Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Den bedste bog
Forfatter: 
Dato:  19-01-2015 19:22

Hej allesammen.

Udover heste, så er min store passion bøger, jeg elsker at læse og kigge på bøger, og det har jeg gjort siden jeg var helt lille.

Tror nogle gange at jeg har en passion om at få tømt bogmarkedet for bøger jeg kan læse.

 

Nå men tilbage til emnet, hvad er den bedste bog du har læst. Fortæl gerne lidt om den og hvorfor du synes den var så god.

 

Jeg har to som er den bedste :S

 

Fordelene ved at være bænkevarmer
Jeg elsker den fordi den simpelthen sætter sig så dybt i én. Hovedrollens syn på verden og menneskene omkring ham er så skøn. Men man sidder samtidig som læser med følelsen af at der er noget galt. Hvilket det så også viser sig at der er. :)

 

Vand til Elefanterne
Skøn og barsk fortælling om livet i et af de store cirkus under den store depression. Jeg har altid elsket cirkus, socialrealisme og kærlighed. Her får jeg det hele på en gang.

 

Så kom med jeres. Jeg vil blive så glad. :)


Hilsen Sofie
Du skal ikke tale grimt om vores mangel på intelligens. Vi er stolte af den.

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-01-2015 19:55

Jeg var også ægte læsehest som barn!

Jeg sad LANGT oppe over min sengetid og læste bøger under natlampen, til stor frustration for min mor ;)

 

Skønlitteratur er det desværre ikke blevet meget til de sidste 4 år, men jeg har valgt at få det prioriteret ind i mit liv igen, for jeg ved hvor meget glæde det giver mig. Så nu har jeg købt første bog af A Game of Thrones-serien, og så tager vi den derfra :)

 

Jeg har læst mange gode bøger i mit liv. Alligevel må jeg nok ty til en klassiker, og måske virker det "plat" at vælge den. Men for mig giver det rigtig god mening.

 

Jeg tror den bedste bog jeg har læst, må være Harry Potter (og hvis jeg skal vælge én, er det den første).

Det var de første bøger jeg virkelig slugte rådt. Jeg var i forvejen glad for fantasy bøger, fx Skammerens Datter.

 

Men Harry Potter var noget andet end alle andre bøger jeg har læst. Jeg er fra start 90'erne og voksede op med den historie. Jeg læste dem selv, mens de andre fra min klasse fik dem læst højt af forældrene.

Jeg havde det ikke så godt i folkeskolen, men her kom et fantastisk univers, der tiltalte mig på ALLE måder.

Harrys rejse var på mange måder min egen drøm. At tage hen til et magisk sted, på et gammelt slot med marmortrapper, mærkelige væsner, undervisning i magi og gamle, tykke bøger, spændende historier og legender, og alt det.

Jeg slugte bøgerne rådt, de tog mig et sted hen hvor jeg elskede at være.

Jeg er rigtig god til at blive opslugt af bøger og leve mig ind i dem, men Harry Potter-serien fangede mig på en hidtil ikke set måde.

Det var mit tilflugtssted, og det gav mig så meget ro og tro på mig selv, at følge den historie :)

 

Nogle vil sige R. K. Rowling skriver dårligt, rent teknisk. Hun er da nok ikke den bedste, men det er heller ikke det forfatterskab handler om. Det handler om at skrive noget der kan opsluge læseren fuldstændigt, bringe dem til en anden verden for en stund, og give dem følelsen af selv at være til stede.

 

Det gjorde Harry Potter serien for mig, og jeg var KNUST da jeg ikke fik noget Hogwarts-brev på min 11-års fødselsdag ;)

 

Jeg var den typiske børne-fan, men de bøger gjorde mere end bare være en god historie. De rørte mig virkelig, og lærte mig så meget, og hjalp mig så meget.

 

Jeg har hentet dem alle op fra min mors kælder og fragtet dem til København, for jeg ved det er sundt for min sjæl og hjerne, at tage tilbage til Hogwarts fra tid til anden

 

Så, nu stopper jeg med at ævle


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

8
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-01-2015 19:59

Og Sofie, tak for to gode forslag, især den første lyder som noget for mig. Jeg har fået anbefalet den flere steder fra nu, og du kan tro den står øverst på min liste over bøger jeg skal købe! :)

Nummer to lyder også rigtig god, og så vidt jeg ved er den også filmatiseret, ligesom den første bog?


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan aldrig huske
Forfatter: 
Dato:  19-01-2015 20:03

en pind, når jeg bliver spurgt, hvad min yndlingsbog er Faktisk er jeg så slem til at glemme, hvad jeg har læst (selvom jeg elsker bøger og bliver helt opslugt af dem), at jeg sidste år skrev ned, hvilke bøger jeg læste. 18 stk. blev det til, og min(e) favoritter i denne stak er Alice Munros novellesamlinger - hun kan bare noget, en rigtig historiefortæller. Små hverdagshistorier, som får en til at tænke. Det hele foregår i Canada og oftest for omkring 40-50 år siden, men emnerne er nu aktuelle nok - det handler om mennesker og relationer. Hun har vundet en Nobelpris for litteratur, og jeg forstår godt hvorfor.

 

Bøger, som jeg dog altid kan huske, at jeg elsker, er Haruki Murakamis. Han kan noget helt særligt, når det kommer til personskildringer, og er også den eneste forfatter, der endnu har kunnet få mig til at acceptere overnaturlige ting som en del af historien. Normalt står jeg af, når tingene ikke er realistiske, men ikke i hans historier. Trilogien 1Q84 er min favorit.

 

Og så Revolutionary Road af Richard Yates. Filmen er heller ikke dårlig. Den handler om mennesker og deres drømme for livet - og hvad der sker, når de ikke bliver opfyldt.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bøger...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2015 20:12

Pas på med Game of Thrones. De er svære at lægge fra sig igen.

 

Jeg læser altid en engelsk roman i min sommerferie, og derfor havde jeg købt den første bog i serien. Nu er der gået et halvt år, og jeg er halvvejs igennem nr. 5. Indrømmet, jeg trænger også til at læse noget andet efterhånden, men jeg skal liiiige have det næste med... og det næste... og det næste. Og egentlig er de slet ikke i nærheden af at være de bedste bøger, jeg har læst, men jeg er blevet grebet af dem.

 

Jeg har ellers som sådan ikke en yndlingsbog. Jeg har læst rigtig mange krimier de seneste år, fordi de er så letlæste. Man behøver ikke tænke så meget :-) og det er væsentligt for mig, hvis jeg skal læse ved siden af jobbet.

 

Nå, men af krimier er mine favoritter Jo Nesbøs serie med Harry Hole. Jeg kan godt lide, at bipersonerne får lov at fylde relativt meget i bøgerne, også selv om de måske bare skal slås ihjel. Og så kan jeg godt lide Harry, selv om han er komplet skrækkelig.

 

Hm, jo så kan jeg godt lide at læse historiske romaner, så længe de ikke bliver kærlighedsdramaer. Specielt omkring det gamle Rom, Egypten og Grækenland har jeg læst en masse, men her overgår Odyseen og Illiaden nok de andre.

 

Jeg er også ret vild med fantasy, og fordi jeg arbejder som lærer, har jeg en glimrende undskyldning for at læse en masse ungdoms-fantasy. Og der kommer virkelig meget, som også er værd at læse.


mvh Stine

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-01-2015 21:27

Jeg læser godt nok ikke så mange bøger, jeg sidder mere foran computeren og laver et eller andet hejs f.eks hjemmesider :)

 

Nåmen jeg var faldet af hesten og havde brækket højre arm og slået min minisk,(ja det var en værre historie)så jeg skulle vente i 6 uger på at blive aktiv igen. Der fandt jeg triologien om Arn af Jan Guillou.
Der er også blevet lavet en filmserie men den syntes jeg ikke er så god som bøgerne. Typisk!

Man følger Arn igennnem hele hans liv, så vidt jeg husker. Den handler om kærlighed, krig, heste og om hvordan Sverige blev til Sverige. Vil ikke sige så meget om den, men kan stærkt anbefale den hvis man kan lide gode tykke bøger.


Underviser i Natural Horsemanship.

Se mere på http://www.hestepaedagogen.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Et par af mine yndlingsbøger
Forfatter: 
Dato:  19-01-2015 23:49

Jeg elsker også at blive fanget af en god bog! Jeg får ikke (længere) læst så meget, som jeg egentlig gerne ville, men de sidste par bøger, jeg er startet på, har ikke rigtig fanget mig på den der fede måde, hvor man bare ikke kan lægge bogen fra sig igen.

 

Jeg kan rigtig godt lide historiske romaner, eller bare romaner, som foregår i en anden tidsalder - eller romaner, der foregår i en helt anden del af verden. Der behøver sådan set ikke være en hel masse handling eller dialog, jeg sætter mest pris på personskildringer, karakterernes udvikling og tanker. Og et spændende sprog - skrivestil gør meget for min læselyst!

 

Jeg kan rigtig godt lide Herbjørg Wassmo, og jeg har læst en del af hendes bøger. Især har Dina-triologien virkelig fanget mig, faktisk har jeg læst dem to gange. Jeg har Tora-triologien liggende, som jeg skal i gang med, når jeg har fået taget mig sammen til at få afsluttet den lidt ligegyldige bog, jeg pt. er i gang med.

 

Isabel Allende fanger mig også ofte, eks. Lykkens Datter er både underholdende, men også smuk og velskrevet.

 

Jeg var også helt vild med Den Lukkede Bog af Jette A. Kaarsbøl - den har jeg også læst to gange og kunne faktisk godt finde på at læse den en tredie gang! Helt fantastiske person- og samfundsskildringer!

 

Maria Hellebergs Kærlighedsbarn var også virkelig spændende og gav et fedt indblik i den tids samfundsudvikling.

 

Jeg har også læst flere bøger om Englands Elizabeth d. I, bla. af Susan Kay og Philippa Gregory, især sidstnævnte er måske lidt "kulørt", men ganske god underholdning, som også gjorde mig lidt klogere.

 

Pave Johanne af Donna W. Cross var også super spændende og dragende!

 

Elsker også fortællinger om/fra mellemøsten, eks. Khaled Hosseinis Under en Strålende Sol og Drageløberen. Begge super gode bøger!

 

Tracy Chevaliers Pige med Perleørering er jo en klassiker, den slugte jeg i ét hug, uden pause, jeg læste simpelthen hele natten til den var slut!

 

Maleren fra Shanghai af Jennifer Cody Epstein var jeg også ret fanget af, virkelig smukt skrevet, og en helt fantastisk og sand historie.

 

Sidst, men ikke mindst, så må jeg nævne en enkelt mere nutidig fortælling, nemlig Samme Dag Næste År af David Nicholls. Den er egentlig slet ikke min "stil", og historien er måske lidt tynd og banal, men bogen er simpelthen så velskrevet, helt genialt sprog og en anderledes måde at skildre personer og deres indbyrdes forhold. Bogen er bare spækket med sproglige perler og finurlige formuleringer, og det elsker jeg!!

 

Nå men-ehhh.... Det blev vist til lidt mere end "et par" yndlingsbøger!! Stopper nu!

 

Nej - lige en sidste - har nemlig altid været VILD med Villy Sørensens skæve noveller - de er bare GENIALE!!!


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

 

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bedste bog...
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 02:05

...uhhh, den er svær, for med 4-8 læste bøger om måneden pt, så ryger der jo en slat gode igennem også

 

MEN - Chris Carter tror jeg aldrig jeg bliver træt af at læse - jeg må indrømme at jeg er en sucker for "vold, blod og elendighed" så længe det holder sig på skrift eller i filmens verden (så lige psykopatmærkaten flyve forbi )

 

Den allerbedste bog jeg har læst (og læst MANGE gange!) er "Et perfekt liv" af Judith McNaught. Jeg FATTER ikke hvorfor, for rent faktisk det slet ikke min genre - nærmere lidt "lægeroman" agtigt - men den er bare såååååå god, personerne er såååååå karismatiske, den har en super bagrundshistorie at bygge på og ja, hele bogens opbygning fungerer bare

 

Trine (Faxa)


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 07:32

Hvor har I dog mange skønne bøger på jeres lister. Flere af dem er noteret.

Jeg synes godt nok også jeg har været igennem mange gode bøger, og det er supersvært at vælge.

Har lige læst Leoniderne af Nanna Foss. Den er virkelig virkelig også god. Glemte at stå af bussen på vej til arbejde fordi jeg var så opslugt af den. :S

 

Sophie: Yeap, de er begge filmatiseret og står både som bog og DVD på mine hylder. :)


Hilsen Sofie
Du skal ikke tale grimt om vores mangel på intelligens. Vi er stolte af den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 08:14

Uhhhh, den bedste bog, det er svært. Jeg læser nok i gennemsnit en 25 bøger om året, så den bedste bog er ikke lige til at huske.

 

Men af forfattere er Stephen King min yndling, især hans serie om Revolvermanden ( har læst den 2 gange) , en lidt atypisk Stephen king serie, som ikke er gys i den forstand. Men mere en blanding af gys, fantasy og historisk.

 

Af krimier er jeg glad for Jussi Adler Olsens med afdeling Q, men også de svenske med Beck ( husker ikke lige forfatter)

 

Ringenes herrer er et must, at have læst. Et fantastisk univers at leve sig ind i og selvom man har set filmene, så er bøgerne bare så meget mere.

 

Hitchikers guide to the Universe er også en fed bog ( min yngste på 13 er i gang med den pt, og han elsker den)

 

af historiske bøger, kan jeg godt lide " Jordens søjler" og "havets katedral". Og også trilogien om Arn, som nævnes længere oppe er god.

 

John Irvings bøger er også fantastiske, elsker hans humor.

 

Kunne nævne mange flere men må hellere stoppe her, ellers bliver indlægget alt for langt

 

Jeg har en Kindlle, så for det meste læser jeg på engelsk, da det er billigere at købe de engelske udgaver og man kan få dem inden de udkommer på dansk.

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 09:12

Jeg har haft en lang pause fra skønlitteraturen, men har nu beslutttet at gøre kål på "100 books to read before you die". Jeg har lige afsluttet "to kill af mockingbird" og skal i gang med "Anne Franks dagbog". Trænger virkelig til lidt kultur efterhånden

 

Er også startet på IMDB liste over mustsee film og fik set Gøgereden i går og skal se Pianisten i løbet af ugen.


Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 10:21

Nå men når nu i andre tillader jer at komme med mere end én bog, så har jeg et par tilføjelser :D

 

The Catcher in the Rye

Behøves vel ingen introduktion. Jeg elsker den historie, den bog talte virkelig til mig. Jeg elsker fantasy, men jeg elsker så sandelig også socialrealisme! Fantastisk bog, intet mindre

 

Hulebjørnens Klan

Det var LIGE mig :) gode, tykke bøger om de første mennesker, det er simpelthen SÅ spændende! Dem er jeg også blevet helt opslugt i.

 

Jeg har også læst min andel af krimier, det er så let læste. Jeg tager ofte en med på ferie, men der går ikke mange dage før de er læst færdigt, så jeg skal nok have flere med ;)

Seneste skud på stammen var Mona. Jeg vil ikke røbe for meget, men den er GOD. Noget med en svensk professor, en virus der kan gå ind i hjernen på folk og påvirke deres biologi, Gaza-striben, fremmedkultur, og en lille pige ved navn Mona, som har større betydning end man skulle tro.

 

Den virker urealistisk, når man bare læser at det er noget med en computervirus der opfører sig som en rigtig virus i folks kroppe. Men forfatteren får det faktisk til at virke ufatteligt realistisk.

Rigtig god bog! I hæsblæsende tempo, og den kan anbefales hvis man kan lide bøger der også foregår længere mod Øst, da en stor del af handlingen foregår i det krigsramte Gaza område


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 100 books before you die
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 11:10

Hvilken liste læser du efter, hundeversitetet? Der findes vist en del forskellige "100 books before you die"-lister Jeg er på samme mission som dig - bøger, der hører under almen dannelse/kanon/klassikere - kald det, hvad du vil, men jeg er altid nysgerrig efter at finde ud af, hvilke bøger der har betydet noget særligt for mange mennesker Jeg begyndte at læse klassikere allerede som teenager og stiler efter at tage en 5 stykker om året og så "whatever I fancy" for resten

 

Det samme med film - her i vinter har jeg bl.a. set Casablanca, Borte med blæsten, The Appartment, Mary Poppins og så videre. Der er så meget at gå i gang med!

 


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 11:22

Ja der er en del lister, men så må vi jo bare i gennem dem alle

 

Jeg bruger denne, som faktisk kun er med 50 bøger. My mistake.

 

www.goodreads.com/shelf/show/50- books-to-read-before-you-die


Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan ikke...
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 11:30

... sige en enkelt bog der er "den bedste" - det har jeg læst alt for mange gode bøger til.

 

 

Men der er da nogle jeg vender tilbage til med jævne mellemrum

 

Jane Austens Stolthed og fordom - og Fornuft og Følelse - dem kan jeg ikke læse nok. De er simpelthen så gode. Emma og Persuasion er også gode - og er læst flere gange.

 

Harry Potter serien er også læst flere gange.

 

Og så genlæser jeg også jævnligt På stranden/Ventetid af Nevil Shute.

Den er trist - og rent sprogligt egentlig

ikke noget at råbe hurra for. Men handlingen er gribende og skrevet med stor indsigt i menneskelig styrke - og svaghed. Og man kan ikke HELT lade være med at tænke på "hvis jeg var der - hvordan ville JEG så reagere?"

Den er skrevet i begyndelsen af 1960'erne - hvor den kolde krig var på sit højeste.
Handlingen er kort fortalt: Det meste liv på kloden er udslettet af en kort atomkrig. Der er stadig liv allerlængst mod syd - men de ved at atomforureningen bevæger sig sydpå, og der er ikke noget at gøre ved det.
Man følger forskellige mennesker i Melbourne - både en ung kvinde der jo burde have hele livet foran sig, en amerikansk ubådskaptajn der er "strandet" i Australien - med viden om at hans familie i New York er udslettet, et ungt ægtepar med et spædbarn - og et par andre.
Og man følger deres reaktioner det sidste par måneder - hvor de ved hvad der er på vej, og hvor de løbende "mister kontakten" med folk i nordligere beliggende egne.
Hvad vælger de at gøre? Hvordan vælger de at bruge det sidste af deres liv?

Er der nogen af jer andre der har læst den?


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 hundiversitetet
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 11:45

Ah ok, ja goodreads er en god side at rode rundt på Mine favoritter på den liste er The Great Gatsby, Anna Karenina og The Picture of Dorian Grey, men en stor del af den liste har jeg heller ikke læst - endnu!


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bøger, bøger, bøger
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 11:54

Jeg har også læst rigtigt mange bøger igennem tiden, og kan ikke pege på en der er bedst. Nogle af mine absolutte yndlinge er:

 

"Pride and predjudice" af Jane Austen. Den er næsten slidt op.

 

"Når evigheden brister" af Jeannie Brewer (en gammel bogklubbog) popper også altid op når der tales om gode bøger.

 

"Hulebjørnens Klan" og alle de andre i den serie (selv om den sidste nu var en skuffelse)

 

"Giganternes Fald", "Verdens Vinter" og "På kanten af evigheden" af Ken Follet. Jeg elsker historiske romaner, men ikke for gammle.

 

De fleste af Sophie Kinsellas enkeltstående bøger (Jeg har ikke læst Shopaholic serien). Ren romantisk plader, men det er god underholdning.

 

Krimi er ikke så meget mig, men hvis der skal lidt spænding til, så er jeg vild med David Baldacci.

 

Så er jeg også vild med Nevil Shute. Det er efterhånden temmelig gamle bøger. De fleste er skrevet i 30'erne, 40'erne og 50'erne, men han har skrevet mange gode bøger. De fleste omhandlende eller på baggrund af 2. verdenskrig.

 

Jeg kunne nok blive ved længe endnu. Der er SÅ mange gode bøger.

 

Birgitte


0
0
Svar på denne tråd
 
 Yndlingsbog...
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 12:05


Ditte Menneskebarn af Martin Andersen Nexø!

Handler om Ditte, der fødes i fattigdom i en nordsjællandsk fiskerby, hvordan hun hutler sig igennem tilværelsen indtil hun ender i det fattige arbejderKøbenhavn.

Det har været min yndlingsbog i mange år. Den er så velskrevet og man føler sådan med Ditte!

 

Hekseprøven, Heksens Datter osv... af Maj Bylock

Disse bøger handler om Anneli og hendes søn Ulv i Sverige i middelalderen. Annelis plejemor er blevet anklaget for at være heks. Kundskaberne har Anneli lært, men hun prøver at skjule dem, for ikke at blive forfulgt - men hendes søn Ulv har også opsnappet dem og han er ikke helt lige så forsigtig...

Det er en børnebog, men det ændrer ikke på, at det er en virkelig god fortælling. Det var en af de første bøger, jeg læste selv (helt uden billeder!) og stadig nu, hvor jeg er 29, læser jeg dem med fornøjelse. Kan virkelig anbefale dem til højtlæsning for børn på ca. 10-13 år!

 

Louise-Trilogien af Hanne Vibeke-Holst

Louise går i gymnasiet i Vendsyssel og derefter flytter hun til København for at gå på universitetet.

Jeg læste den i folkeskolen og selvom det "bare" er en ungdomsbog, så vender jeg alligevel tilbage til den igen og igen. :)

 

Rejsen til Himmerige af Anne Strandvad

Dette er egentlig også en børnebog, men en virkelig god en af slagsen.

Det handler om en pige, der mister sin bedste veninder til tuberkulose og så rider hun ud, sammen med sin bror og sin hest, for at finde hende igen i Himmerige.

 

 

Det er nok de bøger, som er favoritterne og som har gjort størt indtryk..Derudver elsker jeg Knut Hamsun (Pan og Viktoria!), Haruki Murakami (Kafka på Stranden, IQ84), Herbjørg Wassmo (Dina-Trilogien og Tora-Trilogien), Anna Karenina... åh ja! Jeg har mange favoritter! Er lidt af en læsehest og har skrevet alle mine læste bøger ned, siden jeg ar 15 i 2001, så intet er gået i glemmebogen! ;D

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 12:12

Det var da frygteligt så mange overspringshandlinger denne tråd river ud af mig :P

 

Kan i huske Pony-banden? Og Annika-bøgerne? Britta og Silver?

 

De bøger voksede min mor op med, og hun gav dem videre til mig.

Jeg ELSKEDE dem virkelig! Især Pony-banden var klar favorit, hele den serie er bare ren ponyhygge og gode historier.

Annikabøgerne elskede jeg også, med den flotte Turk :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 15:27

Uha, jeg kan heller ikke sætter finger på een.

 

Men jeg er meget begejstret for Harry Potter-serien, og har læst den et utal af gange.

 

Det samme med Jordens børn aka Hulebjørnens klan, men med en autisthjerne, så er der flere ting, der irreterer mig, hvor jeg så må ændre lidt på handlingen, for min hjernes skyld. Et enkelts eksempel: Folket i klippehulerne: Ayla og Jondalar står op. Spiser, dyrker @!#$, pakker sammen, går de små 10-15 km til den rigtige klippehule, mens de vinker til de huler de passerer. De ankommer. Jondalar går i forvejen og forklarer. Ayla bliver budt velkommen af nærmeste familie. De fidner et sted til hestene, de bærer deres oppakning ind, får noget at spise. Fortæller om oplevelser og om Jondalars bror skæbne. De henter helbrederen (Jeg kan ikke lige huske alle navne) De drikker mere beroligende te. Manden i huset kommer hjem fra en langfart til Atlanterhavet. Oxo han skal ha' beroligende te, da han hører om sønnens skæbne. Ayla og Jondalar går ud for at se til hestene, dyrker mere @!#$, bader. Nogen unge kvinder, deriblandt Jandalars afviste kæreste henter Ayla for at pynte hende til festen. Festen bliver afholdt, der holdes tale, der hilses på mange mennesker, også fra andre huler. Og alt det inden for de lyse timer i det tidlige forår.

Så i min hjerne sker det her over mindst 2 dage

 

Nogen af de første bøger jeg læste som 7-8 årig var Laura Ingalls Wilders Det lille hus. De er genlæst mange gange. Også her som voksen. Og så er det endnu mere spændende at internettet har åbnet op for masser af viden om Lauras skæbne. Både det der skete uden at blive nævnt, og hvad der videre skete. Der har jeg læst flere af de engelske bøger, der er udgivet og venter på at læse det oprindelige manuskript.

 

Ellers går jeg gerne efter bestemte forfattere. Inden for krimi er jeg især glad for Dick Francis, men finder ham svær at læse til engelsk. Desværre kommer der nok ikek flere på dansk, da ham der har købt rettighederne ikke har råd til at oversætte mere end den ene, han har udgivet, og som er udsolgt alle steder.

 

Gerry Durrell er jeg oxo svært glad ved. Både hans skønlitteratur, men oxo hans fagbøger. Han har/ havde en stor viden om dyr, og en kanon humor.

 

Og så læser jeg gerne bøger som The book of the farm (1844)? selvom jeg hverken har landbrug eller dyr.

 

Men ellers er jeg nær alt læsende, og har en samling på over 3000 bøger (Blandt andet samler jeg på bøger med vittigheder, hvilket nok ikke kommer bag på nogen ) som jeg elsker at rode rundt i. Men det er ikke så mange af de allernyeste jeg får læst.


VH Pernille

 

Only in math problems can you buy 60 cantaloupes and nobody asks what the hell is wrong with you.

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 18:45

Hold da op, det er virkelig meget forskelligt I læser. Det er FEEDT. :)


Hilsen Sofie
Du skal ikke tale grimt om vores mangel på intelligens. Vi er stolte af den.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Læsehest
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 18:58

Åh ja jeg læste også rigtig meget som barn og ung (da der kun var én tv-kanal og intet internet ) og læste ofte hele natten.

Det lille hus på prærien-serien har jeg også læst mange gange. Det samme med Hulebjørnens Klan. Den sidste er dog ganske rigtigt fornærmende ringe. Det eneste gode jeg kan sige om den, er at den fik mig igang med at læse igen efter mange års pause.

Er også glad for Marion Zimmer Bradleys Avalon serie og forløberne, der er skrevet sammen med Diana L. Paxton. Forløberne har jeg dog kun læst en gang.

Gillian Bradshaws Fyrtårnet i Alexandria er også god. Det samme med Outlander-serien af Diana Gabaldon. Der er jeg dog gået i stå efter bog fem, da den sjette ikke findes på biblioteket. Jeg har købt den, men den bliver ved med at komme bag i køen efter biblioteksbøgerne. Bronzerytteren af Paullina Simons er også god. Den foregår i Leningrad under 2.Verdenskrig/Blokaden af Leningrad og handler om to søstre (og deres familie), der er forelsket i samme mand. Jeg var i Leningrad i 2.g og boede, så vidt jeg husker på den gade, hvor den ene søster og manden mødtes første gang. Og jeg skrev opgave om blokaden i 3.g. Den og de andre bøger i serien har jeg foreløbig kun læst en gang, men de skal helt sikkert læses igen.

Uha der er alt for mange bøger, der skal læses, og det hjælper ikke på sagen, at jeg ikke kan lade være med at læse hele serien, selvom jeg måske ikke er vanvittig begejstret for de første bøger. Men medmindre de er meget ringe, er jeg nødt til at se, hvordan det ender. Især fantasy bøger synes jeg er slemme til at komme i serier på 3-7.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Bedste bog
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 20:17

Uha...Jeg læser så mange bøger, at det er svært at udpege den bedste......Der er så mange...

Jeg kan sådan specielt huske, at jeg holdt meget af historien om ulve(hunden) Baree, men det er mange år siden den er læst og den ligner nok så mange andre gribende dyrehistorier.

 

Så kan jeg huske bogen "Husk mig!" af Lesley Pearse, der omhandler en ung piges liv som straffefange.

 

Serien "Jordens børn" er også læseværdig. Dog synes jeg, at især det sidste bind bliver lidt rigeligt "dagligdagsagtig" med travl kone, forsømt mand, ægteskabelig krise osv.

 

Ken Follets bøger er alle ganske interessante og fængende. Dan Browns bøger (Da Vinci Mysteriet osv.) er også drønspændende.

Clive Cussler (Sahara) er også meget læseværdig efter min mening.

 

Men, det er altså svært, at udpegen bogen over dem alle. Det handler vel også om, hvor man selv er i livet. Harry Potter er fx. ikke noget for mig, men havde nok været det for en 10-20 år siden.

 


Missolga

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bøgerne
Forfatter: 
Dato:  13-02-2015 00:31

jeg er en pige, som har været læsehest siden jeg lærte at læse, og kan sagtens læse en 800 siders bog i løbet af en dag. Det er der dog ikke blevet til noget de seneste par år, da jeg er blevet lidt bogtræt. Det er derfor også svært at skulle vælge en yndlingsbog, da jeg læser meget forskelligt.

 

Dog er en min store passioner bøger med fortidsmennsker, f.eks Hulebjørnens Klan. - læste de første 3 bøger i løbet af en uge, men mangler dig stadig at læse de sidste. Min anden passion er fremtidsbøger, altså bøger som foregår i en anden tidsalder, som f.eks. Divergent og Hunger Games bøgerne (jeg er en pige på 20 år, så bøgerne er skrevet til min aldersgruppe).

Til gengæld synes jeg ikke at bøger som foregår i "vores tidsalder" er spor spændende, så dem holder jeg mig fra.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-02-2015 17:21

Som så mange har sagt er der simpelthen for mange gode bøger til at have en ynglings - men der er alligevel 2 bøger jeg har læst flere gange og sagtens kunne vende tilbage til...

 

Især den ene som jeg læste første gang som 13årig og har læst 5-6 gange nu (mindst) med nogle få år imellem de første gange og det var fantastisk for den gav mig noget nyt hver gang som jeg var blevet ældre, og det er "den uendelige historie" af Michael Ende (en forfatter der i øvrigt har skrevet flere gode)

Jeg har ikke set filmen.

 

Den anden er "Flodgud" af Wilbur smith (som også har et kæmpe forfatterskab bag sig) - jeg samlede den op på en rygsækrejse i Tyrkiet, da det var en moppedreng på 600 sider i paperback - tænkte den kunne være mig noget tid..... 3 dage og flere tudeture senere.....

 

Den forgår i Egypten og forfatteren beskriver deres første måde med hesten og den beskrivelse var så smuk at jeg vrælede og bare ville hjem til min pony NU!

 

Jeg er gået lidt over til lydbøger... så lytter jeg mens jeg rydder op, vasker tøj, cykler, har wrapvagt (fylder automater til over 20 heste - tager noget tid) Det gør arbejdet så meget sjovere!!


Venligst Maluna


***


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234664355
Forfatter: 
Dato:  13-02-2015 22:11

Jeg kan godt lide socialrealisme og en af mine yndlings er Submarino af Jonas Bengtsson. Den gik virkelig ind og rørte. Jakob Ejersbo afrika-triologi synes jeg også er super fangende.

 

Ellers er jeg også glad for Jo Nesbø. Er igang med "Sønnen", den er rigtig spændende. Jussi Adler og Lars Kepler sluger jeg også.. (Ja ok, det lød måske forkert - i ved hvad jeg mener ).

 

Jeg har svært ved at finde tid til at læse, så jeg hører rigtig meget lydbog når jeg kører bil (ca 1,5 time om dagen) og når jeg går med hunden. Og når vi er på ferie synes jeg også det er rart med lydbog, det fylder ikke noget og meget nemmere at ligge og lytte på stranden end at fumle rundt med en stor bog.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Åååh ja, Afrika-trilogien
Forfatter: 
Dato:  13-02-2015 22:18

Rigtigt! Ejersbos Afrika-trilogi er sindsygt god - dem sluger man også på ingen tid!


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gode bøger
Forfatter: 
Dato:  13-02-2015 23:35

Det er mange gode bøger og som jer andre læser jeg også meget bredt.

 

Der er er dog en bog, som har gjort et stort indtryk på mig, som i andre ikke har nævnt endnu. My søster keeper, den er virkelig tankevækkende og en total page turner www.jodipicoult.com/my-sisters- keeper.html

 

Jodi Picoult har jeg læst en del af og hun skriver bare virkelig godt. Bøger der gør indtryk og giver stof til eftertanke.

 

Har læst rigtig mange af de bøger i andre nævner og kan heller ikke vælge en yndlings. Det har jeg læst for mange gode bøger til.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-02-2015 10:03

Pærevælling: orh ja, den er også virkelig god. :)
Synes den er skrevet så godt, og prøver ikke på at gøre en sygdom som kræft smuk. Som så mange andre historier gør.


Hilsen Sofie
Glad bogblogger på www.bogslottet.wordpress.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 Autocorrect
Forfatter: 
Dato:  14-02-2015 11:14

Haha kan da se autocorrect på ipaddi var på spil. Bogen hedder selvfølgelig my sisters keeper og ikke en blanding af danske og engelske ord

 

ogja det er virkelig en god, men barsk bog. Har også læst en om en voksen, der som barn blev kidnappet og en om en kvinde, der flygter fra et voldeligt forhold. Hende Jodi Picoult kan altså bare et eller andet med at tage et svært emne op og skrive en fantastisk og tankevækkende historie.

0
0
Svar på denne tråd
 
 En mand der hedder Ove
Forfatter: 
Dato:  14-02-2015 12:41

Min ynglingsbog pt er "En mand der hedder Ove".

 

Ove er 59 år. Han kører Saab. Folk kalder ham "bitter" og "en nabos værste mareridt". Men Ove er for helvede ikke bitter, bare fordi han undlader at smile smørret konstant! Der er heller ikke meget at grine af, når Ove hver morgen går sin inspektionsrunde i kvarteret. Flytter cykler, rusker i låste døre, sparker ulåste porte op og kvalitetstjekker naboernes affaldssortering i skralderummet til trods for, at det er flere år siden, han blev afsat som formand for grundejerforeningen. En begivenhed Ove benævner som "statskuppet".

Men under huden på den rigide regelrytter, findes en historie og en sorg. Så den novemberdag, hvor en temperamentsfuld udenlandsk kvinde og hendes milde mand flytter ind overfor og uheldigvis baglænsparallelparkerer deres bil oven i Oves postkasse, bliver begyndelsen på en morsom og rørende fortælling. Om værdien af kvalitetsværktøj og uventet venskab, om herreløse katte og gammel kærlighed, sprogproblemer, selvmordsforsøg og kunsten at bakke med anhænger. Og historien kommer til at forandre en mand og en boligforening helt fra grunden.

 

Den bog er simpelthen top humor

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  30-04-2015 22:38

Ups, jeg kom til at købe 3 bøger fra Amazon idag.

 

Er der nogen der kender programmet QI på BBC Brit?? QI står her for quite interesting. Et program med masser af humor, men også med sjove og interessant viden.

Der er udgivet en hel serie med mange af de mere usædvanlige svar og forklaringer. Så jeg var simpelthen NØD til at bestille 3 af dem (I første omgang ) Og så røg der lige en ekstra bog med i kurven. Om baggrunden for Laura Ingalls Wilder (Hende der skrev Det lille hus-bøgerne)Hun levede IRL og har oplevet de fleste ting fra bøgerne, omend de er romantiseret en del. Efter internettet er opfundet har man fundet mange oplysninger om LIW og hendes baggrund og hvad der videre skete. Og selvom jeg efterhånden har suget de fleste oplysninger til mig, så er der altid liiiiiige en ny forfatter, der skriver sin fortolkning. Så de bøger kan jeg heller ikke få nok af.


VH Pernille

 

I know I still believe

he'd never let me leave,

I had to run away alone

So many threats and fears,

so many wasted years

Before my life became my own

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 bøger bøger bøger
Forfatter: 
Dato:  01-05-2015 10:53

Efter jeg startede på uni og skal læse så meget fagligt har jeg ikke længere tid til at læse skønlitteratur, men jeg læste meget engang. Som alle jer andre kan jeg heller ikke kun nævne 1!

 

Harry potter: Man kan sige hvad man vil om Rowlings skrive tekninik, men hun har skrevet en serie en hel generation altid vil bære med dem. Hun har formået at lave en serie man for an masse forskelligt ud fra alt efter hvor man er i livet. børn får en god historie om en dreng der kæmper for hans venner og alt det gode i verden, mens voksne fanger de triste baghistorier og kan trække paralleller til mere dystre ting.

Hitchhikers guide to the galaxy: fantastiske bøger med super gennemført humor.

 

Belgarion sagaen er skrevet af david eddings og er lidt hen ad ringenes herrer. for mig når den næsten op på siden af harry potter fordi den er tekninsk bedre skrevet. dog er den ligesom ringenes herre ret langtrukken, og man gætter flere plots et stykke tid før hovedpersonen gør.


If life gives you lemons KEEP them!

Because, Hey free lemons!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bøger...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2015 13:16

Dejligt med lidt inspiration -vidste ikke hvad jeg skulle igang med at læse, men nu har jeg da lige et par stykker at gå i krig med

 

Jeg har for nyligt læst en serie af Jodi Taylor. Egentligt ikke en type bøger jeg normalt ville have anskaffet, men titlen på den første var sjov og så blev jeg jo nødt til at læse den. En sød, sjov og underholdende serie synes jeg

www.goodreads.com/series/109102-the- chronicles-of-st-mary-s

 

Og så har jeg læst Outlander-serien af Diana Gabaldon det sidste års tid -Den første kunne jeg rigtig godyt lide, men må indrømme at de efterfølgende ikke helt fanger.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg elsker bøger
Forfatter: 
Dato:  01-05-2015 14:03

Hvor sjovt og inspirerende med denne tråd. Efterlyste forleden en god læseliste fra venner og bekendte: her er der da en masse spændende litteratur at kaste sig over.

Mit absolut drømmejob som barn var bibliotekar. Tænk at være omgivet af bøger hele dagen...som at komme i himmelen

 

Kan nikke genkendende til mange af de titler, der nævnes, men skal jeg nævne tre, som virkelig har sat sig i mig er det:

 

Frændeløs af Hector Malot. Tror jeg var ca. 10-11 år, da jeg læste den og nøj, hvor jeg vrææææælede. Kan ikke længere huske, hvad den handlede om, men kan stadigvæk huske hvordan jeg havde det.

 

Forbrydelse og straf af Dostojevski. Begyndte at læse den lidt af pligt, da den stod i min reol og aldrig havde været åbnet. Helt igennem fantastisk historie, som gjorde stort indtryk på mig.

 

Memoires d'un survivant af Robert Rullier. Robert, som jeg også har kendt, er min mands afdøde onkel, der som fransk frihedskæmper blev fanget under krigen og sendt i KZ-lejr. Han har aldrig været i stand til at fortælle sine børn, om det han oplevede, og har derfor skrevet sin historie, der er udgivet som bog. Jeg har mødt manden masser af gange, men han har aldrig fortalt om i tiden som KZ-fange. At læse hans historie var en stor og følelsesladet oplevelse. Jeg fandt bl.a. ud af, hvorfor han manglede et par fingre på den ene hånd.....

 

....fik helt lyst til at læse disse bøger igen


Hilsen Line

R.I.P. Deseado

DMJ D'YQUEM

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lars Kepler
Forfatter: 
Dato:  01-05-2015 19:07

Jeg læser næsten udelukkende krimier, men gerne mange af dem.

Heldigvis findes der jo massevis af gode krimier, men serien om Joona Linna af Lars Kepler er ubetinget mine favoritter!!

 

Derudover er jeg lidt en sucker for serien med Sebastian Bergman af Hjort og Rosenfeldt.

 

Men som sagt, der er jo MASSER af gode bøger, heldigvis!


Nina

 

Trænger din hest til forkælelse, præsterer den ikke optimalt eller ønsker du at få den tjekket igennem?

www.facebook.com/pages/Hestens- afbalancering/ 717595154927088?ref=hl

Kører ud fra Kolding

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-05-2015 16:31

Hvor er det fedt at der er kommet gang i emnet igen. Tilføj endelig mere. :D


//Hilsen Sofie
Glad bogblogger på www.bogslottet.wordpress.com

___________________

Løsdrift i Herlev, Ballerup, Værløse området søges til sød og omgængelig vallak. Med indflytning i Oktober 2015

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  02-05-2015 17:47

Jeg har så langt tilbage, jeg kan huske, været stor fan af Stephen King. Favoritterne er "It" og "The Shining". Duma Key og Cell jeg er mogle af de nyere, jeg har læst flere gange. Og så self. Dark Tower serien. Jeg kan godt lide, at selvom det er gys og overnaturligt, er det også historier om mennesker, spørgsmål om godt og ondt, i det hele taget portrætter af både det rigtigt onde og det rigtigt gode, vi mennesker gør ved og for hinanden - skrevet på en måde, som er let fordøjelig og underholdende, for det kan jeg nu engang bedst lide, når jeg rigtigt skal slappe af Især "It" kan jeg godt lide dette element i.

 

Jeg har ligeledes været glad for nogle af de andre her i tråden, Lord of the Rings, Harry Potter, Game of Thrones, Skammerens Datter etc. Når folk snakker om den genre, synes jeg dog altid en lille samling juveler bliver glemt: serien med "Historier fra Kanten". Der er flere forskellige sammenhængende serier med forskellige hovedpersoner, der går igen i 2-3 bøger, der er også korte historier med 3-4 forskellige historier i én bog. Det, der samler det hele, er det fantastiske univers, der opbygges på "Kanten". Det er fantasifuldt og velillustreret undervejs (uden at være for mange illustrationer), det er IMO et levende, sjovt og fantasifuldt sprog. Jeg tror grunden til, at den er overset er, at den nok rammer bedst i en lidt yngre aldersgruppe, vil gætte på, at børn et år yngre eller to end de, der læser Skammerens Datter, kunne have glæde af at læse / få den læst. Den er nemlig knap så dyster og lidt mere eventyrlig, men ellers ligger den meget i aldersgruppe og sværhedsgrad a la Skammerens Datter. Jeg læser dem nu alligevel engang imellem min alder til trods. Til alle med børn, vil jeg i hvert fald uden tøven anbefale dem, og til barnlige sjæle Det er virkeligt bøger, der taler til læseglæden hos børn IMO. Jeg blev selv hooked i folkeskolen og fortsatte med at købe dem, som jeg kunne finde dem rundt omkring. Tror hele serien er i dansk oversættelse, måske med undtagelse af den sidste triologi - og jeg foretrækker faktisk den danske oversættelse, som for en gangs skyld er GOD med forståelse for de sproglige finurligheder, bøgerne spiller på.
www.randomhouse.com/kids/ edgechronicles/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nævner nogen
Forfatter: 
Dato:  04-05-2015 20:27

Jeg nævner lige nogle stykker, som jeg ikke synes at have spottet tidligere:

Will Grayson, will grayson af John Green og David jeg-har-glemt-efternavnet

Julie og Amazonernes Ring af Anne Fortier (man skal dog lige 100-200 sider ind før man virkelig ikke kan ligge dem fra sig igen)

Looking for Alaska af John Green (som generelt er fantalastisk!)

 

Isæer Will Grayson, will grayson gav mig lidt at tænke over og David jeg-har-glemt-efternavnet, skrev TO steder noget så godt at jeg måtte lave æselører i min bog! Noget der ellers aldrig er sket før!

 

Er jeg den eneste som har Odysseen, Illiaden og Shakesspeares samlede skuespil på to-read-listen?


Sagde Johanna

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Illiaden osv
Forfatter: 
Dato:  04-05-2015 21:29

Illiaden, odysseen og shakespeare var på læselisten i hhv. latin, oldtidskundskab og engelsk da jeg gik på gymnasiet.

Illiaden kan jeg huske jeg fandt ganske interessant (omend læsning på latin ikke ligefremt gjorde det nemt hehe), men hverken den eller Odysseen er bøger jeg ville læse igen -det er jo en noget anden type litteratur end hvad jeg sådan normalt læser, selvom jeg egentligt synes min smag i bøger er ret varieret.

Shakespeare fandt jeg faktisk ikke voldsomt interessant (vi læste bl.a. Macbeth og King Lear). Ikke så meget pga indholdet som formatet.

 

Og så kom jeg da lige i tanker om et par bøger jeg har hørt som lydbøger for ikke så længe siden og godt kunne lide.

Dominion af C.J. Sansom -et lille twist på WW2 hvor tyskerne indtager UK.

Katherine af Anya Seton

Og Wars of the Roses-serien af Conn Iggulden



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej, Johanna, det
Forfatter: 
Dato:  04-05-2015 21:44

er du ikke - altså den eneste, der har Odyseen og Illiaden på listen Manden og jeg investerede i en lækker læderindbunden udgave her tidligere på året - nu skal den så bare læses..! Kan huske vi læste lidt af begge i oldtidskundskab på gymnasiet, men mon ikke det er værd at bruge tid på hele værket

 

Billede

 


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

2
0
Svar på denne tråd
 
 I latin
Forfatter: 
Dato:  05-05-2015 19:34

I latin (som jeg har på KU som mit tilvalgsfag) bliver det mest til Cicero :-P og helst med døden som emne, gad vide hvad lærerne prøver at sige :-/ ;-)

 

Ej Sine, den har jeg også stående!!!! sammen med en lige så smuk engelsk oversættelse af Æsops fabler :-D


Sagde Johanna

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  05-05-2015 19:48

Vi læste også uddrag af Illiaden i Oldtidskundskab i gymnasiet.

Puh jeg synes det var SÅ kringlet skrevet, det var skisme med at have tungen lige i munden!

 

Jeg har dog sidenhen investeret i Illiaden og Odysseen, omskrevet til mere "normalt" sprog og normal opbygning af en bog. Jeg skal have dem begge læst, for jeg mener det er klassikere der er vigtige at læse som menneske.

Og så er det jo en rigtig spændende kærlighedshistorie. Jeg kender faktisk bedst fortællingen fra "The Oddyssey", en 25 minutter lang sang af Symphony X.

Det er et mega fedt band, der kombinerer klassisk musik med, ja, metal. Ikke hård metal, men der er masser af el-guitar og dobbelt-pedaler på trommerne. Sammen med de klassiske instrumenter og en FANTASTISK vokal får de skabt en vidunderlig fortælling, om Oddysseus der rejser hjem over det farlige hav, om forstenede væsner, sirener og om at skyde en pil i hans elskede kones bejlere.

Fantastisk sang :)

 

Nå. Jeg havde engelsk på A, så Shakespear har jeg også læst min andel af. Især Macbeth brugte vi lang tid på, syntes det var en god historie faktisk :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Åh ja, Cicero og Æsop
Forfatter: 
Dato:  05-05-2015 20:54

var herlige i latinundervisningen

 

Shakespeare ser jeg helst som skuespil, må jeg indrømme. Jeg er ikke så vild med at læse "drejebøger". Har til gengæld set en del af hans stykker opført med amatørskuespillere rundt omkring. Bl.a. i USA og Shakespearean English lyder ret morsomt med sydstats-accent, kan jeg afsløre Jeg foretrækker hans komedier - Much Ado About Nothing er skæg Det tæller vel også, når man kender historierne ikke - næsten ligesom at have læst dem..!... Nej vel?


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456y
Forfatter: 
Dato:  08-05-2015 18:10

Jeg må indrømme at jeg nok aldrig kommer til at læse Shakespeare, det siger mig ikke noget. Jeg fik rigeligt af det i gymnasiet.

Tilgengæld har jeg læst Odyseen op til flere gange, og har den i en smuk udgave på hylden. Jeg har også for nyligt købt illiaden i den samme serie, så den glæder jeg mig til at komme igang med. :)

 

Jeg elsker græsk mytologi, det er sådan nogle gode historier, når man lige har fået skåret de mest mærkelige ting fra.


//Hilsen Sofie
Glad bogblogger på www.bogslottet.wordpress.com

___________________

Løsdrift i Herlev, Ballerup, Værløse området søges til sød og omgængelig vallak. Med indflytning i Oktober 2015

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider