Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Løbet tør for hestebremser
Forfatter: 
Dato:  09-08-2015 20:21

 

Vi fik kyllinger for nyligt..

Billede

 

Billede

 

Billede

 

De kan rigtig godt li' hestebremser (klæge) så vi fanger dem i en bøtte og da en har haft lidt 'mullerbæ' så ryster dem i kartoffelmel. Problemet er så nu at der ved at være mangel på hestebremser... fluer er alt for svære at indfange og ryste drys på...

 

De hedder forøvrigt, Rip, Rap, Rup, Kylle, Rylle, Rup, Lakrids, SoftIce og Chokofant. (Rylle som var den ene af to lyse, gik desværre til.) De trives og er nu 5 dage. :)

 


 

 

~ Anette

 

Aktuel og skræmmende viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

Opdateret. Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

Islænder hoppe sælges.

10
0
Svar på denne tråd
 
 ordforviring
Forfatter: 
Dato:  09-08-2015 20:24

En klæg er en klæg, og en hestebremse er en hestebremse.

Det er 2 forskellige insekter :)


M.v.h.

Britta T.

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-08-2015 21:58

Jeg ELSKER nummer to billede!

Stakkels minion er ved at blive angrebet af en gigantisk kylling!

Jeg ville sgu også være bange...

 

De er sø'e! :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

5
0
Svar på denne tråd
 
 Nuuurh
Forfatter: 
Dato:  09-08-2015 23:32

De er søde

 

Du må gerne få alle "mine" klæg og hestebremser. Hesten og mig har så rigeligt, og vi kommer ikke til at savne dem. Men du skal selv fange dem

2
0
Svar på denne tråd
 
 Senegræs
Forfatter: 
Dato:  10-08-2015 18:57

Mangler du ikke også senegræs til et eller andet. Det er på niveau med klæg og bremser og jeg har såmænd rigeligt i haven.

 

Jeg stemmer også på billede 2


Mvh. Sanne

 

Nu med hest, der går villigt ind i traileren :)

1
1
Svar på denne tråd
 
 Nytte dyr
Forfatter: 
Dato:  20-08-2015 10:23

 

You got the point. Kært barn har som bekendt mange navne. ;-) Børnene kan sige hestebremser, hvorimod klæg bliver til noget der kan misforstås med bæ..

 

Dog er jeg overrasket over hvor lille indsats der holder dem nede og væk. Vi samler dem om eftermiddagen, hvor de bliver "rullet" og kommer i en plast bøtte med gennemsigtig låg. 10 min. max. næste morgen fodres de små med dem og hestene går i fred! Vi fanger dog sjældent mere end 20.. Er nok seriøst ved at løbe tør for hestebermser, men tricket med at ryste dem i kartoffelmel var vellykket og ingen har længere diarré. Myg er for små så et alternativ ville være velkommen.

 

Senegræs er det ikke bare kvik? De vil hellere have noget der kan flyve. ;-)

Nå, tror nu at de snart kan fange insekterne selv på runden i haven. :)

 

Mor Maren er super dygtig til at snuppe insekterne, slå dem ihjel og give dem til ungerne. Har aldrig haft kyllinger før, så det er skønt med en høne som véd hvad man gør!

 

Nogen der ved hvorfor de små gør sådan her?

De gør det alle sammen på skift.

Billede

 

Billede

 

De er begyndt at komme ud i haven og vores hyrdehund har nu fundet en hel ny mening med livet..

Sødt at se ham gå rundt med hønemor Maren og de 8 kyllinger.

Billede

Han er meget kærlig over for dem og passer godt på de ikke bliver væk.

Billede

 

Billede

Farmand Manfred som skulle være en Maran, men jeg har min tvivl.. Vi er også i tvivl om, om han er far til dem alle, eller om det er fasankokken der har været forbi...

De er forøvrigt alle klægget af grønne æg.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/342805/

Islænder hoppe sælges.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Fangstteknik?
Forfatter: 
Dato:  20-08-2015 13:37

Jamen, hvordan fanger I klægene? Bruger I en hest som madding og klasker dem, når de lander eller hvad?

 

Sidste år, da vi havde tre almindelige hvide ænder, løb vi næsten tør for dræbersnegle i haven og måtte ned til åen for at finde dette populære andefoder :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hanefar
Forfatter: 
Dato:  20-08-2015 20:08

Nej hanen ligner ikke en maran. Men skøn lille hønsefamilie!

 

Jeg eg synes det er så fantastisk, at nogen høns kan finde ud af at udruge og passe kyllinger, selvom den selv er klækket i rugemaskine og opvokset under varmelampe. Jeg foretrækker dog synet af din lille familie. Høns er de bedste kæledyr! Kloge, charmerende, manipulerende he he. Og nå ja, så lægger de vist også ægeller noget ;-)


 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hønsefarm
Forfatter: 
Dato:  31-08-2015 09:47

 

Astrid/ Hmm, det gør vi vist.. eller jeg vælger at tro at vi hjælper dem af med dem. Ofte sidder de på os og klask og ned i bøtten. Dog er det nogle dage siden vi har kunnet samle et helt måltid.

 

MissGreen/ Jeg tror faktisk at vi har fundet ud af at han er ren, (hvilket avleren også siger) men Manfred er bare ikke blevet så stor.

Du har ret i at det er fantastisk at se, følge og opleve sådan en lille hønsefamilie.

 

Den anden dag så så min datter at hanen kom og gav høne-mor noget brød som hun gav videre til kyllingerne. Det er da bare fantastisk.

 

Det er meget facinerende at høre hvilket repertoire sådan en høne-mor har når hun komunikere med kyllerne ligesom Manfred også kan stå og sige mærkelige lyde når han finder noget guf, for dét spiser han skam ikke selv! Han passer sine damer og børn rigtig godt!

(Dog er vi lidt i tvivl om, om han er far til dem alle for nogel ligner mere fasan børn end høns'linger..)

 

Dog er det desværre gået sådan at lille sorte Lakrids hoppede op i noget vand og druknede. Hunden reddede den op, men desværre for sent. Hvor kan man dog blive glad for de små kræ!

 

Billede

 

Maren er også god til at få rollingerne væk fra bilerne..

 

Det er meget facinerende at holde høns.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/342805/

Islænder hoppe sælges.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ænder.
Forfatter: 
Dato:  31-08-2015 09:52

 

Astrid/ Hvordan holder man ænder?

 

Vi har overvejet at få en løbeand næste år, netop pga. snegle..

 

Hønsene spiser snegle æggene, men ikke sneglene og kan man overhovedet holde én løbeand? Den sidder vel ikke på pind..

Kan den feks. bo i hus med hønsefamilien?


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/342805/

Islænder hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 høns og ænder adskilt, desværre
Forfatter: 
Dato:  31-08-2015 22:26

Desværre må gæs og ænder ikke holdes i samme hus eller indhegning som høns. Det er fordi ænder kan være raske smittebærere af fugleinfluenza. Man kunne argumentere for, at man så altid skal have nogle høns sammen med ænder, så man kan opdage, hvis de er smittede, men det er altså ikke den konklusion, fødevarestyrelsen er kommet til:

www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/ Sider/Fugleinfluenza-og-regler-for- adskillelse-af-arter.aspx

Men muligvis har de det også bedst med at have hvert sit område, så de ikke skal konkurrere om redepladser osv. Jeg har ikke ret meget erfaring med ænder - det var et tilfælde, at vi kom til at overtage nogle fra naboen. Men jeg tror bestemt, at man bør have et par, hvad enten det er løbeænder, moskusænder eller andre racer. Jeg vil bare ikke anbefale de almindelige hvide ænder (peking?), som opdrættes i stor skala til slagtning, med mindre man er meget glad for andeæg. Vores hvide and lægger flere æg end en høne, simplethen et om dagen 365 dage om året, næsten. Sommetider flirter hun lidt med det der rugeri, men aldrig helhjertet nok til, at der kommer ællinger ud af det. Hun er ellers skrap til det med snegle.

Vores to andefugle, den hvide and og en moskusandrik, deler indhegning med tre gæs, som vi har overtaget fra samme sted. De har nogle soppebassiner til børn og nogle lange trug at vaske sig i, og vandet skal skiftes mindst en gang om dagen. Vi ville hellere have, at de havde en rigtig lille sø, som så sikkert skulle overdækkes i følge reglerne...... Jeg kan ikke rigtig greje den tekst, jeg har linket til - er det mon kun hvis man også har gråænder, at man skal overdække?

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider