Ja, jeg kan i hvert fald anbefale den - på trods af dens grimhed! Man vænner sig dog også lidt til dens udseende, jeg tænker ikke længere så meget over det. Har kørt med min siden april.
Man skal dog også huske, med disse sadler, at de er bygget til fart: du skal sidde rimelig foroverlænet for at få glæde af dens fordele. Det bliver især nemmere og mere smertefrit at ligge i hornene, hvilket er godt på f.eks. modvindsdage.
Der er derfor også vigtigt, at din cykel er indstillet korrekt - men der skal du bare tage værktøjet med og simpelthen prøve dig frem. Nogle gange skal der kun 3 mm til!
Min sadel endte med at være væsentligt højere end styret - og nu sidder jeg bare godt. Kørte forleden 90 km uden smerter!
Hvad angår cykelbukser og smerter et vist sted, så har jeg flere par i "mellemprisklassen" 6-700 kr. De er okay, men geléen i dem er ikke så meget værd. Jeg har både et par til mænd og et til kvinder og jeg kan ikke mærke forskel.
Min søster har derimod et par til 1700 og de skulle være helt fantastiske... Men man skal op i en virkelig syg prisklasse, for at få rigtig gode cykelbukser!
Samtidig er det også så småt ved at være den tid på året, hvor man skal have lange bukser og SÅ begynder de dyre cykelshorts næsten at koste lige så meget som min cykel kostede!
Til de kolde dage er det smart med vinterløbebukser ud over cykelshorts
Et andet godt råd mod smerter, som de professionelle også bruger, er, at man skal skifte stilling ofte. Er der en bakke, så rejs dig i "bøjlerne" (jeg kommer altid til at kalde mine pedaler for bøjler... ), brug alle styrets muligheder; er der ren medvind, udnyt det og læg dig i hornene, er der strid modvind, det samme (du bliver mere aerodynamisk) osv.
Heidi