Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Varmeskoning vers. koldskoning?
Forfatter: 
Dato:  08-10-2015 08:07

Hej med jer

 

Hvordan får i skoet jeres heste? bruger i varmeskoning eller koldskoning?

 

Hvad er fordele og ulemper ved begge dele?

 

Jeg selv får koldskoet min hest, men jeg er begyndt at overveje om varmeskoning måske er bedre?

Hænger skoen måske bedre fast og sidder "bedre" fordi den er blevet smeltet sammen med hoven først?

 

Kom med jeres input



Hilsen Suzai







0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-10-2015 09:37

Hej.

 

I Danmark har jeg altid kun fået koldskoet hestene. Der har det været meget forskelligt om skoen er blevet på eller ej - det har meget afhængt af selve hesten og vejrforholdene.


I Schweiz derimod fik vi varmeskoet hestene - og jeg har aldrig oplevet, at hestene smed deres sko så meget. Alle hestene og i alle vejrforhold.

Måske havde vi en dårlig smed dernede, men hold da op, hvor måtte jeg tit gå min ridetur baglæns i søgen efter en tabt sko...


Heidi

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 varmsko
Forfatter: 
Dato:  08-10-2015 12:49

Min smed varmskoer forskoene, da han bedre kan tilpasse skoene til hovene så. Jeg synes helt klart, at skoene sidder bedre, men det er kun fordi hans forhove har en besværlig facon.

Bagskoene er det ikke nødvendigt med...

0
0
Svar på denne tråd
 
 varmt VS koldt
Forfatter: 
Dato:  08-10-2015 21:13

Varmeskoning opstod dengang man havde store køre-/arbejdsheste der skulle have sko i en kraftig godstykkelse. Dvs tykke sko (op mod ca 12 mm) der er meget svære at "rette til" hestens hove kontra ridehestesko der idag standard er 8 mm.

Om sko bliver bedre liggende ved varmeskoning kontra koldskoning afhænger mere af smedens faglige kundskaber end varm/kold tilpasning. Hvis skoene tilpasses varmt vil "hoven og skoen passe ind i hinanden", dvs ligge helt plant mod hinanden og dermed eliminere friktion der kan opstå hvis beskærigen eller skoen ikke er helt plan. Dvs fordelen ligger primært i at man kan lave en lækker tilpasning -men ved at være omhyggelig med planraspning og planing af skoen (ved koldskoning) kan det samme opnåes.

En anden fordel ved varmeskoning er hvis hesten fx har åbne lameller eller endda White Line Disease, så vil brænding af hornet minimere risikoen for bakteriel infektion i det trådede horn.

 

Ulemperne ved varmeskoning er at du kan risikere at lave vabler på hesten og med risiko for ømhed (af kortere eller længere varighed) samt fare for infektion/hovbylder m.m. Vabler kan let opstå selv hos erfarne smede og heste der ofte er varmeskoet.

En anden væsentlig ulempe er merudgiften til gas som pålægges hesteejeren samt risikoen for brand i stalden. Der stilles derfor væsentligt højere krav til omgivelserne hvor hesten skoes ved varmeskoning (ingen strøelse i nærheden samt mulighed for at smeden kan holde tæt på hvor hesten skoes).

 

Jeg vælger koldskoning da jeg bare ikke bryder mig om at varmesko (vænnede mig aldrig til det i min læretid da jeg prøvede det en overgang, men det er nok et spørgsmål om vaner? ) og så vejer prisen for skoning meget tungt i mit område og derfor har de dyrere smede lidt vanskeligere kår i "udkantsdanmark".

 

Så min konklusion er at hvis smeden er dygtig til at beskære plant, samt plane den kolde sko, så er chancerne for at skoene bliver hængende den samme -forudsat at beskæringen og anlæggelse af skoen er korrekt (hvilket gør sig gældende for både varm og koldskoning. Lav faglig viden eller manglende "flair for håndværket" vil netop resultere i problemer som tabte sko og heste der ikke bruger sig optimalt eller endda bliver syge).

 


Mirain Titan (Welsh Sec.B )Vedkiær´s Rufus (Welsh Cob)

Hedin´s Il Divo XX (Fuldblod)

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Varm og kold
Forfatter: 
Dato:  09-10-2015 08:52

Min Jenson blev varmskoet, da vi var i UK og koldskoet, da vi kom til DK.

 

Jeg så ingen forskel i frekvensen af tabte sko. Han fik dårligere hove med tiden, men det kan også have skyldtes andre faktorer.

 


Nu med skovtursquarter

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider