Jeg synes, at du først og fremmest skal kigge dig rundt i din familie og vennekreds og se, om du der har en, der vil være helt vild med at reparere din gamle bil for dig. Hvis du ikke har sådan en, så skal du overveje, om du vil spille i billotteriet For med en gammel bil kan du være heldig, at den kører og kører og kører - eller du kan være uheldig og have den til at stå på værksted alt for tit.
Jeg har haft to gamle biler. En succeshistorie, en VW Polo, som jeg gav 40.000 for. Den kørte og kørte og kørte i flere år. Men da den skulle laves første gang, måtte jeg ryste op med over 10.000 kroner!!
Og en rædsel af en bil, en fiat stationcar, der blev lappet på stort set hver måned (en december var den afsted tre gange!!), og selv om jeg havde jordens sødeste "gademekaniker", og det sjældent blev over 1000 kroner per reparation, så løb det jo ligesom også op - den blev et virkelig dyrt bekendtskab, som over de par år jeg havde den, endte med at koste mig 30-40.000 kroner.
Jeg har nu valgt at købe en næsten ny minibil (hyundai i10) i den helt skrabede model, og den har kørt i to år uden reparationer. Når jeg sammenligner grøn afgift, benzinudgift og især reparation, så har jeg "sparet" så meget i reparationer og grøn udgift, at den i forhold til rædsels-fiatten har betalt sig selv ud næste år!! Okay, nu har jeg ikke lånt til den - men jeg kan på det kraftigste anbefale at regne på, hvad det vil koste dig på månedsbasis at have en ny eller gammel bil. Der kan være en STOR forskel på forsikringen på en gammel bil eller på de tilbud, man kan få med købet af en gammel bil.
Forresten så kan jeg fortælle, at min hyundai ikke kommer bare nogenlunde i nærheden af det kilometer-gennemsnit, den bliver solgt på. Jeg kører ikke meget, så jeg er lidt ligeglad. Jeg har indtryk af at peugeot 107 gør det bedre, og kan man ikke få den fra omkring 70.000 fra ny?
mvh. tina