Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Bedækker han igen, erfaring?
Forfatter: 
Dato:  09-06-2016 10:20

 

Er der nogen der erfaring med om en plag der har nået at bedække inden 'pynten er røget', vil han så også bedække når han har vænnet sig til at være vallak og der er gået nogle måneder?

 

Nogle vallaker gør det jo, men hvorfor?

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Landbrug nord/øst-jylland, sælges.

0
1
Svar på denne tråd
 
 Meget forskelligt
Forfatter: 
Dato:  09-06-2016 10:29

Vi snakkede engang med vores dyrlæge om det, og jeg har oplevet alt fra at lysten røg sammen med "pynten" til at lysten aldrig forsvinder. Jeg forstod på dyrlægen at undersøgelser ikke havde vist noget om hvorfor.

 

Vi havde som børn en ponyvallak, der havde bedækket et par gange inden han blev kastreret. Han forsatte i flere år, så holdt han faktisk op, for så at begynde igen da han kom til at gå sammen med en meget brustig hoppe der virkelig gjorde sig til.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 begge veje
Forfatter: 
Dato:  09-06-2016 12:12

jeg har oplevet en hingst der har bedækket blive kastreret (som 5 års) og få uger efter var han VALLAK, ingen interesser i hopper mv..

 

jeg har så oplevet vallakker (kastreret som 2 års og aldrig mødt en hoppe siden de forlod deres mor) der aldrig har prøvet at bedækket pludselig begynder at kravle på hopperne..

 

Så er der min vallak, jeg er ikke i tvivl om hvornår hopperne er i brunst.. han kredser omkring dem og bliver ulykkelig hvis de forlader flokken og han går og snuser til dem hele tiden.. men han hopper ikke op (og jeg håber ikke han nogensinde påtænker at gøre det...

så det er MEGET forskelligt..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Meget underligt.
Forfatter: 
Dato:  12-06-2016 12:23

Hvad gives den tommel for i denne sammenhæng?

 

Jeg kan meget bedre bruge en forklaring!

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-06-2016 08:08

Jeg har 2 gange kastreret tidligere avlshingst. Den første var en shetlænder (kåret, men en del af hans akom fik en skavank som jeg ikke ønskede at bidrage avlen med). Han var 9 da han blev kastreret, havde ca. 20 afkom, han blev vallak med det samme, uinteresseret i hopperner og går sammen med andre vallakker uden problemer.

Den anden er min welsh mountain, han blev kastreret som 8 års, han var meget mere hingst som hingst, havde også bedækket en del. Han går i flokken med hopper nu, når de er i brunst, så går han op af dem og opfører sig som hingst, dog hopper han ikke på dem. Han kan ikke gå sammen med andet end hopper og 1 års vallakker.

 

Så fik jeg kastreret en toårs der aldrig har bedækket, som føl hoppede han rigtig gerne på alle hopperne, så han gik i ren drengeflok indtil kasteration. Han kan stadig ikke lade hopperne være, selvom han først blev sat sammen med dem 4 måneder efter... Så jeg tror mere det er temperament end det er om de har bedækket.


Stutteri Sejlstrup

Avl af welsh sec. A og sec. F

 

www.facebook.com/sejlstrup/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ssssss
Forfatter: 
Dato:  14-06-2016 07:30

Vores hingst ændrede ikke adfær fra hingst til vallak.....

Jeg havde en DV hingst der havde lavet et par føl.

Så var der en hoppe ejer der ønskede naturlig bedækning, så vi lukkede dem på fold sammen, og hoppen gjorde sig til over for ham. men det gad han alså ikke gøre noget ved !

Så tog vi hoppen med ind i ridehuset og bandt den fast, så viste han hvad han skulle, og fik hurtigt overstået denne sag.

 

Han blev så kastereret året efter som 8 års, idet jeg ikke ønskede at bruge ham i avlen, og mange var "bange" for den sorte hingst. selvom han var nem i alle hensene.

Men med undtagelse hvis hoppen stod bundet foran ham, så ville han godt vise hvad han duede til ;o)

 

Så selvom han var hingst eller vallak, gik han aldrig på en hoppe, der ikke var blevet "serveret" til ham.

 


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nok ingen regler.
Forfatter: 
Dato:  15-06-2016 09:51

 

Tak for de historier og erfaringer i deler.

 

Det er vist lige så uforudsigeligt som alt muligt andet.

 

For et par dage siden fik jeg så selv noget af et chok!

De 2 plage gik sammen med en islænder vallak og for nyligt blev de rokeret om så de 2 drenge kom tættere på huset og mere i hænder og Ishesten sammen med 2 hopper, som han kender.

Islænderen har været vallak i 6 år, virkelig vallak med kæmpe madgen, men gik i gang med at bedække den ene af hopperne...

 

Den anden er han fuldstændig lige glad med! Da det på ingen måde aftog eller hun protesterede så blev han flytte tilbage til drengeflokken!

Jeg er sq for gammel til alt det pjat! Men jeg forstå intet af hvad der foregår i knolden på den møgkrikke!

 

Om 2 uger så prøver jeg at lukke den nye vallak ind til de damer, under opsyn, måske jeg er mere heldig med ham.


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider