Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Velduftende alternativ til skyllemiddel?
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 14:17

Hej.

 

Ja, som overskriften siger; findes der et velduftende alternativ til skyllemiddel?

Om sommeren er det nemt nok - hæng tøjet ud! Det er lidt værre om vinteren. Jeg vil så nødig bruge skyllemiddel, som er så stopfyldt med kemi, men jeg nyder, at tøjet dufter godt og ikke bare neutralt.



Heidi

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 eddike
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 14:30

 

jeg blander skyllemiddel med eddike. halv af hver.

 

man kan også bare bruge eddike istedet for skyllemiddel. det får jo så bare ikke skyllemiddel-duften. men det lugter heller ikke af eddike.

 

/ Anne :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 her hos os
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 15:12

vi blander altid skyldemidlen op med vand. en halv flaske bliver fyldt op med vand til den er helt fyldt.

så en flaske bliver til to



0
0
Svar på denne tråd
 
 Men......
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 16:25

 

Hvis jeg blander skyllemidlet op med vand er jeg egentlig lige vidt.

Nu vasker jeg med 3/4 hættefuld skyllemiddel, for det er, hvad der skal til, når vi nu har middelhårdt vand og det skal have den ønskede blødgøringseffekt. Jeg kunne bare halvvere denne dosis - og få samme resultat, som hvis jeg havde blandet 50/50 med vand - men det gør desværre ikke min tøjduft kemikaliefri.

 

Måske skulle jeg bare lægge lavendelstængler i min kommode, som man gjorde, da oldemor var barn! ;D

Heidi

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 19:00

Min mor bruger æteriske olier. Jeg tror nok at hun blander det med eddike.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

1
0
Svar på denne tråd
 
 Xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 20:32

Eddike er verdes bedste. Det holder også maskinen fri for kalk og så generer man ikke mennesker der ikke kan tåle dufte og bruger du selv parfume bliver duften ikke ødelagt af skyllemiddellugt.

mvh. Dorte


Klinik For Kranio Sakral Terapi.

kraniosakralterapi.eu

4
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 20:42

Jeg blander mig lige: jeg har aldrig brugt skyllemiddel, men er træt af at det meget hårde vand her gør tøjet (især sokker!) så stift og "hårdt" og irriterende.

En lækker bomuldstrøje som var SUPER blød ved køb er allerede halvstiv i det synes jeg, og slet ikke blød mere :(

 

Så nu overvejer jeg eddike, men vil gerne have svar på nogle spørgsmål:

 

- Hvor meget eddike skal man putte i? Og i hvilken skuffe, den til skyllemiddel eller? Jeg har en lille topbetjent vaskemaskine der kan tage 5-6 kg.

 

- Hvilken slags eddike? Går ikke ud fra det er hudholdsningseddike, oder was? Ved ikke så meget om eddike ;)

 

- Kommer tøjet ikke til at lugte?


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Eddike
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 21:06

 

Ja, fortæl mere om eddiken :)

Hvilken slagse eddike?

Lyder spændende med æteriske olier - det kunne være skønt, hvis tøjet havde en svag duft af f.eks. rose eller lavendel.

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blomsterduft
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 21:06

Jeg bruger at komme blomster i hvid eddike. Jeg har prøvet med syren, oregano, timian og roser, og jeg er ganske tilfreds med duften. Jeg fylder et gammelt syltetøjsglas med så mange friske blomster jeg kan proppe i uden at masse og hælder eddike på, så får det lov at trække i en månedstid inden brug.

 


Suldudu

2
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 22:07

Husk at mange æteriske olier giver en hvis risiko for at udvikle allergi, når de bæres på huden. Bare fordi det er naturligt, er det ikke nødvendigvis bedre

4
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 22:50

Tak for påmindelsen, jeg sad ellers lige og planlagde min eddike-olie kombi, men du har jo ret.. Æv

 

Syntes ellers liiige jeg fik købetrang til æterisk olie med lavendelduft eller sådan noget


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ts........
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 23:18

Ja, det gør der da........

 

Effektiv uden brug af skyllemiddel:

 

reservedele.electrolux.dk/product/ 50295054006/Parfumerede+klude+til+ t%C3%B8rretumbler

 

Da jeg for år tilbage boede i USA brugte jeg aldrig andet.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 eddike er godt.
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 07:40

Jeg kommer det i det rum hvor man normalt putter skyllemiddel i. Køb den klare eddike, den brune er til syltning. Jeg køber som regel stort ind, når de til efteråret kan købes i 5 liter dunke, ellers er det i 1 liter bøtter det købes i.

Jeg afkalker aldrig min vaskemaskine, eddiken klare det ved hver vask.


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Eddike...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 10:25

... burde være nok til at få tøjet til at være blødt - og dufte RENT - nemlig af ingenting.

 

Jeg må indrømme at jeg ikke fatter behovet for at tøjet skal dufte af parfume - specielt når man tænker på at de fleste også får rigeligt parfume på kroppen via sæbe, creme, shampoo - og så lige en sjat "rigtig" parfume oveni. (som i øvrigt ikke dufter som den skal, når den bliver blandet med 8 andre dufte)

 

Et mærkeligt kunstigt skabt behov - lidt som det med at der skal dufte af blomstereng når man har vasket gulv - for så dufter der "rent".

 

Jeg kan forstå behovet dengang man ikke gik i bad, men bare pøsede parfume på for at dække stanken af månedgammel sved. Men nu til dags går de fleste af os dog i bad dagligt - og så burde behovet for at pøse kunstige lugte på være mindsket?


Jeg er ikke parfumeallergiker - og kan egentlig godt lide når man lige får et strejf af en mild duft når en person går forbi. Men jeg har også været i situationer hvor jeg ikke har kunnet gå hen til en kollega fordi hendes parfume simpelthen rev så meget i næsen at jeg blev dårlig....

 


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

8
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 10:37

Jeg er meget enig med Lisbeth og gik faktisk ind i tråden for at spørge - hvorfor man bruger skyllemiddel?

 

Synes ikke der er så mange der bruger det mere, men husker for år tilbage, at der stod sådan en Bamseline duft om rigtig mange mennesker.

 

Er der ikke også noget med at skyllemiddel er skidt for miljøet, fordi de blødgørende stoffer er svære at nedbryde?


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Jo - skyllemidlet
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 10:50

bidrager samlet set en del til at belaste miljøet.

Ifølge denne artikel

sondagsavisen.dk/familien/2014-11- 06-drop-skyllemidlet-sadan-far-du- tojet-blodt-uden/

 

kunne man spare det danske vandmiljø for 3000 tons skadelige stoffer hvis alle droppede skyllemidlet.

 

Det er godt nok en del mere end jeg troede!!


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 11:10

Mit tøj dufter altså ikke rent, hvis der ikke er parfume i.

 

Da jeg lige flyttede hjemmefra var jeg helt hellig og brugte kun Neutral.

Mit tøj lugtede bare af kalk-vand, det var nærmest så jeg rynkede på næsen når jeg åbnede vaskemaskinen :/

Hvis det nu duftede RENT af RENT vand, så kan jeg forså pointen.

Men det gør det ikke hos mig.

 

Nu bruger jeg vaske-halløj med parfume, og det er meget mere behageligt (selvom jeg godt ved det du skriver er rigtigt Lisbeth, men jeg prioriterer så at mit tøj ikke lugter mærkeligt).

 

Skyllemiddel har jeg så aldrig brugt, jeg har bare levet med at tøjet var halv-stift. Jeg fik jo allerede et snert af duft fra vaskemidlet, det var rigeligt til mig.

 

Men hvid eddike går jeg på jagt efter. Man må kunne Google sig til hvor meget man skal bruge :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
3
Svar på denne tråd
 
 Brug...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 11:24

... ca en ½ dl til en vask - det skal i det rum der er lavet til skyllemidlet.

 

Og det er denne her der skal ledes efter thildesgroennespareblo...dpress.com/ 2013/07/eddike.jpg?w=570

 


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 11:29

Hvis ens tøj lugter grimt efter vask, så er det vaskemaskinen der er beskidt af gamle sæbe og kalk rester - og det giver en rigtig grim lugt.

 

Opvaskemaskine tabs er rigtig gode til at tage sæberester og eddiken tager kalken.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Skyllemiddel..
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 11:42

 

..er unødvendigt som flere nævner. Det kan hurtigt blive et samensurium af dufte.

Har en nabo som stinker af sit favorit mærke (muligvis for at dække over tobak og lign..). Det er ret ulexet som min datter udtrykker det.

 

Eddike som skyllemiddel har i generationer været brugt som blødgører til vaskevandet dels så gør det tøjet blødt, dels så er det neutralt i duft og endeligt, men måske vigtigst, så holder det på farverne. Det har min mormor lært mig for en evighed siden, og hun brugte aldrig andet end den almindelige eddike, som jeg feks også altid har brugt også til at fjerne kalk omk. vandhane mm.

 

Tørretumbleren er dog en langt størrere miljø belaster end skyllemidlet. Husk lige det!

www.vask-guiden.dk/guides/ miljoerigtige-toerretumblere.asp

 

Har aldrig fundet noget der berettiger til at have en tørretumbler i huset! Er dog også flittig bruger at tørresnoren, året rundt. Bonus er at tøjet dufter at årstidens dufte. Uhmmm at sove i sengelinned der har tørret på snoren i haven.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tørretumbler...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 11:51

... nu er det jo ikke alle der har have - eller mulighed for at tørre ude. jeg ville nødig sove i sengetøj der var tørret udendørs i midten af København ;) Og jeg tror heller ikke det vil dufte specielt friskt.

 

Til dage som i dag kunne jeg egentlig godt ønske mig en tørretumbler - men jeg har ikke plads, og jeg har tilpasset mig til at vente med større vaskebunker til vejret er godt. Dog kunne jeg også godt ønske indendørs tørreplads - for det ER lidt træls at have det hængende i entreen - hvis jeg har portioner der IKKE kan vente på godt vejr ;) (og det er i øvrigt heller ikke specielt sundt at have det hængende indenfor)

Så lige med brug af tørretumbler, kan jeg nu godt forstå at mange har behov for en - men langt de fleste der bor med have KAN altså godt undvære.

Og ja - at sove i friskvasket sengetøj der er tørret udenfor - det er bare SKØNT!


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tørre tøj
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 12:13

ja i gamle dag tørrede man tøj på tørreloftet eller i kælderen.

Min Farmor boede i lejlighed og tørrede sit tøj via et snortræk mellem husene (i Odense) a'la en sene fra en Olsen Bande film for dem der kan deres Olsen Bande ABC.

 

I vorre dage er der nok nogle andre parametre som spiller ind dér.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaaa..............
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 12:16

med 4 voksne i husstanden, to der rider, to der har et snavset erhverv og skifter arbejdstøj hver dag, tre der dyrker crossfit/vægtløftning samt styrketræner dagligt, to der ordner stald hver dag, ja så er der meget vasketøj.

Derfor har vi både vaskemaskine og tørretubler. Jeg kunne ikke forestille mig, hvordan vores tøj kunne nå at tørre. Især når man bor på en gård, hvor der ofte er lidt aroma i luften fra mødding og stald, som nemt sætter sig i vådt vasketøk.


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 12:31

Det er ellers en næsten ny vaskemaskine, den fulgte med lejligheden. Men det kan godt være jeg lige må se at få den renset uanset hvad så.

Og eddike er hermed indkøbt :) bliver spændende om det virker, tak for hjælpen!

 

Tørretumbler har jeg ikke. Sengetøj tørres ude i gården, det dufter så dejligt af udenfor :)

Med mit alm. tøj er jeg lidt mere doven, det hænger på tørrestativ, som jeg slår op inde i stuen. Jeg sørger selvfølgelig for at luft godt ud, da det at tørre tøj indendørs ikke er så godt for luftfugtigheden, vidst nok.

 

Engang når jeg flytter på landet vil jeg have en have med masser af blomster og alting skal tørres udenfor og så dufter det dejligt

 

Ang. skyllemiddel må der vel også være forskel på hvor "giftigt" det er? Jeg ser nogle gange de der bøtter, hvor midlet er sygeligt blåt eller andre crazy farver. Forstår faktisk ikke hvorfor de putter stærke farver i, det er jo ikke nødvendigt for tøjet?


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Skyllemiddel
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 16:49

Det troede jeg faktisk ikke at der var nogen som brugte længere. Det nedsætter jo holdbarheden på tøjet og gør at det hurtigere taber farven. Plus det som regel bare stinker af en meget fæl parfume.

 

Hvis vaskemaskinen lugter kan man bare køre den en tur på 95 grader. Så bliver den ren igen. Vi vasker altid håndklæder, sokker og den slags på 95 grader og har ingen lugt fra maskinen. Heller ikke selv om vi altid vasker i neutral eller andet parfume frit.

Jeg kan slet ikke snubbe når tøjet lugter af de der fæle vaskemiddel parfumer.

 

vi har tørretumbler. Den bruges til kogevaskene. Resten hænger vi op nede i kælderen på denne årstid. Om sommeren ryger nærmest alt ud og tørre. Dog er lige sokkevasken som regel i tørretumbleren, da den bare ikke er sjov at hænge op.

I kælderen lufter vi så ud dagligt og har en affugter stående til at tage overskuds fugt, men det er nu sjældent den kører. Der er selvfølgelig også varme på dernede, blandt andet for at undgå fugt.

 

Eddike har jeg heller aldrig brugt. Synes ikke tøjet bliver stift af den grund. Heller ikke da vi boede i København, hvor vandet var meget hårdt.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Eddike...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 17:33

Check nu lige, om Jeres vaskemaskiner virkelig kan tåle eddiken, de nyere kan tage skade. Læs om producenten undsiger sig holdbarhed/garanti ved brug af eddike.

 

Jeg vil også mene, at TS's vaskemaskinen har gammelt snask og bakterier siddende. Det er også et problem, at der vaskes alt for meget med lave temperaturer, her overlever bakterierne uden problemer.

 

Vaskemaskinen rengøres nemt, men ikke særligt miljøvenligt med vask 2 gange med klorin/klorholdigt rengøring ved 60 grd. Herefter 1 gang med eddikesyre ved max. temp. Til slut 1-2 vask ved 60 grd uden tøj. Så lover jeg, at den sure lugt/bakterier er væk.

 

Jeg er sluppet af med den sure lugt på denne måde, og herefter bruger jeg KUN flydende vaskemidler. Der er efter sigende en smule papirrester i pulveret, som sætter sig a la papmache i maskinen. Samtidig holder kalken på dette snask. Jeg vasker altid ved så høje temperaturer som muligt.

 

Ja, jeg ved godt, det ikke er miljøvenligt, men det er også ulækkert med bakterier i tøjet, som ikke slåes ihjel ved vask. Dvs. bakterier fra undertøjet bliver i maskinen. Når næste vask er karklude, som vi bruge i husholdningen, er der max. op på ULÆKKERT..

 

Rådet stammer forøvrigt fra Forbrugerrådet/Inge Noris.


Vårbyghalm i småballer ca. 12. kg.

10 stk. 100 kr. - 4470 Gl. Svebølle

3
0
Svar på denne tråd
 
 Xxxxxxxc
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 20:19

Undskyld mig, men hvis maskinen kan tåle eddikesyre kan den vel også tåle eddike.

De fleste ordentlige forhandlere anbefaler eddike.

jeg har oplevet at andre mennesker har vasket mine børns tøj, af bare venlighed, men det har altså taget mig 3-4 vaske at fjerne lugten af billig parfume.

Dorte.


Klinik For Kranio Sakral Terapi.

kraniosakralterapi.eu

1
0
Svar på denne tråd
 
 Velduft...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 21:53

Hej igen. :)

Spændende debat, det har udviklet sig til. (y)

Jeg er faktisk ligeglad med, om tøjet er blødt. Jeg elsker bare, at det dufter godt - derfor plejer jeg at bruge skyllemiddel. Om sommeren dufter det godt helt af sig selv, men om vinteren, når det bliver tørret i tørretumbler, så lugter det bare neutralt.

Heldigvis har jeg fået renset både vaskemaskine og tørretumbler, så den klamme lugt er væk - der skulle lidt klor til og så husker jeg en kogevask i ny og næ.

 

Jeg har dog kronisk dårlig samvittighed over min skyllemiddellast og derfor skal der gøres noget nu! Jeg er ved at skifte alle ting i huset ud med svanemærkede produkter og jeg håbede, at der måske fandtes en naturlig duft, man kunne tilsætte tøjet. Under alle omstændigheder er den giftige, men velduftende Dunlet Aroma Therapy min sidste skyllemiddel.

 

Tidligere var jeg småfanatisk med det - vaskede kun med disse:

Billede

Vaskenødder! ;D Efter 3-4 måneder var alt mit hvide tøj stift og gult af kalk! Men bortset fra det, så var det faktisk rent. Måske skulle man bare have tilsat eddike? Det ville jo være en så naturlig vask som muligt.

 

Nu holder jeg mig bare til det svanemærkede og så må jeg nok bare undvære velduft om vinteren.

 

Heidi

1
0
Svar på denne tråd
 
 dorte (Coma)
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 22:19

enig, det er lidt misvisende. Men for mig er eddikesyre 1 x årligt ikke det samme som eddike ved hver vask.


Vårbyghalm i småballer ca. 12. kg.

10 stk. 100 kr. - 4470 Gl. Svebølle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Duftede tøj
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 22:58

Eddike er fortyndet eddikesyre ?

Puha,njeg forstår bare ikke behovet for duftede tøj. Jeg havde en lang kamp med min ex der elsker duften af skyllemiddel. Og duftlys og andet gøgl der får huset til at dufte rent. På grund af min brors allergi er jeg vokset op i et hjem uden parfume i tøjet, så stærke dufte har jeg det svært med. Jeg kan få ondt i hovedet af dem hvis de er meget gennemtrængende.

 

Hvis man gerne vil bruge æteriske olier er lavendel en af de mindst allergifremkaldende har jeg læst et sted. Og der skal jo meget lidt til. Man kan også gøre som i gamle dage og tørre lavendel og putte det i små stofposer som man ligger mellem tøjet


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-01-2015 23:44

Lige en indskydelse, men jeg tror netop det med opvækst har noget at sige på det punkt.

 

Jeg er vokset op med en mor der brugte skyllemiddel. Åh, det duftede herligt! Hver gang jeg dufter skyllemiddel får jeg minder om rent sengetøj og barndomsnostalgi ;)

Jeg elsker også duftlys, stofposer i undertøjsskuffen, ja dufte i det hele taget!

 

Min kæreste er komplet anderledes, han er vokset op med sin egen allergi og derfor i et parfume-neutralt hjem. Han bruger aldrig noget med parfume, hvorimod jeg elsker det :P

(Vi bor ikke sammen så det er ikke et hverdagsproblem. Når vi flytter sammen går jeg selvfølgelig over til parfumefri).

 

For ham er parfume-duft lig med kemikalier og gift, for mig er det lig nostalgi, barndomsminder og "glæde".

 

Sidespring ;) jeg kaster mig altså ud i at bruge eddike uanset hvad, jeg vasker kun tøj maks 1 gang om ugen så tror altså nok det går.

Den parfume der er i mit vaskemiddel er nok til mig, den er ikke super kraftig, men lige nok til at der er en dejlig duft :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Neutral Neutral
Forfatter: 
Dato:  11-01-2015 01:53

Jeg har én gang vasket tøj i Neutral og føj for en stank. Både tøj og vaskemaskine stank frygteligt efter brug af dette vaskemiddel.

 

Jeg bruger nu udelukkende Ängelmark og maskinen lugter ikke. Jeg bruger pt. klar eddike til blødgøring, men møder jeg en flaske Bamseline (det har vores lokale brugs ikke længere) så synes jeg altså også at det er en fantastisk duft og ja, jeg ved godt at det ikke er ret godt for miljøet.

 

Og mht. tørretumler og miljø. Der er modstridende "interesser". For tørring af tøj på stativ kan give indeklimaproblemer. Skimmelsvamp, fugtproblemer osv.

 

Tørretumbleren er ikke godt for miljøet.

 

Men nu producerer vi selv en del strøm, så håber jeg lidt det opvejer elforbruget til tørretumbleren, som er ganske uundværlig i hus med 2 teenagere, heste-tøj, beskidt arbejdstøj, træningstøj, en søn der kun lige vender herhjemme i weekenden med vasketøj og skal afsted søndag på efterskole osv.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vaskenødderne...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2015 09:05

... har jeg også brugt i en lang periode.

Jeg oplevede også at tøjet blev rent - men f.eks. manglede der det blegemiddel der er i til hvidt tøj. Efter en periode kom jeg frem til at vaske med nødder 2-3 gange og så en gang eller to med almindeligt vaskemiddel - og på den måde fungerede det faktisk fint for mig, med at tøjet var rent og holdt farverne som de skulle.

 

Mht temperaturer som andre også næver, har jeg også hørt at maskinen kan komme til at lugte hvis man KUN vasker ved lave temperaturer. Jeg vasker dog håndklæder, undertøj, karklude og sengetøj ved 60 grader - der tror jeg simpelthen ikke på at DEN slags bliver 100% rent ved 30 grader. Meget af mit øvrige tøj vaskes nemlig ved 30 grader - det er jo reelt ikke SNAVSET - det er bare heller ikke rent når det er gået med en hel dag.

Ind imellem vasker jeg mit bruseforhæng, der har en tendens til at få grimme kalkrande nederst - så får det en tur med rent afkalkningsmiddel ved 95 grader - det er en afkalkning af maskinen OG vask af forhænget der kombineres der.

 

Af vaskemiddel bruger jeg som regel Änglemark. Jeg har også hørt den med at Neutral lugter - jeg har dog ikke oplevet det de par gange jeg har købt det, men det kan jo være hvis man bruger det gennem længere tid - eller netop hvis maskinen ikke rengøres med jævne mellemrum? Jeg kom en enkelt gang til at købe Ariel, føj for en STANK af parfume - jeg var tæt på at smide resten af pakken væk, da jeg havde brugt det et par gange (valgte dog i stedet at købe et par pakker parfumefrit og blande dem sammen - så blev hørmen minimeret)


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 neutral
Forfatter: 
Dato:  11-01-2015 09:36

Jeg er en af dem der bruger neutral, og har gjort det de sidste mange år. Jeg har absolut ingen problemer med at mit tøj eller vaskemaskine kommer til at lugte. Skyllemiddel er ikke noget jeg bruger. Jeg har valgt Neutral samt ingen skyllemiddel, fordi jeg ikke kan fordrage lugten af de parfumer, der er i de fleste mærker.

Jeg er opvokset med brugen af skyllemiddel, men har af den grund ingen trang til at min tøj skal lugte af lavendel. For mig er den mest rene duft, duften af ingenting.


3
0
Svar på denne tråd
 
 Bruger vaskekugler
Forfatter: 
Dato:  11-01-2015 10:46

Det sidste års tid, er jeg gået over til vaskekugler for miljøets skyld.

 

Har i flere år vidst, at de eksisterede, men var skeptisk.

 

De vasker helt rent - også ved 30 grader.

 

Ca. hver femte vask er så med almindeligt vaskemiddel på 60 grader eller kogevask.

 

Vaskekuglerne tåler ikke mere end 40 grader. De skal endvidere ligge ude i solen 1 time hver måned.

 

Nu har jeg tænkt mig at bruge eddike i sidste hold skyllevand, ligesom min mormor altid gjorde, da tøjet nok er ved at være lidt stift og vaskemaskinen, som snart er et halvt år gammel, nok også trænger til en afkalkning.

 

Har ingen problemer med dårlig lugt, og vasketøjet lugter bare rent og ikke af andet.

 

Har for øvrigt aldrig været tilhænger af skyllemiddel, hvorimod manden forgæves har prøvet at få mig til at anvende skyllemiddel.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  11-01-2015 11:24

Men det er ærlig talt heller ikke nemt at finde ud af!

Jeg synes hele tiden man bliver hylet ørerne fulde med, at man er miljøsvin hvis man ikke vasker tøj på 30 grader osv.

 

Og nu skrives der her, at man bør lave kogevask af og til for at rense maskinen.

 

Jeg gør bare som jeg plejer, nemlig at vaske på præcis det der står i nakken på tøjet.

Alle sarte bluser med print, "diamanter", blonder og andet gøgl skal som regel have 30 grader

Bukser, og almindelige bluser får 40 grader (da jeg er typen der sagtens kan gå med jeans og bluse mere end 1 dag! Det bliver altså ikke beskidt efter én dags brug, vil jeg påstå! Det får så til gengæld 40 grader)

Sengetøj, viskestykker og kliniktøj får 60 grader

 

Kogevask har jeg brugt én gang, da jeg havde fået nye viskestykker i gave, og de suger ikke ordentligt før de er blevet "kogt" og har ligget i blød i vand osv.

 

Er jeres vasketøj koldt, når i tager det op af maskinen? Min vaskemaskine er sluttet til køkkenvasken, og der står i vejledningen at man skal skrue helt over på det kolde vand, når man tænder for vandet til vaskemaskinen. Mit vand i vandhanden er MEGA mega koldt! Og mit vasketøj er koldt når jeg tager det op, kan ikke lade være med at tænke om vaskemaskinen varmer vandet ordentligt op.

Og jeg tager det ud af maskinen med det samme vasken er færdig, så det er ikke fordi det ligger og bliver koldt.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skyllevandet er koldt
Forfatter: 
Dato:  11-01-2015 11:36

Derfor er dit vasketøj koldt, når du tager det ud af maskinen.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vaskenødder og
Forfatter: 
Dato:  11-01-2015 12:09

Ullrich flydende vask. Jeg bruger det lidt på skift, og når jeg vasker hvidt tilsætter jeg nogle gange om året Sonett blegemiddel, så holder det sig nogenlunde hvidt

 

Tøjet tørrer jeg så vidt muligt udendørs i haven, men striktrøjer og lignende tørrer jeg på tørrestativ inde i huset.

 

Vi har middelhård vand og jeg synes ikke tøjet bliver specielt stift. Især da ikke hvis det blæser når det hænger udenfor

 

Skyllemiddel bruger jeg faktisk kun når jeg vasker striktrøjer og andet af kunststof - ALENE for at undgå statisk elektricitet.

 

I perioder bruger jeg eddike, men synes ikke det hjælper på statisk elektricitet.

 

Nogen der har et godt råd her ????

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tørrer tøjet ude
Forfatter: 
Dato:  11-01-2015 12:21

Hænger vasketøjet til tørre ude i haven, når vejret tillader det - og ja, så er det blødt og velduftende, når det tages ned.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende
Forfatter: 
Dato:  16-01-2015 08:48

Rigtige gode vinkler på et spændende emne, og hvis man kigger 10 år tilbage så havde debatten ikke set sådan ud, dejligt at så mange har fokus på miljøet og på dem der ikke tåler dufte.

 

Jeg bruger kun Neutral (til alt) og jeg synes heller ikke mit tøj har en god duft når det er vådt, men ligeså snart det er tørt er der ingen "grim" lugt.

 

Min oplevelse af skyllemiddelsmisbrugerne (dem der overdoserer) er at der er færre af dem, og der er en overvægt i bestemte sociale lag ;-)

Skyllemiddel er mere koncentreret, indeholder flere duftmolekyler end i "gamle" dage, så det er ganske fornuftigt at fortynde....

Jeg har ikke noget bud på duftende tøj som ikke belaster miljøet, æteriske olier belaster måske ikke i samme omfang, men kan til gengæld give åndedrætsbesvær og allergi :-/

 


 

 

 

Venlig hilsen Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 
 Vasketemperaturer
Forfatter: 
Dato:  16-01-2015 13:19

Underbukser, sengetøj og håndklæder skal vaskes ved 60 grader for at dræbe bakterier. Så der går mit helbred fremfor miljøhensyn.

Jeg tager korte bade og sparer på det varme vand generelt

 

Jeg fylder altid maskinen godt op når jeg laver en kogevask/60 grader vask.

 

Er der i øvrigt nogen der ved, hvor lang tid der går inden en vaskemaskine holder op med at lugte/dufte af skyllemiddel?

 


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-01-2015 14:11

har man tørretumbler og gerne vil have duften af skyllemidlet + undgå statisk elektrisk tøj. Så put ca. En tsk. Fortyndet skyllemiddel på en klud og smid med i tørretumbler. Det er nøjagtig lige så efektivt som at bruge det når man vasker, men sparer både pengepung og miljø.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rent som
Forfatter: 
Dato:  18-01-2015 11:51

 

Det er godt at der er fokus på brug af vaskemaskine og dufte. :)

 

Det er vigtigt både at vaske maskinen godt igennem og være opmærksom på at holde vaskemaskinen ren. Her er et link til rengøring af vaskemaskine:

www.idenyt.dk/kokken/hvidevarer/ vaskemaskinen-skal-renses-sa-undgar- du-sur-lugt/

 

Syntes dog, at sæbeskuffen har en evne til at blive rigtig ulækker, men jeg har heller ikke været obs på at lade skuffen stå åben. Vidste dog godt at lågen skal stå åben efter brug.

 

Jeg vasker tøj og tekstiler for at få det rent!

Kogevasker håndklæder, karklude, viskestykker og sengetøj. Alt andet er for ulækkert! Især beskidte karklude og linned med husstøvmider. Bvad!

Arbejdstøj, bruseforhæng og hundetæpper får jeg kun tilfredsstillende rent på 60 grader.

Ulddækkener vasker jeg på uldvask men uld trøjer vasker jeg lige så ofte i hånden.

 

Lægger forøvrigt ofte gerne en eller flere vaskesvampe i maskinen. De samler løse hår og jeg har nærmest aldrig problemer med tilstoppet filter. Min maskine dufter forøvrigt helt neutralt. Har aldrig haft problemer med at den luger grimt.

 

Bruger man skyllemiddel så skal man huske på at det er koncentereret og der kun skal ganske lidt i. I gamle dage købte man skyllemiddel i 2 eller 5 liter og fyldte skuffen helt op.. Har en fornemmelse af at: 'er lidt godt, så er meget, meget godt'reglen gælder her for mange.

Jeg bruger typisk omk. een spiseske fuld til en maskinvask, hvis jeg da overhovedet bruger skyllemiddel. Syntes nu sagtens man kan skelne duften af rent tøj, med parfume. :)

 

Tror forøvrigt at vaskemaskinen er omk. 12 år. Den forrige holdt vist i ca. 18 år.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Info vedr. vaskekugler, tilføring af
Forfatter: 
Dato:  18-01-2015 11:59

duft, forhold omkring bakterier m.v.

 

http://demotrading.dk/vaskekugle/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fru Grøn og eddike
Forfatter: 
Dato:  18-01-2015 12:34

 

Der er åbenbart en, der ikke synes om linket eller?

 

Kan se, at jeg har fået en tommel ned.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejhej
Forfatter: 
Dato:  18-01-2015 12:42

Jeg kommer fra et hjem hvor ALT bliver vasket med skyllemiddel og duft, der er "duftfriskere" ved kattens bakke, og der bliver vasket gulv og gjort rent med ting med parfume...

Hos os (min kæreste og jeg) er alt parfumefrit, og bruger IKKE skyllemiddel.. Jeg har parfume allergi, og mine forældre er flinke til at bruge neutralt af alt hvis de ved vi besøger dem.

Mht. alternativ til duft, så er vinduet altid åbent hvis jeg tørre tøj indendørs, og ellers er det ude.

Jeg har endnu aldrig oplevet vores tøj være stift eller lugte :)


- Annecathrine

0
0
Svar på denne tråd
 
  et alternativ...
Forfatter: 
Dato:  18-01-2015 13:15

 

www.linds.dk/linotral-5-liter- skyllemiddel.aspx

 

Det er et antibakterielt middel til skylningen... (skyllemiddel)


Vårbyghalm i småballer ca. 12. kg.

10 stk. 100 kr. - 4470 Gl. Svebølle

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider