Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 borger.dk - PhD-studie
Forfatter: 
Dato:  25-08-2016 17:44

Vil du hjælpe med at forbedre borger.dk for alle borgere?

 

Jeg er PhD-studerende på Aalborg Universitet på Institut for Datalogi. Jeg er i gang med et studie og en afhandling om brugerforståelse, brugerinddragelse og brugervenlighed i forhold til de offentlige selvbetjeningsløsninger på http://www.borger.dk.

 

Den korte version;
At udfylde selvbetjeningsblanketter på borger.dk er problematisk for mange borgere, gennem min PhD vil vi undersøge og afklare problemerne og dermed forsøge at hjælpe med at forbedre dette.
Derfor skal vi bruge testpersoner på alle IT-niveauer - høj som lav.

 

Det tager ca. en time og der skal udfyldes et spørgeskema og løses to opgaver med at udfylde en digital blanket og indrapportere de problemer man støder ind i.

 

Du gøre det selv derhjemme når det passer dig.

Vi udlodder ni gavekort á 500 kr. til http://www.gavekortet.dk, vinderne udtrækkes i efteråret 2016 og vinderne får direkte besked via email.

 

Det eneste det kræver for at kunne deltage er et NemID, at man er over 18 år, bosiddende i Danmark og kan læse og forstå dansk. Og så skal man have adgang til internettet via en computer.

For at deltage skal du åbne denne hjemmeside http://usability.xje.org/index.php Og oprette en bruger, når du er logget ind vil der være yderligere instruktioner.

 

Den lange version;

Borger.dk og de tilknyttede selvbetjeningsløsninger skal være anvendelige for alle borgere, men igennem min PhD er det blevet mere og mere tydeligt at der er rigtig mange borgere der oplever problemer. Det forsøger vi nu at gøre noget ved. I samarbejde med en virksomhed som udvikler offentlige selvbetjeningsløsninger og tre af mine kollegaer på Aalborg Universitet vil vi undersøge hvilke problemer borgere møder når de skal udfylde en en offentlig digital blanket. På kort sigt vil det give denne virksomhed en større forståelse for at udvikle borgerrettede og brugbare selvbetjeningsløsninger. På lang sigt skulle både dette studie og min afhandling gerne være et skridt på vejen til at gøre alle fremtidige selvbetjeningsløsninger mere borgerrettede.

Til dette har jeg brug for din hjælp. Jeg skal bruge testpersoner til mit studie. Det tager ca. en time og der skal udfyldes et spørgeskema og løses to opgaver med at udfylde en digital blanket og indrapportere de problemer man støder ind i.

Til gengæld kan du gøre det selv derhjemme når det passer dig. Vi udlodder ni gavekort á 500 kr. til http://www.gavekortet.dk, vinderne udtrækkes i efteråret 2016 og vinderne får direkte besked via email.

 

Det eneste det kræver for at kunne deltage er et NemID, at man er over 18 år, bosiddende i Danmark og kan læse og forstå dansk. Og så skal man have adgang til internettet via en computer.

Derudover vil jeg sætte pris på hvis du vil videreformidle dette opslag med en deling eller et like her på facebook, eller kopiere teksten og sende ud via mails, så vi når så langt omkring som muligt. Den eneste måde vi kan gøre borger.dk bedre for alle borgere er ved at identificere og løse de problemer der er. Dette kan ikke gøres uden din hjælp. Vi har brug for deltagere indenfor alle aldersgrupper og uddannelsesmæssige baggrunde.

For at deltage skal du åbne denne hjemmeside http://usability.xje.org/index.php Og oprette en bruger, når du er logget ind vil der være yderligere instruktioner.

Det skal lige tilføjes at alle data anonymiseres og opbevares i medfør af gældende ret, herunder persondataloven.
Der skal logges ind med NemID, selvom studiet udføres i et lukket testmiljø, dette er fordi blanketten der skal udfyldes er en tro kopi af den løsning virksomheden har lavet til borger.dk, den eneste forskel er at blanketten her ikke sendes videre til en kommune, men bliver hos virksomheden.

Har du spørgsmål du gerne vil have svar på først? Så kan jeg kontaktes på jane@cs.aau.dk

 

Jeg håber du vil være med til at gøre borger.dk bedre og samtidig hjælpe mig med at komme i mål med det sidste studie jeg mangler før jeg kan komme i gang med at skrive selve afhandlingen som jeg forventer at indlevere til forsvar i foråret 2017.

 

Studiet udføres i samarbejde med tre kollegaer på AAU, Nis Bornø, PhD-studerende, Anders Bruun, Lektor og Jan Stage, Professor.


-Jane

 

Opstaldning i løsdrift med vandrefoldsprincip tilbydes ved Aalborg

 

3
2
Svar på denne tråd
 
 Forsøger herfra
Forfatter: 
Dato:  26-08-2016 09:16

Det lyder som et virkelig godt og relevant projekt. Held og lykke med det.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tak...
Forfatter: 
Dato:  26-08-2016 09:22

Mange tak :-)

 


-Jane

 

Opstaldning i løsdrift med vandrefoldsprincip tilbydes ved Aalborg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 kører endnu
Forfatter: 
Dato:  29-09-2016 14:59

Vores undersøgelse kører lidt endnu hvis andre skulle have lyst til at deltage :-)


-Jane

 

Opstaldning i løsdrift med vandrefoldsprincip tilbydes ved Aalborg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-10-2016 17:41

Kræver det virkelig en ph.D for at kunne se det..?

 


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider