Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Hvem skal betale????
Forfatter: 
Dato:  02-05-2014 12:13

IIIHHHH..... Jeg bliver nød til at komme ud med min frustration!!!

 

Jeg er en pige på 25år, der har haft diverse heste og rider dressur på M niveau, dog er jeg for første gang i min "karrierer" løbet ind i en uærlig mand i en købs sammenhæng.

 

Den korte af det lange forløb?.

Jeg flytter opstaldnings sted i dec. 2013 ud på, lad og kalde det "Hestegaarden".

 

Da min egen hest er skadet, på daværende tidspunkt, rider jeg ikke så meget. Jeg bliver ringet på af "Søren" ejer af stedet, han spørger om jeg mangler noget og ride på, da han har en 5års vallak som lige er tilredet.

 

Der går ikke længe, før jeg tænker dette er hesten for mig, og spørger til en pris, efter lang tid, og flere forhandlinger, hvor "Søren" da også gør os opmærksom på, flere gange, at hesten er REN i røntgen, når vi til en pris for hesten. Dog med det forbehold, at vi skal betale dyrlæge omkostninger uanset om den går i gennem eller ej. Vi stoler jo selvfølgelig blindt på at hesten er OK, og siger ja til aftalen.

 

"Søren" er syg, og har ikke mulighed for at tage med på Dyrehospitalet, hvor hesten skal undersøges. Vi låner hans bil, trailer samt låner oven i købet en selvskabshest med på turen.

 

Hos Dyrehospitalet bliver den kliniske undersøgelse ikke særlig lang, da hesten er meget "glad" for at komme med i byen, så den vrinsker og vrinsker. Dyrlægen ved undersøgelsen siger ved første øjekast, at han er næsten 100% sikker på at hesten er strubepiper, da den ikke har, så meget lyd på dens vrinsk.

 

Vi løber en tur med hesten, longere den på forskellige underlag, og vi aftaler at undersøge det strubepibning først, for det skal jo afklares. Hesten får en slange i halsen, og JA den er strubepiper og skal opereres for det, en regning på ca. 10.500kr.

 

Da jeg ikke er ejer af hesten og ikke kan tage stilling til om ejeren vi operer for dette, stopper vi undersøgelsen her, og min far og jeg har en snak med dyrlægen, om hvad det har af betydning, og vi forklare også dyrlægen, at jeg skal betalte for undersøgelsen uanset hvad, dyrlægen er enig og siger at vi har mulighed for at stoppe undersøgelsen her alt efter hvad ejeren siger.

 

Jeg løber ned og henter min telefon, og ringer til "Søren" med det samme, jeg siger at hesten er strubepiper, og at det vil koste 10.500kr, og prøver at forklare ham hvad det vil sige.

 

Da jeg kommer op til Dyrlægen, giver jeg ham telefonen så han kan snakke med Ejer af hesten selv.

 

De har en samtale om hvad det vil sige og konsekvenserne herfor. Dyrlægen gør "Søren" klart at vi har mulighed for at stoppe undersøgelsen her, da hesten jo ikke er OK. "Søren" giver dyrlægen besked på at gøre undersøgelsen færdig, og det er så den besked min far og jeg får af dyrlægen.

 

Vi venter til de har taget røntgen, af hesten, og hesten har sørme også 2 mus, den ene uden betydning og den anden en stor i det ene bag-knæ. Altså var hesten jo heller ikke REN som "Søren" havde svoret. De tager røntgen af hestens overlinie, men som Dyrlæge sagde, at da den ikke var ren i benene, kom det ikke til at koste noget ekstra. Overlinien var fin.

 

I de efterfølgende dage, rider jeg videre på hesten ca. 3 gange på den uge, og "Søren" snakker med hans dyrhospital om at få det hele opereret, og jeg regner enlig med at hesten skal opereres. Dette er selvfølgelig aftalt for "Sørens" regning, og vi har en god dialog.

 

Hesten kommer ikke til Dyrlæge, og min interesse for en hest, med sådan en sygehistorie, falder også gevaldigt. Jeg skal ikke have en hest under disse risici, da "Søren" vil have jeg skal sige JA til at købe hesten til fuld pris, efter den er blevet opereret, altså vil han have at jeg skal tage hesten, med de risici der er ved operationerne.

 

Jeg finder ud af flere usagte ting i løbet af de næste par dage, da en af opstalderne gør mig opmærksom på, at hun var staldpige da hesten blev røntgenfotograferet, som ung, hun siger at hesten også dengang havde mindst 1 mus. Samt en anden pige gør mig opmærksom på, at hesten har været sparket i det ene øje, så det er derfor det løber lidt i vand, og at den har nedsat syn herpå.

 

"Søren" mærker nok min manglede interesse for hesten, så en mandag hvor jeg har været ude og ride på hesten, hænger regningen fra Dyrehospitalet på hestens boks. Total 6500,-

 

Heraf røntgen på 2400,-

 

Dagen efter får vi (Min far og jeg) en snak med "Søren" i rytterstuen, to andre fra stedet, er også tilstede.

 

Jeg forklare "Søren" forløbet og mener ikke jeg skal betale for røntgen, som jeg ikke har bestilt, det er noget han har bestilt hos Dyrlægen i telefonen, og har ikke noget med mig at gøre. "Søren" er pisse sur over at regningen er kommet til ham, og siger at jeg har handlet på hans vegne.

Jeg siger at jeg selvfølgelig gerne vil tage min del af regningen, altså den kliniske undersøgelse, og at de har haft en slange i halsen på hesten, men det der er lavet her efter, er noget HAN har bestilt. Jeg gør ham klart at ligeså vel, at jeg ikke kan handle på hans vegne, kan heller ikke handle på mine vegne, bare fordi han tror at JEG vil betale for det!

Samtalen slutter med at "Søren" rejser sig op og siger at det må hans advokat afgøre, og smækker døren bag ham. (Bemærk regning på 2400kr for røntgen af hele hesten!)

 

Jeg ringer til Dyrlægen dagen efter og får en snak med ham, jeg fortæller at "Søren" højest sandsynligt, ikke vil betale for røntgen, som han har bestilt, og Dyrlægen siger at sådanne sager har de tit oplevet, og at han "Søren" vil få nogle rykkere til han betaler.

 

Jeg siger at jeg gerne vil have min andel betalt, og høre om de kan dele regningen op, i hvad der er hvad. Jeg modtager et par dage efter, min del af regning og betaler.

 

Nu er det så, jeg gerne vil hører jeres mening om denne sag. Hvem syntes I skal betale for det røntgen af hesten? Kan det passe at det er mig, som ikke har bestilt det, eller hvad syntes I??

 

Det skal siges, at jeg red hesten fra 0 til LB niveau på lidt over 3 måneder og har aldrig modtaget nogen form for betaling, undervisning eller andre goder for dette.

 

Dog har jeg selv betalt for undervisning på hans hest.

 

Jeg har jo enlig en god sag mod sælger og burde vel enlig kunne slæbe ham i rettet, for at direkte handle svinsk og direkte lyve om hestens røntgen billeder, da alle ved, at mus ikke kommer i 5års alderen. Dette giver også større mening at vi skulle betale uanset hvad, for han vidste jo godt, at hesten ikke var OK!

 

NB! Dette er ikke en historie, men fra det virkelige liv, pas på de "Rigtige" eller nærmere de forkerte hestehandlere.

 

Navne er fiktive, da jeg ikke er interesseret i, at hænge nogen ud på nuværende tidspunkt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du har betalt....
Forfatter: 
Dato:  02-05-2014 20:11

...din rimelige andel og udfra det du skriver mener dyrlægen heldigvis det samme, så tag det roligt. Selvfølgelig skal du ikke betale for røntgen, når du har sagt stop allerede ved undersøgelse af luftvejene, så lad du med god samvittighed dyrlægen forsøge at inddrive pengene hos sælger.

 

Udfra din beskrivelse har sælger været uhæderlig, men det er nok begrænset hvad du får ud af at stævne ham, så find hellere en anden hest og kom videre .


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

3
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg mener
Forfatter: 
Dato:  04-05-2014 14:33

at såfremt du har gjort det klart overfor sælger og dyrlæge, at du ikke var interesseret i at købe hesten pga strubepibning ... så hænger du ikke på nogen regning som er kommet af det videre forløb.

 

Hvis undersøgelserne efterfølgende , var en del af aftalen for at opdage skjulte fejl og mangler som kunne opereres væk inden du skulle købe hesten , tja så mener jeg det er dig som skal betale for røntgen - iær når "Søren" har en god dialog med dig om at købe hesten og du rider hesten fortsat efter handelsundersøgelsen velvidende hesten har skjulte fejl .

 

I sidste ende - hvem har bestilt dyrlæge ??


www.rawasport.dk

lækre sportsponyer sælges fra 0-3 år

udd. hestemassør

WFH 26 Rawa´s Mojito

Rawa´s Con Dios og Rawa´s Dolce TIL SALG

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ja han lyder
Forfatter: 
Dato:  08-05-2014 14:37

ikke helt ærlig, men til en anden gang når du vil købe en hest som køber hævder er "ren" eller OK i røntgen, så bed i første omgang om at få billeder sendt til din egen dyrlæge.

 

Selv har jeg altid fået røntgen billeder ( plage ) på en cd-rom, så er det jo let at få andre øjne på og er købers dyrlæge uenig, så må man jo tage den derfra.


The grass was greener....

 

Mvh Janni

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ender sikkert med at æde lorten....
Forfatter: 
Dato:  10-05-2014 19:13

Jeg gjorde dyrlægen klart at vi havde mulighed for at stoppe undersøgelsen, efter den første "Fejl", og det er herefter dyrlæge og "Søren" har haft en telefon samtale, hvor resultat var at vi ligeså godt kunne gøre undersøgelsen færdig incl. røngten.

Jeg fik kun afvide af dyrlægen, at vi skulle gøre undersøgelsen færdig.

 

Så jeg føler mig sq lidt klemt i denne situation. "Søren" mener nu at det er OK at han har handlet på mine vejne, for vi havde jo en aftale, om at jeg skulle betale....

 

Men JA jeg har bestilt tiden, "Søren" var meget syg og nyligt opreret da hesten skulle i dyrlæge, så min far og jeg tog fri fra job, for at køre hesten i dyrlæge, i "Sørens" bil og trailer, da han simpelthen ikke hanve mulighed for at tage med.

 

Jeg har igen haft kontakt til dyrlægen, og de er på min side i denne sag, og dejligt nok for det, men jeg har da også fået afvide, hvis "Søren" ikke betaler efter nogle rykkere, ER det mig der har bestilt tiden, og derved hænger på regning.

 

Så 1000 TAK til det venlige, hjælpsomme-væsen i mig, for det!

 

Ja jeg har lært en del af denne sag, stol aldrig på hestefolk, end ikke om de virker helt reelle, flinke og endda er din fars gamle skole kammarat!

 

Og kontakt altid sælgers dyrlæge...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Samme båd
Forfatter: 
Dato:  11-05-2014 12:47

Ja, jeg kan desværre nikke genkendende til din historie. Sælgere der ikke er ærlige om røntgenstatus på hesten og efterfølgende ikke vil betale dyrlægeregningen, selvom de jo med ond tro har prøvet at sælge dig en syg hest, som de udemærket var klar over fejlene på. At man så stadig valgte at sende hesten i ny røngten i håb om at hvad ..... spatten var væk lige pludselig??? Er mig uforståeligt.

 

Det værste er, at i mit tilfælge er et stort stutteri, der sælger dyre heste til mange mennesker. Hvad er det for en måde at køre forretning på?

 

Jeg har også været naiv nok til at tilbyde at betale regning uanset hvad. Mest fordi sælger nægtede at betale, hvis vi skulle på Ansager, men ville have sin egen lille udkørende dyrlæge med skodrøntgenapparat ud i stedet for. "Det er jo meget billigere". Igen det store, velkendte stutteri.

Jeg vælger at se det som en sparet udgift på en syg hest, som havde kostet mig det hvide ud af øjnene, hvis en ikke-grundig dyrlæge havde godkendt den, og jeg havde købt den.

Men ærgerlige penge er det.

 

Desværre tror jeg, at regningen er din. Da du ikke har gjort det klokkeklart for sælger, at du IKKE vil betale mere til handelsundersøgelsen af hesten, gælder jeres aftale om, at du har tilbudt at betale uanset hvad stadigvæk.

 

Hvis verden var et bedre sted, skulle han være ærlig nok til at tage den regning fordi han har handlet i ond tro velvidende om musene, men sådan er folk ikke, når det handler om penge.


Sagde Anna


Hvis vi vil opnå et smukt resultat til hest, må træningen være smuk.

Hvis vi vil lethed, flow og balance, må vejen derhen være brolagt med netop dette!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum
Forfatter: 
Dato:  11-05-2014 16:59

Måske er det bare den måde du får formuleret dig her, men jeg læser dit indlæg, som at det er for din skyld at undersøgelsen fortsætter.

Du skriver, at du sagde, at det var muligt at stoppe undersøgelsen efter i havde tjekket halsen, men sagde du klart, at du ikke var interesseret i hesten mere? Sådan læser jeg det nemlig ikke.

Hvis jeg var "Søren" ville jeg nok tænke, at så måtte jeg (sælger) sørge for operationen og derefter ville du købe hesten, selvfølgelig med forbehold for, om der ville dukke mere op.

Så jeg synes, at undersøgelsen er lavet for køber og derfor skal køber betale, da det var aftalen.

Det ser heller ikke godt ud, at du red videre på hesten efterfølgende. Så har du jo stadig været interesseret.

 

Men jeg undrer mig over regningen. Hvis røntgen er 1/3 af hele regningens beløb, hvad mere er der så på regningen? Synes da røntgen plejer at være den dyre del og den kliniske undersøgelse koster mindre.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som du beskriver forløbet her...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2014 18:39

synes jeg udgiften må være din. Kan godt forstå du er skuffet over forløbet, specielt de efterfølgende oplysninger om at der måske er fundet noget på hesten tidligere. Dog undre det mig at disse oplysninger først kommer efterfølgende, hvorfor har personerne ikke sagt noget i løbet af de 3 måneder du har trænet hesten - de har vel kunne se du var interesseret i den? Og vidste vel også du var i forhandlinger angående køb? Kommer lidt til at lyde som "sladder/rygter". Det med øjet burde jo være fanget i den kliniske undersøgelse? Angående billederne kan det jo nemt klares ved at få en dyrlæge til at se på dem.

 

Jeg læser det som at jeres aftale er at du betaler for en fuld handelsundersøgelser uanset om hesten bliver godkendt eller ej, altså også underforstået, om du vil købe den eller ej. Da "Søren" bliver kontaktet af dig og dyrlægen, får han at vide at hesten ikke kan godkendes grundet strubepiper, men grundet jeres aftale, tænker "Søren" vel at han lige så godt kan få den "gratis" røntgen undersøgelse med? Jeg synes bestemt han udnytter situationen, men du har jo selv gået med til at skulle betale for det hele, uanset resultat

 

Rigtig ærgelig sag og sure penge at skulle betale, men har meget svært ved at se hvordan du kommer uden om at betale grundet den aftale i har indgået.

0
1
Svar på denne tråd
 
 en erfaring rigere
Forfatter: 
Dato:  30-07-2014 20:55
Hej trille
så har du mødt en af hestebranchens mange brådne kar og er blevet snydt.
erfaringen koster dig så 2.400 kr. Selvom det er urimeligt kommer du ikke uden om det, resten af beløbet er entydigt sælgers, det acceterer dyrlægen jo også ved at opdele regningen.
en anden gang vil jeg anbefale dig at lave en skriftlig aftale med sælger om undersøgelsen og betaling herfor. Jeg vil personligt aldrig betale for en undersøgelse hvis hesten ikke er i orden, det må blive sælgers problem, vil sælger ikke acceptere dette skrifligt og selv stå for bestilling af den dyrlæge jeg vælger afbryder jeg handlen og finder en anden hest, den ordning accepterer de seriøse sælgere uden at kny, og den sorterer platuglerne fra og dem er der desværre alt for mange af. Jeg betaler naturligvis undersøgelsen hvis hesten er i orden.
Vh hestefar
2
1
Svar på denne tråd
 
 Status
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 10:53

Tak for aller jeres meninger og holninger.

 

Det har været dejligt for mig, at få afløb fra denne heste-sag, samt er der nu gået så lang tid, at jeg er kommet ovenpå, og har fundet mig en anden hest:-)

 

Grundet til den billige røngten pris er, at jeg desværre har været en "god kunde" ved hestehospitalet tidligere, og derved har fået røngten til en skarp pris, det kan "Søren" jo bare være lykkelig for.

 

Jeg har ikke efterfølgende hørt mere til hverken "søren" eller for den sagsskyld til regningen, vel videne om, at den måske en dag dukker op, og så må jeg jo æde den. For heldigvis fik jeg mig ikke købet en skrantene hest.

 

At folk fra stedet først efter hesten har været i dyrlæge begynder og "lukke" op for hanerne/sladderet om hesten, er jeg sikker på har været i frygt for "Søren", samt skulle de vel også lige, have tillid til mig først.

 

Jeg har hørt til hestens ve og vel jævnligt siden, den har haft 2 andre ryttere siden, og hesten trives absoludt ikke. Der har været købere til den og sørme så om hesten ikke STADIG er REN i røngten!!!!!!

 

Tænk sig at manden bliver ved, med at vil snyde folk med fuld overlæg. Han vil sikkert, til nye kunder, give den selvsamme smøre igen om, at hesten har været i røngten som to års og var ren, så hvis det skal gøres, skal det være hans billige "parter in crime" dyrlæge, der skal tage røngten af hesten, ellers hænger det for købers regning uanset hvad.

 

Hvad kan man gøre ved sådan en mand???

Jeg tænker lidt og opsøge nye ejere af hesten når den skal til stævne eller på anden vis, kan man tillade sig det?? Jeg personligt vil være taknemlig for at få sådanne oplysninger om min nye hest, så man havde mulighed for at sende den retur. Men tænker også at det er lidt drastisk??

0
0
Svar på denne tråd
 
 nejnejnej
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 11:55

Jeg ville for alt i verden sørge for at blande mig uden om deres handel. Du kan lynhurtigt blive trukket med ned i en rigtig grim sag.

Det er så sørgeligt at se en hest, man har holdt af, mistrives og være kastebold, men du kan desværre ikke gøre noget for den hest.

 

Jeg oplever også, at heste jeg har haft til handelsundersøgelse bliver solgt, selvom jeg VED at de ikke er raske. Hvad skal man gøre? Man kan ikke redde alle heste, og man kan ikke tvinge andre mennesker til at være ærlige.

Man kan kun sørge for, at ens egen hest har det godt, og at man får en ærlig handel ved at dyrlægeundersøge og forsikre sig.


Sagde Anna


Hvis vi vil opnå et smukt resultat til hest, må træningen være smuk.

Hvis vi vil lethed, flow og balance, må vejen derhen være brolagt med netop dette!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider