Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvor stort er mit behov for gb, ram mm?
Forfatter: 
Dato:  29-07-2015 18:43

Jeg ønsker mig sådan en lillebitte computer, der intet fylder, som jeg kan tage med rundt omkring, så jeg kan arbejde, når der er tid i ny og næ. Jeg vil kun have en 10 tommer skærm. Jeg tænker, at en Surface 3 med 10" skærm og 128 GB harddisk og 4 GB Ram burde være det optimale til opgaven. Tænker at harddisken ikke er ret stor, men jeg har jo alt til at ligge i skyen alligevel? Men er du da så sviller, den er DYR! Med tastatur løber den op i 6000 kr.

 

Og når jeg så kigger på andre modeller, hvor skærm og tastatur passer sammen, men kan skilles ad - så kan man jo faktisk nå ret langt for 2-3000 kr. Men umiddelbart ser det så også ud til, at jeg så skal gå på kompromis med harddisk og RAM - der er foreksempel en fin lille fyr med 2 GB RAM og 64 GB flashdrive.

 

Men hvor meget har jeg egentlig brug for? Jeg skal maile, facebooke, tjekke nyheder og bruge word. Der kan også være mulighed for at bruge andre programmer fra MS-pakken, og lege lidt med billeder og grafik. Ikke noget vildt og professionelt, og sikkert heller ikke supernødvendigt, når jeg har en computer hjemme, der kan det - men det er jo bare meget rart ikke at være totalt begrænset helt fra starten af :-) Nåja, og så skal jeg helt sikkert se en film engang imellem :-)

 

Så... hvor stort ER mit behov egentlig? :-) Og er der andre ting, der gør, at jeg bare bør vælge en Surface / en af de andre?

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 128 gb HD og 4 gb ram
Forfatter: 
Dato:  29-07-2015 21:54

128 gb HD og 4 gb ram burde kunnne dække dit behov. Sålænge, at du ikke tænker Photoshop, når du skriver "lege lidt med billeder".

 

Til almindelig tekstbehandling og internet-brug vil det være fint nok.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  29-07-2015 22:06

Hvis du vil køre Windows som på Surface (pro) 3 så ville jeg aldrig binde an med mindre end 8Gb RAM. 4Gb er simpelthen alt for lidt selv med det behov du beskriver. Når jeg bygger nye maskiner kommer der som standard 16Gb i og ikke mindre hvis de skal kunne bare lidt ud over en Officepakke. Hvis du vil redigere en video eller spille et spil så er 4Gb dødens pølse!

Systemkravet til Windows 10, som jo er på gaden gratis lige om lidt er 2Gb bare for at starte op. Det levner 0 (nul) Gb RAM til programmer hvis jeg kender Microsoft ret!

Om Surface så er et godt valg vil jeg lade være op til dig. Mit råd er at finde "review's" på nettet inden du beslutter dig... Der er ikke solgt ret mange af dem. Det siger meget i sig selv.

Mht. harddisk så er 128Gb tilstrækkeligt hvis du som du siger har alt liggende i skyen. Men igen er det bestemt det jeg vil kalde minimums størrelsen. En basal Windows installation med Officepakke fylder snildt 40GB til 50GB og så er der ikke lagt andet ind.
Billedbehandlingsprogrammet Photoshop fylder ca. 2Gb (og anbefales 8Gb RAM)
Pinnacle Studio videoredigering fylder ca. 6,5GB (og anbefales 8Gb RAM)
Så er vi oppe og tangere en 60Gb på din harddisk... Kan du se hvor vi er på vej hen?
Jeg vil ikke sige at 128GB er "for lidt", men det er ikke meget og når harddiske nærmest er noget man får kastet i nakken idag så ville jeg gå efter en med 240-250GB som er det de fleste budgetmaskiner bliver solgt med.

EN TING! Få for guds skyld en maskine med SSD harddisk. Det er den nye type harddiske uden noget mekanik og de er rundt regnet 10 gange så hurtige som en gammeldags mekanisk harddisk til en bærbar. Det er virkeligt noget der kan mærkes når du skal åbne programmer og filer.

God jagt! :)


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

3
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak, Jan :-)
Forfatter: 
Dato:  29-07-2015 22:10

Tror du også, jeg kan spare de sidste 3-4000 og nøjes med 64 / 2 GB? ;-)

 

Jeg vil gerne spare pengene - men på den anden side regner jeg med, at jeg kommer til at bruge den lille computer 80-90 procent af tiden, hvor den store kun kommer frem, når det er VIRKELIG træls med den lille skærm. Så jeg vil jo også gerne have, at den kan følge med...

 

Jeg regner med, at HVIS jeg skal photoshoppe, så vil jeg helst gøre det på en større skærm :-) Tænker mest at jeg plejer at losse alle billeder ind på computeren og sortere dem derfra - så ryger gemmerne i onedrive og resten slettes.

 

mvh. tina

 


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  29-07-2015 22:23

Hvis du har en stationær til at klare de tunge opgaver som billeder og video ( det er også meget mere behageligt at have et ordentligt tastatur og mus) så vil jeg foreslå dig at kikke i retning af tablet fremfor Surface. Microsoft har aldrig været gode til hardware og i forhold til hvad man kan få i tablets hvad enten det skal være fra grønthandleren eller en Android-model så får man meget for pengene.
Microsoft Office 360 køre sublimt på Android tablet og telefon. Jeg har siddet or redigeret selv ret store dokumenter på min telefon (Oneplus One 5,5" skærm) med et bluetooth-tastatur og det spiller bare.
En 10" tablet er en ret potent løsning... og nej jeg regner ikke Surface med i tablet-universet da det er en underlig fisk der lever i en parallelverden i forhold til alt andet. Bla. lider Windows App Store under at der kun er en brøkdel af de apps man kan få til Apple og indnu færre end til Android som har allerflest. :)


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

2
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  29-07-2015 22:30

Jeg fandt lige de aktuelle tal for udvalget af app's fra forskellige udbydere Jan 2015.
Så vidt jeg ved så køre Surface enten apps fra Windows Phone Store eller almindelige programmer til Windows.

Billede

 


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jan......
Forfatter: 
Dato:  29-07-2015 22:39

Tusind tak for dit input - jeg kan godt se det. Jeg ville også være ked af at løbe tør for kræfter, lige som det bliver sjovt :-) Det lyder som om, at 128 / 4 hermed er mit minimum. Men omkring valget.... Jeg hader-hader-hader at arbejde ved telefon og tablet - det, jeg gør allermest er at skrive, og jeg bruger tifingersystem, så det der møg med et tastatur på skærmen, det kan jeg bare ikke med.

 

Jeg har også prøvet at have et bluetooth tastatur, men der falder jeg bare i der, hvor jeg ikke får det ladet op, fordi der er for mange enheder, og der er intet så irriterende som at spilde taskeplads på en computer, der alligevel ikke kan bruges, når man kommer frem! Derfor vil jeg gerne have det i en samlet enhed.

 

Jeg kan godt høre, at det jo taler lidt for bare at købe en computer med 10 tommer skærm. Meeeeeeen så kunne jeg jo også godt se det fikse i at smide tastaturet, når man gerne vil se en film i sengen eller ligge i sofaen og spille et spil - altså de to gange om året det sidste sker ;-)

 

Griner... og så har jeg forresten vænnet mig til det ynkelige antal apps Windows kan byde på, da jeg har windowsphone. Og jeg må jo krybe til korset og erkende, at det bare falder mig så meget lettere at arbejde med end android.

 

Nå.... men det kan godt være, at jeg lige skal tage et kig mere, hvor jeg også kigger på deciderede computere med små skærme. Jeg synes bare, at jeg kan huske, at de heller ikke er så fantastiske i ydeevne - men DET kan i hvert fald have ændret sig siden sidst jeg kiggede :-)

 

mvh. tina

 


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 hov... Jan og Jens...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2015 22:41

Ja, I starter jo med samme bogstav, så selvfølgelig fik jeg jer mudret sammen - so sorry! Jeg er i hvert fald rigtig glad for begge jeres input!! :-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
1
0
Svar på denne tråd
 
 et kig mere...
Forfatter: 
Dato:  30-07-2015 00:13

Et kig mere på det store internet afslører, at jeg bare er vanskelig De der computere med små skærme vil bare helst højest have 64 / 2 gb. Der er undtagelser, men der er ting på dem, der gør, at jeg tænker, at de måske er lidt gamle.

 

Der er dog en, jeg tænker måske kunne være noget, denne her: www.medion.com/dk/shop/mini-baerbar- computer-medion-akoya-e1231t- 30017554a1.html?recomm...d=19877d50- 3633-11e5-9b8d- 448a5b88215a&wt_mc...tDetail.on- ma&wt_cc1=2&wt...30016314A1

 

Hvad tænker I, Jan og Jens, kunne den være et bud?

 

Men så er det, at jeg bliver - endnu mere - vanskelig ;-) For hvordan er det lige med skærmstørrelse vs. "det der er udenom"? Er der ikke ret meget udenom her? For det bliver den jo ikke lettere at smutte i tasken af ;-)

 

mvh. tina

 


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  30-07-2015 02:27

Så tror jeg at du får mere ud af Surface Pro 3 maskinen aligevel. Medion tingen har et par år på bagen og både CPU og grafik-processoren er ved at være noget gamle for at sige det mildt.

Jeg tjekkede lige op på Surface maskinens muligheder for at opgradere på det den er født med. Det er desværre en køb og smid væk maskine. Både RAM og harddisk er loddet direkte i så der er ingen mulighed for at opgradere nogen af delene efter køb. Så hvis du køber en så er den altså sådan som du får den til du sender den på pension.

Prøv at tage et kik her:


www.techradar.com/news/mobile- computing/laptops/best-2-in-1- laptops-top-5-hybrid-laptops- reviewed-1258451


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  30-07-2015 20:06

Mine behov er nogenlunde de samme, og jeg kiggede også på en Surface... men ganske kort. De tingester koster knaster!

 

I stedet købte jeg en Samsung Galaxy Note 10.1 (2014 edition), og den er jeg sgu meget glad for. Noter kan jeg tage i hånden, på den (den er specifik beregnet til håndskrift, hvilket den gør fremragende) - men jeg vil også gerne have et tastatur, in case jeg skal skrive noget i et Word(-lignende) program.

 

Den kostede mig 2500kr på tilbud.


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  30-07-2015 20:20

Der findes nogen fremragende bluetooth tastaturer man kan få og koble sammen med sin tablet så det ser jeg ikke som en forhindring i forhold til tablet om den så hedder det ene eller andet.
Der er stort set lige så bredt udvalg som i stationære tastatuere og mange af de bedre tablets kan endda køre direkte med et USB tilsluttet tastatur hvis man vil det. :)
Jeg har f.eks. et Logitech tastatur som jeg syntes er ret smart, det kan give indput til tre enheder samtidigt og man vælger blot med et lille hjul hvilken enhed bogstaverne skal skrives til. Det holder batteri i to år mellem skift.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

2
0
Svar på denne tråd
 
 mjaaaaeh....
Forfatter: 
Dato:  31-07-2015 01:51

Mjaeeeeh.... det med tastaturoplevelsen kommer så åbenbart ret meget an på den, der oplever den. Jeg har haft tablet plus bluetooth-tatatur, og det var simpelt hen bare - i min verden - noget totalt møg, fordi det ikke passede sammen, skulle lades hver for sig osv. Det gider jeg ikke igen. Jeg bruger så også tastatur meget, og en tablet uden tastatur kommer jeg ikke til at bruge... been there, done that ;-) Der er to helt absolutte krav herfra, nemlig at at den skal være lille, og at det er een enhed (som kan deles, men altså... ;-))

 

Jens, mange tak for linket til anmeldelserne. Det gjorde mig meget klogere :-) Men også lidt deprimeret - jeg fandt en, der kunne være et alternativ til surface, men den var så endnu dyrere. Og så er jeg lidt forelsket i den lillebitte 8,9" toshiba, men den er virkelig ringe udstyret med ram og hd...

 

Nå, men så kom jeg også i den tredje "computer"butik i dag, nemlig Bilka, hvor jeg fik at vide, at windows 10 kommer i en tablet-udgavet, der snupper 512 mb ram. Det giver jo immervæk alligevel et lidt andet billede af, hvad 2 gb ram kan, men stadigvæk.... Favoritten er klart surface 3, mest på grund af vægt og detaljer som at der er lys i tastaturet, at skærmen er en af de lyseste og dermed bedste til udebrug. Og så ret meget fordi jeg bare synes, at den er pæææææn Men på den anden side kan jeg også få en fin lille asus hos Bilka, der kan skilles ad, med de der 2 / 64 gb, og dem kan jeg jo sådan set nå at købe mindst to af i den tid, som sådan en surface skal holde, hvis man kigger på prisen...

 

Jeg tror, jeg smutter på ferie og overvejer der. I hvert fald tusind mange tak for alle input - jeg er da blevet en hel del klogere på, hvad jeg gerne VIL have - så skal jeg bare lige finde ud af, hvad jeg så kan og vil betale ;-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
1
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har en
Forfatter: 
Dato:  31-07-2015 10:46

jeg har en surface pro 3 og jeg absolut ÆÆÆÆÆÆLSKER den ;-) jeg er studerende, og da jeg godt kan lide at kunne tage noter i hånden, men simpelthen altid får rodet parpirerne sammem og det hurtigt bliver tungt for mig at slæbe, så faldt valget på SP3 og selvom den var lidt dyr, så er den pengene værd! den tænder hurtigt, kan have tre forskellige ting kørende på samme tid på skærmen, pennen er god at holde på og tastaturet er af en virkelig god kvalitet! og ej at forglemme at batteriet holder godt! jeg har aldrig kørt min død på under fem timer og jeg kører den nogle gange hårdt, med høj lys- og lydstyrke og netflix er gerne et af programmerne som kører ;-)

 

Jeg tror jeg har en med 12" skærm (perfekt størrelse til mig) og 128 gb harddisk og 4 gb RAM og jeg mangler ikke plads :-) jeg har så også en anden computer som jeg har alle mine billeder på og som jeg spiller sims 3 på en gang imellem :-)


Sagde Johanna

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Eeeeeeej Johanna.....
Forfatter: 
Dato:  31-07-2015 12:27

Eeeeeeeeej Johanna..... nu kommer jeg da helt i tvivl! Proen er egentlig større end jeg ønsker mig, men jeg kan også se, at den "i alt" er mindre end andre med både 11 og 12". Den har til gengæld ssd harddisk, som surface 3 ikke har. Selv om min toppiroritering er, at den skal være lille, har jeg været lidt i tvivl - men så er det heldigvis sådan, at den klarer sig ret ringe i batteritests - jeg har set ned til 3 timer, og det afgør det - DET er altså for lidt. Men med dine erfaringer sætter du den jo i spil igen... tsk tsk

 

Og mange tak for din erfaring, det er godt at høre, hvad en, der har den, synes om den :-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider