv....

mht. til hængekøje, så ved jeg en pige som hængte sig i den, hun var uden opsyn, sådanne ting får mig desværre mit til at fratage mine børn disse ting,,,, UDEN opsyn. Jeg har aldig ment at de ikke måtte være i f.eks en hængekøje, hvis der blev holdt øje.

Og jeg har også vilde børn, børn som gør ting hvor jeg må holde mig for øjnene, så jeg fratager dem på ingen måde deres udvikling.
Vi har bare alle forskellige grænser, derfor finder jeg det stødeligt at man så åbentbart bliver kald ekstrem, fordi man har den angst siddende i sig.

Og børn behøver ikke prøve ALT: men selvfølgelig skal de prøve en masse og danne sig deres erfaring.

Du skriver at du har mistet en datter, og man må lære at leve med det... Det troede jeg også at jeg havde gjort, mistede min først søn i 1989, og troede at jeg havde lært at leve med det, men det har jeg så ikke, det kan jeg nu mærke efter jeg har mistet barn nr. 2 i dec. 2003.... Man arbejder på at komme videre, og det gør man også, men lære at leve med det, det gør jeg desværre aldrig.

Mine børn er som andre, får "lov" til en masse "farlige" ting, men har også selv en god grænse til hvad der er for farligt at gøre...
Min ene datter på 6 vil ride på vores ponyer selv, så vi er ved at få lavet en ridebane til hende, det er da en overvindelse for mig at lade hende gøre det, men hun får da lov. Jeg føler ikke at jeg fratager mine børn noget.... de får lov til så meget, som måske andre børn ikke gør. Og de andres får måske så lov til en masse som mine ikke gør, vi er alle forskellige'

Jeg vil til enhver tid hellere være lidt for beskyttende, end det modsatte.....

Mette
0
0
Svar på denne tråd
 
 uhadada
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 17:25
sikke en debat der kunne komme ud af den. Jeg synes bare den var lidt god
nu når vi høre om alle de børn der hænger ved tv/spil eller computer i deres fritid.
MEN jeg forstår nu godt at i der har mistet børn
regere på den måde for det er da det værste man kan komme ud for.
Maja_Mylady's Mor
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider