Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Marts med medfølelse
Forfatter: 
Dato:  10-02-2015 11:23

Hvis der sidder nogen derude, der kunne tænke sig lidt inspiration til en kødfri livsstil, så arrangerer Mad med Medfølelse igen i år Marts med Medfølelse, som er en facebook event, hvor der hver uge laves veganske madplaner med opskrifter. Man kan følge dem slavisk eller blot lade sig inspirere. Det er gratis og ganske uforpligtende at deltage.

www.facebook.com/events/ 903497416348492/

Jeg er ikke en del af projektet. Jeg deltog sidste år og var meget begejstret for konceptet. Jeg bruger stadigvæk mange af opskrifterne i min hverdag, da de er nemme og med ingredienser som er til at få fat i.


Stephanie...


Lidt om mig: http://www.stepher.dk

 

8
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  10-02-2015 12:01

Helt sikkert!

Er allerede i en overgang til en 100% vegansk livsstil, så det er perfekt timing.

Glæder mig til at se hvordan min krop reagerer på en kost udelukkende bestående af planter.



3
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-02-2015 13:46

Vegetariske kommer jeg aldrig til at leve af de simple grunde at jeg ikke bliver mæt hvis jeg ikke får kød og jeg tydeligvis har behov får at have nok energi. Og så kan jeg også godt lide det. Men det kunne være man skal kigge forbi og lure opskrifter. Der er jo en del vegetariske retter der smager ganske lækkert og så kan man jo bare tilsætte kød eller have det som tilbehør ved siden af.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

3
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-02-2015 17:35

Jeg har også været inde og lure, jeg elsker nemlig vegetarretter, de smager så godt :)

Jeg bruger dem dog som tilbehør til kød eller en let frokost, da jeg desværre ikke (endnu) har oplevet at blive "mæt nok" af dem, som Anja også nævner. Er sikker på det kan lade sig gøre, det har jeg bare ikke oplevet, og derfor er det ikke noget jeg kan gå over til fast, når jeg har så lange dage på studiet som jeg har. Og så elsker jeg kød og føler jeg kan stå inde for det (danske) kød jeg køber :)

 

Jeg kan sagtens finde på at bestille vegetarretter på fx caféer, det smager ofte rigtig lækkert :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Sidste år
Forfatter: 
Dato:  10-02-2015 18:08

Sidste år klarede jeg 14 dage, før jeg kastede mig frådende over en fastelavnsbolle. Jeg regner med at prøve igen i år, for at se om jeg kan klare en uge mere


 

3
0
Svar på denne tråd
 
 veganer
Forfatter: 
Dato:  11-02-2015 09:37

Jeg bruger det selv som inspiration til at spise mere vegansk, men 100% veganer bliver jeg nok aldrig. For mig er kød det ulækreste man kan spise, så en pescetarisk livsstil falder mig meget naturligt, men det kræver virkelig en indsats at blive veganer og jeg har stor respekt for dem, der er det! Derfor elsker jeg det her koncept, for man kan følge det, som man har lyst til og som det passer ind i ens madvaner.


Stephanie...


Lidt om mig: http://www.stepher.dk

 

4
3
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  11-02-2015 18:17

Stephanie: du er godt klar over, at fisk også er kød, ikke? :)

Det ser lidt sjovt ud af du først kalder kød ulækkert, og derefter skriver at fisk er det mest naturlige for dig at spise :P

 

Muskler er muskler, uanset hvilket dyr de sidder på.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

5
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er med...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2015 18:56

Hej.

 

Jeg kigger med! - men jeg får nok ikke min kæreste med, da vi begge to lige har været vegetarer i hele januar - bare for sjov. Men det er jo mest mig, der står for aftensmaden, så jeg vil bestemt kigge med og lade mig inspirere. :)


Jeg behøver personligt slet ikke kød! Jeg har selv levet stort set kødfrit i 2 år (jeg spiste dog fisk i ny og næ) og der havde jeg det super. Hvis man føler, at man ikke bliver mæt af vegetarretter, er det fordi man enten ikke spiser nok eller fordi, de er forkert sammensat. Linser, bønner, avacodo, ost, creme fraiche, nødder, solsikkekerner - der kan tilsættes mange gode ting, som er sunde og giver god mæthedsfølelse. Man får aldrig den der tunge "kød"-mæthed, som derimod en let og behagelig mæthed. Jeg både cykeltrænede og løbetrænede samt gik på universitet - og jeg manglede aldrig energi eller gik og sultede. (y) Man kan sagtens klare sig på grøntsager og evt. mælkeprodukter - det gælder bare om at vælge de rigtige.

 

Heidi

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Fastelavnsnboller med kød ....
Forfatter: 
Dato:  11-02-2015 19:10

MissGreen - du er nødt til at dele en opskrift på fastelavnsboller med kød i

 

Nå, hvis man ikke bliver mæt nok uden kød KAN det gså være fordi man ikke sørger for at spise nok af de gode fedtstoffer i f.eks. smør, gode ost og olier. De er også med til at mætte i lang tid.


Mvh. Sanne

 

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  11-02-2015 19:22

Plovbæstet: jeg er ikke enig i din påstand om mæthed. Jeg har aldrig følt mig mæt ligegyldig hvor meget jeg spiste og hvor mættende det var. Hvis der ikke er kød så bliver jeg ikke mæt. Jeg har fx spist rugbrødsmadder med tomat og med fignepålæg. Selv om jeg spiste fire stykker rugbrød var jeg stadig ikke mæt. Heller ikke på en let og lækker måde. Hvis jeg spiste to rugbrødsmadder med tomat og en med fx skinke så blev jeg mæt.

 

Jeg har mange flere eksempler, men et må vel være nok for at komme frem til min pointe; uden kød bliver jeg ikke mæt. Det er der så andre der gør, dig selv inklusiv og det er jo dejligt for jer.

 

Jeg har engang for længe siden læst en artikel om sammenhængen imellem det at spise kød og mæthedsfornemmelse. Der var forsket i det og hos en del af dem der blev undersøgt var der en klar og bevislig sammenhæng imellem at spise kød og blive mæt. Jeg kan ikke huske detaljerne men det var noget med at når der spises kød, er der et signalstof i hjernen der aktiveres og giver mæthedsfornemmelse.

Så med denne viden og det faktum at jeg kender min krop bedst så ved jeg at jeg skal have kød for at blive mæt.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

2
2
Svar på denne tråd
 
 LP-mor
Forfatter: 
Dato:  11-02-2015 19:31

LP-mor: Nu er der jo tale om at spise vegansk, og derfor dur fastelavnsboller ikke. Vegansk udelukker alt animalsk - også mælkeprodukter, honning, osv. :) Så selvom der ikke er kød i, så er de stadig no go for en veganer ;)

 

 

 

Og mit svar til indlægget:

Og ift. mæthedsfornemmelse tror jeg bare det kræver tilvænning. Det gjorde det for mig. Og så er jeg enig i, at mætheden er anderledes.. Jeg bliver slet ikke lige så uoplagt, tung og træt nu, som jeg gjorde, da jeg spiste kød.

 

I vores hjem spiser vi i øvrigt mere eller mindre altid vegansk - indimellem smutter den, og vi får købt et eller andet, hvor der er tilsat mælkepulver eller honning, som vi har overset i første omgang.
Når vi spiser ude foretrækker vi vegansk, men spiser også vegetarisk og indimellem fisk. Mest for nemheds skyld, ikke fordi vi har særlig lyst. Det bliver derfor også sjældnere og sjældnere.

 

Og så er jeg helt vild med Marts med Medfølelse projektet. De gør et super godt arbejde med at lave madplaner m.m. :D

 




- Julie med Milagro <3

(Mimira - altid i hjertet gemt)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Indskudt bemærkning
Forfatter: 
Dato:  11-02-2015 20:41

lige ang. de der fastelavnsboller og kød, så kom jeg lige forbi en slagter i dag, der solgte fastelavnsboller... Jeg undersøgte så ikke nærmere, hvad det var, men det skulle jeg måske gøre en dag !?

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  11-02-2015 20:47

Næ mætheden er såmænd ikke anderledes... Den er ikke eksisterende.

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal skrive det tydeligere end jeg allerede har gjort, mange gange.

Det er sikkert velmenende råd og forslag der skrives her i tråden men for mig virker de ikke.

Jeg kender til glykæmiske indeks og ved hvad der mætter bedst.

 

forresten bliver jeg ikke uoplagt og træt når jeg har spist en ret med kød i. Jeg bliver kun uoplagt og træt hvis jeg spiser for meget, også grønt.

 

Det er lidt spøjst at hver gang man nævner mangel på mæthed uden kød overfor en vegetar så kommer præcis de samme argumenter og råd som der er her i tråden. I stedet for bare at acceptere at vi er forskellige og hvad der virker for dig virker måske ikke for mig. Jeg elsker grøntsager, men jeg kan ikke undvære kød.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

7
2
Svar på denne tråd
 
 Ærlig sag
Forfatter: 
Dato:  11-02-2015 22:01

 

AnjaPrice: Det er jo en ærlig sag! :) Jeg prøver aldrig at omvende folk, for tænk hvis kødspiserne også hele tiden prøvede at omvende mig! Det ville da være belastende. ;)

Jeg må dog indrømme noget: jeg bliver lige mæt af en salat som en ret med kød og jeg føler "grøntsagsmætheden" som mere behagelig end "kødmætheden" - men! Jeg bliver hurtigere sulten igen, når jeg har spist vegetarisk, det gør jeg.

Når det kommer til rugbrødsmadder, kan jeg dog ikke mærke forskel på mætheden om jeg spiser dem med spegepølse end med avocado og tomat. Man kommer jo alligevel kun 5 gram spegepølse på med de tynde skiver (forudsat at man ikke selv skærer). ;D

Heidi

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 12345678
Forfatter: 
Dato:  11-02-2015 22:28

Jeg vil vove og påstå at den med, at vegansk kost ikke mætter, i høj grad handler meget om placeboeffekt. Altså det, at fordi man pr. automatik ved, at der ikke er kød i ubevidst pacer kroppen (eller hjernen) til at tro, at man ikke er mæt.

Kød indeholder ikke nogle vidunderstoffer som man ikke kan finde hos vegetabilierne eller cerealierne, ganske vist forekommer de i forskellige koncentrationer. Der er nogle vitaminer og mineraler ganske vist, men det er ikke dem der spiller den store rolle for mætheden.

 

Jeg kommer kun med påstanden, fordi jeg har en kæreste der går MEGET op i at få sine proteiner og sit kød, og som hellere vil spise en parisertoast end en lækker suppe spækket med næringsstoffer bare for at få "noget kød". Han mener heller ikke, at kødfri kost mætter en disse.

Nu har jeg så bare prøvet teorien i praksis med en lasagne hvor indholdet var pureret - og han opdagede og vidste ikke at den var kødfri, og kom i øvrigt ikke med en eneste bemærkning om manglende mæthed


Med venlig hilsen Cecilie :-)

5
1
Svar på denne tråd
 
 vegansk
Forfatter: 
Dato:  11-02-2015 23:29

Paradise: Jeg gik ud fra, at den almene læser godt forstod, at når jeg skriver kød, så mener jeg i dette tilfælde svin, kylling ect. når jeg efterfølgende skriver, at jeg spiser fisk. Beklager, hvis jeg skulle have skåret det ud i pap ;-)

 

Umiddelbart smågriner jeg også lidt, når jeg møder folk, der hårdnakket påstår at de ikke kan undvære kød. Selvfølgelig kan man undvære kød, men det er et spørgsmål om, at man ikke har lyst og det er jo helt i orden. Vi bestemmer heldigvis selv, hvad vi vil spise.


Stephanie...


Lidt om mig: http://www.stepher.dk

 

2
4
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  12-02-2015 06:42

Stephanie: hvorfor er den en selvfølge at man sagtens kan undvære kød bare fordi du kan? Der er stor forskel på folk, ikke mindst genetisk. Inderne er genetisk kodet til at kunne spise meget stærk mad. De kan simpelhen ikke mærke at det er så stærk. Hvor i mod at jeg dårligt nok kan spise peber. Kunne det ikke tænkes at der også er andre ting man genetisk er kodet for, som fx kød.

Der var en bruger herinde der levede vegetarisk og som altid var syg og uoplagt. Efter flere år var der en der anbefalede hande at spise kød og kort tid efter havde hun energi og blev sjældent syg.

 

CecilieP: så det at du har lavet et lille forsøg der hjemme med en person modbeviser totalt det forskningsresultat jeg skriver om længere oppe i tråden?

 

Hvorfor er det så svært at acceptere at vi er så forskellige at kød er nødvendigt for nogen og ikke for andre? Der er folk der bare skal gå forbi en bager så tager de 2 kilo på og så er der andre der kan spise alt i butikken uden at tage så meget som et gram på. Og så er der generne som jeg har skrevet om i svaret til Stephanie.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

4
3
Svar på denne tråd
 
 Marts med Medfølelse
Forfatter: 
Dato:  12-02-2015 09:38

Enig i at det er et supergodt initiativ til evt. at inspirere og motivere flere mennesker til at spise mindre kød af alle slags og mejeriprodukter samt æg.

 

Jeg er iøvrigt selv veganer. :-) <3

 

 

Kh. fra Esma.

5
1
Svar på denne tråd
 
 veganer
Forfatter: 
Dato:  12-02-2015 09:56

Ok Anja, jeg kan undvære kød, du kan ikke, sådan er vi så forskellige. Jeg postede ikke eventet for at diskutere madvaner, men fordi jeg regnede med, at der nok sad nogen derude, der kunne bruge lidt inspiration til nye og spændende måltider, uanset om det er som rene veganske måltider eller som tilbehør til kødretter. :-)


Stephanie...


Lidt om mig: http://www.stepher.dk

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  12-02-2015 09:59

Du behøver ikke føle dig truffet AnjaPrice, jeg skriver på ingen måde jeg kommer med fakta.

Prøv at læse mit indlæg igen, jeg skriver at jeg kommer med en påstand, jeg skriver ikke at det er videnskab.

Kan mærke du går i forsvarsposition, det handler ikke om at man ikke vil "acceptere" noget. Det handler sådan set ikke kun om dig det her, men om mange andre som også påstår at de ikke kan blive mætte.

Fint for dig at du er fuldt afklaret med at du ikke kan.

 

Derudover ville man jo aldrig blive klogere hvis man "bare accepterede at sådan er det". Hvis man bare accepterede at alt er som det er, ville man jo aldrig komme videre med forskning.

Der er jo ingen der siger det er forkert at man ikke kan blive mæt af kød - men man kan da ikke bebrejde folk at de synes det er interessant at undersøge baggrunden for denne påstand.

 

Nu kommer du med et "forskningsresultat" uden kilde, det er lige så meget påstand som min er. Jeg har aldrig påstået at mit lille "hjemmeforsøg" var nogen videnskab eller fakta.

 

Men siden du efterspørger mere "evidens" for min påstand, så kan jeg da komme med endnu et eksempel, eftersom jeg i samarbejde med 11 andre her til vinter serverede en vegetarisk frokostret til 120 personer og ikke fik en eneste anmærkning omkring manglende mæthed (kun dem der spurgte blev informeret om at det var vegetarisk), tværtimod fik vi meget feedback om at retten sagtens kunne være mindre portionsstørrelser uden det ville gå ud over kvaliteten.

 

For god ordens skyld må jeg hellere endnu engang pointere at jeg kommer med en PÅSTAND. Ikke den sande videnskab.

 

Men hvis du fuldstændig kan afvise at det er en placebo-effekt der kan være i spil for dit vedkommende, så er det fint. Du har jo ikke selv noget bud på hvad der ligger til grund for din manglende mæthed, udover et forskningsresultat som ikke foreligger i tråden.

 

Jeg har bare i praksis set, at det er det placebo-effekten spiller ind for mange andre personer som kommer med samme udmelding.


Med venlig hilsen Cecilie :-)

4
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  12-02-2015 19:16

Stephanie: av, er man lidt ude med riven? ;)

Jeg gik ud fra at den almene læser, inklusive dig, godt kunne regne ud at min kommentar var principiel - ikke fordi jeg ikke vidste hvad du mente, men fordi det skærer mig i øjnene og hjertet, når folk så ignorant og skødeslæst kaster om sig med begrebet "kød", på en så ukorrekt måde :)

Det er sgu lidt uanstændigt, det er bare med til at sprede uvidenhed. Der ER folk der tror fisk er forskelligt fra andet kød, og ved at du skriver på den måde, så forstærker du dem i den tro.

 

Så brug de korrekte termer, så er der ingen ko, eller fisk, på isen :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

6
3
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  12-02-2015 19:57

Jeg spiser også kød, og kan ikke undvære det. Jeg har det som Anja: Jeg bliver ikke ordentlig mæt uden kød.

 

Men derfor kan jeg da godt nyde en god tomatmad eller lign. Og jeg elsker faktisk grøntsager, men vil helst ha' de fleste helt rå.

Med hensyn til samvittighed går det langsomt fremad. Pt spiser jeg næsten ikke kylling eller hønsefugle. Skal jeg ha' fugl, skald et være økologisk eller fra Løgismose (De har fritgående høns fra en bjergegn i Frankrig. Grunden til at de ikke er økologiske, er at der ikke er kontrol med hvad de spiser) Og så spiser jeg kun økoæg. Og så vidt muligt økomejeriprodukter (Pudse pudse glorie )

 

Apropos det med gener: Rigtig mange asiater tåler heller ikke alkohol. Jeg kendte en pige,d er var adopteret fra Kina. Hun var obs på det med alkohol og drak aldrig. Men i en periode, lige efter hun havde mødte Manden i sit liv, havde hun en periode, hvor hun havde det småskidt konstant.

Jeg lagde mærke til at hun brugte ekstra meget duftevand i samme periode, og ganske rigtig. Da hun droppede perfume med alkohol, fik hun det straks godt. Så selv alkohol på huden kan være skidt for asiater.


VH Pernille

 

Leder efter bogen Dødt løb af Dick Francis 2011

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

1
2
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  16-02-2015 19:00

Bare lige et hurtigt pip, så kan man sagtens lave veganske fastelavnsboller - det er ikke noget problem at finde veganske alternativer til de fleste retter.



4
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  18-02-2015 13:39

Jeg synes Marts med Medfølelse er et super projekt. Jeg synes, det er en fordel, at der er projekter, som sætter fokus på alternative måder at spise på, så folk føler, at de har alternativer til standard kost. Jeg synes også altid, det er fedt, når der bliver opfordret til at man tager aktivt stilling til, hvad sund kost er, og jeg synes Marts med Medfølelse er en god måde, at gøre det på.

 

Jeg er selv vegetar med den indstilling, at har jeg virkeligt lyst til et stykke kød eller en fisk, så spiser jeg det. Fx var jeg i sommers på ferie og skulle da selvfølgelig smage den lokale lammegryde (som så viste sig at være, IMO, afskyelig).

Derudover begrænser jeg mit indtag af gluten (KUN i kager, haha - rugbrød er forfremmet til snack her i huset). Ost, mælk og æg undværer jeg i madlavningen, hvis det lader sig gøre at lave retten uden (fx risengrød, pandekager etc.). Til gengæld er jeg en sucker for grøntsager, bønner, salat, frugt, bær, nødder etc.

Jeg tror ikke, at en gammeldags, kedelig dansk madkultur, måske endda gjort endnu kedeligere af en travl hverdag, nødvendigvis altid er sund. Hvor man spiser et stykke kød og ikke tænker over, hvad man spiser til. Det er er måske kartofler og i bedste fald en (IMO) lille portion grøntsager. Eller en frokost bestående af brød og så en tynd skive pålæg på, hvor det er meningen, det er brødet, man skal blive mæt af Ikke at alle, der spiser traditionelt, spiser på den måde, men en del gør i min erfaring.

Jeg tror på, som med alle andre aspekter af ens liv, på at oplyse sig så bedst man kan og så tage stilling. Det er self. ikke muligt at gøre det med ALTING, men lige mad, synes jeg er for vigtigt til ikke at tage stilling. Og her synes jeg at initiativer som "Marts med Medfølelse" er en god idé Det er inspiration uden at smække klamme billeder af døde dyr i hovedet på folk - og det tror jeg nu engang mere på, inspiration og entusiasme omkring maden

 

Mht. mæthedsfølelse, tror jeg det handler både om tilvænning og om at spise de rigtige ting. Jeg kan blive helt dårlig, hvis jeg fx spiser et alm. måltid med pasta, brød etc., som jeg plejede at gøre uden problemer, fordi den der "tunge" mæthedsfølelse er helt uvant for mig nu.

Men jeg tror også, blodsukker kan være et problem, hvis man skifter bøffen ud med sukker-rige frugter Jeg er obs på at få ting med fedt, fiber og protein i mine måltider, og det kan man godt mærke vs. når jeg spiser banan-"is" med bær Så hvis ens opfattelse af vegetarmad er kun at spise kulhydrat-rig frugt og grønt, så tror jeg gerne, at mæthed bliver et problem

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for
Forfatter: 
Dato:  18-02-2015 16:55

at gøre opmærksom på eventet som jeg aldrig har hørt om før. jeg har meldt mig på og vil udvide de kødfrie dage i perioden fra en om ugen til 2 eller 3, nu hvor der er masser af inspiration at hente. Mine drenge er ikke glade for mine kødfrie dage, men måske det kan ændre sig, hvem ved


Med venlig hilsen


Lene



4
0
Svar på denne tråd
 
 vegansk
Forfatter: 
Dato:  20-02-2015 09:45

Jeg har levet vegansk siden skt. hans og har før det haft mere end 7 år som pescetar. Jeg var utrolig overrasket over hvor let det var og fortryder kun at jeg ikke prøvede det noget før. Det er rigtig nok en lidt anden mavefornemmelse man får, og det kan godt ske man lige skal vende sig til det, men manglende mæthed har jeg aldrig oplevet. Ikke hvis man spiser det rigtige. Soy4you som er en slags erstatning for fars mætter fx. mere end almindelig fars, det har alle i min familie som har prøvet det selv indrømmet. De kom slet ikke til at spise så meget som de ellers plejede.
Men når det er sagt, så er det jo ikke en opfordring til at blive veganer, kun at leve som en i en måned. Ideen er at vise folk til at finde ud af at man sagtens kan leve sådan, men man er nødt til at give det en chance og prøve at mærke på egen krop hvordan det er efter et stykke tid. Forhåbentlig vil folk så begynde at tænke flere veganske retter ind i deres ugentlige madplan og på den måde bidrage til at mindske landets overdrevne forbrug af animalier og dermed også bidrage til bedre klima, sundhed og på sigt dyrevelfærd :) Der er mange gode grunde til at give det en chance selvom man ikke tror det kan fungere for en selv. Jeg kan anbefale dokumentarene: Cowspiracy, forks over knifes, earthlings hvis man mangler motivation. De handler om henholdsvis miljø, sundhed og dyrevelfærd.
Hvis jeg skal give et tip, så lad være med at lave alt for meget nyt og fremmet, lav det samme som i plejer, bare i en vegansk udgave. Det er lettere end man tror og det er bare at google navnet på retten og så "vegan" eller "vegansk" foran. Du kan finde næsten alt. Man kan lave svensk pølseret, bruger med bøf, frikadeller, ostesauce, fiskefilet (hedder fredsfisk på vegansk,) brun flødesovs, pasta med kødsovs (lavet af soy4you.)

3
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddd
Forfatter: 
Dato:  20-02-2015 10:13

Nu er jeg ikke vegetar overhovedet. Spiser kød, grøntsager, kartofler, pasta osv.

 

Men... Jeg spiser kun kød MAX 3 dage i ugen :)

 

Det er et valg jeg har taget fordi, så meget elsker jeg nemlig ikke kød, at jeg gider spise det hver dag.

 

Jeg ville dog ikke undvære kød helt. Det ville jeg ikke have lysten til.

 

Jeg elsker rødbedefrikadeller og blomkåls ris med hvidløg og karry. Der er ikke noget bedre. :D Selv kød-spisere elsker når jeg laver den ret.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er
Forfatter: 
Dato:  20-02-2015 11:22

et spændende initiativ, synes jeg. Jeg ville være hoppet med på vognen, hvis vi ikke tog på ferie de 2-3 første uger af marts.

 

Generelt kan jeg ikke se mig selv blive veganer. Der er simpelthen for mange ting, man ikke må spise. Har en veninde, som for nylig er blevet veganer, og hun kom skamfuldt til at spise skumfiduser, fordi hun ikke lige tænkte over det. Jeg kan ikke få mig selv til at gå så langt for mine principper, at jeg ikke må spise en skumfidus.

 

Til gengæld spiser vi "næsten-pescetarisk" herhjemme. Bruger samme taktik som JulieHoffmann til at finde opskrifter - google min ønskede ret med "vegetarian" eller "veggie" foran, og så dukker der altid noget spændende op. I går testede jeg en opskrift på vegetarburgere med spinat"bøffer" - de smagte vanvittigt godt, faktisk endda bedre end de kikærte"bøffer", som jeg plejer at lave (og de er gode!). Manden og jeg er bragende enige om, at der skal VIRKELIGT godt oksekød til for at lave burgerbøffer, der smager lige så godt som de vegetariske, jeg laver.

Man skal generelt bare krydre grøntsager godt, så bliver de mere spændende at spise. Vi spiser meget hvidløg og ingefær, mmm

 

Om man så gør noget bedre for planeten ved at spise en masse fisk, det er jeg ikke sikker på Men rent dyrevelfærdsmæssigt giver det mig bedre samvittighed, og jeg ELSKER fisk.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-02-2015 13:38

Hvorfor er det bedre dyrevelfærd at spise fisk frem for kød?


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fordi de ikke
Forfatter: 
Dato:  20-02-2015 13:45

har samme hjernekapacitet som en gris f.eks. I mine øjne er det langt mere problematisk, at vi holder grise fastspændt i bittesmå båse end at fisk opdrættes i dambrug.

Og så kan man jo vælge dem, der ikke er opdrættet i fangenskab, hvis man har lyst til det, men så kan man begynde at snakke om, hvad det gør imod miljøet og det naturlige økosystem, som jeg også nævner.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-02-2015 14:19

Nu er det ikke så meget deres levevilkår, men den proces fra de bliver fanget til de er slagtet. Mange fisk bliver mast ihjel i bunden af nettet, eller kvæles til døde når de tages op af vandet.

Det er da ikke særligt dyrevelfærdsagtigt.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeps og kyllinger
Forfatter: 
Dato:  20-02-2015 14:26

hænges levende op på kroge og gasses ihjel. Der er intet romantisk ved selve slagtningen af dyr - uanset art. Vi skal slå ihjel for at spise kød; fugl, fisk og alt muligt andet. Min betragtning omkring min bedre samvittighed gik kun på levevilkår


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  20-02-2015 15:35

Fisk bliver udsat for masser af smerte fra de bliver fanget til de dør.

At de har haft et godt og frit liv, gør det vel ikke mere rigtigt at slå dem ihjel? Bare fordi man har en mindre udviklet hjerne, er ens liv så automatisk mindre værd?

Skriver ikke dette for at slå nogen oveni hovedet, men synes det er en interessant debat.



2
0
Svar på denne tråd
 
 Det er et
Forfatter: 
Dato:  20-02-2015 16:51

interessant emne, bestemt.

 

Jeg vil gerne understrege, at jeg skrev BEDRE samvittighed, ikke god samvittighed. Hvis min samvittighed skulle være ren, så ville jeg hverken have en trense af læder, Nike-sko fremstillet af børnearbejdere, Nokia-telefon lavet under slaveagtige forhold i Asien, flybilletter der resulterer i voldsom forurening, bodylotion fra Aldi som måske/måske ikke er testet på dyr (ærligt - jeg har ikke tjekket) og så videre.

 

Jeg spiser et minimum af kød fra kvæg og svin, jeg handler af princip ikke i Primark eller lign. butikker, jeg køber ikke buræg - det er nogle af mine valg. Jeg har valgt grisen fra og fisken til, og det gør mig stadig til morder, ja, men det er skruen uden ende, hvis jeg tror, at jeg kan fjerne al den smerte på mennesker og dyr jeg (VI) forvolder pga. mine (VORES) spise- og forbrugsvaner generelt.

 

Peace out - jeg kommenterede egentlig bare for at støtte op om, at vi godt kan spise flere grøntsager og mindre kød uden, at det gør ondt


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke nemt
Forfatter: 
Dato:  20-02-2015 23:55

Jeg synes ikke det er nemt at være veganer. Og man kommer nemt til ikke at få nok protein. Jeg har aldrig været veganer, men jeg har levet som vegetar ogpescetar i mange år. For nyligt har jeg fået en app der beregner om msn får nok protein, kulhydrat og fedt og gennemsnittet af mit proteinindtag lå på halvdelen af mit dagsbehov, hvilket overraskede mig en del.

 

Jeg er ikke vegetar længere, jeg vil gerne støtte produktionen af økologisk kød, så jeg spiser engang imellem økologisk kød og frilsndskylling fra Løgismose. Dog stadig mest fisk, jeg er egentlig ikke så vild med kød.

 


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-02-2015 11:17

Hej.

 

Ja, det er faktisk et stort dilemma med fisken - jeg var selv "fiskevegetar" (jeg havde aldrig sat mig ind i de rigtige begreber, jeg holdt bare op med at spise kød fra alle andre dyr end fisk) i nogle år og begyndte så langsomt at spise (øko) kød igen.

Langsomt er fisken dog blevet en mindre og mindre bestanddel af min kost, fordi jeg er begyndt at tænke på, hvor fisken kommer fra. Da jeg spiste meget fisk, var det med vilje noget, jeg ikke tænkte over, men nu kan jeg ikke længere lukke øjnene.

Der ROVfiskes. Fiskearter er truede, nær udryddede - ålen f.eks. Selv vores gode sild, som nærmest hele Danmark er funderet på, er så småt ved at være truet. Den store tunfisk. Laksen. Rejserne! Og udover at vores dejlige fisk er ved at være udryddede, så smadrer vi biodiversiteten i vores have. Havbundene trawles og koralrev udryddes, bare så vi kan få sild på bordet og tun på dåse. Udover det er vores fisk, især de federe af dem, stoppet med tungmetaller, som hober sig op i vores kroppe.

En kort overgang valgte jeg så fisk fra dambrug, men det gik jeg hurtigt væk fra igen. Dambrugene er giftfælder for havmiljøet og hvilke måder og midler de bruger, for at fede fiskene op, vil jeg nødig sættes ind i!

... og så skal vi slet ikke begynde at snakke om fiskevelfærd...!

Så jeg sparer sandelig på fisken nu og får min Omega3 og 6 fra frugt og grønt - fisk 1 gang om ugen er vel lige så meget (ja, det her er lidt en konspiration) noget, som vi bliver opfordret til, fordi fiskeindustrien er så vigtig for Danmark, som fordi det er sundt for os?! Ligesom Arlas mange drik-mælk-kampagner...

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  03-03-2015 11:05

Så er marts igang. Hvordan går det med folk, som har taget udfordringen op?



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er ikke
Forfatter: 
Dato:  04-03-2015 07:25

Jeg er ikke kommet i gang, jeg er blevet syg og så er det for bøvlet.


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg meldte
Forfatter: 
Dato:  04-03-2015 09:44

mig på udelukkende med det formål at udvide vores kødfrie dage og få inspiration til dette. Men jeg har indtil videre holdt mig 100% til vegansk da det er langt lettere end jeg troede. Jeg har fået prøvet nogle opskrifter til både aften og frokost og er overrasket over hvor lækkert og let det er, så indtil videre er jeg 100 % på Jeg elsker dog også udfordringer og har svært ved ikke at gå all in når jeg først har set en udfordring. Når dette er sagt er en hel måned lang, særligt når man skal ud og spise hos venner, der bliver det lidt svært at styre.


Med venlig hilsen


Lene



1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-03-2015 22:38

Hej.


Jeg er også i fuld gang med at leve vegansk - i morgen er det en hel uge.

 

Aftensmaden er nem. Jeg har været vegetar i nogle år tidligere og kan derfor mange gode grøntsagsretter.

 

Det er dog værre med morgenmad og frokost. Jeg er godt nok en slave af ost! Jeg har dog bagt boller selv og spist jordnøddesmør. Derudover er der sandwichspread fra Urtekram, som er godt under tomater og agurk. Har også eksperimenteret lidt med smoothies.
Jeg savner på ingen måder kød - meen det er lidt svært uden ost.

 

Er der andre her på HN, som er 100% med på Marts med Medfølelse?

Heidi

1
0
Svar på denne tråd
 
 Go Vegan
Forfatter: 
Dato:  08-03-2015 20:38

Altså jeg er til daglig veganer ;) så er selvfølgelig med på Marts med medfølelse. Min kæreste var med sidste år, og vil bare sige til jer der er med og prøver det veganske, at I er super seje!

 



Isabella Vivi Nielsen

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Marts med...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2015 09:32

Jeg er også veganer i forvejen. :-D

 

Dejligt at læse om jer, der er med i Marts med Medfølelse og jeres oplevelser med at leve vegansk. :-) Det kræver en omstilling at gøre det, men når man kommer lidt ind i den nye livsstil/spisevaner, så er det ikke svært. -Og stort set alt kan laves på vegansk vis. Ex. har jeg lavet den skønneste lagkage vegan style.

 

Jeg er blevet meget mere glad for mad og for at lave mad efter at jeg er blevet veganer.

 

Bl.a. har Mia Sommer en hjemmeside med veganske opskrifter, som inspirerer mig meget. Vildt lækker mad, uhmmm. :-D

 

https://miasommer.wordpress.com/

 

 

 

Kh. fra Esma.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider