Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hjælp til lasange
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 18:45

 

Har lige set Garfield sammen med ungerne og så får man sådan en lyst til lasange..

 

Er der nogen der har en opskrift på en super god lasange?

 

Har aldrig smagt den med den der besamel sovs og har i det hele taget kun fået lasange een gang med oksekød.

 

Så i morgen skulle den gerne stå på "RIGTIG" lasange, men er der en super-lasange-mager på linien som vil dele en rigtig lækker opskrift?

 


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 18:53

Må der være grøntsager i? For så har jeg en opskrift på en helt fantastisk lasagne - hvis jeg selv skal sige det

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 19:09

Smid oksekød i en gryde og brun kødet. Smid i kødet - revet gulerod, løg, hvidløg, porre, (evt andre grøntsager du ønsker i som du elsker). Tilsat en masse gode krydderier (salt, peber, hvidløgssalt, dild osv)

 

Find et ildfast fad.

 

Smid kød i, et lille lag mornay sovs, lassagne plader ovenpå og til lag eller to mere.

Til slut helt på toppen, revet ost.

 

Mums.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bechamel
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 19:32
Hvis du kan lave en opbagt sovs kan du lave en bechamelsauce.

Det er sådan set bare en opbagt sovs med muskatnød.

Lasagne er ret nemt. Sørg for at lave en lækker kødsovs så bliver lasagnen også god.

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Prestige Eventing springsadel sælges: http://bit.ly/1De0gks

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 19:39

500 gr hakket oksekød 12%

Brun noget smør, kom kødet ned i og brun det af.

Tilsæt løg, gulerødder, og lidt porre eller blegselleri i små tern. Tilsæt en ds tomatkoncentrat og en dåse hakket tomater. Fyld derefter dåsen med vand og tilsæt (Sovsen skal være pæn våd, men ikke suppe-agtig) Tilsæt krydderier som paprika, chili, hvidløg og hvad du ellers kan lide. Husk salt og peber. Lad det stå og simre så længe som muligt. Tilsæt evt mere væske. Jeg kommer også gerne en maggi-terning i.

 

Bechamelsovs: Smelt 100 gr smør i en gryde. Tilsæt 2 skefulde hvedemel og rør rundt. Hvis den kan trække mere mel, så kom mere mel i. Lad det stå lidt. Det må gerne tage lidt farve, men pas på det ikke brænder på. Kom så mælk i og rør rundt. Lidt ad gangen, så der ikke kommer klumper. Der skal mindst ½ liter mælk i, og gerne mere. Den skal ha' tykkelse som dansk sovs!! Lad det småkoge lidt. Kom evt lidt muskatnød i nu, men ikke alle kan lide det. Tilsæt revet ost. Jeg bruger mozzerella, nogen bruger parmesan og nogen bruger pizzatoppings (Det sidste bruger jeg dog aldrig. Det har intet med ost at gøre)

 

Og så er det bare om at samle lasagnen: Kødsovs, mornaysovs, pastaplader (Ikke forkogte) kødsovs osv så mange lag som muligt. Sørg for at få al væden fra kødsovsen med.......... tilsidst et pænt lag ost, og i ovnen i små 25-30 minutter.


VH Pernille

 

"Sig aldrig Nej til en fristelse.... Den kommer måske aldrig igen!!"

"Tænk hvis der blev krig og ingen mødte op"

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 19:40

Her elsker vi revet gulerod og squash i kødsaucen. Løg svitses af før kødet kommer i.

Vi dropper revet ost på toppen :)

(og den skal ud af ovnen nu )


Hilsen Anne

3
0
Svar på denne tråd
 
 Lasagne
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 19:45

Her er en ægte italiensk opskrift fra en dansker der har været bosat i Italien i de sidste 30 år:

 

www.italy.dk/mad/pasta/lasagna/ lasagna.htm

 

Lene


Courage is being scared to death but saddling up anyway.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 krydderier...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 20:34

Jeg synes, det ødelægger det lidt med alle mulige krydderier. Jeg holder mig til en blanding af lige dele oregano og basilikum, så synes jeg, at den smager af rigtig lasagne. Og det der bechamelsauce fremstår af en eller anden grund som noget virkelig vanskeligt og farligt - men jeg kan, og når jeg kan, så kan alle altså!! ;-)

 

Min mor fortalte forresten om en kollega, som ikke lavede kødsovs og bechamelsovs hver for sig, men smed alle ingredienser i samme gryde - for det bliver jo alligevel blandet i lasagnen. Det giver god mening for mig, men jeg har bare ikke luret, hvad jeg så stiller op med melet og det opbagte der, så det har jeg ikke turdet endnu (Jeg laver mindst 4-dobbelt portion, så det er meget mad, hvis det ikke bliver godt ;-))

 

mvh. tina


Barylere rule!
1
0
Svar på denne tråd
 
 lasagne
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 21:03

Hej

 

Lavede oprindeligt denne her:

 

www.arla.dk/opskrifter/lasagne- italienne/

 

nu laver vi den bare efter hovedet, med ekstra hvidløg og krydderier.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 21:43

De andre beskriver egentlig processen meget godt, jeg vil blot tilføje at man også kan putte friske spinatblade i, jeg putter dem gerne oven på pladerne, inden næste lag sovs kommer på.

Giver masser af farve og smager dejligt, plus spinat er meget sundt!

 

Jeg har engang fået fiskelasagne, det var meget lækkert! Er dog i tvivl om hvordan det egentlig laves.

 

Har fået en "low calorie" version med squash-skiver i stedet for pastaplader, også godt :)

 

Og så havde jeg en god kammerat i gymnasiet, som kom fra et lidt fattigt hjem.

Fløde-havarti, det var deres topping på lasagnen. Revet ost har jo en vanvittig kg-pris egentlig, men flødehavarti var altid billigt hos deres købmand.

Så det rev de og kom på.

Man kan så diskutere hvor mange portioner man skulle have før man fik en blodprop :P Men STOP hvor smagte det bare sygt godt!!


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

2
2
Svar på denne tråd
 
 Amatør kok
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 21:58

 

Tak for bidrag. Glæder mig allerede.

 

Ja, som den glade amatør jeg er så studser jeg over at der nævnes gulerødder og porrer i en lasange? Er det normalt? og hører hvidløg til en "rigtig" lasange? (er nu ret vild med hvidløg. )

 

Vi får normalt grønsager nok og feks. så gnasker børnene gerne en gulerod, hvis de er lidt lækkersultne. :) Derfor har vi ikke behov for at "snyde" ekstra grønt i maden, hvis det var tanken bag.

 

Pastapladerne må jeg lave selv, da jeg ikke tåler hvedemel, men de hjemmegjorte smager bestemt også rigtig dejligt.

 

Syntes dog at der er ret meget forskel på den ægte italienske opskrift og den fra Arla... der linkes til, men vi kan da prøve os frem og se hvilken der falder bedst i med smagsløgene.

 

Tina/ Det er præcis sådan jeg har opfattelsen af den der sovs. Virkelig vanskelig og farlig...

 

Nu det bliver en Fredags menu, hvad servere man til at drikke, hvis det skal være rigtigt eller er det bare mælk og gåsevin?


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 22:59

I næsten alle rigtige italienske kødsovser bruger man den hellige 3 enighed: Løg, gulerod og selleri, hvilket med lidt god vilje også er farverne på deres flag.

Og det giver jo en god og mere nuanceret smag til retten. Og en god tekstur.

 

Lidt ærgerligt at min beskrivelse af how to make den hvide sovs ikek viste hvor nemt det er. Jeg gjorde mig ellers umage med at skrive Men sådan er det vel når man selv har "opfundet" sin yndlings-udgave. Så kender man den jo ud og ind, og derfor lidt svært at få det hele skrevet ned, så det formidler budskabet.

 

Nok derfor der er visse opskrifter på nettet, der henvises til, fordi modtagerne har forstået retten, og derfor gerne deler den pågældende opskrift videre.


VH Pernille

 

"Sig aldrig Nej til en fristelse.... Den kommer måske aldrig igen!!"

"Tænk hvis der blev krig og ingen mødte op"

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 23:10

Jeg putter ikke gulerødder i for at skjule grøntsager, for jeg ELSKER grøntsager!!

Jeg putter gulerødder i fordi det smager mega godt, og det binder sovsen rigtig godt sammen. Bruger det også i fx kødsovs med pasta.

 

Så ingen skumle bagtanker her, heller ikke med spinaten som smager dejligt i lasagne :)

 

Porrer har jeg aldrig prøvet, men det skal da overvejes.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 23:18

Men ellers er Knorrs vel udemærket. Der står alt du skal gøre og hvordan.

 

Eller dolmios sovser på glas. De har også bechamelsovsen.


VH Pernille

 

"Sig aldrig Nej til en fristelse.... Den kommer måske aldrig igen!!"

"Tænk hvis der blev krig og ingen mødte op"

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Praxis - NEJ!!!
Forfatter: 
Dato:  27-03-2015 00:19

Knorrs er ikke udmærket! Eller det vil sige... jeg har spist knorrs i maaaaaange år uden at føle, at jeg manglede noget. Men så lavede min kollegas kone lasagne en dag, og ja.... så var knorrs dage altså bare helt overståede herhjemme. For det er bare slet slet ikke det samme som en rigtig hjemmelavet lasagne. Hvilket irriterer mig helt vildt, for knorrs er en hel del lettere

 

Jeg er holdt op med at bruge ost på toppen, efter at jeg kastede mig ud i projekt bechamelsauce. Jeg slutter af med bechamel og drysser med lidt rasp på toppen, så synes jeg ikke, at det bliver meget bedre.

 

Jeg elsker lasagne med et lag af spinat og har spinat i fryseren, kun til det - og glemmer ALTID at putte det i

 

Og når det er fredag, skal der da rødvin til!! :-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
3
0
Svar på denne tråd
 
 Min lasagne - italiensk eller ej
Forfatter: 
Dato:  27-03-2015 01:18

Uhh, nu får jeg også lyst til snart at lave lasagne! Mums! Min lasagne er klart den bedste i verden - i min verden i hvert fald - og tricket er, at kødsaucen skal smage af rigtig meget. Ikke at den skal være stærk, den skal bare være rig.

 

Jeg svitser også løg og (rigelig) hvidløg først, derefter kødet og så gerne 2 dåser tomater samt en lille dåse koncentrat. Jeg bruger helst cherrytomater på dåse, de smager af mere, og vand er absolut bandlyst, det gør smagen flad. Dernæst grøntsager - revne gulerødder er et must, og revet squash er også super godt. Har jeg en rest af et eller andet, aubergine, champignon, broccoli , pastinak eller andet, så kan jeg godt finde på at rive/snitte det fint og smide det i. Grøntsagerne giver masser af smag og væske til saucen. Jeg smider en boullionterning i og en god sjat rødvin, omtrent en deciliter, og så krydrer jeg med salt og peber, basilikum og evt. et hint af chili. Den skal så simre så længe som muligt, gerne et par timer, men mindst en halv.

 

Jeg bruger samme opskrift til alm. kødsauce til pasta.

 

Jeg må indrømme, at jeg aldrig har forsøgt mig med hjemmelavet bechamel, jeg bruger bare en brik morneysauce, og det smager forrygende. Men det er da lidt snyd, så tror da jeg skal kaste mig ud i det næste gang, nu har vi jo fået en fin beskrivelse - tænk, jeg troede, det var meget sværere!

 

Jeg kan også godt lide, at der er mange lag med både pasta, kødsauce og morney, og så skal der sluttes af med kødsauce, morney og et godt lag ost - gerne parmesan i rigelige mængder!

 

Dertil en enkel salat (uden iceberg, der altså ikke smager af meget) med lidt olivenolie og en god balsamico eller eddike. Det giver noget sprødhed og en god kontrast til lasagnen. Skal det være rigtig godt, så skal der et glas rødvin til, ellers bare vand.

 

Tippet med spinat mellem lagene skal da uden tvivl prøves, det lyder SUPER lækkert, jeg elsker spinat!

 


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

 

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

3
0
Svar på denne tråd
 
 gør det selv
Forfatter: 
Dato:  27-03-2015 07:06

uh jeg elsker lasange...

 

jeg bruger gulerødder, selleri, løg, hvidløg, forårsløg, og peberfrugt.

 

jeg laver faktisk en kødsovs, med flået tomater som får lov og koge et par timer, og så bruger jeg altid oksekød :-)

 

skal jeg rigtig forkæle bruger jeg friske lasange plader...

 

og altid becamel sovs...

 

jeg bruner køg og grønsager, til det er færdigt, så tilsætter jeg tomater og lader det simre i 1,5-2 timer, så laver jeg becamel sovs, med revet ost osv.

 

lægger den sammen, plader/sovs/plader sovs, og becamel, ind i ovnen på ca 200 grader i 35 min, og tadaaaa mad...

 

serveres med flute og salat... :-)


hvor intet vover intet vinder

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bechamelsovs
Forfatter: 
Dato:  27-03-2015 08:32

Pernille/ Du har bestemt lavet en fin beskrivelse af sovsen.

I virkeligheden er det bare ikke altid så simpelt som det lyder.

Sovs er bare en af de ting, hvor enten så kan man det og regner det ikke for noget eller også hiver man håret af sig selv og bander det langt væk. Faktsik lidt ligesom at lave mayonnaise..

 

Det var en sjov forklaring med grønsagerne.


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Lasagne
Forfatter: 
Dato:  27-03-2015 08:49

Det er altså ikke svært at lave bechamelsovs - alfa og omega er tålmodighed og tillid! hvilket oversat til praksis betyder ikke for høj varme, bland (kogende) mælk langsomt / ganske lidt ad gangen i opbagningen, og fortvivl ikke når det klumper - det retter sig, når man bliver ved

 

Jeg foretrækker min lasagne supersimpel: kød, en par skiver finthakket spegepølse, løg, hvidløg, timian, salt, peber, rødvin eller et lille sjat sød eddike (balsamico eller solbær) og en lille dåse tomatpuré.

 

Cheddar revet i sovsen eller parmesan drysset i mellem lagene.

 


"Frygt ikke det utrolige! Vig ikke tilbage for det fantastiske! Når du er i tvivl, vælg da den farligste, den mest uhørte løsning." K. Blixen

 

Dejlig all-round hoppe 160cm, 7 år sælges - klik HER

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min kødsovs...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2015 09:48

... lyder noget i retning af hvad Ditte beskriver. Jeg bruger dog aldrig flåede tomater, men passata, da jeg ikke kan lide stykker af tomat i sovsen (men elsker smagen).

En lille smule rødvinseddike gør også noget godt for smagen af kødsovsen.

Jeg laver altid hjemmelavet bechamelsauce - det på glas eller brikker er absolut ikke værd at spise (i min verden).

Jeg putter ost i min bechamelsauce - og rigeligt ost ovenpå lasagnen også.

Frem for at købe de dyre poser revet ost, foretrækker jeg at gå til en ostehandler og købe osterester. Altså de skorper og stumper der er for små til at sælge som "reelle stykker ost" - så får jeg ofte en pose for måske 25 kr - hvor jeg samlet set har 5-700 gram ost, når jeg selv har skåret kanter fra og revet det.

Og det at det er blandede oste giver en fantastisk smag (man skal bare bede om at få en pose med mellemlagrede oste og ingen kommenost)


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-03-2015 09:56

Vi putter skam ikke grøntsager i for at snyde det i - tværtimod, det smager bare 100 gange bedre :D

Når jeg får en "alm" lasagne med bare kød og hakkede tomater og løg, så bliver det lidt kedeligt..


Hilsen Anne

1
0
Svar på denne tråd
 
 opskrft på bechemel
Forfatter: 
Dato:  27-03-2015 10:29

Hej

ja, jeg laver også lagsagne selv fra bunden. Bechamelsovsen har aldrig været et problem for mig, da jeg er opvokset med "dansk sovs". Men for jer der i tvivl er her et link til kvalimad.dk med opskrift og video:

 

www.kvalimad.dk/opskrifter/bechamel- sauce-hvid-sauce-persillesovs

 

der er sikkert også en opskrift på lasagne.

 

En side jeg absolut kan anbefale (især hans wienerbrød er supegodt)

For selv om man er en gammel cirkushest kan man jo godt lære nye tricks.

 

Jeg bruger heller ikke pizzaost e.l., enten river jeg et stykke ost eller bruger ost i skiver- dækker bare laget med osten. Sauce på dåse er kun for mange millionære uden smagsløg = dyrt og dårligt. Indeholder for meget snask = salt, sukker, tilsætning af mange uhyrlige slags, man ikke selv kommer i.

 


Whatever you say or do - it always returns to you!

1
0
Svar på denne tråd
 
 dddddd
Forfatter: 
Dato:  27-03-2015 12:24

Tanken bag grøntsager i lassagne er ikke at "snyde grøntsager i maden". Det er fordi det smager hamerende meget bedre end at sidde og gnaske kun på kød og pasta-plader ;)

 

Grøntsagerne giver noget struktur i, det giver en masse god smag og så bliver den som et plus, ekstra sund.

 

Hvis ikke man gider stå og bikse rundt med hjemmelavet sovs, kan den alm. mornay sovs fra Arla altså også gøre det. Den købes i de der firkantet brikker og smager ganske udmærket i :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  27-03-2015 13:03

BenteV: Tak for linket. Det med æg i bechamelsovsen har jeg ikke hørt om før, men vil da prøve næste gang.

 

Og 100 år siden jeg har fået løgsovs. Må finde en god undskyldning for snarest at tage den op igen


VH Pernille

 

"Sig aldrig Nej til en fristelse.... Den kommer måske aldrig igen!!"

"Tænk hvis der blev krig og ingen mødte op"

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider