Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Førstegangs bilejer - hvilken?
Forfatter: 
Dato:  21-07-2015 11:44

Jeg skal i forbindelse med nyt job have anskaffet mig en bil.

 

Den skal køre Nørrebro-Valby-Ishøj-Nørrebro ca. 5 gange om ugen, dvs en del bykørsel og en lille smule på motorvej. Tror det ender på 55-60 km pr. dag.

 

Jeg er 23 (24 i år), har haft kørekort i 5 år, men ikke ejet en bil. Har kørt mine forældres biler uden skader i alle årene.

 

Jeg har kun kørt Toyota Avensis'er med 1,8 og 2,0 motor i hele min "bil-karriere", men er absolut åben for andre muligheder ;-) Kan det lade sig gøre med en mikrobil når man skal køre så meget? Det ville jo klart være billigst og virker mest optimalt til bykørsel.

 

Drømmescenariet er en bil der også kan trække en enkelt musse (1500 kg), men det er jeg godt klar over at jeg nok ikke har råd til :-)

 

Jeg har ca. 25.000 kr til rådighed. Hvad kan i anbefale? :-)


 

Hilsen Rikke

Nu med rød musse
Brettings Alapay

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 WW,,,,,
Forfatter: 
Dato:  21-07-2015 12:38

WW polo eller golf.

Her i huset er det altid den type bil ungerne har fået som førstegangs bil. Billige i indkøb, billige at rep. på, billige i brændstof- vægtafgift og forsikring.

Dattern har stadigvæk sin første gangs bil. Den er købt for 5000 kr. på bilauktion i Ringsted. Synet billigt nu i 4 år og uden de store armbevægelser.


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bilbudget
Forfatter: 
Dato:  21-07-2015 16:21

I stedet for at kigge på hvad bilen i første omgang må koste, så synes jeg i stedet at du skal kigge på, hvad du har råd til/er villig til at betale pr. måned for en bil.

 

En ældre billig- i-indkøb bil, kan hurtigt blive dyrer pr. måned end en nyere dyre-i-indkøb bil. Ældre biler er ofte dyrer i vægtafgift/grøn afgift, forsikring og brændstof. Og så er det også værd at se på serviceinterval og hvad service sådan ca. koster (stort og lille service). Desuden jo ældre og jo flere km bilen har gået, jo flere sliddele skal man forvente at måtte skifte.

 

Jeg har selv lige købt en brugt Hyundai i30 fra 2012, som har gået 58.000km. Den kører 25,6 på literen (diesel) og må trække 1400 kg på krog (den er fin med hestetrailer bag på, min basse vejer omkring 700-750 kg). Den er noget dyrer i indkøb end dit budget, men jeg er virkelig glad for den, den er absolut pengene værd. Den er købt hos forhandler og har fortsat 1,5 års fabriksgaranti. Den blev leveret nysynet og med første service gratis (allerede her en besparelse på 3-4000kr). Mit kørselbehov er primært til og fra arbejde (30 km hver vej, landevej og bykørsel).

 

Mit budget lyder pr. måned:

Brændstof: 1000 kr (reelt tanker jeg for ca. 300-350 hver 14. dag)

Forsikring: 500 kr (er elitebillist)

Vægtafgift: 200 kr

Service, dæk mv: 400kr

 

Held og lykke - der er jo en masse biler af vælge imellem og der vil altid være godt og dårligt at fortælle om de fleste mærker :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  21-07-2015 18:29

Jeg blev ejer af en Mercedes Smart Fortwo her i januar. Den tror jeg du ville blive glad for. Den kan selvsagt ikke trække en hestetrailer, men til gengæld så er det den absolut billigste bil jeg har kørt i til dato.
Du kan pt. finde en i Kbh. området fra 30.000Kr

Jeg giver 96Kr om måneden i vægtafgift.
Den køre i praksis 23 km/l i blandet kørsel (by + 40km landevej hver dag).
Service koster 1500Kr hver 20.000km
Jeg giver 200Kr/md i kasko+ ansv. forsikring (elite)

For mit eget vedkommende med 45km's kørsel + det løse hver dag koster den mig under 800Kr om måneden alt i alt.

Min kone kalder det en Harry Potter bil, fordi den ligesom Harry Potters telt, er større indvendigt end udvendigt og det er ikke helt løgn. Jeg er 182 og der er god plads til mig i den. Den er væsentligt mere rummelig at sidde i end konebilen der er en Volvo V70.

Jeg kender en del der bruger dem som pendlerbil og køre over 150km hver dag med glæde. Det er basis-transport som køre uden dikedare og reparationer hver dag. Jeg har haft flere af både Polo og Golf. En Golf er måske mere konfortabel, men de gamle som er til at betale skal man også regne med kommer til at koste noget i rep.
Tidligere har jeg kørt i begge dele hvor ideen var at de lige skulle kunne klare 2 eller 4 år mere inden skrot. Den model skal du regne med koster ca. 10.000Kr om året i afskrivning på bilerne. Du kan finde en nysynet til 10.000Kr og køre i to år. Når synsindkaldelsen kommer skal man vurdere om den kan klargøres for under 10.000Kr mere. Koster det over er det tid til at finde en anden og kan det gøres under så kan den klare en runde mere. Så skal man bare håbe og be til at der ikke sker noget der gør den ukampdygtig i de to år mellem syn.. og det kan være meget svært at undgå.

En af de fedeste ting ved Smart'en er at man aldrig skal lede efter en parkeringsplads.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-07-2015 19:37

min første bil var en stor 4x4 til 10000 kr - den holdt i 4 mdr!

så købte jeg en fiat punto. Super dejlig bil. god i byen og på landet. super nem at få parkeret

ja den kan hellere ikke lige tage hesten bagpå, men kender nogen som også havde en punto, dog med en større motor end min, og de kørte med en stor campingvogn

 

et godt råd. når du skal kører mest bykørsel, så pas på med en disel-bil. Motoren skal helst laver en del, så ved mest bykørsel risikere man at den står af.

diselbiler er mest for dem som kører langt hver dag.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  22-07-2015 09:07

Hvis du har 25.000 at bruge, kan du sagtens få en fin Toyota Carina E, eller en af de tidligere modeller af Avensis. Jeg solgte min Carina E fra 1993 for et års tid siden, med 375000 km på klokken, og den kører stadig den dag i dag.. Det var en 1,6 benzin, og kunne godt køre med hestetrailer. (mener det er 1300 kg med bremser, den må køre med).. Skal du have en Carina, er en af de tidligste modeller at foretrække (de har noget med et J i stelnummeret), da disse er produceret i Japan, og fra omkring 1995, begyndte de at blive bygget i England, hvorefter kvaliteten af karosseriet desværre dalede en del, og de blev mere udsatte mht rust. 1,8 motoren i både Carina og de tidlige Avensis-modeller havde nogle tekniske problemer, men på de fleste er disse problemer blevet lavet, men det er vigtigt at finde én, hvor det er lavet allerede.. :)


Michael

GO FOR IT!!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Pris pr måned
Forfatter: 
Dato:  23-07-2015 13:16

Jeg skiftede selv en ældre Golf ud med en Swift for nogle år siden da Golf'en var ved at være et lidt halvdyrt bekendtskab mht afgift og forsikring...

 

Sådan overordnet var dette nogle af nøgletallene for mig:

Swift'en koster 620 i afgift hvorimod Golf'en nåede op på 6500 pr år

Forsikring udregnes efter indkøbsprisen på en ny bil - og her er Golf'en meget dyrere end en Swift - så jeg gik ca 2000 ned pr år på denne post. Og så er forsikringen heller ikke så skræmt over en 1,2 motor som en 1,9...

Golf'en klarede ca 20 pr L diesel - Swiften det samme på benzin.

Jeg kan ikke undvære at kunne køre med trailer - dette må Swift'en (- og så må jeg låne mine forældre's eller kærestens bil når det er en hestetrailer jeg skal have med.)

 

 

Jeg håber du har tid til at komme ud og prøve lidt forskelligt og få udregnet nogle priseksempler med benzinøkonomi, forsikring og afgift - og evt. lån og serviceaftale hvis du skal have en ny bil.

 

God fornøjelse med jagten!


 

Støt Politihestens Venner!

Se www.politihesten.dk

 

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-07-2015 18:01

Jeg ville kigge på en Skoda Fabia hvis jeg var dig :)


Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 regn på månedsprisen
Forfatter: 
Dato:  23-07-2015 20:56

Jeg synes, at du først og fremmest skal kigge dig rundt i din familie og vennekreds og se, om du der har en, der vil være helt vild med at reparere din gamle bil for dig. Hvis du ikke har sådan en, så skal du overveje, om du vil spille i billotteriet ;-) For med en gammel bil kan du være heldig, at den kører og kører og kører - eller du kan være uheldig og have den til at stå på værksted alt for tit.

 

Jeg har haft to gamle biler. En succeshistorie, en VW Polo, som jeg gav 40.000 for. Den kørte og kørte og kørte i flere år. Men da den skulle laves første gang, måtte jeg ryste op med over 10.000 kroner!!

 

Og en rædsel af en bil, en fiat stationcar, der blev lappet på stort set hver måned (en december var den afsted tre gange!!), og selv om jeg havde jordens sødeste "gademekaniker", og det sjældent blev over 1000 kroner per reparation, så løb det jo ligesom også op - den blev et virkelig dyrt bekendtskab, som over de par år jeg havde den, endte med at koste mig 30-40.000 kroner.

 

Jeg har nu valgt at købe en næsten ny minibil (hyundai i10) i den helt skrabede model, og den har kørt i to år uden reparationer. Når jeg sammenligner grøn afgift, benzinudgift og især reparation, så har jeg "sparet" så meget i reparationer og grøn udgift, at den i forhold til rædsels-fiatten har betalt sig selv ud næste år!! Okay, nu har jeg ikke lånt til den - men jeg kan på det kraftigste anbefale at regne på, hvad det vil koste dig på månedsbasis at have en ny eller gammel bil. Der kan være en STOR forskel på forsikringen på en gammel bil eller på de tilbud, man kan få med købet af en gammel bil.

 

Forresten så kan jeg fortælle, at min hyundai ikke kommer bare nogenlunde i nærheden af det kilometer-gennemsnit, den bliver solgt på. Jeg kører ikke meget, så jeg er lidt ligeglad. Jeg har indtryk af at peugeot 107 gør det bedre, og kan man ikke få den fra omkring 70.000 fra ny?

 

mvh. tina


Barylere rule!
1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg skal pgså
Forfatter: 
Dato:  01-08-2015 19:17

Jeg står også og skal købe bil for første gang, på grund af jobskifte og det er noget sf en jungle

 

Jeg har lige købt hest i foråret sammen med en veninde og fået den ifolet. Og jeg skal også betale indskud for lejlighed da jeg skal flytte. Så jeg må nok satse på en brugt bil, som forhåbentligt kan holde i nogen år.

 

Er der nogen der har erfaring med vw Lupoer fra omkring år 2003?


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 lupo...
Forfatter: 
Dato:  01-08-2015 19:39
Lupo havde på et tidspunkt ry for at have problemer med gearkassen, hvilket kunne blive usandsynligt dyrt. Jeg overvejede en på et tidspunkt, og fik at vide at dem der skulle skiftes, var blevet det, fordi problemet opstod efter x år. Jeg turde ikke 😊 bemærk at dette ikke er fra en ekspert i biler, jeg har bare haft ret omfattende erfaringer med at betale for at få lappet på mine gamle biler 😊

Mvh tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  01-08-2015 19:44

Jeg står selv på et tidspunkt og vil købe min første bil.

 

Jeg har kigget meget på markedet og har overvejet en Toyota Aygo som faktisk er rimelig okay priser på på Bilbasen til salg.

 

Du kan få denne til ca. 30.000 kroner, brugt i meget få år, kørt meget lidt. Det er ret billigt.

 

Så jeg ville - hvis jeg var dig - spare lige det mere op :)

 

Så kører den langt på literen. Det er en lille bil og kan bestemt ikke trække trailer hvilken selvfølgelig er et kæmpe minus ;)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider