Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Nem og hurtig aftensmad
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 08:19

Vi har nogle gange hvor vi kommer ret sent hjem min mand og jeg. Hen af 22-22:30 tiden fordi vi træner. Vi har desværre ikke mulighed for at spise det helt vilde inden træning. Men jeg mangler virkelig ideer til noget nemt og hurtigt, der gerne kan forberedes i forvejen.

Vi har nogle gange købt en sandwish, men min man synes så også gerne han vil have varm mad, og er frisk på at stå og lave det der, hvor jeg er mere på bare at skulle have noget hurtigt også i seng.

Har i nogle ideer? Også gerne koldt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 08:34

Lasagne, kødsovs, supper, chili con carne, koteletter i fad osv. det kan sagtens tilberedes på forhånd.



Venlig hilsen Cathrine



0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 08:46

Her er der nogle hvor det fede er det ingenting tager at lave, men smager godt og ikke er retter der ligger voldsomt tungt i maven

 

Asiatisk laks med ingefær og soja.

2 pers.

 

4 stk. laksefilet

3 dl. Ris

1 spsk. Olie

½ agurk

1 bundt forårsløg

2 usprøjtede lime

Sojasauce: 1½ dl. Japansk soja

1 tsk. Revet frisk ingefær

1 hakket rød chili

½ dl. Sukker

1 spsk. Friskpresset citronsaft

1 spsk. sesamfrø

 

Kog risen som anvist på pakken.

 

Sojasauce - alle ingredienser røres sammen til sukkeret er opløst.

 

Steg laksen i 1 spsk. Olie, 2 minutter på hver side. Start med skindsiden. Hæld sojasaucen over og lad småsimre 4 minutter.

 

Skræl agurk og skær dem i stave. Skær forårsløg i fine skiver. Halver limen.

Server laksen med ris, agurk, forårsløg og lime.

 

 

Forårsgrøn salat med sprængt kylling

2 pers.

 

Sprængning: 500 g. kyllingebryst

2½ dl. Vand

2 spsk. Salt

3 spsk. Hvedemel

1 spsk. Olivenolie

 

Bland vand, salt og kylling i en skål og lad det trække 4-5 timer i køleskabet.

 

Dressing: 3. spsk. Olivenolie

2 tsk. Dijonsennep

2 tsk. Rørsukker

½ tsk. Salt og peber

2 spsk. Balsamicoeddike

 

Rør alle ingredienser sammen.

 

Salaten: 250 g. grønne asparges

6-8 forårsløg

150 g. frisk spinat

150 g. romainesalat

1 spsk. Olivenolie

 

Skær aspargesene i store stykker. Skær forårsløg i strimler. Skyl og del spinat og salatblade.

 

Ta' kyllingen op og skyl hurtigt i koldt vand. Skær dem i 2 cm. Tern. Vend dem i mel og steg dem straks i olie på en hed pande. Vendes jævnligt så de ikke brænder på. Steges i 7-10 minutter. Læg dem derefter til side.

 

Vask panden af og steg aspargesene i olie i 2 minutter. Tilsæt forårsløg og steg 1½ minut. Hæld halvdelen af dressingen over. Vend hurtigt spinat og salt i. Rør rundt i cirka ½ minut.

Tages af varmen, blandes med kyllingen og resten af dressingen hældes over.

 

Pølserisotto.

2 pers.

 

300 g. pølser (helst fedtfattig)

2 dl. Ris (ukogte)

1 tsk. Olie

2 forårsløg i skiver

½ l. bouillon

200 g. broccoli

250 g. ærter

 

Rist pølseskiverne i olie og herefter løgene og ris. Tilsæt bouillon, krydr med salt og peber. Tilsæt broccolibuketterne og ærter. Koges 5 minutter.

 

 

Stegt svinemørbrad med peberfrugtsauce

2 pers.

 

1 svinemørbrad

Salt og peber

3 røde peberfrugter

Ris

1 fed hvidløg

 

Krydr mørbraden med salt og peber og brun på panden. Tag den op.

 

Skær peberfrugt i mindre stykker og svits på panden.

 

Kom mørbraden tilbage på panden sammen med peberfrugt og hæld 2 dl. Vand herpå. Læg låg på og skru ned for varmen. Steges i ca. 15 minutter.

 

Ris tilberedes efter anvisning på pakken.

 

Tag kødet op. Blend saucen og smag den til med revet hvidløg.


Du vinder ikke sølv, men taber guld...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hurtig mad
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 10:41

Køb en pose frosne grøntsager/rodfrugter til at smide i ovnen (der findes forskellige varianter). 2 stykker kyllingebryst lægges i et fad, får et dryp olie, krydres og stilles også i ovnen. Alternativt kød kan være diverse hjemmelavede, frosne frikadeller. Tager 1 minut at tilberede, og er sundt. Det bliver ikke nemmere!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for alle jeres ideer.
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 07:52

Tak for alle jeres ideer, de er super.

0
0
Svar på denne tråd
 
 svensk pastaret :D
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 08:06

Kog en gang pasta.

skær pølser i skiver sammen med løg og brun det i en gryde

Hæld fløde og ketchup ved, evt krydderrier, hvad i kan lide, her paprika og hvidløg

hæld pasta oven i

 

vupti svensk pølseret med pasta :D på 15/20 min

----------------

Pizza er jo også nemt og kan laves klar i forvejen så det bare skal i ovnen :D

------------------

pølsemix.... fritter i ovn eller friture, alt efter hvad i har, og pølserne i skiver på panden, vupti hjemmelavet pølsemiks på 20 min :D

-------------------

Steg en medister, fiskefiletter, færdigfrosne frikadeller, eller nogle fra frysere, server rugbrød, varm rødkål osv til.

 

Rugbrød, spejlæg og pølser er også et hit her, 10 min at lave :D

 

---------------------------

 

Færdig købt suppe i alle afskygninger... lynhurtigt

 

------------

 

Taco/wrap brun kødet, hæld pulver/sovs noget i, og lun taco/wrap i ovnen. salat kan skæres i forvejen, eller lynhurtigt lige strimles, evt tag ærter og majs ud af fryseren og lige kogende vand over, så de tøet med det samme, så der salat :D

 

--------------

 

Jeg gider ikke lave mad hvis jeg kan blive fri haha, så her står den meget ofte på lynhurtige retter men altid med en lynhurtig salat, eller grøntsager til.

 

----------

 

Aldi har sådan nogle snitzler de sindsygt gode, de skal bare lige steges på panden, og se med salat, eller fritter, eller hvad man nu er til.

 

--------------

Falaffel (gad vide om dte hedder det, de færdig poser med pasta, spinat, grøntsager i) laver jeg også tit, køber en færdig pose, og koger så en gang grov pasta ved siden af, blander det sammen på en pande, og så igen, nemt kød til, medister, frikadeller fra fryseren osv. (frikadeller fra fryseren kan sagtens være nogen man selv har stegt masser af på et andet tidspunkt)

---------------------

 

kartoffelsalat og lune deller er også lynhurtigt

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nem og hurtig aftensmad
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 10:14

Her er et jeg synes du skulle prøve.

hvis du har en rest af koteletter så skær dem i små stykker ellers tag en pakke koteletter og brun dem lige en minut på hver side. Tag en kvart fløde ( evt madlavnings) og put lidt tomatpuré i og en pakke bacon i småstykker. Rør det rundt og hæld ned over koteletterne og sæt i ovnen. Ca. 3 kvarter og servere løse ris til. Og måske putte ærter i risene når de er næsten kogt.

Hurtig og nemt og det smager pragtfuld

hvis man ønsker lidt mere sovs kan der supleres med mere mælk og måske en lille jævning

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hurtige og nemme retter
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 12:46

Hej.

 

Pasta med pesto: køb et glas pesto og noget fuldkornspasta (evt. også parmesan og rucula), kog pastaen, bland det sammen - og så er der mad. :-P
Det tager 10 minutter at lave og er tilmed billigt. Smager også fint og kan varieres lidt ved at købe forskellige slags pesto.

 

Aurion-grød. Det tager ikke lang tid, ligger godt i maven og er sundt.

 

Ellers er det en god idé at lave en masse suppe eller andre retter, som nemt kan fryses og varmes op, når man skal bruge dem. :)

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 13:26

Her er nogen jeg tit laver når jeg ikke har så meget tid, oven i købet SU-venlige:

 

- Fuldkornspasta vendt i grøn pesto, dertil kyllingepølser skåret i skiver og stegt på panden. Evt. kan snittes nogle løg der kan stege med. Bland det hele sammen.

 

- Luksus-versionen af pasta med tun: bland en dåse drænet tun med 100 g græsk yoghurt eller fraiche, bland desuden salt, pepper og citronsaft i. Er du ikke bange for kalorier kan man også lige tilføje en sqeesh mayo, cirka 15 g til blandingen. Rør det godt sammen, så du får sådan en tunmousse-konsistens, og hæld det over den varme fuldkornspasta

 

- Spinat-ægge-wrap (lidt dyr!): det her er en helse-ting, godt efter man kommer hjem fra fitness :) wrappen er så simpel, til én person bruges 2 æg, 2 tsk fuldkornshvedemel (jeg bruger kokosfibermel), 1 klump frossent spinat (optøet), salt og pepper. Bland det sammen og steg wrappen på panden, tager ingen tid, cirka 1 minut på hver side.

Og så er det bare at fylde den med hvad du har i køleskabet, jeg elsker at bruge laks og avocado fx :)

 

Brug altid fuldkornsversioner, det mætter mere pr bid :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Spiser i suppe?
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 17:32

hvis vi har meget travlt laver jeg en gang grøntsagssuppe.

 

Denne uges favorit er græskar/grønkålsuppe

 

1 lille hokaido græskar (husk, den skal ikke skrælles)

 

en stor dusk grønkål.

 

5 små eller 2 store kartofler

 

et lille løg

 

6 fed hvidløg (eller mere)

 

et strø tørret timian

 

et stykke squash

 

3 gulerødder

 

(evt en håndfuld harricot verts)

 

Ned i vand, koge til kartoflerne er møre.

 

kom evt en sjat fløde ved.

 

blend med en stavblender, smag til med salt og peber.

 

Server med brød eller uden.

 

Har vi en kotelet fra dagen før bliver den skåret i små tern, steges med gulerodstern og lidt kanel.

 

så er der mad til et par dage eller 3 :)

 

Tilberedningstid, ca. 25 min. med grovhakning af grøntsager.

 



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider