Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 struberpiber - skjult handelsfejl
Forfatter: 
Dato:  04-09-2014 16:23

Hej

Jeg står med en pony vi købte i maj måned som har vist sig at være strube piber. Vi har først opdaget det nu, her i september, efter at den er kommet regelmæssig ridning. Ponyen er kun lige fyldt 5 år.

 

En operation koster 13000. Jeg kan forlange at køber skal hel eller delvist betale eller skal køber lade handlen gå tilbage?

 

Det sidste vil vi gerne undgå, da vi er meget glade for ponyen, og satser på, at den bliver 100%b rask efter operation.

 

mvh

Charlotte

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Handelsfejl
Forfatter: 
Dato:  05-09-2014 08:51

Hej

Hvis du er glad for ponyen og gerne vil den, synes jeg du skal se at få den opereret... på egen regning.

Du kan da prøve at se om du kan få det betalt af sælger eller om du kan returnere ponyen. Jeg kan ikke på ståenende fod gennemskue dine rettigheder.

Nu ved jeg ikke hvad prisklasse den pony er i, men synes efterhånden (generalisering, ikke møntet på dig) at hesteejere/købere skal vågne op og tage ansvar. Der vil komme dyrlægeregninger osv uanset hvad. Det er heller ikke alt man kan forudse. Det er levende væsner...

13.000 kr er småpenge i et hestehold og hvis operation har rigtige gode odds samt at I er glade for hesten, ja så havde jeg ikke betænkt mig et øjeblik, hvis jeg var i dine sko.

Held og lykke med det hele :-)

7
0
Svar på denne tråd
 
 Handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  05-09-2014 15:34

Jeg er nok mest enig med ovenstående, når man har købt og dermed valgt hvilke undersøgelser man vil have inkluderet i en handelsundersøgelse, så må man også selv tage ansvaret for de undersøgelser man har fravalgt.

 

Men hvis jeg som sælger fik sådan en forespørgsel, så ville mit valg være at tage den retur og så få den aflivet hurtigst muligt, så er man ude over alt kommende bøvl.

6
0
Svar på denne tråd
 
 strubepibning
Forfatter: 
Dato:  12-09-2014 11:57

Du skal jo starte med at bevise at fejlen var til stede på salgstidspunktet..

FOR har hesten haft kværke, halsbetændelse eller lignende, kan det godt give lammelsen som har givet strubpibning.. Så hvis ponyen på handelstidspunktet blev longere/redet, og var strubeiber, burde det være blevet opdaget af dyrlægen..

ponyen er ikke født med det..

 

Men generer det ponyen.?? hvis ikke så er der vel ingen grund til operation, hvis ponyen fungerer.. der skal blot huskes ekstra skridtpauser.. har sågar hørt om en springhest der var strubepiber..

en operation er et stort indgreb, men succesraten er vist ret god.


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 10:09

Tænker også lidt det er at ville have i "pose og sæk" at sælger skal betale operationen men I vil gerne beholde ponyen?

 

Hvad så hvis der kommer komplikationer eller ponyen ikke fungerer efter operationen?`Så skal sælger vel tage den retur og I skal have alle jeres penge?

 

Nej, som sælger havde jeg også valgt at gøre som Charlotte skriver.

2
0
Svar på denne tråd
 
 handelsfejl
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 18:20
Hej Charlotte
Som du selv skriver er du glad for ponyen, måske skulle du pænt spørge sælger om I kan dele udgiften?
Hvis sælger ikke ønsker dette, må du jo afgøre om du vil betale, eller evt. Indlede en retssag, hvis manglen var tilstede på købstidspunktet. Det kan dog hurtigt blive både dyrt og langvarigt, så med mindre der er tale om en dyr pony er det næppe en god ide.
Til din almene orientering er flere deltagere i debatterne herinde selv avlere og sælgere, og har derfor et meget ensidigt syn på at enhver mangel er købers risiko , heldigvis er domstolene af en anden holdning.
venlig hilsen
hestefar
0
3
Svar på denne tråd
 
 det er
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 19:06

Det er muligt at hestefar har ret i at de fleste svar her stammer fra avlere og sælgere. Jeg er ingen af delene. At sælge en hest hver tiende år kan næppe regnes med.

 

Jeg er alligevel med på de fleste svar her. Selvfølgelig skal man ikke snydes som køber, men vi taler altså om heste og "@!#$ happens." Der er ingen garantier for hvad der kan ske med de sarte kræ - fra den ene dag til den anden.

 

Jeg har selv haft en strubepiber (egen avl) og han blev ikke opereret. Han fungerede fint som dressurhest. Ja, der var lyd på ham, men vi oplevede aldrig, at han på nogen måder var påvirket.

 


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

2
0
Svar på denne tråd
 
 pony..
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 09:52

jeg fik vaccineret mine heste i går..

Jeg spurgte dyrlægen.. om ponyer kan blive strubepiber.. han var lige ved at sige nej og forklarede hvorfor og at det hørte til de meget store og langhalsede heste.. så hvis en pony evt vil få det hører det til sjældenthederne..

 

så mit spørgsmål er så... er I sikker på den pony er strubepiber... altså har der været en kikkert nede i halsen og kigge.. for jeg har nu også hørt om andre heste der har "lyd" på uden at være strubepiber..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider