Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 At sidde fast i bøjlerne
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 19:05

Et lille spørgsmål....


Jeg er på nippet til at købe en western sadel, men har lige et lille "men", der alligevel fylder en del...


På en engelsk sadel har jeg altid redet med sikkerhedsstigbøjler, så man ikke risikerer at sidde fast i bøjlerne hvis man skulle dratte af.


Men det er der jo ikke just i en westernsadels bøjler... hvad er din/jeres erfaringer med dette??


Mvh

Janni



OPALER sælges - rå eller slebne. Kontakt mig for nærmere info.


0
0
Svar på denne tråd
 
 sadel...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 19:37

For det første skal du huske at undersøge om sadlen passer på din hest, da den kan ødelægge din hest for evigt hvis den ikk passer.


Jeg har ikke prøvet at hænge fast hvis jeg er faldet af, og man sidder oss bedre fast i en western sadel end i en engelsk.

Og jeg har ikke hørt om nogen der har prøvet at hænge fast hvis de er røget af, så jeg tror ikk det er noget problem


Mvh Natascha




Django er mit livs kærlighed!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uanset ridestil
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 20:23

Du kan få bøjler i dame eller herrestørrelser, så punk 1 er at finde dem der passer din fod bedst.

Punkt 2 er det rigtige fodtøj. Hvad enten man rider i engelsk eller western sadel, så skal man have en hæl på sit fodtøj.


/Louise



********************
louisemattie.googlepages.com
0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 20:50

Jep, selvfølgelig skal sadlen passe hesten, den er jeg helt med på ; )


Men kan nu ikke helt slippe skrækken om at sidde fast... for hvis man kan sidde fast i alm bøjler, så kan man vel også i western?? Hæl eller ej...

Rider altid med hæl, så heller intet problem der.


Mvh
Janni



OPALER sælges - rå eller slebne. Kontakt mig for nærmere info.


0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg vil påstå
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 08:13

at chancen for at sidde fast er mindre da bøjlerne på en anden måde er større så man langt nemmere kan slippe ud af dem igen om alle omstændigheder. Men et vigtigt faktum om end alt er jo at man bruger dem korrekt, derved er chancen for at sidde fast så lille som mulig i bund og grund.


Dernæst sidder man langt bedre fast i en sådan saddel, der skal emre til at blæse en af, og man ahr et horn at holde i.


Så skal man som andre siger altid ha hæl på ridefutterne.





Henra Cayenne udlejes 2000 kg total


www.123hjemmeside.dk/qantico


Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket el hadet intet midt i mellem

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 11:23

Det er rigtig nok, men hvis bøjlerne er større, så er der vel større risiko for at få foden igennem, eller i klemme??


Er nok lidt en kylling, indrømmet...men er nu forundret over at der i engelsk ridning er flere slags sikkerheds bøjler, hvor der mig bekendt ingen er i western??


Den jeg har kig på er der ikke horn på... er en distance western sadel så vidt jeg har fundet ud af.


Mvh

Janni



OPALER sælges - rå eller slebne. Kontakt mig for nærmere info.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Janni....
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 11:58

Man kan vel også blive alt for pyldret....


Der er ingen sikkerhedsbøjler og lignende i western, men vores sadler er også sværere at falde ud af ligesom bøjlerne er større og foden hviler på skind. Dvs det er faktisk ret svært at få hele foden ind igennem.


Jeg har endnu ikke hørt om en der har hængt fast i en westernstigebøjle.



Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-om krybbebidning og vævning


HUSK:

De mennesker du træder på på vej op af stigen
er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 13:02

Jep, I Know ;)


Men går nu højt op i sikkerheden ;)


Mvh

Janni




OPALER sælges - rå eller slebne. Kontakt mig for nærmere info.


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 15:44

Mon ikke alle går højt op i sikkerhed, jeg gør ihvertilfalde.


Jeg har heller aldrig hørt om nogle der har hængt fast i en westernbøjle.


Men med sådan en stor trivel vil jeg da råde dig til at lade være, det ville da være synd og skam at bruge over 5000 - 6000 på en god western, der passer til din hest, hvis du ikke kan nyde den og kun tænker på hvad der ville ske hvis du falder af...


Og mon ikke det er fordi der er en anden mentalitet der er i opdragelsen og omgangen af westernheste der også gør at behovet ikke har været for at opfinde sikkerhedsbøjler til westernsadel.




www.tukaer.dk - opdateret den 16/11 - 08

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har set
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 19:52

en der hang fast i en westernbøjle. Det var Jens Christensen da hans hoppe Merry faldt under et stævne. Merry rejste sig igen men Jens lå ned med en fod hængende fast i bøjlen. Jeg har aldrig oplevet publikum så stille til et stævne for hesten var tydeligt usikker på situationen.

Men Jens fik hende snakket til ro og rejst sig op på det andet ben og frigjort den fod der sad fast. Det er vist det man kalder horsemanship i praksis.

Så ja det sker. Men det er også den eneste gang jeg nogensinde har set det eller for den sags skyld hørt om det.


Hvis det er en distancesadel du vil købe kan du måske sætte dine engelsk-sikkerhedsbøjler på?

Ellers så ja er det med at finde en bøjle der passer og noget godt fodtøj.

Jeg mener dog en gang at have set westernbøjler med sikkerhedsanordning. Man kan i hvert fald få nogen læderklapper til at sætte foran på bøjlen som gør at foden ikke kan komme for langt frem og slet ikke igennem bøjlen.


Knæk og bræk med en god løsning.


Mvh. Tina



Quality doesn't cost - it pays !


Flere gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Primært af egen avl.

2½ års hoppe

Åringsvallak

2 hoppeføl

http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 prøv at søge på google
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 12:29

stirrups+western+safety

så kommer der en masse links til forskellige slags bøjler.


Det kan åbenbart godt lade sig gøre, selv om ingen af os bruger den slags.


JC Great Pine Image


Lil Chief No White - født d. 21 maj, 2008. Quarter Horse Stallion

Chills Tiny Copy - født d. 26 juni, 2008. Quarter Horse Stallion

0
0
Svar på denne tråd
 
 bruger tapaderos
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 14:00

så går foden ikke igennem, man fryser ikke så meget om

fødderne.

Men selvfølgelig passer bøjlen mig. se billeder af mine på min præ.


ellers er her et billede af en.



Susanne - Lets go for it!!

The owner of the world best All Breed and a red mule.


0
0
Svar på denne tråd
 
 helt præcist!
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 16:21

Ja, som Poco-point siger - brug tapaderos eller andre stigbøjler...

Jeg har distancestigbøjler- sådan nogle brede, med gummi indendi og med "kurv foran", så foden ikke kan ryge igennem og ikke bliver hængende fast. Sådan nogle er da tilladt at ride med f. eks. løbesko til distancestævner.


Dem kan jeg sagtens montere på mine westernfender istedet af mine westernstigbøjler. De er i sort plastik, så det ser ikke så flot ud som tapaderos, men det fungerer jo efter hensigten!

Jeg købte dem hos Annette i AT Horsecare i Valby og har lige tilpasset dem sådan at de kan bruges til westenfenders. Det kunne være en mulighed.

Kan forstå at du gører dig tanker om det. Jeg vil montere dem på, hvis jeg i en periode skulle ride i støvler uden hæl, f. eks. nu om vinteren, når jeg rider med varme støvler uden hæl.


Westernsadel Deuber sælges



"Kvadratisch Praktisch" - nu med en nye hest - paint vallak: Flashy Chex Junior

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Janni .....
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 18:11

om så du skal smække et par af dine fortrukne sikkerheds stigbøjler på, kan du jo sagtens ride i westernsadel alligevel


Al respekt for ønske om maksimal sikkerhed....sh*t happens!


Jeg har iøvrigt selv "hængt" fast i western stigbøjle, heldigvis kun i opsidnings situation, hvor hesten er gået fremad.


Et godt råd, hør hvis muligt, flere "sadel kyndiges" ord om hvordan sadlen ligger på hesten.


Held og lykke med din sadel



Bedste ønsker
Fra
Lone og Rødtop :-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  15-12-2008 15:10

Hejsa


Nå men da rart at høre jeg ikke er den eneste der har/har haft de tanker ;)


Sadlen er hjemme nu, og imorgen kommer behandleren til min hest, som bla. tjekker om sadlen ligger som den skal.


Havde det været min gamle vallak, havde jeg ikke spekuleret en disse over bøjlerne, da man skulle lede længe efter mere stabil hest.

Men hende her er forholdsvis rå, og har stået stille de sidste 2 år.

Hun har et noget specielt sind, og har nogle grimme oplevelser på sjælen, hvilket bla. er årsagen til jeg har valgt en western sadel, da hun før har gået med en sådan uden problemer.

Og hun er selvfølgelig trænet i horsemanship ;)


Hun har aldrig lavet ballade under rytter, men med arrene på sjælen plus hende lidt... til tider... vågne temperament, så tager jeg nu de forholdsregler jeg kan komme til ;)


Tak for jeres råd... de skal undersøges nærmere ;)


Mange hilsner

Janni



OPALER sælges - rå eller slebne. Kontakt mig for nærmere info.


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider