Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Fejllejring af den bløde gane
Forfatter: 
Dato:  08-06-2016 14:21

Hej!

Er der nogen herinde, der har erfaring med en fejllejring af den bløde gane, i forhold til om det kan medicineres, eller er operationen den eneste vej frem ?

 

Min hoppe har sidste år fået konstateret lidelsen via en arbejdsendoskopering, hun har oveni det allergi, men har fået den RGT behandling mod det, der har fungeret super.

Hendes symptomer på fejllejringen er hoste. Hun hoster ved opstart til trav og galop, herefter kan jeg ride hende uden problemer. Men problemet er bare, at hun fejlsynker, og får madrester mm. ned i luftrøret som så sætter sig sig til slim, hvorefter hun konstant får infektioner. Min dyrlæge mener at hun nu er kandidat til operationen, men jeg ved virkelig ikke om jeg vil byde hende den, da han ikke mener succes raten er særlig høj, så jeg måske at skulle aflive hende alligevel.

Hun bruges kun på hygge niveau, men jeg vil selvfølgelig gerne kunne ride på bane på hende, da hun også lige har fået konstaretet spat og helst skal holdes igang.

 

Nogle gode erfaringer? Aflivning er også tænkt, men synes slet ikke jeg er klar til det, hun er glad og godt tilpas og ikke livstræt endnu. :/

 


 

 

Kærlig Hilsen

 

Charlotte Torp Nielsen..

- Med Kaja fra Birkevang.

R.I.P Buller - 20.05.10 <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  08-06-2016 17:48

Jeg ved at der er en rigtig god succesrate på tie-forward operation af den bløde gane. Dog ved jeg ikke, om det er specifikt den operation din dyrlæge tænker på?

Tie-forward udføres ved dorsal fejllejring af den bløde gane i forbindelse med ridning.

Diagnosen stilles ved dynamisk endoskopi, som du også har fået foretaget.

Men jeg har lidt svært ved at regne ud, om det er den diagnose din dyrlæge har stillet. For tie-forward har normalt en ret god succesrate. Har set den til ca. 15.000 kr.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 bmmelum.....
Forfatter: 
Dato:  08-06-2016 20:26
Tie-Forward ved jeg ikke hvad er, det er ikke noget jeg har hørt om. Hvad er det?
Succesraten her er 60%. Dyrlægen kan ikke give nogen garanti for at det virker. :-(

 

 

Kærlig Hilsen

 

Charlotte Torp Nielsen..

- Med Kaja fra Birkevang.

R.I.P Buller - 20.05.10 <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  08-06-2016 22:42

Som navnet lidt antyder, bruger du nogle suturer (tråde) til at trække og binde dele af struben fremad (tie-forward), så den bløde gane ikke længere kan "smutte" hen over luftrøret og fejllejre.

 

Men du skriver også at din hest har andre problemer, fx allergi, så der kan jo være ting der gør, at din dyrlæge ikke nævner den operation. Tie-forward bruges til DDSP (dorsal displacement of the soft palate, kaldes også DDPM), og det kan jo sagtens være at det faktisk er en helt anden diagnose, som dyrlægen er kommet frem til.

Jeg er ikke fagperson, nævner bare en operation i den kategori med bløde ganer, som jeg har hørt har en god succesrate :)

 

Kan godt se 60% er sådan lidt hmm, man skal lige overveje om det er det man så vil.

Det du altid kan, er at få en second opinion fra en anden dyrlæge, hvis ikke andre her kan bidrage med nogle erfaringer?


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider