Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  09-06-2014 19:54

Som køber af hest hvordan er man så bedst sikret ved handelsundersøgelsen

er det sælger eller køber der skal bestille dyrlægen

eller er det ligemeget

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Altid køber
Forfatter: 
Dato:  09-06-2014 21:19

Jeg vil sige det sådan at du får ikke nogen sælger til at bestille dyrlægen, hvis de kender bare den mindste smule til købeloven. Så det må du gøre selv.

1
1
Svar på denne tråd
 
 Altid køber
Forfatter: 
Dato:  09-06-2014 21:24

Jeg vil sige det sådan at du får ikke nogen sælger til at bestille dyrlægen, hvis de kender bare den mindste smule til købeloven. Sælger er nemlig kun sikret hvis det er køber der bestiller. Så det må du gøre selv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 købers ansvar
Forfatter: 
Dato:  13-06-2014 21:22

som Charlotte siger så er det køber, der må sørge for at bestille og betale for handelsundersøgelsen.

Bestiller sælger, eller aftaler at slå halv skade, ja så risikere sælger pludselig at hænge på alle skavanker uanset hvad, så for at sikre sig selv bedst bør sælger aldrig stå for handelsundersøgelser.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

1 års ox hingsteplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  14-06-2014 05:04

Mie du skriver at hvis sælger bestiller dyrlæge eller slår halv skade at sælger så kan stå med alle skavanker? Hvad mener du der? Normalt er det vel køber der bestiller handelsundersøgelsen, går hesten igennem er det køber der betaler og går hesten ikke igennem betaler sælger eller som minimum slår køber og sælger halv skade? Og ja det er vel sælger der står med alle skavanker? Det er jo sælgers hest? Indtil den er betalt og har skiftet ejer? Undre mig bare over det med skavankerne :-)så uddyb gerne da jeg har stået i begge situationer! Altså som sælger og nu pt faktisk som køber!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Handels undersøgelse
Forfatter: 
Dato:  14-06-2014 07:54

Jeg har også stået i begge situationer

 

men synes f.... det er svært at finde ud af

0
0
Svar på denne tråd
 
 Købeloven
Forfatter: 
Dato:  14-06-2014 08:58

Købeloven giver 2 års reklamationsret.

 

Hvis hesten skulle komme til at fejl noget inden for de 2 år, så kan en ihærdig advokat så tvivl om dyrlægens habilitet, hvis det er sælger der har bestilt dyrlægen og i værste tilfælde også hvis sælger har tilbudt at betale/dele betalingen hvis hesten ikke går igennem.

 

Så sælger står klart bedst rent juridisk ved intet overhovedet at have med valg/bestilling/betaling af dyrlægen at gøre.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hestekøb
Forfatter: 
Dato:  14-06-2014 10:48

Ja det er svært, købte en gang hest som jeg fik handelsundersøgt mener faktisk det var sælgers dyrlæge, for jeg viste ikke bedre dengang og kendte jo ikke nogle dyrlæger i dette område hvor hesten stod og stolede på den søde gamle avler, den gik lige så fint igennem ( det var alm. Handelsundersøgelse uden røngten i 2000, så det er længe siden)efter 14 dage Begyndte den at lave ballade og ja lavede mærkelige ting. Efter 4 mdr var det så slemt at den var uridelig, jeg havde haft løbende kontakt til sælger, men det endte med at han sagde til mig " at det var mig der ikke kunne ride" nå men jeg fik efter 4 mdr dyrlæge ud og han ville straks have den i røngten, det viser dig at den havde slinger i så svær en grad at den aldrig ville kunne rides, den var stortset lam i i begge forben og hals. Min dyrlæge sagde til mig at han ikke kunne bevise at hesten havde det da jeg køber hesten så jeg var dårligt stillet???

 

Og jeg skulle være heldig hvis min forsikring jeg kun havde haft i 5-6 mdr. Ville erstatte den,..What tænkte jeg bare!!!... dyrlægen sagde dog at han jo selvf. Mente at når det var så slemt, at den havde haft det på købs tidspunktet, men han kunne ikke bevise det.

Så købeloven var ikke på min side den gang, men heldigvis tog min meget nye forsikringen den og den blev aflivet, efter jeg havde haft den i 5-6 mdr ca. Jeg følte og føler mig stadig så frustreret over jeg stod i den situation, sælger gik fri og blev ikke specielt ked af det, ligesom mig for mit hjerte var knust og ja sælger hang ikke på nogen skavanker overhovedet?!

 

Min pointe er at køber skal bevise at hesten fejlede noget på overtagelsens/ købs tidspunktet, så det er ikke bare lige at aflevere/ returnere en hest! Måske det er nemmere nu?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke enig
Forfatter: 
Dato:  30-07-2014 20:34
Hej alle
jeg har gennem de seneste 10 år været på både køber og sælgerside.
jeg vil som køber under ingen omstændigheder betale for at undersøge en hest som så viser sig at være fyldt med fejl og derfor ikke skal handles. Så hos mig bestiller sælger den dyrlæge jeg har valgt og har tillid til , går hesten igennem betaler jeg som køber, gør den ikke betaler sælger. Aftalen laves på skrift inden bestilling af undersøgelsen, hvoraf undersøgelsens omfang også fremgår. Hvis ikke sælger vil acceptere denne fremgangsmåde, kigger vi bare videre efter en anden hest. Charlotte , der findes hverken lovmæssigt belæg for eller statueret præcedens for at sælger står svagere ved at have bestilt dyrlægen eller dækket en del af omkostningerne ved en handel. Mange avlere eller andre sælgere har en naturlig interesse i at begrænse omkostningerne til undersøgelser , det forstår jeg godt, men der må køber efter min mening stå fast, der bliver solgt alt for mange dyr med fejl som er uoplyste med stor ulykke og økonomoiske udfordringer efterfølgende. Både køber og sælger har efter min mening en fælles interesse i at hesten er undersøgt grundigt, så vi undgår alle de dyre og opslidende stridigheder efterfølgende.
Desværre er der ekstremt mange brådne kar i branchen som kan de mest utrolige genveje, dette absolut ikke møntet på Charlotte, og man bør derfor som køber sikre sig bedst muligt.
Det er for mig en selvfølge at jeg benytter samme vilkår når jeg er i rollen som sælger.

venlig hilsen
hestefar
2
0
Svar på denne tråd
 
 Helt enig med hestefar
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 08:52

Jeg vil heller ikke betale for handelsundersøgelsen, hvis ikke hesten går anmærkningsfrit igennem - eller jeg alligevel køber den, trods anmærkning-så er det selvfølige mig der hænger på regningen.

 

Hvis hesten ikke kan godkendes i handelsundersøgelse er det selvfølig sælger der betaler. Det er jo sælgers hest, og ikke min.

Hvorfor skulle jeg have interesse i at betale for undersøgelse af anden mands hest?

 

Jeg har heller aldrig oplevet i praksis at der er en lovgivning der stiller sælger dårligere ved evt. opdaget fejl eller mangler senere, fordi sælger har betalt handelsundersøgelsen. Hvis der er lavet handelsundersøgelse er det jo dyrlægens ansvar, hvis der er overset noget, uanset hvem der har betalt for regningen.

 

Jeg forstår egentlig slet ikke, at der nogle som tør sælge hest uden handelsundersøgelse. For er der lavet handelsundersøgelse er det jo dyrlægens ansvar, hvis der har overset noget, og ikke sælgers.

 

Jeg opfatter også denne diskusion om hvem der skal betale, som en måde hvor på sælger forsøger at begrænse sine udgifter ( og man kan som køber, i værste fald være bange for, om sælger skjuler noget, siden de vil have at køber betaler uanset udfaldet af handelsundersøgelsen). Heldigvis vælger vi selv hvem vi vil købe hos.Og sælge til.

 

Jeg har de senere år brugt den praksis, at når jeg ringer og høre på en potientiel købshest, spørger jeg sælger om, hvordan de ser en evt. handlesundersøgelsen skal betales. Hvis sælger vil have at jeg betaler uanset udfaldet af handelsundersøgelse. Ja så behøver jeg ikke se og bruge min/sælgers tid på denne hest.

 

Lisbet


1
0
Svar på denne tråd
 
 køber betaler gildet
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 09:19

jeg har sjældent sælgers sko på- men vil da under ingen omstændigheder betaler for en handelsundersøgelse. Køber vælger en dyrlæge- og dermed betaler køber. Køber kan få den udnersøgt for havd de vil, dvs klinisk, røntgen, endospoki what ever- men for egen regning.

 

Og sådan har det også fungeret de gange jeg har haft købers sko på. Jeg vælger hvad dyret skal igennem- og jeg betaler.

 

Og et par gange ja er en hest frasorteret pga ting fundet, andre gange har disse fund ligget til grund for reducering af handelsprisen osv.

 

 

Karina

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Reklamationsret
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 10:44

Nu er der jo 2 års reklamationsret. Det første halve år er det sælger der skal bevise at en eventuel fejl ikke var til stede på handelstidspunktet. Det er her det er af betydning hvilke aftaler der er lavet angående dyrlægen. For som jeg skrev i mit forrige indlæg, så kan en advokat nemt så tvivl om dyrlægens habilitet hvis sælger har haft nogen som helst forbindelse til ham/hende.

 

Men i øvrigt kan jeg ikke se hvorfor jeg betale for at få "ødelagt" min salgshest. Den seneste vi fik kasseret, der var det da håndører at køber skulle betale for handelsundersøgelsen, vi endte med at sende en velfungerende (men usælgelig ) hest til slagtning og fik udbetalt 2100.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlæges habilitet
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 14:45

Man kan vel altid drage dyrlægers, såvel som andre fagpersoners habilitet i tvivl.

Men hvis dyrlægen har handlet i "ond tro" er det jo stadig dyrlægens ansvar, og dermed dyrlægens autorisation der er på spil. Hvilket også for mig til at tro, at det er de færreste dyrlæger man får til at handle i "ond tro"

Hvis det er dyrlægens fejl, så er det jo dem man skal lægge sag an mod, uanset hvem der har betalt for ydelsen. Det er vel også derfor dyrlægerne har en forsikring i tilfælde af evt. fejlbehandling.

 

Jeg har stadig meget svært ved at se at man skulle stå dårligere som sælger, hvis man har indvilliget i at betale en handelsundersøgelse,såfremt hesten ikke går "igennem" foretaget af købers valgte dyrlæge.Da man så må forudsætte at handlen ikke er blevet til noget.

Hvis der bagefter handlen viser sig skjulte fejl eller mangler er det jo køber der har betalt handelsundersøgelsen.

 

Hvis det er retspraksis, kan det undrer mig meget, at det samme ikke gælder i f.eks hushandler i forhold til tilstandsrapporter.

 

Lisbet


1
0
Svar på denne tråd
 
 sælger
Forfatter: 
Dato:  02-08-2014 19:53

Olh, undskyld jeg først lige svarer nu, men med skavanker mener jeg ting som ikke opdages under en handelsundersøgelse men som så opstår senere under reklamationsretten, hvor sælger står for bevisbyrden de første 6 mdr og de sidste 18 mdr er det køber, der står for at bevise skaden er opstået inden købet.

Har sælger valgt egen dyrlæge og tilbudt at betale undersøgelsen, vil den kloge og gode advokat jo netop slå ned på dette med det samme og dyrlægen vil blive vurderet som inhabil i sagen pga tilknytningen til sælger. sådan meget kort sat op i hvert fald.

 

faktisk har det været retspraksis at sælger nemt hænger på "gildet" hvis man betaler eller tilbyder at betale for handelsundersøgelsen på en salgshest og der så dukker fejl op senere hen indenfor de 2 års reklamationsret.

Jeg har haft advokat inde over et par salgskontrakter og hver gang har disse advokater slået fast tilbyd ikke at betale noget og fraråd på det kraftigste at køber bruger din dyrlæge.

Jeg fik eksempler på et par sager for nogle år siden, jeg skal lige se om jeg kan være heldig at have dem på min eksterne harddisk eller om de gik tabt da min bærbar gik død.

 

Det er den praksis jeg kører her, det eneste jeg indimellem har tilbudt, mundtligt, er at betale for røntgen hvis hesten ikke gik gennem dette, fordi så har jeg selv billederne at forholde mig til, sammen med min egen dyrlæge, resten af undersøgelsen har køber altid stået for, og jeg gør det samme når jeg selv køber hest.

Som sælger giver jeg altid køber fri adgang til at hente hestens journal hos min dyrlæge og har jeg røntgen billeder taget tidligere udleveres disse også, men lige på handelsundersøgelse området, der står jeg fast.

Jeg har tidligere fået en halt hest tilbage fra en handelsundersøgelse lavet af købers dyrlæge, hvilket min egen mente var forårsaget af for voldsom/langvarig bøjning i bøjeprøven, så som sælger er det også en risiko vi tager at sende hesten i undersøgelse hos dyrlæger vi ikke kender og stoler på.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

1 års ox hingsteplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 2 års reklamtionsret ???
Forfatter: 
Dato:  04-08-2014 08:32

ved privat/privat handel kan man skrive sig ud af de 2 års reklamtionsret.

ja man kan korte det helt ned til 24 timer hvis køber vil skrive under på det

 

Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-08-2014 10:14

Nu er loven radikalt ændret siden 2000 olh ?neganos, så hvad der dengang var kutyme, det er ikke tidssvarende i dag.

Som sælger, der må jeg stille mig fuldkommen enig med Charlotte. Undersøgelsespligten påhviler til enhver tid køber, dermed også retten og pligten til at betale handelsundersøgelsen.

Jeg kunne i øvrigt personligt ikke drømme om at sætte en hest til salg, der ikke i forvejen har været i grundigt røntgeneftersyn - det er ligesom min personlige forsikring.

Men taler vi køber og handelsundersøgelse, så skal køber selv stå for samtlige alle de dele i forbindelse med en handel.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

www.linnerup-skovgaard.dk

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua nykåret cremello varmblod . ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 retspraksis mv.
Forfatter: 
Dato:  09-08-2014 13:49
Hej igen
Rets praksis , altså foreliggende domme hvor en dyrlæges handelsundersøgelse underkendes p.g.a hvem der betaler regningen, mangler jeg stadig at opleve , der kan findes mange hvor undersøgelse m.v har været fejlagtig eller mangelfuld, men det er jo noget andet.

Iøvrigt beskrev jeg tydeligt at jeg laver en skriftlig aftale med sælger hvoraf det fremgår at jeg som køber har valgt og sælger har bestilt. Hvis jeg som køber bestiller er det desværre for let for sælger bare at løbe fra aftalen bagefter, og den erfaring har jeg selv betalt for !

Tina og Charlotte som avlere forstår jeg godt jeres naturlige interesse i at begrænse omkostningerne til undersøgelser, men det er og bliver ikke købers problem. At du Charlotte har aflivet en velfungerende hest for en ubetydelig mangel, virker ærlig talt unødvendigt, du kunne jo bare have oplyst køberne om fejlen i handelsaftalen, så var den da afklaret, men måske var køberne ikke enige i at manglen var ubetydelig ?

vh hestefar
2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-08-2014 12:19

Hestefar! Nu begrænser jeg jo egentlig overhovedet ikke omkostningen til en undersøgelse, idet min hest altid er undersøgt grundigt, inden den sendes i marked. Den ville stoppe øjeblikkeligt efter en ikke tilfredsstillende undersøgelse og aldrig nå et marked. Heldigvis ikke noget, der er sket indtil dato.

 

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

www.linnerup-skovgaard.dk

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua nykåret cremello varmblod . ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Unødvendigt?
Forfatter: 
Dato:  11-08-2014 22:15

Det var jo ikke et spørgsmål om køber syntes fejlen var ubetydelig eller ej. I den sammenhæng er det alene forsikringsselskaberne der bestemmer. Når ikke hesten kan forsikres op eller få tegnet en sygeforsikring, så kan man ikke sælge.

 

Og hvis vi kun kunne sælge til et symbolsk beløb så foretrak vi aflivning, så var vi ude over alle fremtidige spekulationer. Vi overvejede faktisk at beholde hende selv som avlshoppe, da hun var smuk velgående og ridelig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 retspraksis
Forfatter: 
Dato:  14-08-2014 13:19

jeg har desværre fået smidt mine eksemplarer af eksempler ud under en flytning, men har skrevet til vores jura underviser, som kom med dem, om hun mon stadig ligger inde med de sager eller et link til dem. Får jeg noget tilbage fra hende skal jeg nok ligge ind.

 

 

Jeg har det lidt som Tina og Charlotte mine heste undersøges inden salg, røntgen afhænger dog af alder og prisklasse, og godkender dyrlægen dem ikke jamen så bliver de enten her eller slagtes, og vi avler kun for "sjov" en gang imellem.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

1 års ox hingsteplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider