Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 ny hest!!
Forfatter: 
Dato:  09-06-2016 17:17

Hej :-)
Jeg har længe været bruger herinde, men jeg har aldrig før lavet et indlæg. I stedet har jeg kigget hemmeligt med i diverse indlæg.
Men nu er det min tur til at lave et, for jeg har nemlig endelig fået hest igen!

Det er snart 4 år siden jeg har haft min egen hest, i mellemtiden har der været låneheste, parter osv (hvilket jo aldrig kommer til at nærme sig følelsen af at have sin egen). Men d. 13 maj blev MIN HELT EGEN hest leveret Hun er en 5 års trakehnerhoppe efter Mitterand. Så det er lidt af et skridt, at gå fra fjordhest til trakehner, men jeg har altid ønsket mig en hest med noget mere spræl i, så mon ikke det nok skal blive godt. Jeg købte hende som helt rå fra avler, så man kan roligt sige, at hun er lidt af et projekt. Hun er en vågen dame, en kæmpe kylling men samtidig med det mest nysgerrige sind og så er hun bare SÅ super sød! Jeg er allerede helt forelsket i hende I mandags startede hun i tilridning og jeg glæder mig sindssygt meget til, at se hvordan hun arter sig og ikke mindst til selv at hoppe op på hende!

 

Jeg har endnu ikke fået taget særlig mange billeder af hende, men jeg håber i tager godt imod Kiri Te Kanawa, som hun så fint hedder

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

over and out :-)

14
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke
Forfatter: 
Dato:  09-06-2016 18:21

 

Tillykke med din skønne nye hest.

 

Hun ser rigtig rar og intelligent ud på billederne.

Jeg bruger meget at læse hestens temperament ud fra dens træk og jeg kan godt li' hendes fine bredde øre og sikke en stor kæbe og åbne næsebor.. Kan ikke se hvor mange hvivler hun har, men jeg håber det kun er een. :)

 

Men ja, helt sikkert noget andet end en fjordhest og jeg vil glæde mig til at læse opdateringer fremover.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Landbrug nord/øst-jylland, sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak skal du have
Forfatter: 
Dato:  09-06-2016 23:52

Tak skal du have! Det er indtil videre også det indtryk jeg har fået af hende:-)

Det lyder da vildt spændende! Har ikke hørt det med, at læse temperament ud fra træk før, så måtte lige google det engang og det kan da være jeg skal have købt mig sådan en bog, bare for at se hvad det hele handler om. Indtil jeg får gjort det, kan du måske fortælle mig hvad hvirvlerne og det andet betyder i grove træk? Såvidt jeg ved har hun kun en hvirvel, men jeg må nok indrømme det ikke er hvirvlerne jeg har gået og kigget på

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stur stur
Forfatter: 
Dato:  10-06-2016 01:21

Stort tillykke med din trakhener! De er vågne, kloge og samarbejdsvillinge (når du knækker "koden")

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke
Forfatter: 
Dato:  10-06-2016 07:51

tillykke med din fine hest. Sikke et smukt og udtryksfuldt hoved hun har.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-06-2016 10:43

Stort tillykke med din trakehnerhoppe! Jeg kan kun anbefale at ride trakehner, det er skønne heste. Jeg tror aldrig, jeg kommer til at ride andet end trakehner igen.

 

Sikke et dejligt udtryk hun har.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-06-2016 13:57

Tak alle sammen!
Ja indtil videre har jeg også oplevet hende som en ret klog og "arbejdsglad" hest. Hun fanger tingene hurtigt, og tager det meste rigtig pænt taget de 5 rå år i betragtningen. Hovene kan allerede løftes uden problemer, hun kan stå bundet på staldgangen, hun kan være alene i ridehus og hun kan endda gå små ture uden andre heste. Longe har hun også forstået konceptet af lynhurtigt.

Jeg havde faktisk forventet at der ville være mange flere problemer og at hun ville vise sig lidt mere hysterisk, men så længe jeg tager det hele i hendes tempo går det rigtig fint. Men det hele skal tages i små bidder, og hun har brug for en rolig men bestemt hånd til at hjælpe hende. Jeg kan godt mærke jeg ikke bare kan "presse" hende eller på den måde smide hende ud i nye ting, på samme måde som jeg kunne med min fjordhest, for så går der lynhurtig panik i hende.
Men det synes jeg jo også bare er en del af charmen, og sjovt at prøve at gribe "tingene" lidt anderledes an.

Jeg har jo både hørt rigtig godt og rigtig skidt om trakehnere, men jeg tror som i skriver at det hele handler om "at knække koden" hvilket jeg føler jeg er ret godt i gang med - i hvert fald hos hende. Hun er jo så rar som en hest kan være Ellers må jeg jo spørge jer trakehnerfolk til råds, hvis det pludselig vender.

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-06-2016 23:26

Tillykke!!! Hun er godt nok køn!!!!

 

Håber der venter jer mange gode oplevelser og år forude ;)


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-06-2016 10:06

tillykke med din nye utroligt yndige hoppe- thrakenere har alle dage haft den kønneste fjæs.

 

De kan efter manges mening også have et lidt særligt sind, men jeg har mest positive erfaringer med det. Ja, man skal ikke dumme sig for mange gange med dem ( de husker godt og lærer ligeså hurtigt) og de bryder sig ikke om en rytter som ikke er meget klar i signalerne.

 

Tilgengæld er de utroligt kloge, stærke og udholdne hvor andre for længst har givet op.

Min gamle shagya/thrakener kryds kunne virkelig drive mig til vanvid, men jeg har aldrig oplevet mere arbejdsvillig hest. Og så kan man godt se igennem fingre med dens særheder..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hestens personlighed
Forfatter: 
Dato:  15-06-2016 10:42

 

Kiri/ Det er altid sjovt at lære nyt, især hvad heste angår, syntes jeg. Den her bog har jeg haft i årevis, men førhen kikkede jeg bestemt heller ikke på hvivler. Det har så ændret sig drastisk.

 

Hvivler.

1 hvivel i panden er ok om den sidder højt eller lavt har jeg ikke svar på i hovedet, men bare der kun er én! 2 eller flere hvivler i panden (eller i hovedet), er udsigt til problemer! eller det er nogle rigtig dygtige og talentfulde heste som nemt kan misforstås, hvis de ikke havner i de HELT rigtige hænder. (Galopheste, konkurrenceheste osv.)

Heste med et 'hvedeaks' i panden er normalt menneskeglade og behagesyge. (Har aldrig selv haft en med denne hvivle, men dog se den, omend sjældent.)

 

Hvivler på undersiden af halsen... Jamen det er en lidt mere viljefast hest. En hest uden hvivel på undersiden af halsen er en lidt nemmere hest hvis man kan sige det sådan. For mig er det ikke længere et + men var jeg konkurrencerytter så ville det ikke trække ned.

 

Kikker jeg på ny hest, så er hvivler og ører det første jeg aflæser!

Ørene må gerne være bredde og gerne langt imellem dem! Er de smalle og sidder tæt er det tegn på en hest med tænding (et almindeligt træk for en springhest). Jeg ved godt at mange klipper hårene i ørene, men er de utrimmet så kan beplantningen også fortælle en om hesten og dens måde at se sig selv på. (Min kære gamle førehoppe havde KÆMPE totter!)

Billede

 

Denne her hest forvirrede mig meget da dens øre var perfekte, men den havde 2 hvivler i panden. Med Islænder hest har hvivler en lidt anden betydning så jeg tog chancen og købte den og fortrød aldrig! Ord kan ikke beskrive den hest! Den var sin vægt værd i guld! Deværre død nu.

 

Nogle træk kan ændre sig afhængig af, hvordan hesten har det.

 

Det er feks. øjnene og næseborene. Store mandelformede øjne viser en glad og tilfreds hest, hvis de er små og lukkede er det total modsat.

En plag har næsten altid ret lukkede næsebor eller heste som ikke har så meget selvtillid / oplevet så meget. Åbne næsebor ~ hesten hviler mere i sig selv. Efterhånden som hesten lærer og får selvtillid osv. bliver næseborene (og selvtilliden) større.

 

Kæben på din hest ser stor ud, det er et + i min verden og = en klog hest! En lille kæbe er ikke så heldigt et træk, (intelligens under middel), men den kan ikke aflæses alene. Noget trækker op og noget trækker ned, som i en dressurkonkurrence er det summen der afgør resultatet. :)

 

Mulen er den lang (godt) eller kort (uheldigt) er overlæben stiv eller bevægelig? Er der overskæg?

 

Profilen her til sidst, en lige profil siger ikke noget specielt om hesten. En romertud er positivt på den måde at når hesten får lært det den skal så husker den det (men den opfinder næppe noget revulotionerende selv!). Araber tud er tegn på en meget intelligent hest som tænker over tingene og er klog i det hele taget. (Måske grunden til at mange araberheste misforstås. )

Har hesten derimod en bule på næseryggen under øjnene, så gå en stor bue uden om!

 

Men som sagt træk kan ændre sig og er afhængige af, hvor i hestens liv den er, (unge eller gammel), har den været udsultet, mistet sin allerbedste ven (2 eller 4 benet) osv. osv. osv.

Desuden så er det store spørgsmål jo hvad hesten skal bruges til.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider