Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Min triste have
Forfatter: 
Dato:  15-02-2016 19:05

Hej hej.

Jeg bor til leje i et skønt hus med en god stor, men trist have.
Jeg har brug for noget inspiration, til at lave en simpel og ikke mindst lavpris have.

 

Samtlige fliser i indkørsel og haven er ubrugelige.
Det er kun fliserne på terrassen der kan bevares og fungerer udemærket.

Alt stakit er lige til at rive ned og kan ikke genbruges pga alderdom og misligholdelse.

 

Græsplænen er ekstrem ujævn. Tidligere lejer har haft en legeplads m.m.

 

I det ene hjørne, tæt på naboens skur, står en ret stor træstub, hvor man har valgt at smide haveaffald bagved som en mødding.

 

Jeg trænger så galt til noget inspiration, da jeg elsker at være i haven, men ikke har den der fantasi til at gøre det hyggeligt og imødekommende.

Desuden aner jeg ikke hvor jeg skal begynde.

 

Jeg har taget masser af billeder af haven i flere vinkler i håb om at nogen har lyst til at kigge og komme med små ideer :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-02-2016 19:35

Jamen læg da billeder ind her. Der plejer at være mange kreative hoveder herinde.

 

Mit råd ville være at gå i gang med oprydningen - fjerne affaldsbunken og alt hvad der ellers skal fjernes. Jeg synes tit idéerne kommer mens man arbejder.

 

Kig i gul og gratis og lignende steder. Folk forærer af og til brugbare fliser væk. Sikkert også andre ting (måske jord til at jævne græsplæne med).

 

Kig i haven hos familie og venner efter planter du godt kan lide, måske du kan få stiklinger, planter de selv er blevet trætte af osv.

 

Jeg vil tro (men ved det ikke) at der findes "havegrupper" på facebook og lignende, der må også være inspiration at hente.

 

Et par pip fra mig.

 

Held og lykke med det.

Line

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak :)
Forfatter: 
Dato:  15-02-2016 19:53

Hej Line,

 

Tak for gode svar/tip :)

Et par af dem har jeg benyttet mig af, men facebook havde jeg sjovt nok ikke lige haft i tankerne.

 

Jeg vil prøve at uploade et par billeder fra min mobil :)

 

Hilsen Diana

0
0
Svar på denne tråd
 
 billeder
Forfatter: 
Dato:  15-02-2016 20:20

Her er billeder fra haven. Det er lidt mere hyggeligt når solen skinner ;)

 

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  15-02-2016 20:29

Årh hvor gad jeg godt have al den plads! Jeg har 20 kvm terrasse at tage til takke med

 

Til gengæld er den så rigtig godt udnyttet - eller bliver det Jeg har 3 kapilærkasser, skal have 4 frugttræer, et stativ med diverse salater og jordbær og en stige fyldt med krydderurter.

 

Det første jeg synes du skal spørge dig selv om, er om det skal være brugbart eller pænt. Jeg har måtte vælge det brugbare, dvs. krydderurter, grøntsager osv, og har derfor ikke plads til blomster - som jeg ellers gerne ville.

 

Jeg købte en del krukker på dba hvor de ikke kostede mange penge. Det kunne være du kunne det samme? Uanset hvad er det ret dyrt at komme igang med haveprojekter, men det er typisk kun i starten. Du kan spare en del ved selv at forspire.

 

En ide kunne være at tegne din have og derefter indrette den med hvad du tænker du vil have og har plads til.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 god ide med tegning
Forfatter: 
Dato:  15-02-2016 20:42

Tak skal du have, jeg er også selv rigtig glad for stedet og al den dejlige plads.

Det skal ikke være nogen hemmelighed at her i starten handler det om at gøre det pænt at se på.
Jeg synes det ser så sjusket og ramponeret ud og det forstyrrer mine øjne ;)
Det skal bestemt være i den pæne/"vedligeholdelsesfrie" afdeling.

Jeg kunne prøve det med tegningen. Det giver måske også overblik over hvor det er en god ide at starte, for jeg når nok ikke alle de kvm inden sommeren starter igen :)

 

Hvad er kapilær kasser? Ja, jeg er stadig nybegynder i alt det her ;)
Men lyder rigtig hyggeligt med de lækre ting fra naturen. Det er jo en lille urtehave på en terrasse - smart tænkt :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 noget der er krøllet ;-)
Forfatter: 
Dato:  16-02-2016 01:49

Nøj, din have er stor... og firkantet. Jeg savner noget, der er krøllet, rundt og hyggeligt :-) Jeg har, hvor jeg bor nu, en have, der er ret kedelig, og det er sådan, jeg har anlagt den, fordi den skulle være praktisk. En tredjedel af den er terrasse, og resten er græs, og det er uden bede. Kun to store træer har fået lov til at blive stående. Jeg har dog brudt det kedelige firkantede look ved at lave en snoet sti (lagt med overskudsfliser) igennem græsset.

 

Meningen var egentlig, at jeg så kunne sætte buske eller noget ved side af, så det blev lidt spændende at gå på stien. Der er jeg ikke nået til endnu - til gengæld fandt jeg ud af, at jeg gerne ville have køkkenhave og trampolin, og resten af haven er så nu fyldt med legetøj, der flyder over det hele. Akkeja...

 

Nå, men det krøllede, runde og hyggelige, som jeg savner i din have, får jeg så i overflod i min nye have. Hvilket er ALT for meget (arbejde) for mig, så her skal jeg i gang med at nedlægge bede. Men jeg vil vise dig, hvordan det ser ud, for haven er faktisk også totalt firkantet - men alligevel er alt rundt og hyggeligt i den :-) Måske kan du bruge noget af det som inspiration.

Billede

 

Billede

 

Billede

mvh. tina

5
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-02-2016 06:57

Billede

 

En kapilærkasse er en form for selvvanding. Mener den kan indeholde 50 liter vand og tre planter. Der bliver såmænd bare smidt en plantesæk på, jord proppes ned i de tre huller der er, 3 planter kommes i og når de er store nok, suger de selv vandet. Roden kravler simpelthen bare ned i hullet efter vandet. Skide smart :)

 

Jeg har aldrig været havemennesker før, er det egentlig heller ikke nu, men jeg ELSKER at kunne gå ud og hive friske krydderurter hele sommeren. I år har jeg planlagt kun at have krydderurter jeg rent faktisk bruger og ikke bare fordi de er spændende eller dufter godt

 

Held og lykke med projektet. Skriv hvis du vil hve lidt billeder af mit - det er lavet meget tilgængeligt og holdt helt simpelt, fordi jeg ikke kan løfte ret meget eller bukke mig for meget ned.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Have til leje
Forfatter: 
Dato:  16-02-2016 09:23

 

Der er to ting jeg kommer til at tænke på.

 

1) Hvor meget du når det er en lejet have? Som den er nu er den rimelig vedligeholdesfri. At slå græs kan man få en robot til. Spørg i det mindste udlejer inden du lejer en gravemaskine.

 

2) Det lyder til at du er flyttet ind for nyligt, altså mens haven har været kedelig at se på. Der kan jo sagtens gemme sig en masse blomsterløg under jorden og nogle stauder visner ned så man ikke opdager dem før det bliver forår. Måske der kommer flotte overraskelser frem snart.

 

Tænker også at det spiller ind hvor længe du har tænkt dig at bo der.. Er det et længere lejemål, så ville jeg fluks investere i et drivhus, hvis det var mig.

 

Som en nævner er det til pæn eller praktisk brug. Tegn haven op på papir eller i feks. paint. Skal der være trambolin, havedam, køkkenhave, frugttræer eller prydhave? (Der bliver sjældent plads til det hele.)

 

Personligt ville jeg lave en pergola hvis jeg var dig, med nogle smukke klematis.

 

I vores have har vi, mange frugt træer, nødder, drivhus, roser, lidt stauder, dekorations "ting" (feks. en stor rødpil), køkkenhave (selvfølgelig), et par pryd træer og en masse græs.

 

Vær obs på hvilke træer, buske og planter der er giftige! Feks. taks, (det ligner en taks på billedet ovenover.) Liljekonval (er meget giftig i alle dele.), Ingefær, guldregn osv. osv. osv. Man kan sagtens have giftige planter, men man bør kende til dem og behandle dem med omtanke!


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

2 Welsh heste sælges.

Den ene er 2 år og den anden er 6 år.

1
0
Svar på denne tråd
 
 super svar
Forfatter: 
Dato:  16-02-2016 17:09

Tak for jeres super svar :)

 

Til schweitserosten: Har aldrig set sådan en kasse før eller hørt navnet, men synes det lyder smart og får mig til at tænke på nogle forhøjede stenbede. Det kunne blive pænt og nemt :)

Tina: Jaerh du har jo fuldstændig ret. Det er blandt andet alt det firkantede der forstyrrer mine øjne en del. Jeg er nemlig selv typen der godt kan lide de runde kanter, så den vil jeg tænker over. Rigtig flotte billeder af din have, det er jo rigtig god inspiration at se hvordan man kunne gøre det og hvad der skal til for at gøre en firkantet have lidt mere finurlig :)

 

Jeg tror bestemt det med en tegning er det der skal til og så dele det op i små etaper og tage lidt af gangen.

 

Anette: Jeg har faktisk boet her i 2 år til april, så jeg ved alt hvad der kommer op = én tulipan ca en meter fra fliserne fra skuret.
Langs hækken er der 3-4 meter hvor der dukker nogle halvskallede påskeliljer op og ellers lidt erantis og vintergækker.

Du har ret i at som haven er nu er den vedligeholdelses fri. Men halvråddent stakit og hegn der er ved at vælte det ser bare så ærgerligt ud.
Da haven ikke er jævn/planeret er det en hård omgang at slå græs, men det har jeg efterhånden vænnet mig til. Det er god træning ;)

Her hvor jeg bor til leje må vi gøre lige hvad vi har lyst til, så længe det bare hæver standarden.
Men naturligvis er jeg opmærksom på ikke at smide for mange penge efter det, da jeg ikke kan vide hvor mange år det bliver til her. Jeg vil bare gerne væk fra det sjuskede look tror jeg. :D

Du skriver noget om en taks. Hvor ser du den henne? Jeg aner ikke hvad det er, men bliver da lige opmærksom når du siger den er giftig :/

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvis det var min have
Forfatter: 
Dato:  16-02-2016 19:19

... så havde jeg måske savnet noget hegn eller andet til at skabe læ omkring terrassen.

... og måske noget hegnagtigt til at dele haven op i mindre enheder?

 

Hvad med at købe en rulle hønsenet eller det kraftige grønne trådnet? I den ønskede højde.

Sæt det der hvor du vil have et hegn. Plant klematis, katreroser - eller humle hvis du vil have en grøn mur rigtigt hurtigt!

- bare husk at stolperne skal være stærke nok til at holde et hegn som tynges af et års vækst af klematis eller lign.

 

Jeg skal selv have kapillærkasser, men regner da også med at etablere nogle højbede.

Sidder og tænker over hvor man kan få fat i nogle halmballer? Min onde, onde plan er at sætte dem på græsset. Endelig ikke åbne dem. Sætte nogle lette stolper udenom, slå noget sækkelærred på, for at holde på det hele + pynte en smule. Dynge lidt jord henover. Hælde uartige mængder af kvælstofgødning over halmen, holde det fugtigt. Så sætter jeg en hurtig kompostering i gang, når der er halm, kvælstof og vand - der skal græskar og lign stå til sommer, princippet er meget lig kapillærkasserne.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forårsblomster
Forfatter: 
Dato:  17-02-2016 09:27

Jeg gør på den her årstid det at jeg køber en masse blomster med løg, dem har jeg stående inde mens de blomster. Når de er færdige med at blomstre graver jeg dem ned rundt omkring i haven, så de kan blomstre igen og igen de næste mange år frem.

 

De sidste par år har jeg været i gang med tete a tete under hækken. De koster ingenting i netto og elsker at få lidt forår ind i stuen allerede her februar.

 

I år skal jeg i gang med tulipaner tænker jeg. Så kan jeg købe smukke blomster, med løg på. Klippe løgene af og have blomsterne stående som buketter i nogle dage.

 

Det er måske ikke den hurtigste måde at få anlagt sin have med blomster. Til gengæld er det billigt og alle løgblomsterne er nemme at vedligeholde og kan graves ned alle steder. I græsplænen skal man bare kun grave dem ned, der er afblomstret inden det bliver tid til at lufte plæneklipperen.

 

Jeg elsker forårsblomster. Nyder at gå og se vintergækker, erantis, krokus og påskeliljer på vej op m.v.

 

Ellers har supermarkeder og byggemarkeder tit planter til rigtig lave priser. F.eks. små træer, roser, frugtbusker m.v. Ofte er planterne ikke så store, men kan man vente et par år på at de kommer op er det en god måde at spare en del på.

 

Hvis du vil skjule dit hegn, uden at skulle skifte det. Så plant arkitektens trøst op ad. Den vokser helt ekstremt hurtigt, er grøn frodig og blomster allerede første år.

 

Tænk også nogle farver og årstider ind i haven. F.eks. Noget stedsegrønt, så haven ikke er totalt gold halvdelen af året. Det synes jeg betyder meget.

 

Købe evt. også frø til at forspire små krukke tomater (tomater med begrænset vækst), du kan sætte rundt om i haven i krukker. F.eks. Sorter som windowbox og Tiny Tim. De er både kønne og giver lidt du kan høste og spise hen over sommeren.

Krydderurter er også fantastiske til spisebrug. Ud over det vokser de lynhurtigt og mange af dem har smukke blomster. Bare undlad at plante dem på friland, hvis du ikke ønsker at de overtager herredømmet i haven. Ebay.co.uk er et godt sted at finde frø til fordelagtig pris.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til pærevælling
Forfatter: 
Dato:  17-02-2016 11:11

Lige et råd angående din plan med tulipaner.

Løgblomster gror ved den energi som foregående års vækst har lavet og oplagret i løget, så hvis du klipper blomsterne af og sætter løgene, så fratager du løget den energi det skal bruge for at komme igen til næste år.

Det kan godt være de kommer, men tvivler på de sætter blomst og i alle tilfælde vil de være sat meget tilbage og evt kun komme som små forkølede planter.

Bare et godt råd, lad altid løgplanter visne ned før de klippes eller fjernes, på den måde er man sikker på de har fået oplagret deres energi til næste vækstår.

2
1
Svar på denne tråd
 
 Løgplanter
Forfatter: 
Dato:  17-02-2016 15:07

Der kan man bare se. Men hvad gør man så mens tulipaner med løg skal agere buket i stuen?

0
0
Svar på denne tråd
 
 fliserne
Forfatter: 
Dato:  17-02-2016 15:36

Den er godt nok virkelig kedelig , meeen, haver ser nu også generelt kedelige ud lige nu.

 

Hvad vil du ofre? Har du tænkt dig at bibeholde flisearealerne som de er?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pærevælling
Forfatter: 
Dato:  18-02-2016 09:31

Sæt dem i en potte med jord ( evt ned i en vase) og når de begynder at afblomstre/ blive kedelige, så smider du dem ud i jorden, hvor du gerne vil have de skal komme til næste år.

Det kan du gøre med alle Løgblomster.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Smart..
Forfatter: 
Dato:  18-02-2016 11:59

Smart, så holder de måske endda også længere end hvis det er afskårne blomster. Det vil jeg da prøve i år.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det bedste i vores have
Forfatter: 
Dato:  18-02-2016 13:31

Hej,

 

Det bedste punkt i vores have er vores stenbed. Jeg elsker det! Og det er nemt at holde rent for ukrudt. Det består af en masse meget store sten (som før blev brugt til afgrænsning af forhaven, da vi købte huset), som først blev "smidt" i en uordentlig bunke/stribe. Ved at rokke, rulle og vippe, fik vi dem anbragt lidt kønnere sådan lidt oven i hinanden og i en uordentlig stribe, og så fyldte vi mellemrummene op med en blanding af jord og spaghnum. Derpå købte vi et væld af stenbedsplanter, hvoraf nogle ikke kunne klare sig (vi har en ret kold have har vi fundet ud af) mens andre trivedes rigtigt godt og bredte sig meget flot. Efter nogle sæsoner er det blevet havens flotteste træk, og jeg elsker det rå udseende og de små planter, der blomstrer så kønt. Vi har et par steder omgivet det med nogle lavtvoksende stauder, og i midten står en gammel, høj træstub med fuglefoderhus på toppen, og denne stub vokser der 2 slags klematis op ad. På den måde virker stenbedet ikke helt så bart, som det ellers kunne komme til. Jeg kan varmt anbefale stenbed. Og som sagt er det nemt og hurtigt at holde frit for ukrudt, idet der enten er 1) store sten eller 2) tætvoksende stenbedsplanter. Ikke mange mellemrum til ukrudt.

 

Et andet tip, som vi er glade for: Brug jordbærplanter som bunddække! Så er der bonus om sommeren, og det kræver ikke det helt store. Vi har 2-3 forskellige sorter plantet rundt omkring, hvor vi ikke vidste, hvad vi ellers skulle gøre, og det giver os trods alt jordbær nok at nyde i sæsonen uden at have køkkenhave med jordbærbed, der skal passes. Bunddækkejordbærrene passer indtil videre stort set sig selv - skal måske luges lidt i ny og næ.

 

MVH

Jette

1
0
Svar på denne tråd
 
 stenbed
Forfatter: 
Dato:  19-02-2016 02:22

Jette - må vi ikke se et billede af det stenbed??

 

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Surbund
Forfatter: 
Dato:  19-02-2016 09:29

Jeg ville dele haven op i mindre rum med buske eller bede, en have bliver altid mere spændende, at være i hvis man ikke kan se det hele på en gang og du kan plante " vægge" i buer så det firkantede bliver blødt op.

Jeg sværger selv meget til surbundsbede med rododendroner blandet med andre planter. Surbund er nemme at holde rene, da det meste ukrudt ikke er så glad for pH værdien og spagnummen er nem at hive ukrudt op af, når der dukker lidt op.og rododendron er stedsegrøn, så man har noget grønt at se på om vinteren også.

Bunddække er også et must i min have, stauder som storkenæb er fantastiske til bunddække og fås i et væld af farver og størrelser.

Og husk når du planter et bed til, så plant rimelig tæt, så det lukker hurtigt.

Og som en skrev længere oppe, så har vi også jordbærplanter hist og pist, som bunddække ( mest fordi der ikke var plads i jordbærbedet).

0
0
Svar på denne tråd
 
 du kan få
Forfatter: 
Dato:  19-02-2016 09:34

inspiration på Pinterest.com, søg gerne på engelske ord. Der er SÅ meget inspiration. Søg også på DIY (Do It Yourself) du får en masse billige og super godt ideer :-)


Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overordnet mål
Forfatter: 
Dato:  20-02-2016 11:30

Jeg har ikke læst alle indlæg, så jeg gentager måske hvad andre har skrevet. Og læs alt jeg skriver som forslag ;)

 

Tænk over hvad du gerne vil med din have - skal den være let at passe, skal der være en legeplads i den, plads til vasketøj, steder at slikke sol osv, stenbed, havedam osv. Ønsk hvad du vil og tænk stort.

 

Når du ved lidt mere om hvad du vil bruge haven til skal du overveje fordele og ulemper. Hvis du er meget ny indenfor haveverdenen skal du nok ikke have eksotiske og sværtpasselige planter. En havedam er smuk at se på men skal også passes osv. osv.

 

Gå på biblioteket og lån bøger. IKKE de specifikke 'Sådan passer du rhododendron' men nogle af dem, der fortæller overvordnet om at anlægge en have. Der er en gammel, men stadig fantastisk bog som hedder noget i retning af '20 forslag til en parcelhushave'. Hæng mig ikke op på den præcise titel. Men det er en af vores store havearkitekter, der skitserer et antal meget! forskellige haver.

 

Når du har en ide om havd du vil med haven kan du begynde at planlægge den i områder og så arbejde dig ned i detaljerne.

 

Mit forslag er at du IKKE skal se på detaljerne nu (om du skal have gule eller røde tulipaner) men hvor skal du have en hyggekrog og hvor skal højbedet st, hvis du vil dyrke krydderurter.

 

Du kan få en fantastisk dejlig have ud fra billederne at dømme.


Mvh. Sanne

 

Pt. er det mest arbejde fra jorden .... INDE ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nå sådan..
Forfatter: 
Dato:  20-02-2016 20:19

Sorry. Det lød som om du liiige var flyttet ind.

 

Imponerende at du har boet der så længe uden at gøre noget før. Kan GODT forstå at du trænger til at komme igang.

 

Taks..

naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/ artsleksikon/planter/froeplanter/ traeer-og-buske/stedsegroenne/taks/

Billede

 

Hmmm. At skabe en have er både spændende og et arbejde de fleste nyder. At skabe et frirum, hvor man kan trives og få fornyet energi samt måske samle til frokost og middag er fantastisk; Men hvad der er ideelt for en er måske helt forkert for en anden.

 

Hvad med at skabe et rum omkring terassen.. Jeg har fået en masse gratis bøgeplanter til min bøgehæk, simpelthen ved at gå langs en skovstrækning og samle de små bøgeplanter der var spiret tæt på kørebanen og som ellers ville blive fjernet med vejhøvlen. Jeg har endda fået planter til en lille blodbøg hæk. Speciel og flot kontrast i haven.

Jeg har fået frø af en nabo og et blommetræ af en anden nabo og giver gerne selv frø til højre og venstre til folk, bare de gider interessere sig for haven og bruge lidt på at så' dem.

 

Ofte kan man få frø, planter osv. af andre som ikke har plads. Måske er stauden blevet for stor og skal deles, måske bliver frøene alligevel ikke brugt. Ja, det kan være en kunst at begrænse sig.

 

Jette skriver noget essentiel, nemlig hvad hun holder mest af. Altså hvad der er vigtigt at bruge plads på eller til.

 

Hvis jeg skulle lave en top 3 i min have, så er det frugttræer / nøddebuske, drivhus og så mine roser.

Så er jeg forøvrigt rigtig glad for Stolte kavalere som er en meget smuk 1-års blomst der fylder i højden og har dild-agtigt løv. Og jeg elsker køkkenhaven med jordbær, løg, majs og kartofler. (vi dyrker kun det 'sikre' da køkkenhaven ikke er så stor, men vi har så også græskar på møddingen, som man gjorde i gamle dage.)

 

Du kan sikkert få gratis marksten ved at kikke på gul & gratis eller den blå avis, hvis du har de lyster.

 

Sådan noget som liguster hæk er nemt at lave selv og mange andre ting kan man altså komme gratis til. Jeg har nemt brug 500+.- på forårs blomster, men nu køber jeg faktisk kun Dronning Ingrid pelargonier som jeg også holder ret meget af i mine krukker og bruger max 100.- i plantorama en gang i foråret. Måske jeg også køber en chokoladeblomst da der både skal være noget for det synet såvel som duftsanserne.

 

Køber du persille, purløg og lign, så kom de små potter i jorden i stedet for at smide dem ud. Rødderne vokser fint vidre og du har på den måde "gratis" kryderurter.


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

2 Welsh heste sælges.

Den ene er 2 år og den anden er 6 år.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fotos af stenbed
Forfatter: 
Dato:  29-02-2016 08:42

Hej igen,

 

Bedre sent end aldrig - jeg skulle lige have tid til at bladre en million havebilleder igennem... Her er så et par fotos af vores stenbed. Bedet har skiftet udseende stort set hvert år, alt efter, hvordan vi lige syntes og hvad vi lige havde af planter at kombinere med.

Billede

 

Billede

På det nederste foto kan ses, at vi har forlænget stenbedet til at dele græsplænen næsten helt over i to dele, men det hele startede med den del, der ligger længst væk på fotoet. Som sagt er stenbedet let at passe m.h.t. lugning o.s.v., når først det er plantet godt til med den rette type planter.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

5
0
Svar på denne tråd
 
 stenbed
Forfatter: 
Dato:  02-03-2016 02:55

Fedt og flot Jwette - tak for kigget :-)

 

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for gode råd!
Forfatter: 
Dato:  02-03-2016 08:52

Selvom det ikke er min tråd, vil jeg også sige tak for billeder, gode råd og inspiration, da jeg selv står og skal have anlagt en ny have er det ret fedt at høre andres erfaringer. Og så uden det skal være en konkurrence iøvrigt, så vil jeg sige, at din have slet ikke er trist - bare lidt kedelig Vores 'have' er til gengæld temmelig trist:

Billede

 

Så vi glæder os også meget til at få gjort noget ved den til foråret! Vi har så valgt at få en havearkitekt ud, da vi fandt ud af, at det faktisk kan gøres ret billigt til omk. 2000 kr, hvilket jeg troede var meget dyrere. Det er nok lidt overkill til et lejet hus, men det var evt. en ide, hvis du er så træt af det, at du gerne vil betale dig fra en plan lavet ud fra din have og behov.

 

Til trådstarter så tænker jeg en af tingene, der virkelig får din have til at se kønsløs ud er det meget firkantede terrasser, der *bom* bare stopper. Firkant med fliser, stop, have.. Måske det kunne give meget at bløde det op? Enten med bede, der fortsætter ud fra fliserne, højbede rundt om flisearealerne eller måske en flisegang i grus fra fliseareal til fliseareal? Jeg tror måske også du kunne gøre fliserne lidt mere spændende ved bare at hive de yderste rækker op og så lave en bort rundt eller noget til at bryde det op i en kontrastfarve, evt. med belægningstegl i en kontrastfarve eller noget? Når du ikke skal bruge ret meget, kan man ofte finde nogle bruge på DBA eller et restparti fra et lagersalg. Og så måske et spændende arkitektuel drivhus, hvis I selv har evnerne til at bygge det relativt billigt? Jeg smider nogle af vores egne inspirationsbilleder op til vores kommende haveprojekt:

 

Billede

 

Fortsætte bed rundt fra terrassen, så det firkantede fliseareal bliver blødt lidt op?

Billede

Billede

 

Billig byg selv bænk til terrassen til at give lidt rå stil og kontrast?

Billede

 

Flisebort/kontraster:

Billede

Billede

 

Eller en flisegang rundt langs huset i samme farve, som den nuverende terrasse i grå og så måske sorte granitskærver ala det her, så I får noget kontrast?

Billede

 

 

Højbede rundt langs kanten af terrassen er nogle lidt mere arkitektuelle som udstilling ude i haven? Billige bygselv løsninger:

Billede
Billede

 

 

Og da tråden alligevel er ved at dampe af, vil jeg tilladelig mig at kapre den og ligedes se, om der er nogle seje HN'er med gode ideer og input, vi kan have med til havearkitekten? Det er alt lige fra fliser, placering af terrasser og hvordan haven indrettes og bruges bedst, som råd er velkomne til! I får lige et par plantegninger af haven (flere tegninger kan ses her: storkevej20.blogspot.dk/p/ tegninger.html).

 

Billede

Det er nok ikke til at se målene på tegningen, men grunden er 51m lang og 23,7 m bred. Vejen (lille villavej) går mod vest, hvor der kun må være grønt hegn (hæk, buske osv.). Der er thuja hæk hele vejen rundt langt grunden, men intet ud mod vejen, så hvis nogne har ideer og input til hurtigt at kunne få afskærmning derudimod og gerne stedsegrøn året rundt ville det være fedt! Der skal være hegn hele vejen rundt med 5x5 cm masker til kæledyr, som kommer til at stå indenfor thuja hækken, så det kan godt være thuja yderst mod vejen og så noget, der vokser op ad hegnet indvendigt til hurtigere at blive tæt?

Bagerst i baghaven mod øst (de sidste 10 m), står der et lille skur, så i bælten hele vejen på tværs af baghaven mod øst, tænker vi at lave hønsegård og hus til den ene side og hundegård til den anden side med en isoleret kasse inde i skuret.

 

Vores egne ideer til placering af terrassen (hvor der er kørt grus på) - evt. også en mod øst, men så skal der graves ud og grus på der også :)

Billede

 

Billede

 

Billede

 


Mvh. Charlotte


"Smil til verden, og verden vil smile til dig"

[Ella Wheeler Wilcox]

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min have..
Forfatter: 
Dato:  06-03-2016 11:23

.. man får helt lyst til at komme ud og rode i jorden med alle de inspirationer der spirer frem her i tråden. :)

Hvis det ikke var så pokkers koldt og vådt.

 

Da jeg læste Charlottes indlæg så kom jeg til at tænke på et par ting.

Grønt ud mod vejen året rundt, invitere enten til finmasket rionet med efeu som trimmes så den ikke breder sig eller liguster hæk.

En bøgehæk har den fordel at den er tæt året rundt. Om vinteren sidder de visne brune blade og om sommeren friske grønne.

Vi kan godt li' kontrasten og har en hel del bøgehæk som har været 1m+ da den blev sat, hvilket betød at vi hurtigt fik rumfornemmelse i haven og læ for forbipasserende.

 

Noget vi er rigtig glade for er vores række med juletræer.

Vi har i flere år plantet 1 - 2 træer om året og til jul, jamen, så smutter vi ud og fælder et af dem. Det er rart med et frisk juletræ som ikke drysser, især prisen på 0.-

Vi har fast 8 - 10 juletræer i haven. Kunne ikke forestille mig at undvære dem. Nogle stammer fra de små juletræer man kan købe omk. jul eller får i dekorationer. :)

 

Det er dejligt med inspiration, men i den sidste ende skal man vælge planter, tema, stil osv. ud fra hvad man SELV kan lide, samt ens person og behov. Jeg er vild med store valmuer og rødtjørn, men det vil se fjollet ud hvis alle på vejen havde ens haver.


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

2 Welsh heste sælges.

Den ene er 2 år og den anden er 6 år.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Naturlighed frem for alt
Forfatter: 
Dato:  06-03-2016 18:57

Jeg er selv den lykkelige ejer af en - i mine øjne - rigtig have; nemlig en gammel have, der er ændret, føjet til osv. gennem mange, menge år. Det jeg opfatter som den personlige have.

 

Så her kommer uden forbehold mit råd til trådstarter (og herover CS med det fine, nye hus): Glem alt om orden, lige linjer osv. osv. Det er alt, alt for stringent, kedeligt og unaturligt. Begge huse er typehuse, som i sagens natur er upersonlige, og derfor ville jeg gøre ekstra meget for at give haven det personlige touch, der viser, at her bor nogen - det er ikke en udstilling. Måske netop ved at bruge en havearkitekt får man et endnu mere upersonligt touch? En sådan kan jo ikke bruge flere uger på at udtænke den smukkeste og bedst afstemte løsning, men anvender standardløsninger let krydret med haveejerens egne ønsker. Nuvel, der er sikkert forskel på havearkitekter og deres priser, men alligevel.

Det var blot min mening.

 

Held og lykke med projekterne.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak til Anette og Hanne
Forfatter: 
Dato:  16-03-2016 10:03

Mange tak for begges input, der er meget brugbare og har sat tankerne igang

 

Vi havde automatisk bare tænkt, at det skulle være Thuja hele vejen rundt, siden det er det, der står i forvejen, men udfra Anettes ide med bøgehækken og input fra havearkitekten bliver det istedet bøgehæk for at give noget kontrast.

 

Og Hanne du har helt sikkert ret, men med en helt bar grund bare med jord er jeg både for fantasiforladt og har for lidt erfaringer med haver til at tænke 'rummene' i haven ind i det

Til gengæld vil jeg sige, at det var super positivt med havearkitekten, som virkelig kunne se visionerne med haven, lyttede til vores behov og ideer. Hun var her i 3 timer og tegnede haven på stedet i samråd med os, hvilket jeg synes fungerede super godt.

Det kostede 2200 kr ialt og det var penge godt givet ud, da de allerede er sparet i alternative ideer til materialer til terrasse, hæk osv., som samlet bliver billigere + hun havde øje for vores evner og overskud til selv at skulle lægge alle de fliser i år, så hun forelog at starte ud med grus i indkørslen i år (vente med de fliser 2-3 år til det helt har sat sig) og lavede selve terrasserne firkantede istedet, så de er nemme at lægge uden at skulle skære med fliseskærer og så belægningstegl eller chaussesten imellem i vinklerne til at bryde flisearealerne - gode ideer vi ikke selv havde tænkt!

Jeg synes, at hun i højere grad formåede at gøre haven mere dynamisk og levende i indretningen end vi selv kunne have udtænkt, så nu føler jeg faktisk, at den er blevet personlig for os. Så kan vi med tiden altid ændre og tilføje, så den bliver mere levende, da du har helt ret i, at det er gamle haver, der er virkelig lækre og med meget personlighed. Tilmed tog hun sig tiden til at foreslå konkrete planteideer til det hele og det har bare gjort projektet meget mere overskuelig for os at have en slagplan at tage udgangspunkt i, så det vil jeg klart anbefale andre i samme situation.

 

Til de nysgerrige kan I da lige få lov at se skitsen:

Billede

 


Mvh. Charlotte


"Smil til verden, og verden vil smile til dig"

[Ella Wheeler Wilcox]

2
0
Svar på denne tråd
 
 Smukt lavet
Forfatter: 
Dato:  16-03-2016 10:57

Det ser da bare rigtig godt ud.

 

Og ja, man skal bestemt ikke underkende den økonomiske betydning af at købe de rigtige planter osv. fra starten i stedet for en masse fejlkøb, udskiftninger osv.

 

Selv er jeg ved at skifte min terrasse ud; her var kedelige rektangulære fliser, som skal kasseres. Jeg ønsker mig allermest murstensfliser, tror jeg de kaldes, for de er smukke sammen med et gammelt hus. Men de er sååå dyre, så nu må vi se.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hanne..
Forfatter: 
Dato:  16-03-2016 11:12

Spændende med ny terrasse Dem har jeg også kigget meget på - det hedder teglklinker/belægningstegl/ belægningssten. De kan findes ned til omk. 200 kr/kvm på nogle sider og ved lagersalg. F.eks. Steffen Sten har et lagersalg med sten fra prøvefarver, som de vælger ikke at sætte i produktion (så man skal være obs på at få nok, da samme farve ikke kan skaffes igen): www.teglklinker.dk/lagersalg/ eller homeshop og hos farum beton har jeg også fundet det til nogenlunde rimelige kvm priser (f.eks. www.homeshop.dk/belaegningstegl/ siena-belaegningstegl-200-100-45- mm.html).

Du kan ikke lave en mellemting, så du kun skifter en del af fliserneud for at få kontrasterne mellem de store fliser og murstenene ind imellem, som det inspirationsbillede, jeg smed ind længere oppe i tråden?


Mvh. Charlotte


"Smil til verden, og verden vil smile til dig"

[Ella Wheeler Wilcox]

2
0
Svar på denne tråd
 
 Stort tak til samtlige svar og samtaler
Forfatter: 
Dato:  17-04-2016 19:45

Wauuu
Hvor er det fantastiske mange ting der er skrevet herinde.
Masser af inspiration, masser af billeder og ja.... lækkert :)

Jeg har lige brugt laaaang tid på at læse en del indlæg. Jeg aner ikke hvorfor jeg pludselig ikke fik besked længere når der kom nye indlæg, så jeg har egentlig "glemt" at gå ind og tjekke.

Har jo brugt tiden i min have ;)

Opdatering på den triste, ja eller måske bare kedelige have.

 

Der er investeret i kapillær kasser, plantebede, bedafgrænser, skærver m.m.
Hegnet bag skuret bliver revet ned og der skal plantes en hæk.
Jeg ville gerne plante en buksbom hæk, men det er så boligforeningen der betaler = bestemmer.

Den sjove træstub i hjørnet er blevet kultiveret rundt om og plantet et japansk blomstertæppe. Går det helt galt, skal vi kun kigge på det i år. Næste år er det væk :)

 

De to halvnøgne træer midt på græsplænen, skal have bedafgrænser sat rundt om stammen og fyldes med skærver og blomsterløg.

 

Fliserne foran skuret skal tages op og der skal plantes græs.

 

Terrassen skal udvides, og planen er med bløde kanter for at slippe for det skarpe som en tidligere nævnte. Det ved jeg dog ikk om lykkes i år.
En ting af gangen :)
Indtil da er det tanken at plantebedene skal "dække" lidt for den bratte overgang fra terrase til have

Bedet foran huset, tænker jeg at afgrænse med fliser og bløde hjørner igen, og plante en masse sjovt.
Jeg har eksperimenteret lidt og bestilt en masse sjove blomsterfrø fra udlandet, som man ikke ser så ofte herhjemme.
Så er det spændende om det er fup eller en oplevelse :)

 

Stakittet foran huset skal males.
Jeg vil gerne male det antracit grå eller sort, men boligforeningen er muligvis ikke helt enig. De vil desværre gerne have at alt træværk males i en knækket hvid. Det synes jeg er rigtig synd, da det bliver så jordslået og grimt at se på ret hurtigt. Men igen, de betaler = de bestemmer :)

Jeg har fået fantastisk meget ud af at oprette denne tråd - jeg er gået fra at være ikke have interesseret, til at rende derude i næsten alt slags vejr og gøre en masse og tænke en masse tanker om haven.
Glæder mig utrolig meget til at se resultater, selvom nogle af dem vil tage mange mange måneder.

Åh ja, og så er der jo også kommet en halvstor trampolin op midt i det hele, det pynter jo og er moderne ;)

4
0
Svar på denne tråd
 
 Og forresten...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2016 19:48

.... så har jeg rigtig meget grus liggende rundt omkring i haven.

Kan man bare køre det på lossepladsen?
synes ikke jeg mindes at have set nogen steder man kan aflevere det....

 

På forhånd tak :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grus..
Forfatter: 
Dato:  17-04-2016 22:02

Slå det op på gul og gratis eller dba. Måske nogle mangler grus til lige netop deres haveprojekt og er villige til at hente.

 

Jeg er før sluppet af med nogle grimme gamle fliser på den måde. Dem der hentede var lykkelige fordi de skulle bruges sammen med nogle fliser, der lå i forvejen, og så ville det se fjollet ud med nye fliser.

 

Charlotte - må jeg spørge hvilken havearkitekt du havde ude? Det lyder billigt.

 

VH Line

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grus...
Forfatter: 
Dato:  18-04-2016 08:16

Diana: Hvis der er en facebook side for din by, kan du ofte også slå det op der gratis, så skal du nok slippe af med det hurtigt :)

 

Line: Det må du i hvert fald gerne - for ja, det var super billigt! Det var havens arkitekter i Roskilde: http://www.havens-arkitekter.dk/ og vi havde Mette Rønne ude, som var virkelig dygtig og kan varmt anbefale dem! Det gjorde hele vores projekt så meget nemmere og mere overskueligt.

Vi fik det, der hedder et havebesøg og hun sagde, at det var dem, de lavede langt flest af, men rigtig god service med en rigtig flot tegning tegnet på stedet, forslag til både belægningstype og mønstre + liste over planteforslag, så jeg kan ikke se, hvad vi mangler ift. deres dyreste pakke ;) Jeg kan se, at deres priser er lidt dyrere på hjemmesiden, men ring og få et tilbud. Til os sagde hun inden, at det ville koste mellem 2000-2800 inkl. transport an på hvor lang tid det tog.


Mvh. Charlotte


"Smil til verden, og verden vil smile til dig"

[Ella Wheeler Wilcox]

0
0
Svar på denne tråd
 
 Deler også
Forfatter: 
Dato:  19-04-2016 22:15

Jeg deler også gerne inspiration ud fra min have, den er 10 år gammel - har selv lavet den (vi købte selv grund og fik bygget hus, så startede med en jordvold :P)

 

Her er lidt fra min have:

 

Billede

Min elskede rose på ungernes gyngestativ

 

Billede

Lidt hygge i højbedet

Billede

Et hyggehjørne

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

Frø på besøg ved den nye havedam

Billede

Min hjemmelavede bænk - jep har selv lavet den!

 

Billede

 

Billede

Hængekøjen ved køkkenhaven

Billede

 

Billede

Min dejlige pergola

Billede

Haven det første år, efter vi havde bygget færdigt - ret tomt

Billede

det første år

Billede

første år

Billede

første år

Billede

første år, det er her pergolaen er nu :)

Billede

første år - det er ved højbedet at havedammen er nu

Billede

mit dejlige bed ved mit skønne drivhus under opførelse

Billede

 

Billede

 

Billede

mit dejlige drivhus

Billede

granit-hjørnet ved gyngestativ og drivhus

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

nyt bed med rhododendrun og Abernes skræk

Billede

 

Billede

havendammen

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

indgangen til køkkenhaven :)

 


Venlig hilsen Christina


Små fødder sætter dybe fodspor...

 

Alt muligt sælges, børnetøj 0-6 år, legetøj, hjemmelavede ting osv.

*Klik klik*

3
0
Svar på denne tråd
 
 endnu engang
Forfatter: 
Dato:  22-07-2016 19:36

tak for super gode og inspirerende billeder.

 

Lige nu er det projekt ideer til hegn/stakit + male al træværk (skur og hus )

da jeg regner med hegn skal rives ned, vil jeg ikke bruge tid på at male dem, selvom de virkelig er et forstyrrende moment, i en ellers begyndende hyggelig have :)

 

Jeg har gennem boligforeningen fået valget mellem rød, grøn, sort eller grå ( lys).
jeg hælder selv mest til sort, men ved ikke om det er praktisk?

0
0
Svar på denne tråd
 
 haven fra terrassen
Forfatter: 
Dato:  22-07-2016 19:47

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider