Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 omskoling?
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 14:24

hejsa,


jeg har en dejlig hest, som desværre ikke kan holde til at gå dressur pga en fejl i hendes forben. Derfor tænker jeg på om hun måske skal omskoles til westenhest istedet?

Hun er typen som elsker at bestille noget, så synes det vil være lidt "spild af hest" kun at lade hende gå skovture en gang i mellem.


Nogen der har nogen erfaringer/gode råd?


Hilsen

katarina




Mor til det dejligeste hjertebarn (HLHS)

Beatrice


Vores historie

www.duclos-julsdorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forbenene?
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 16:29

Hvad er der galt med hendes forben, så hun ikke kan gå dressur? Og hvad problemet end er, hvordan tror du at western ridning ville være mere aflastende? Jeg er såmænd bare lidt nysgerrig, for omskolingen er ikke noget problem. De fleste heste reagerer meget positivt på at blive sluppet ude foran, og at de kan gå i en mere afslappet holdning.


Men hvad med dig selv? Er forslaget om western ridningen bare en nødløsning, og du vil foretrække dressuren, hvis det var muligt? Det skal du jo også lige gøre op med dig selv. Ordenligt udstyr koster, undervisningen koster osv. Man bliver ikke western rytter ved at smække en western sadel på dyret, pille næsebåndet af og ride med løse tøjler.


Men hvis ellers du er sikker på det, så prøv at finde en træner, som kan hjælpe dig med omskolingen, eller overvej at sende hesten i træning. Det ville hjælpe dig et godt stykke på vej.


Kig evt. under trænere på www.westernportalen.dk


God fornøjelse.


JC Great Pine Image


Lil Chief No White - født d. 21 maj, 2008. Quarter Horse Stallion

Chills Tiny Copy - født d. 26 juni, 2008. Quarter Horse Stallion

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar..
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 18:37

Hejsa,


hun har forbenet dragtbrusk på begge forben. Hun har været lånt ud til en dressurrytter, hvor hun blev halt hver gang de nåede til lidt samling. Derfor jeg ikke tror hun kan holde. Jeg ved heller ikke om hun kan holde til western, det er bare for at undersøge mulighederne for hendes fremtid.Jeg har selv redet lidt hygge dressur + skovture på hende.


Har før overvejet western, men dette er ligesom "skubbet" videre. Går og overvejer meget hvad jeg skal gøre med hende.


Hilsen

katarina


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja den er svær
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 18:56

Ud fra hvad jeg lige har kunnet læse på netdyredoktoren, tror jeg ikke, at hun ville kunne bruges mere i western end i dressuren. Men hvad siger dyrlægen? En western hest skal jo også samle sig, og bruge ryg og bagpart. Kunne det evt. være, at hun er blevet redet på forparten af dressurrytteren. Det er der desværre mange i den verden, som gør uden at vide det, men det er jo bare et skud i tågen.


Jeg synes også at det ville være lidt at skyde over målet at investere i western udstyr, undervisning og træning, for så nogle få mdr senere at finde ud af at det ikke går alligevel. Så har du hurtigt brugt en 12-15.000 kr på eksperimentet.


Ud fra oplysningerne har jeg nok lidt svært ved at råde dig til hvad du skal gøre, ud over at sørge for en kvalitetssadel, hvis du beslutter dig for at prøve western. Og selv en brugt kvalitetssadel koster altså. Du får alligevel ikke andet til at ligge korrekt. Og så få hjælp til at finde en sadel af en professionel.


JC Great Pine Image


Lil Chief No White - født d. 21 maj, 2008. Quarter Horse Stallion

Chills Tiny Copy - født d. 26 juni, 2008. Quarter Horse Stallion

0
0
Svar på denne tråd
 
 he he så er den der igen....
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 21:42

.. skal hesten skrottes kan den jo altid blive westernhest.


Nej undskyld, men følte mig lige ramt lidt på min stolthed.


Som greatpineimage også siger, så tror jeg ikke den holder meget længere i western end i dressuren. Western er jo ligeså krævende.


Hvorfor ikke bare skovturshest og hyggehest? Måske kan den bruges til de kortere distanceklasser?




Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-om krybbebidning og vævning


HUSK:

De mennesker du træder på på vej op af stigen
er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
0
0
Svar på denne tråd
 
 svar..
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 22:37

hej igen,


Miki: det er skam ikke ment som hun skal skrottes og bruges som western hest. Jeg tænker bare der er så mange former for western, så det kunne være der var noget hun kunne klare. Igen der er fordi jeg ikke ved så meget om de forskellige dicipliner. Det kunne være vi skulle overveje noget distance. Ihvertfald i de små klasser.

Mit indlæg er overhoved ikke ment som nedladende overfor western. Overvejer bare hendes muligheder.


Hilsen

katarina






Mor til det dejligeste hjertebarn (HLHS)

Beatrice


Vores historie

www.duclos-julsdorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 katarina....
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 22:44

... det ved da dejligt at det er positivt... altså at du mener det er fordi der er så mange discipliner i western. Desværre er der bare mange der ser det som værende "nem hyggeridning" så de glemmer lidt at hesten skal have noget kvalitet for at kunne holde til det. Det er jo ligeså svært at krævende som eksempelvis dressuren.



Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-om krybbebidning og vævning


HUSK:

De mennesker du træder på på vej op af stigen
er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja Miki
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 00:33

tanken strejfede mig også, men Katarinas indlæg var alligevel ikke helt som dem vi ofte ser, så derfor valgte jeg lidt at ignorere tanken. Et eller andet sted må folk da også godt komme med den holdning, at hesten ikke kunne gøre sig i dressuren, eller på travbanen for den sags skyld, og så må den jo egne sig til at være western hest. Nogle af dem bliver jo alligevel bidt af western, og så går slaget jo sin gang . Det synes jeg da, at jeg efterhånden har set nogle gange. Pudsigt nok bliver de jo også klogere.


Katarina - umiddelbart synes jeg ikke, at det lyder som om du har andet end en hygge/skovturshest. Er det så ikke godt nok? Men hvad har dyrlægen sagt? Hvad er prognosen? Western ridning er absolut krævende af både hest og rytter, selv om nogle discipliner er mere end andre. Jeg tror kun, at jeg ville gøre forsøget, hvis jeg vidste, at jeg virkelig brændte for westernridningen, og så også var klar til at erkende det hvis det ikke gik med hesten, for så ville jeg være klar til at skifte den ud. Som jeg læser det, vil du måske lave forsøget for hestens skyld, og så synes jeg ikke, at du skulle gøre det. Det bliver alt for dyrt. Om hun så kan holde til distance, har jeg også svært ved at forestille mig, men lidt samling skal der vel til, så ryggen kommer op, ellers kan de vel heller ikke holde i længden.


JC Great Pine Image


Lil Chief No White - født d. 21 maj, 2008. Quarter Horse Stallion

Chills Tiny Copy - født d. 26 juni, 2008. Quarter Horse Stallion

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er jo nok
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 10:29

netop fordi den der ikke kender til western selv- altid spørger her- og så fordi det eneste de fleste evd er at der netop ER mange forskellige dicipliner der er mange der har en hest som ikke egner sig til andet, spørger om der er muligheder herinden for.


I stedet for at opfatte det negativt kunne man jo vælge at se sådan på det at det er fordi vi ahr en meget alsidig ridesport her- som netop er for ALLE både heste og ryttermæssigt, både med fart over feltet og langt roligere.


Ja forbenet dragtbrusk er noget skidt- MEN på en el anden måde vil vi altid ha noget den kan deltage i så længe den kan gå- i hvert fald i skridt uden at halte- for om ikke andet findes der jo Halter hvor hesten ikke skal bære rytteren- der er trail at halter o.lig.


Dernæst kan man jo vælge en mildere form for ridning hvis hesten ikke kan holde til så meget- det er korrekt en western hest skal rides og samles mm ind i mellem osse. MEN hvis man ikke har i sinde at deltage i show kan det jo faktisk være lige meget- så kan man gøre som man lyster og undgå den slags så vidt muligt, selvom ridningen måske så ikke vil se så pæn ud som den kunne og under normale omstændigheder burde ligeledes.


VIL man showe og hesten kan lidt trods alt- så kan man jo vælge en pleasure- walk and trot eks.



Henra Cayenne udlejes 2000 kg total


www.123hjemmeside.dk/qantico


Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket el hadet intet midt i mellem

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forbenet dragtbrusk
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 15:44

Afhængig af hvor slemt det er og hvordan det sidder er det ikke nødvendigvis en hindring for at gå western. Har selv 1 stk oldenborger der i sin tid sprang og gik dressur, men i længden kunne hun heller ikke holde til det, var konstant halt i 1 år. Endte til sidst med at ride western på hende. Der går hun stadig. Ingen spring, ingen træning på hårdt underlag og tænk over vendinger mm. Chanel har temmeligt meget forbenet dragtbrusk, hun burde ikke være gående. Alligevel har hun 10 DM titler i western i stort set de fleste discipliner og har aldrig været halt siden vi fandt ud af hvad hun fejlede og jeg lagde hendes træningsprogram derefter.. Ville ikke tilråde kvægdiscipliner og hård reining, men resten er slet ikke umuligt.


M.v.h. Randi


.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Skriv evt til mig
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 15:47

Jeg har 1 stk med meget forbenet dragtbrusk der er velfungerende og IKKE kan holde til dressur mere men godt til western da de f.eks jogger mere blødt end man traver i dressuren mm.


Hun har 10 DM titler nu.


M.v.h. Randi


.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Øget samling....
Forfatter: 
Dato:  15-12-2008 12:26

burde jo alt andet lige aflaste forbenene, ikke belaste dem yderligere....?


Men derudover tror jeg Randi er inde på noget rigtigt, nemlig at især de øgede travtakter i dressuren er hårdere for en hest med forbenet dragtbrusk, end "westerntraven" er - i hvert fald hvis joggen rides i lige så korrekt samlingsgrad som den frie trav forhåbentlig gør!


Så hvis hesten er "rask" nok til skovtur, kan jeg ikke se, hvorfor den ikke skulle kunne holde til f.eks trail og pleasure?


Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-12-2008 17:30

Jeg synes bare du skal springe ud i det, er sikker på at der en diplin til jer også...


Stine


Rep af dækner og andet udføres.


Sponsoreret af Noas ark i Vordingborg

www.noas-shop.dk



www.hesteexpressen.dk

Der er din hest i trygge hænder

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider