Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hjælp. ang regler for transport af hest.
Forfatter: 
Dato:  19-01-2015 17:44

Hej alle sammen :)

Vidste ikke lige, hvor jeg ellers skulle ligge mit oplæg, så det blev i denne gruppe :)

 

Jeg har købt en plag som står i Jylland og jeg selv bor på sjælland. Jeg vil meget gerne selv transportere hende hjem, da det kan gøres noget billigere end igennem et firma som transportere heste.

Jeg har prøvet at læse om reglerne for dette, men kan simpelthen ikke finde hoved og hale i alle de regler.

 

Er der nogen der ved, hvad reglerne er for selv at transportere sin hest hjem?

 

Pft

 

Camilla

0
0
Svar på denne tråd
 
 Privat
Forfatter: 
Dato:  19-01-2015 18:39

Hvis hesten er købt privat, så kører du bare alt det du har lyst til ..

 

Bare husk passet og en kontrakt på at du har købt hesten hvis du ikke har mulighed for at ejerskifte før køreturen

 

Ellers står alt dette under Økonomi og Love

 


Mvh Mette Stelmach med alle de skønne Pletter
Følg Sartors Simply the Best på Facebook her

<3 <3 <3 I hjertet gemt, men aldrig glemt <3 <3 <3

1
0
Svar på denne tråd
 
 tak 1236
Forfatter: 
Dato:  19-01-2015 19:39

Tak for hjælpen :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-01-2015 20:52

Hvis du kører udover 65 km fra bopælen skal du have kompetencebevis for at måtte køre med den. Desuden skal du huske at skrive logbog med adresse du kører fra, tidspunkt og ankomst adresse, samt forventet ankomsttid.

1
2
Svar på denne tråd
 
 Sikke noget vrøvl
Forfatter: 
Dato:  19-01-2015 22:44

Så længe det ikke er økonomisk virksomhed skal man ikke have noget kompetancebevis, uanset hvor langt man kører, ej heller skal der skrives logbog eller udfyldes andet pjank og papir.

 

Økonomisk (heste)virksomhed er nærmere beskrevet på bl.a. Fødevarestyrelsens og rideforbundets hjemmeside, men udfra din beskrivelse falder du næppe ind under dette begreb .


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

4
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 08:21

Billede
Det er de

Det er de færreste der er klar over det, men det kræver kompetencebevis for at køre over 65 km i radius ud fra sin bopæl. Derudover SKAL man skrive logbog hver evig eneste gang!!!!

men held og lykke hvis politiet stopper jer. Vat hele vejen i retten med det her!!!!

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Øhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 09:00

Nu er øverste punkt jo netop dyretransporter der ikke finder sted i forbindelse med økonomisk virksomhed, som Ts går ind under, der,ed er hun jo fritaget i følge dit eget indlæg :)

 

Din sag må være anderledes, evt erhverv :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 give ret
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 12:21

Jeg må altså give Schweizerosten ret, økonomi eller ej, køreres der over km. 65 skal der kompetencebevis til.

Med venlig hilsen

 

Anne

0
1
Svar på denne tråd
 
 Ost, det er stadig noget vrøvl
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 12:29

Læs punkt et i det du selv har lagt op..

 

Kravet om autorisation gælder IKKE:

 

Når der ikke er tale om økonomisk virksomhed...

 

(hvis der er tale om økonomisk virksomhed gælder kravet heller ikke hvis det er under 65 kilometer)



David (Cand. jur.) og iøvrigt også tidligere hestetransportør


Det er menneskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning


11
0
Svar på denne tråd
 
 Uenighed
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 12:33

Det er jeg dybt uenig i, alt privattransport er undtaget transportforordningen, det står meget klart og tydeligt alle steder, også længere oppe i det der er sakset ud fra Landbrugsinfo.dk. (Det står bla lige under overskrift at hobby og fritidsbrug er undtaget)

 

Hvis man mener andet, kan man så ikke komme med konkrete links til hvor det står, eller specificere hvorfor man mener det er anderledes? De link jeg kan finde siger alle som en at privat/hobby transport er undtaget???


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 222222
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 09:10

Som privat person, skal du bare sørge for at din bil + trailer + dit kørekort stemmer over ens.

 

1)At bilem må trække traileren, inc vægten af din ny indkøbte hest. og at dit kørekort må trække det pågældene vogntog !

 

2)Så skal du sørge for at der er spåner i traileren ( eller andet sugende matriale ) hvis det ikke er din egen trailer ( så er der andre regler ), skal du tjekke om den er synet og godkendt til brug som dyretransport + være forsikret.

 

3) Når du kommer op til din nye hest, skal du sørge for at sælger har skrevet i passet at du er den nye ejer, og husk en handelskontrakt ( mest for din egen skyld )

 

4) Print et transport dukoment ud, findes mange steder på nettet.

den skal du udfylde når du har/er ved at læsse hesten. Der skal du skrive hvad tid du læsser, hvor langt du har hjem i km, og hvor lang tid du forventer turen tager.

 

Det virker meget kompliceret, men det bliver en vane

Du skal ikke gøre andet, som privatperson.

 

Et godt råd hav altid en ekstra grime og et træktov med, for en sikkerhedsskyld.

 

Pøj Pøj med turen og tillykke med din nye ven.....


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Privat .....
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 10:08

David har ret her ... De eneste love du som privat skal overholde når du kører med din egen hest er:

- Færdselsloven

- Dyreværnsloven

og almindelig gængse regler omkring køretøjet vægt etc.

 

 

Jeg har selv kompetencebevis og hele moletjavsen fordi jeg er egentlig "bare en pige, der rider konkurrencer", men jeg gør det på to kårede hingste, og de går under økonomisk virksomhed .. så jeg har været hele rumlen igennem :)


Mvh Mette Stelmach med alle de skønne Pletter
Følg Sartors Simply the Best på Facebook her

<3 <3 <3 I hjertet gemt, men aldrig glemt <3 <3 <3

3
0
Svar på denne tråd
 
 Transport
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 11:32

Det er altså vigtigt at huske her at det er privat transport af en hest!
Lad os nu forholde os til netop dette og så har David fuldstændigt ret.
Så tage du det roligt og kør ud og hent din hest! :-)


Og du behøber heller ikke udfylde nogen form for kørselsbog eller lign..

 

Men sørg for at din trailer og bil må køre sammen vedr. vægangivelser mm. og husk registreringsattesterne, evt. godkendelse til dyretransprt af traileren HVIS du har lejet den...

 

Mvh.

Morten - trailerleje.dk

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 
 Som Morten skriver...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 15:56

... så er det ikke lovpligtigt, at du udfylder nogen form for logbog når du kører privat - MEN...

 

Vi har gjort det til en vane altid at gøre det. Det er vældig simpelt: i forrruden på lastbilen ligger der en blok. På den skriver jeg følgende:

 

21-01-15

Afgang fra XX kl. dut

Ankomst til YY kl. dyt

 

Det er alt. Vi er et par gange blevet stoppet af politiet, som har tjekket køretøj, krikker, pas osv., og de har hver gang sagt: "men det ER vel nok godt, at I skriver logbog!" - og så ønsker de os en god tur.

 

Derfor tænker jeg, at det par linjer på en blok sikkert er godt givet ud...

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 sif ...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 19:21

du skriver "i forruden af LASTBILEN" ....

 

Det kan måske forvirre lidt her i snakken om privat kontra erhvervsmæssig transport...

 

Jeg er så heldig at have et direkte nr til en meget hjælpsom pa i tungvognsafd, Greve, som var helt fast i mælet da jeg bl.a. spurgte til reglerne for privates kørsel med EGNE hest/heste (eller venners heste uden betaling): Private må køre helt som DJensen beskriver. Heller ingen vask efter hver brug.

 

Når det så er sagt, tænker jeg, at man måske er lidt afhængig af, hvor godt uddannet den betjent er, som stopper dig, men det forlyder, at reglerne er så komplicerede, at alm. færdelspoliti ikke "tør/orker" stoppe hestetransporter ;-)

 

Jeg fik i øvrigt et rigtig godt råd fra min kontakt i Greve. Hav altid markeret traileren tydeligt med dyretransport, så vil politiet ofte hjælpe køretøjet igennem ved kø ved fx. trafikuheld. Hun kunne self. ikke garantere, at alle betjente ville være obs på det.


Vårbyghalm i småballer ca. 12. kg.

10 stk. 100 kr. - 4470 Gl. Svebølle

0
0
Svar på denne tråd
 
 12454454454
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 19:50

Hvad hvis man får en veninde, sin mor, fætter eller andre til at køre ens hest? Er der så ikke også fortsat privatkørsel?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heidi 86
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 22:58

jo, som jeg har forstået det - men under forudsætning af, at veninden, moderen, fætteren eller andre er PRIVATE, altså - IKKE har erhvervsmæssigt hestehold, og opfylder de øvrige lovmæssige krav fx. trailerkort osv. Det er dog chaufførens ansvar, ikke dit (meget forenklet) ...

 

NB!!! Det er min egen fortolkning...


Vårbyghalm i småballer ca. 12. kg.

10 stk. 100 kr. - 4470 Gl. Svebølle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et fedt
Forfatter: 
Dato:  22-01-2015 09:49

Om det er lastbil eller trailer (vi kører i øvrigt med begge dele) er ét fedt i denne sammenhæng :)

 

Det handler om, hvorvidt transporten er omfattet af bestemmelserne for erhvervsmæssigt hestehold eller ej - og det er den omtalte kørsel ikke.

 

Og ja, det er fuldstændig rigtigt at der er stor forskel på betjente - og nogen af dem har ikke den helt store forstand på tingene. Derfor virker det bare p.ssegodt, at man - når man bliver vinket ind til siden - med det samme stikker kørekort, registreringsattest, hestepas og "logbog"/notesblok op under næsen på dem ;)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 non ikke man kan regne med denne er gyld
Forfatter: 
Dato:  22-01-2015 09:50

Billede

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jo Henrik.....
Forfatter: 
Dato:  22-01-2015 10:27

... den ser ganske opdateret ud - og meget overskuelig

 

Det er i øvrigt ret sjovt, at der efter de "nye" regler slet ikke er krav om synsgodkendelse når man kører privat kørsel. Vi har haft hestelastbil i mange år, og har bygget flere af dem op selv - og når jeg tænker på alt det halløj der skulle til førhen, for at få et køretøj godkendt til hestetransport...

 

Så hældte rampen for meget, og så var skillerummene for høje/lave/korte/whatever, og så var der ikke lys nok, og så var der ikke luft nok, hvis man kom til at holde i kø på motorvejen en varm sommerdag, og så var der dit og dat og dut. Og de forskellige synshaller var ALDRIG enige. Vi har prøvet at køre fra én synshal til en anden og få et kasseret køretøj godkendt uden at gøre noget som helst ved det.

 

I dag kan man bare læsse krikken og køre. Tankevækkende, i grunden...

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider