Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Vise ord fra Viggo Mortensen - ytring
Forfatter: 
Dato:  01-03-2015 17:33

Jeg faldt over en artikel på EB med Viggo Mortensen, ang. terror angrebet for nyligt. Jeg synes han har fat i en meget vigtig pointe, og det fik mig straks til at tænke på HN særligt. Vi danskere har nemlig en særlig tendens til at udnytte vores ytringsfrihed, og bruge den som andre fx bruger racist kortet, og for mig er begge dele forkerte.

Jeg anbefaler folk at læse den, og så tænkte jeg det kunne være interessant med en saglig debat, for netop de ting Viggo nævner heri, er ting jeg og flere ofte oplever herinde.

Ved det er to forskellige ting - HN og terror, men pointen er én og samme - Måden vi bruger vores ytringsfrihed.

ekstrabladet.dk/filmmagasinet/ Filmnyheder/viggo-mortensen-om- terror-angrebet-mod-koebenhavn/ 5463268


Mvh. Lykke


*Gemstone Walking Horses*


***TWH åring søger part***

Groundwork, mental stimulering, shows mm...


Med FB grupperne:
Horse Behavior & Groundwork, Equine Color Genetics og Træf hestefolk imellem

3
2
Svar på denne tråd
 
 Ok, jeg bider på.
Forfatter: 
Dato:  01-03-2015 18:41

 

Ytringsfrihed er ikke til diskussion. Det er lovsikret. Sammen med den lov er der andre love som individ såvel som stat også skal overholde, det er der en del der belejligt glemmer når de diskuterer ytringsfrihed.

 

Jeg tror Mortensen taler om god opførsel, hensigtsmæssig opførsel, fornuftig og ansvarlig opførsel, og almindelig omtanke inden man handler.

Der er bare ikke nødvendigvis en sammenhæng med ytringsfrihed.

 

Mit råd til ham er at han skulle blive en gammel kyniker, og begynde at betragte det som et spil om magt, man bliver en dygtigere due hvis man kan tænke som en høg. Men han læser - trods alt - nok ikke med på HN (-:

 

4
4
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-03-2015 20:36

8u61
Ja, der er ingen tvivl om, at han hentyder til måden ytringsfriheden håndteres, og det er netop dette der er et problem - Og ikke kun herinde. Brugte HN, da det ofte ses meget tydeligt her, og det ofte er oppe at vende i forum.

Problemet er netop, at fordi det er lovligt at ytre sig som man vil (mere eller mindre), så gør folk det gerne med negativ undertone, hvorefter de hiver den store bog om ytringsfrihed op, og slår dig i hovedet med den.

Det hele handler i bund og grund om pli og anstændig opførsel, men hvis man svinger den i en hed debat, hvor ytringsfriheden bliver fejret på højt plan, så får man med bogen igen. For så længe det er lovligt at svine folk til, og såre folk, hvorfor så ikke nyde godt af det?


Mvh. Lykke


*Gemstone Walking Horses*


***TWH åring søger part***

Groundwork, mental stimulering, shows mm...


Med FB grupperne:
Horse Behavior & Groundwork, Equine Color Genetics og Træf hestefolk imellem

3
0
Svar på denne tråd
 
 Ytringsfrihed.
Forfatter: 
Dato:  07-03-2015 08:37

Han har helt rent. Det kan godt være at vi har ret til at ytre os offenligt. Men INGEN har RET til at svine folk til på den måde. De tegninger har intet med ytringsfrihed at gøre, men ren chikane, at tæde på folk og svine dem til. Ikke okay og slet ikke på bekosning af et hel lands befolkning der så risikere livet på grund af sådan noget idioti.


R.I.P. Tequilla Blue - Paint. 25.2.2014

 

R.I.P. Evidence xx

 

R.I.P. Elegant Spothligt xx.

 

Elsket og savnet.

 

Heste er det bedste.

2
2
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  07-03-2015 09:27

Lykke: du har helt ret mht at ytringsfrihedskortet er lige så misbrugt som racismekortet, og begge altødelæggende for integrationen. Tænk engang hvis alle holdt op med at gøre sig selv til ofre for "de andre" og i stedet begyndte at tage lidt ansvar for egen opførsel.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

8
0
Svar på denne tråd
 
 Ytringsfrihed
Forfatter: 
Dato:  07-03-2015 12:03

Spændende diskussion. Jeg underviser på et sprogcenter og primært flygtninge. Heraf mange fra Syrien. Deres sprog er endnu ikke til at vi som sådan har kunne diskutere Muhammedtegningerne, men vi har diskuteret terroren. Og meldingen var klar fra de kursister jeg snakkede med- de mennesker der laver problemer skal ud af landet. Jeg mener at dem der mener Muhammedtegningerne er helt forkerte har ligeså meget ret til at synes det, som tegnere og aviser har til at bringe dem. Så længe de udtrykker deres utilfredshed på fredelig vis.

 

Jeg mener også, at ytringsfrihed den går begge veje. Det er ikke kun os "gammeldanskere" der har ret til at bruge den til at nedgøre andre, især muslimer, med.

En af mine FB venner, som har et temmeligt racistisk menneskesyn, blev vældigt sur på mig da jeg ændrede mit facebook profilbillede til det danske flag, hvorpå der med arabisk skrift stod "Danmark er mit fædreland". Helt ærligt, det er bare et flag og budskabet er positivt. Bør vi ikke feje for egen dør før vi forlanger af andre at de skal gøre det samme? Det er også ytringsfrihed.

 

Hvis jeg siger noget grimt til folk og påråber mig ytringsfrihed, så må jeg også regne med at få noget grimt igen.

 


 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Ytringsfrihed
Forfatter: 
Dato:  07-03-2015 12:33

Ytringsfrihed kan ikke gradbøjes. Når det er sagt, så behøves man ikke genere andre mennesker.

 

Hvis vi snakker Muhammed-tegningerne, så synes jeg at tegningen af Muhammed med bomben i turbanen på en sjov måde gør opmærksom på at det er sådan vi andre ser Islam. Tegningen af Muhammed som hund, synes jeg derimod er at træde på muslimernes følelser, da hunden anses for uren indenfor Islam.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er vi enige
Forfatter: 
Dato:  07-03-2015 18:19

Der må jeg sige at vi er enige Charlotte. Bomben i tubanen- ja ok. Men at tegne Muhammed som det mest urene dyr indenfor Islam, det går for mig over min grænse. Det ville svare til at tegne Jesus som en rotte, eller værre.

 

Ingen diskussion om at tegnerne har retten på deres side! Men hvorfor dog gøre det?


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lykke, jeg mener det er en sammen-
Forfatter: 
Dato:  08-03-2015 12:16

blanding.

Ytringsfriheden gør, at staten eller din nabo ikke åbent kan slippe afsted med at forfølge dig fordi du giver udtryk for noget de ikke bryder sig om.

 

At enkeltpersoner så mener noget usammenhængende, selvmodsigende, eller andet vrøvl, og herefter forsvarer sig med at de har ret til at mene hvad de vil med henvisning til ytringsfrihed ... det siger for mig at se mere om dem, end om ytringsfriheden og det diskuterede emne.

 

Før i tiden trak jeg på skuldrene og så sådan her ud når jeg hørte det "argument", men efter ham-der-med-bogen ingen turde udgive, JPs opfølgning og i særdeleshed Akkaris opførsel, med den massive efterfølgende medieeksponering, er det blevet så hyppigt og omfattende at jeg automatisk stempler vedkommende der påberåber sig sin "frihed" som inkompetent klaphat der - heller ikke i andre sammenhænge - er værd at tage alvorlig. Det siger selvfølgelig også noget om mig, men man har altså ikke lov til at misrøgte sin hest, sparke sin nabos hund, røve en bank, eller sprænge lokalpolitikerne i luften bare fordi man har ytringsfrihed. Måske må man, måske må man ikke, men det er af andre årsager.

 

Og det er lidt den indgangsvinkel jeg fornemmer VM har (hvis han refereres i korrekt sammenhæng af journalisten), og det er farligt at blande sammen, vi risikerer at demokratiet bliver sat delvist ud af spil (se Sverige) hvis vi gradbøjer ytringsfriheden af hensyn til hvordan modtagerne måske i værste fald kunne tænkes at reagere.

 

Hvis vi derimod er anstændigt opdraget, af natur hensynsfulde, eller af personlige årsager synes vi vil se gennem fingre med uhensigtsmæssigheder, så er det en helt helt anden snak: Så må vi for mig at se gerne opføre os hensynsfuldt.

 

Spørgsmålet er vel nærmere om ikke vi bliver sartere og sartere efterhånden som flere og flere lider af facebookfantastik eller annameeningitis.

 

Og måske ekstra sarte på HN qua sammensætningen af læserne?

1
0
Svar på denne tråd
 
 dern kloge er den taktfulde
Forfatter: 
Dato:  09-03-2015 08:34

Faktum er jo, at det er langt vanskeligere at være taktfuld end at være grim/grov i sit sprog. Ytringsfrihed skal jo være kombineret med anerkendelse af at også andre har lov til at ytre sig, ellers er det jo netop ikke ytringsfrihed. Så det kræver øvelse og omtanke at ytre sig i en dialog. Husk, at den kloge er den taktfulde, historien viser at disse personer vinder til sidst, igen og igen.

Dejligt.

Marianne-c

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider