Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Kejserens nye klæder?
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 19:46

Jeg sad lige og så en Clinic fra JBK Odense med Andreas Helgstrand og Anna... Folk klapper i deres hænder og er vildt begejstret, bl.a. I sidste del, hvor der laves fri trav. Kan ikke lade være med at tænke på eventyret kejserens nye klæder. Bliver folk ikke bedraget, når de igen og igen oplever at sådan skal dressur se ud?

m.youtube.com/watch?v=ikPAVlvBIog

 

Noget andet er, hvor er der dog mile vid forskel på Andreas clinic og så den med Carl Hester og Charlotte. Bare hele tilgangen og filosofien om, hvordan en hest bør trænes. Hos Andreas skal det se pænt (det afhænger heldigvis af øjet som ser) /imponerende ud og hos Carl Hester skal øvelserne udføres korrekt.

 

Ingen tvivl om, at jeg er inspireret af Carls filosofi omkring træning af heste. At det hele tiden skal være "sjovt", hesten skal have det godt imens den træner. Pauser, variation i træningen mv.

 

m.youtube.com/ watch?sns=fb&v=kebnBiDYh90

 

 

Kan I se forskellen??

15
8
Svar på denne tråd
 
 Nej jeg tvivler
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 17:52

på folk bliver bedraget; eftersom det formentligt har været et voksent habilt publikum.

 

Hvis du spørger mig, så er det ikke muligt på langt sigt at få gode resultater, hverken med egen ridning eller undervisning, medmindre der foregår en vis form for variation.

 

Driver er jo langt yngre end Valegro, så jeg har svært ved at se hvad jeg skal lære af at sammenligne de to ?

 


 

 

Mvh Janni

Nu med gult kort :-)

 

5
2
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes nu godt...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 18:32

man kan sammenligne; jeg gætter på at det TS tænker på, er den grad af "tilpashed" hesten viser, og der skal en yngre hest vel gerne være lige så tilfreds som en ældre...

 

Og det faktum, at Driver ikke er så langt i sin uddannelse som Valegro, forklarer vel næppe, at man på intet tidspunkt ser ham bevæge sig i noget der bare nærmer sig en afspændt, rentaktet trav?

 

Den frie "trav" og næsten konstante halepisken gennem hele seancen forbigåes vist bedst i tavshed...

 

Dorte

13
2
Svar på denne tråd
 
 Dressur
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 16:22

Dressur er jo som alle andre grene af ridesporten individuel. Ikke nogen træner deres heste ens. Andreas træner på sin måde og Carl på hans. De træner ud fra hvad de mener er det rigtige, og så må det være op til de lyttende (os) at vurdere hvad vi kan bruge i vores egen træning.

Personligt tror jeg man kan lærer meget af begge herrer af at lytte til begge herrer, og så selv sorterer i hvad man finder brugbart. Jeg er Carl fan, synes han er genial. Men derfor har jeg nu intet behov for at hakke Andreas ned - for ham beundrer jeg såmænd også, selvom jeg ikke er enig i alt hvad han gør.

Dressur er individuelt som så meget andet.


 

Venlig hilsen Nanna

dressurrytter i bedste hyggestil

 

Hedens Ruder Knægt

Monza´s Touché

14
2
Svar på denne tråd
 
 Nu fik jeg endelig
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 16:44

set begge videoer fuldt ud.

 

Synes kun det er dejligt med et så medlevende publikum

 

Mener fortsat det er 2 heste på forskelligt niveau, men jo Valegro er speciel

 

Og når man nu har avlet DV, så er det jo egentlig lidt sjovt at se hvordan Valegro ikke er den mest højtstillede hest i denne verden ( og glad for sin mad ) og aligevel er den bedste dressur hest i verden.

 

Det jeg fik med fra videoen fra Carl Hester er ligeledes at et godt temperament er vigtigt, og at man ikke skal forveksle en hidsig hest og en arbejdsvillig hest - den arbejdsvillige ved hvornår det også er tid at slappe af, så den kan bruge sine kræfter på rette tid og sted.


 

 

Mvh Janni

Nu med gult kort :-)

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddd
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 17:55

Jeg er helt vildt med Carls undervisning (y) Sikke en dygtig og sympatisk mand. Charlotte rider SÅ smukt (nej, selvfølgelig ikke perfekt) Valegro er afslappet, selvbærende og super smidig at se på.

 

Jeg elsker at Carl ligger vægt på den helt alm. grundridning, hvor imod Andreas måske ligger mere vægt på at det skal se bragende imporerende ud med store forbens bevægelser og hurtige bagben. Så får man et mere spændt billede af den end af Valegro som bare "gør tingene" i sådan stor ro og med sådan flot balance. I en knald ren takt hele tiden, jamen altså. Jeg klapper i mine små fede hænder, Charlotte og Carl er fantastiske!!


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

6
0
Svar på denne tråd
 
 Andreas
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 23:11

Der er 2 års forskel på Driver og Valegro.

 

jeg sad på tilskuerrækken og kunne ikke lade være med at undre mig over, at der kom så mange og så på Andreas.... Det er ikke mange måneder siden, at han skulle boykottes osv.

 

Hilsen Camilla

5
0
Svar på denne tråd
 
 Bedrages..
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 08:14

Jeg vil ikke kloge i om folk bliver bedraget. Jeg vil tilgengæld gerne kommentere på de to forskellige måder at ride og træne sin hest, for upåagtet om Driver er to år yngre, så vil jeg garantere jer og væde en go flaske vin, om at den hest den går på nøjagtig samme måde om to år!

Som andre også skriver, så har den ikke nær den bæring og afspændthed som Valegro og det har intet med hesten og gøre, men træningen.

Der er intet der er sort/hvidt, nogle sværger til Anreas ridning, andre til Carl Hester, det er to forskellige måder at træne på, og de to har hver deres syn på, hvad der er en go dressurhest og hvornår den laver gode øvelser.

Personligt er jeg meget mere til Carl Hester og gode gamle Hasse Hoffmann som Carl også nævner i sin clinic, deres syn på ridning og træning er vist meget ens. Jeg har selv en hest der er ret følsom og som står lidt højt i tændningen til tider, og har netop bygget stald hjemme for at ku træne og har min hest på mine præmisser, som nok ligger tæt op af Carl og Charlotte, omend min stald nok er knap så fin;-)

Der er som Carl siger ikke to heste der er ens, og jeg kan nu fodre min hest, så den er glad i maven og kan tydeligt mærke det på samling, får meget mere ryg nu, hun er aldrig sur og tvær mere og meget mere samarbejdsvillig. Jeg har 30-40 km skov lige uden for døren, så rider i skoven 3-4 gange i ugen, har en sø en km herfra og rider ofte den vej forbi og rider lidt i vandkanten, rider bane 3-4 gange i ugen, og veksler meget i øvelserne og kan mærke SÅ stor forskel på min hest.

Så at hesten har de rette betingelser for at performe og at man laver afvekslende arbejde, er der ingen tvivl om i min verden, at det er vejen frem i dressuren. At "lege" tingene ind i hesten, også ude i skoven, giver en anden lethed i arbejdet og gør det knap svært for både hest og rytter:-)

 

Andreas og lignende ridning bliver aldrig min kop the og syntes faktisk på ingen måde at det ser pænt ud. Men det er jo en smagssag og en holdning, for nogle er Andreas religion, andre er Carl, andre er det Bent Brenderup og deslige, osv., osv.....

 

Har iøvrigt spildt penge på en clinic med Andreas engang og gør det aldrig igen, og kan iøvrigt også undre mig over at han kan blive ved og trække folk til, især da meget af hans clinic handlede om ham selv, ham selv og ham selv, og meget af det han forsøgte at vise, fungerede ikke, det var ret pinligt og se på!

 

Mvh Søs

 

6
2
Svar på denne tråd
 
 Gør det bedre selv......
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 09:52

Er det ikke blevet in at hade Andreas...? For der er da ikke noget at udsætte på undervisningen, rytteren eller hesten på denne video!

 

Jeg ser en tilfreds hest der arbejder rigtig godt under en dygtig rytter, med en træner der har forståelse for hestens niveau og evner, hesten hjælpes i balance og den roses for det den yder!

 

Smukt!!!


Vi har en ledig boks

Se vores hjemmeside: www.ryttertilrytter.dk

Dækkenvask, salg af foder og tilskudsprodukter samt staldartikler.

 

8
7
Svar på denne tråd
 
 Hader ikke Andreas
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 10:26

Trine, nu kan jeg ikke tale for alle andre der har svaret her, men jeg hader bestemt kke Andreas. Jeg er bare ikke enig med Andreas i hans ridning, dermed ikke sagt, at jeg er uening i alt, for noget ved han da om ridning, meeeen;-)

 

At du ser en rytter der er glad og tilfreds er jeg ikke uening i, ellers ville Anna jo nok ikke ride ved Andreas, hun kunne ride hos så mange andre som også gerne ville undervise hende. At du ser en glad hest er jeg heller ikke uenig i, at den arbejder rigtig godt, njaaaahhh, ikke enig, den arbejder ikke dårligt, men ligefem rigtig godt, ahhh...

Jeg ser flere taktfejl, hvor Anna til tider næsten skal bære hesten, jeg ser heller ikke den afspændthed, hvormed der kommer den naturlige bæring og takt. Men det er jo selvfølgelig detaljer:-)

 

Og om jeg kan gøre det bedre selv, overhovedet ikke, slet ikke, men jeg har øjne i hovedet;-)

 

Og ja som nævnt tidligere, intet er jo sort/hvidt, hvad der er rigtig og forkert i dressur er jo i høj grad en smagssag, tror ikke ikke der er 2 dommere der er 100% enige, derfor er der også forskellige procenter dommere imellem, og der er da nogle som kan lide Andres;-)

 

Søs

 

Nb.: Men ja vil godt gi dig lidt ret, nogle høns elsker at hade Andreas og piske en stemning op, uden at de egentlig kan begrunde hvorfor, hvilket jeg iøvrigt finder usmageligt:-( Og syntes bestemt heller ikke man kan tillad sig at "hade" nogen for, at de ikke lige rider som man nu syntes er "rigtigt", om man så rider dressur, spring, western, islænder, distance eller what-ever:-)

5
2
Svar på denne tråd
 
 Well...
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 11:05

Jeg synes begge går lige grimt - Valegro lettere pænere end Driver, men generelt set, synes jeg, det er er grimt.

 

...Og nej, jeg er ikke en fanatisk, hellige spelt-veganer, der kun rider i med en snor om halsen, lavet af bomuld (jeg rider slet ikke), men jeg synes ikke, det er pænt at se på de der forbensspjæt og en bagpart der er blevet hjemme i stalden...


I live in a House,But I'm home IN THE SADDLE

1
9
Svar på denne tråd
 
 Efter at have set begge film....
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 11:40

Synes da bestemt man godt kan se en forskel på de to heste. Valegro virker bestemt i balance og rutineret, hvor Driver stadig laver en del begynderfejl i bæringen og balancen. Men det er klart noget jeg tillægger hestens alder og manglende rutine, og ikke ridestilen.

 

Dog havde jeg nok valgt at lægge flere små pauser ind med skridt, da jeg synes det er ekstremt længe hesten går så samlet som den gør. Og det gælder egentlig for begge ekvipager.


 

Venlig hilsen Nanna

dressurrytter i bedste hyggestil

 

Hedens Ruder Knægt

Monza´s Touché

1
2
Svar på denne tråd
 
 Carl og Andreas
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 15:37

Jeg forstår virkelig ikke hvordan man kan argumentere for at klippet af Driver viser en hest der er glad og tilfreds. Måske har man ikke set hele klippet igennem?

Et eksempel: passagetræning af Driver. Der bliver sagt at pisken ikke er en straf men et hjælpemiddel, men alligevel bruges pisken så hårdt at man kan høre svirpene på filmen. Driver svinger meget med halen og lavet mange taktfejl. Hvordan er dette en hest der er glad for sit arbejde? Driver misforstår Anna og bliver drevet så kraftigt frem at han bliver forskrækket og tager et kæmpe hop frem for at komme væk for hendes "hjælpemidler".

Jeg forstår slet ikke hvordan man kan argumentere for at dette er god træning af en hest? Driver er tydeligt ikke tilpas..

Se nu lige hele filmen igennem, og se det stykke hvor der trænes passage, og fortæl mig så at den pisk ikke bliver brugt som en straf? Fortæl mig at man ikke kan indlære passage på måde der er mindre stressende måde for hesten.

 

Jeg synes at træningen af Valegro slet ikke kan sammenlignes med træningen af Driver - for her ser jeg den mest sympatiske ridning og en taktfast, tilfreds hest! Alt respekt til Carl og Charlotte for deres træningsmetoder! Og viser deres resultater på konkurrencebanerne ikke også bare at det bedre kan betale sig at lære hesten øvelserne på den rigtige måde?

 

AC Karat: sjovt citat for en der ikke rider ;)


- Louise med den dejlige Lo'moone!

6
3
Svar på denne tråd
 
 Piaff træning
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 15:40

Jeg fik skrevet passagetræning - mente naturligvis piaff træning.


- Louise med den dejlige Lo'moone!

1
0
Svar på denne tråd
 
 AC Carat....
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 15:57

hvis du seriøst mener at se forbensbenspjæt og manglende indundergriben hos Valegro, så ku' jeg dæleme godt tænke mig at se et eksempel på en hest, som du mener bevæger sig "pænt"....

 

Dorte

6
1
Svar på denne tråd
 
 Well...
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 17:20

Med Valegro er det knap så ekstremt som det før er set, men jeg synes ikke, det er pænt eller efter det, fordringerne beskriver.

 

Et eksempel? Tjooh, bare Susan Kjærgaards heste synes jeg går bedre end det vi ser på topplan.

 


I live in a House,But I'm home IN THE SADDLE

0
14
Svar på denne tråd
 
 AC Carat
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 18:08

AC, undskyld men det er da det mest uintelligente jeg længe har hørt.

Susan Kærgård? Undskyld mig, hvad er det for foreskrifter du har læst?

Er der nogen der rider forfærdeligt, ikke i balance, på forparten og slider hesten op fordi damen ikke kan ride, så er det Susan, upåagtet at hun sikkert er velmenende i det hun gør, og sikkert en sød dame, men der er altså noget hun helt har misforstået i sin ridning.

 

Så AC, jeg syntes lige du skal tjekke op på dine "foreskrifter" for dressur, for det er ihvertfald ikke hverken dem fra Drf eller FEI!

Så kom igen, når du rent faktisk ved noget om ridning, balance og bæring;-)

 

mvh Søs

13
7
Svar på denne tråd
 
 Well...
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 19:53

Må jeg bede om at den nedladende tone for både mig og Susan, som du ligger for dagen, at den bliver holdt for dig selv, Bamse-line?

 

Jeg vil gerne tage dig seriøst i debatten, men det kan blive svært, når der mellem linierne bliver beskrevet, at jeg intet ved.

 

Jeg vil netop mene, at f.eks. Susan K.s heste er i langt bedre balance og behandles langt bedre end tophestene gør. Jeg vil netop mene, at det er toppen af dressuren, hvor vi ser flest heste, der "ikke er i balance, på forparten og slider hesten op".

 


I live in a House,But I'm home IN THE SADDLE

1
10
Svar på denne tråd
 
 Ikke for at være nedladende
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 20:07

AC, det er nu ikke for at være nedladende, men kors hvor du udstiller dig selv og din uvidenhed.... :-(

 

Vil ikke engang kommentere på det du skriver mht., Susans heste, kontra heste på topplan, og hvornår en hest er i balance eller på forparten, sider bare med et dybt suuuk....!

 

Det er fint du er imponeret af Susan og som jeg skrev tidligere, hun er sikkert vældig sød og velmenende. Men sjovt nok ser jeg ikke nogen af hendes heste gå på topplan?

 

Og hvad ved du egentlig om hvordan topryttere behandler deres heste? Ja undskyld, men jeg ser netop heste der, som er pakket ind i vat, bliver passet og plejet og behandlet som en makker/partner/familiemedlem, prøv bare at tjekke Natalie og Digby på Facebook. Og jo desværre er der da et råddent æg, ind imellem, blandt de proffesionelle, men jeg kan garantere dig for, der er langt flere, blandt hobby-ryttere:-(

 

med venlig hilsen og ikke for at være nedladende....

 

Søs

8
2
Svar på denne tråd
 
 Well...
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 20:25

Nu blev jeg bedt om at give et eksempel på en, jeg mente rider sine heste, efter hvad jeg mener er korrekt. Her blev Susan så lige 1. hånds eksemplet, som jeg tænkte på. Herunder kunne Sandra herinde med Lara eller Kirsten Hansen også nævnes.

 

Jeg kigger ikke på rytteres personlighed fremfor deres ridning.

 

Flere års "uheldige" momenter samt sekvenser af op til flere af toprytterne siger mig, at behandlingen af hestene ret sandsynligvis er endnu værre bag lukkede døre. Nathalie og Digby er jeg heller ikke den store fan af, sorry. Igen, de er knap så slemme som f.eks. Totilas, Salinero og Matiné, men jeg bifalder altså ikke de der "hop", der skal ligne en passage, f.eks.

 

Lidt spøjst, at jeg bliver udfordret på min viden omkring hestenes velfærd blandt toprytterne, men du kan åbenbart gå ud og konkluderer at hobbyrytterne er værre? Jeg kan spørge dig det samme; "hvad ved du egentlig om, hvordan hobbyrytterne behandler deres heste?"


I live in a House,But I'm home IN THE SADDLE

0
9
Svar på denne tråd
 
 Sandra og Susan
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 21:22

AC Carat: Puha jeg har godt nok svært ved at finde ud af hvad du mener er god og pæn ridning?

 

Du sætter Sandra med Lara i samme kasse som Susan fra BBH hvilket jeg slet ikke forstår? Det tror jeg egentligt heller ikke at Sandra selv ville forstå ;)

 

Sandra (som jeg synes rider rigtig pænt) minder for mig faktisk meget om Hester i filosofi, og du kan finde en masse billeder af Lara med benspjæt i en fri trav.. Så hvor er det at Sandra er anderledes end Carl og Charlotte i sin ridning?

 

Jeg vil ikke kommentere på Susans ridning, da jeg kun har set få klip af det herinde på HM, men tror altså at du burde læse lidt teori om hvad det betyder når en hest er på forparten - for det lyder det ikke på mig som om at du helt forstår?

 

Også med venlig hilsen og unden af være nedladende

 

- Louise


- Louise med den dejlige Lo'moone!

6
0
Svar på denne tråd
 
 Well...
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 22:20

Okay, guys, jeg tror, der er kommet en lille misforståelse her.

 

Jeg sidder ikke og sammenligner disse to ryttere (det var ihvertfald ikke intentionen), men jeg nævner dem i den umiddelbare rækkefølge, jeg kan komme i tanke om her og nu, som jeg mener rider mere hensigtsmæssigt end, hvad videoerne viser.

 

De har selvfølgelig deres stærke/svage sider samt forskellige synspunkter på tingene (andet ville synes underligt), men når jeg ser på det store hele, så er det dem jeg hellere vil se ride. Jeg kunne også have nævnt Ute Lehmann, Tabita Cramers, Anders Chortzen og mange andre.

 

Beklager overfor TS, at debatten lige røg ud på et sidespor.


I live in a House,But I'm home IN THE SADDLE

0
3
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 22:54

Jeg synes Valegro, Hester og Charlotte er rigtig dygtige, dejlig hest, og dygtig rytter og træner. Kan rigtig godt lide Hester's indstilling til hesten

 

Jeg er ikke hater specielt på Andreas, men jeg synes rytteren red grimt, med overdrevne hjælpere.

 

@Bamseline:Susan fra BBH,er tidligere landsholdsrytter i spring, så måske er det derfor du ikke ser hende i toppen af dressur..... Jeg synes det er en meget hård anklage at sige hun rider dem i stykker. Jeg ved at BBH ikke har noget imod at hestene har vægten på bagparten, MEN hestene skal være stærke nok til det. Jeg spurgte nemlig en af BBH trænerne om det for nyligt.

 

@Louise: Hvad med alle westernhestene?? Er de så også helt ødelagte , for de lader hesten have hovedet i den holdning som hesten vælger og mange af dem går på forparten....

 

Vh Charlotte

 

 

 



Heste lyver aldrig

1
3
Svar på denne tråd
 
 Charlotte
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 23:08

Jeg skriver ingen steder at heste bliver ødelagt af at gå på forparten?

Min kommentar går på AC Carat's observering af hvornår en hesten er på forparten og hvornår en hest ikke er på forparten. Hun skriver at heste fra Susan er i bedre balance end topheste som Valegro, og det er denne påstand jeg ikke er enig i. For hvis der er en hest som er i balance og bruger sig korrekt bagfra, så må det da være Valegro!


- Louise med den dejlige Lo'moone!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte..
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 08:03

Charlotte jeg er udmærkert godt klar over at Susan er springrytter og enda tilmed tidligere landshodsrytter, kan godt huske hende fra dengang:-)

Men Susan rider ikke "traditionel" ridning længere, hun har lagt stilen om, som hun selv reklamerer med. Hun har "opfundet" sin egen teori/stil om ridning, som hun nu prøver at sælge som det "nye sort". Jeg er såmen heller ikke uenig i at unge heste til en vis grad skal gå på forparten til de kan bære sig selv, men ikke så meget som Susan gør og ser ingen af hendes heste, uanset niveau, bære sig selv og være baghjulstrukken.

 

Jeg bor tæt på Susan og kører jævnligt forbi, ser hende til tider træne udendørs, når jeg kører forbi, og har set en del video hun har lagt ud gennem tiden.

Det skal lige understreges, at jeg ikke er ude på at hænge Susan ud, som skrevet tidligere, hun er sikkert sød og velmenende, men der er altså noget som hun har misforstået. Som min træner siger, ridning blev opfundet for mange tusind år siden, dressuren for flere hundrede år siden, med det formål at gymnasticere og træne hestene, så de ku holde i krig, der er ingen grund til at opfinde det igen!

 

AC...., dyybt suk! Ja du må jo mene hvad du vil om ridning, de der benspjæt som du så flot kalder det osv., er altså en del af dressuren, opfundet for mange år siden, hvis du ikke kan li det, skulle du måske forsøge dig lidt med western, distance el andet istedet.

Og hvad angår proffesionelle og hobbyryttere og deres måde at behandle hestene på, så er det lige præcis noget jeg har en del viden om, da jeg kender en del i begge lejre. Det er ikke to måneder siden jeg v ude og se en pony, der var decideret halt med halt på, som ejeren bare red videre på og mente at den "bare" var lidt stiv bagbenet??? Jeg ser hobbyheste, gå for lud og koldt vand, mange hobbyryttere, desværre også i egen bekendsskabskreds, der altid liiiige trækker den med og ringe efter dyrlægen, da det jo koster osv..

Hvis alle bare behandlede deres heste ligeså godt som de flestetopryttere, så havde vi aldrig dyreværnssager eller heste som blev redet i stykker:-)

 

Go dag derude Søs

4
1
Svar på denne tråd
 
 Nu synes jeg
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 09:06

at jeg hørte, at der bliver sagt, at hesten i den første video har været i gang i 6 måneder og at der arbejdes med balance og styrke fremadrettet.

 

Jeg ved ikke hvor lang tid hesten i den anden video har været i gang, men jeg kan da regne ud, at det er noget mere end 6 måneder med alle de flotte titler den har vundet.

 

Det er to meget forskellige typer hest, rent ekteriør-mæssigt.

 

Jeg synes måske at det er lidt svært at skulle vælge den ene fremfor den anden, med viden om hestenes forskellige erfaringsgrundlag og deres forskellige type. Og det er måske netop derfor der ses på selve øvelserne i bedømmelser.

 

Den ene video for mig, viser "Sådan her vil vi gerne have at det ser ud - Finpudsning er næste skridt" og den anden viser "Sådan her træner vi for at få det til at se ud". Og igen synes jeg ikke at det er sammenligningsgrundlag for at vælge den ene træner fremfor den anden. Fordi det er to forskellige stadier af ridningen og to forskellige heste.

 


 

Zamangah

 

 

Wrap sælges; minibig-baller i god kvalitet. Sælges både stykvis og flere af gangen. Afhentes, 350 kr. stk.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hønen eller ægget?
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 09:17

Nu prøvede jeg at tjekke Susan Kjærgaard på GO, og kan se at det er 7 år siden hun har startet overhovedet, og den sidste tid med stærkt begrænsede resultater, faktisk kunne jeg se på nogle af de heste hun startede at resultaterne faktisk blev ringere og ringere.

 

Nu ved jeg jo ikke hvad der kom først de dårlige resultater eller omlægningen af ridestilen. Men jeg synes da det er påfaldende, for jeg tvivler på at hun havde opfundet en ny ridestil, hvis resultaterne var blevet ved med at komme. Men jeg mangler at hun går ud og beviser at den nye ridestil virkeligt er så fantastisk.

12
1
Svar på denne tråd
 
 Stævnekarriere
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 20:07

Charlotte, stutteri Lund.

Det er SÅ længe siden jeg har redet et stævne, at jeg ikke engang er oprettet på GO

 

Jeg sluttede min karriere på topplan, fordi jeg ikke længere kunne holde til det der foregår "bag kulisserne" og som jeg har været vidne til gennem mange år. Jeg brød mig heller ikke om den jeg var blevet til og alle de kompromiser jeg indgik med min mavefølelse undervejs, for at være en del af gamet.

 

I takt med, at jeg fik større og større viden om hestens fysik, men ISÆR om dens hjerne, nervesystem og stressresponser, blev jeg mindre og mindre villig til at "animere" hestene til at udføre jobbet til stævnerne. Jeg havde flere og flere klasser, hvor jeg bare tog hesten op i skridt og gav den nogle godbider, for at give den en god oplevelse og til slut valgte jeg helt at afstå fra stævnerne..

Få at du kunne få et bevis for at min træning er fantastisk, som du skriver, så ville det kræve, at vi havde samme kriterier for succes og det tror jeg ikke vi har.

Mine kriterier, er at jeg har heste, der altid selv kommer til hegnet for at blive trænet. De kan rides på lette hjælpere, de kan holde deres egen balance, der ikke har problemer med at skyde skuldre osv. De er villige og friske, uden at være stressede i træningen. At mine elever oplever, at mange af de frustrationer de har haft i træningen med deres heste, bliver vendt til samarbejde og samhørighed så både hest og rytter kan nyde træningen. Her er ingen "hjælpe" tøjler, martingals, skarpe sporer eller stramme næsebånd og hestene får den tid de skal bruge for at modnes og udvikles.

 

Det kan man ikke læse sig til på GO. ;-)

 


 

Fri for rytterangst

 

 

www.blueberryhill.dk

 


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising evrytime we fall...

11
4
Svar på denne tråd
 
 Susan....
Forfatter: 
Dato:  29-10-2014 14:04

Susan du har helt ret, kritteriet for sucess er helt forskellig og individuel:-)

 

Jeg vil dog lige indskyde, at det er jo ikke alle der er nogle bisser i kulissen inden for eliten. Dermed ikke sagt, at der ikke foregår ting som ikke burde ske, for det gør der. Men oplever, både inden for dressur og det lidt spring jeg efterhånden ser, at der idag er så meget fokus på det, at det ikke er så almindeligt som da du var med i toppen:-)

 

Når det er sagt, så vil jeg dog mene, at man ikke kommer sovende op det plan, der skal arbejdes og man skal flytte grænser og ofte presse både sig selv og hesten. Dette kræver en del både fysisk og psykisk af både hest og rytter, derfor er det også de færeste der kan være med på det plan, dermed ikke sagt at hest og rytter, laver en masse de ikke bryder sig om, de fleste heste jeg ser på det plan, både i spring og dressur, kan faktsisk godt lide at yde det lidt ekstra, at der sker noget, især når det bliver lidt til en "leg", og kan lide at man presser dem lidt, men selvfølgelig alt med måde:-)

 

Kh. Søs

2
0
Svar på denne tråd
 
 Castana Enemærke
Forfatter: 
Dato:  29-10-2014 14:33

Det er så ikke korrekt Susan, medmindre du har haft lånt Castana Enemærke ud til en anden rytter ved navn Susan Kjærgaard? For hvis ikke du har det, så er det den rigtige Susan jeg har fundet på GO.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Castana
Forfatter: 
Dato:  29-10-2014 16:30

Jeg red ganske rigtigt nogle stævner på Castana da jeg kom hjem fra USA :-)

Så jeg er i tvivl om hvad i mit indlæg du mener er ukorrekt?


 

Fri for rytterangst

 

 

www.blueberryhill.dk

 


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising evrytime we fall...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Drf portalen
Forfatter: 
Dato:  29-10-2014 16:49

Nå jeg beklager, jeg skrev jeg ikke var på GO. Jeg troede at man selv skulle have oprettet sig, for at figurere der, men det er man tilsyneladende når man har et licens nr. Så lærte jeg det :-)

Jeg kan sagtens se, at hvis man bladrer i resultater, så er der ikke mange præmier, men det siger stadig ikke noget om hvorvidt hesten er blevet bedre til at håndtere at være til stævne og dens stressniveau er blevet lavere.

 


 

Fri for rytterangst

 

 

www.blueberryhill.dk

 


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising evrytime we fall...

4
2
Svar på denne tråd
 
 Ündskyld...
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 08:00

Undskyld jeg blander mig her...

 

Men det undrer mig Susan, som jeg læser det, at dine resultater er blevet dårligere fordi hesten er blevet bedre til at håndtere stævner og stress???

Burde de netop ikke opnå bedre resultater ved at blive bedre til at håndtere ovennævnte?

 

Undrer mig bare:-)

 

Mvh. Søs

6
0
Svar på denne tråd
 
 Kejserens nye klæder?
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 10:41

Jeg kan slet ikke forstå, hvordan de to clinics kan sammenlignes, og jeg kan heller ikke forstå, hvorfor ingen endnu har nævnt det indlysende:

 

1) Driver er på vej op i uddannelsen. Han skal lære og bliver derfor presset mere end Valegro, der bare kan det hele til fingerspidserne og på rutinen. Driver synes det er svært, og det er da helt naturligt, at han derfor reagerer med lidt halepisken og uro, han har ikke tilnærmelsesvis det samme overskud og erfaring som Valegro, som kan det hele i søvne. Det siger Carl jo også i videoen: Valegro skal bare holdes i form, han ER på toppen og har ikke brug for at blive presset. Det har Driver, hvis han skal blive bedre. Hvem ved, måske piskede Valegro også med halen, dengang han skulle indlære piaff??!

 

2) Carl siger selv i videoen, at Valegro bare er født med det dejlige, rolige temperament. Han siger selv, at det ikke er noget, de har trænet frem, sådan er han bare. Det er jo en kæmpe kvalitet, og det er en sjældenhed at finde en hest med de egenskaber. Driver har nok ikke det samme fantastiske temperament. Han er en mere vågen hest, der reagerer kraftigere på alle de indtryk, han udsættes for, inkl. pres fra rytter/træner.

 

At Andreas gerne vil have den imponerende wow-effekt frem er jo ikke ensbetydende med, at han ikke vil have, øvelserne skal udføres korrekt, og at Carl gerne vil udføre øvelserne korrekt er jo heller ikke ensbetydende med, at han ikke også gerne vil have wow-effekten. Måske prioriterer de to forskelligt, og de formulerer sig meget forskelligt når de afholder clinics, men der er jo intet forkert i noget af det, nogen af dem siger. Vi må som ryttere selv vurdere, hvad vi kan bruge fra de to, men at sige, at Andreas er komplet talentløs og ikke får noget som helst godt frem i hestene, det synes jeg netop er lidt "Kejserens nye klæder" - det er blevet så moderne at være imod Andreas og forkaste ALT hvad manden laver, i stedet for rent faktisk at skille skidt fra kanel.

 

Jeg siger bestemt ikke, at jeg er enig i alt hvad Andreas gør, slet ikke, og jeg kan også rigtig godt lide Carls træning - som vi ser her i videoen. Valegro er en skøn og unik hest! Men jeg ser nu heller ikke noget i lige denne video med Andreas, der får mine tæer til at krumme sig.

 

Og så kan jeg i øvrigt slet ikke se formålet med at dreje debatten hen på Susan! Kan vi komme tilbage på sporet?

 


 


Nu med

*Smukkedukken Grenanda*

 

Tidligere med

*Danseprinzen Dakar*

*Indianerpletten Hidalgo*

*Drengerøven Lenny Langben*

*Don Juan'en Enzo*

*Guttermanden Palle*

*Primadonnaen Kapella*

9
1
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 10:53

Ditte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tilbage til dressusdebatten
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 11:56

Et kort svar til Søs(Bamseline) hvis runderne bliver brugt til at lave volter, holde skridtpause og give kiks for at skabe en positiv association til stævnebanen, så vil resultatet f.eks stå som disk. på Go. Men ingen kan se om rytteren er diskvalificeret fordi hesten har refuseret uanset hvor meget der er drevet på den eller om det er pga ovenstående.

Og så gerne tilbage til trådens emne som Ditte foreslår

Det gav i virkeligheden ikke så stor mening, hvordan jeg blev diskuteret i en tråd om Valegro og Driver


 

Fri for rytterangst

 

 

www.blueberryhill.dk

 


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising evrytime we fall...

4
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 12:02

Tror vist der er nogen, som ikke aner hvad en clinic er og forveksler det med, at en hest skal fremvises så perfekt som muligt.

Man kan såmænd holde clinic med en hest og en rytter, der ikke har lært at galopperer endnu og hvor der er takt- og balancefejl i hobetal.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes...
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 13:03

Ditte *Dakar-Knudsgaard* kommer med et rigtig godt input - og det er jo spændende at der bliver vist 2 heste der er på hvert sit trin uddannelses mæssigt.

 

Jeg tror at grunden til at en sådan fremvisningen som denne af Driver ikke gør noget godt for Andereas trænings image (hos os der er lidt skeptiske over for hans tilgang), er at vi er mange der savner at se et "færdigt produkt" fra hans side - altså en glad, afslappet hest i balance. Hvornår er han sidst set undervise eller ride en hest der udviser samme overskud som Valegro gør her? Del gerne et link hvis i har et! Og med et "færdigt produkt" mener jeg ikke nødvendigvis en hest på Valegro niveau, men bare en hest der udfører de øvelser den passer til den uddannelse, med samme overkud og balance som det ses hos Valegro.

Når han altid ses i officielle sammenhænge presse hestene helt til grænsen (og efter min mening et stykke udover den), er det altså svært at retfærdig gøre dette ved at det lige præcis er nødvendigt for den hest der ses i den givne situation.

Nogen af Drivers reaktioner skyldes muligvis et lidt "ivrigt temperament" - men hvorfor er Andreas så uheldig at alle de hest jeg har set han fremvise har dette "ivrigt temperament"? Når andre dygtige rytter kan fremvise op til flere heste uden dette "ivrigt temperament"? På trods af at deres heste til tider ser meget vågne ud.

 

Jeg synes ikke Andreas er komplet talentløs - det har jeg faktisk aldrig hørt om nogen der synes?!! Men hans grænse for hver meget det er ok at presse en hest, for at får publikums applaus, befinder sig så langt ude i horisonten at jeg ikke kan se den fra hvor jeg står....

 

Jeg håber snart at hesteverden, i hvert fald her i dk, bliver moden nok til at tage denne diskution om hvornår er nok nok, når det handler om at presse hestene i sporten eller avlens tegn, uden at det ender i Andreas-hold med alle.

 

Hvis vi skal kunne "sælge" vores sport, også i fremtiden, tror jeg vi bliver nødtil at stille højere (lavere?) krav til hvad vi byder vores heste!!!

8
0
Svar på denne tråd
 
 sammenligning
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 18:05

Jeg synes det er dejligt at Charlotte rider med alm. trensebid, selvom jeg intet har imod stangbid.

Tilgengæld ses der stress tegn hos begge heste omkring netop deres bid, hvis der ses efter. Også Charlottes hest har skum nok om munden til, at det kan ses at hesten ikke er i stand til at synke sit eget savl, mens riddet står på. Mener man denne detajle ikke har betydning, så kan man altid selv tage et objekt og presse (evt. blidt hvis man ønsker det sammenlignet med en let hånd) det mod tungen, således at ens synke refleks er forhindret. Herefter sættes der gang i div gymnastiske øvelser, eller blot en lille løbetur.

Kigger man nærmere på Valegro ses ofte spids mule, en underlæbe der er ret aktiv, hesten lader til gerne at ville tygge eller samle og skille læberne næsten hele tiden og munden er trukket meget lang. Alle tegn (på nær det sidste) er signaler, som dyrlæger har koblet til smerte udtryk, når de figurere på samme tid. Jeg har intet imod, at sådanne udtryk forekommer nogle gange under et ridt/træning, men når størstedelen af tiden går med disse udtryk, så bliver man lidt ærgerlig.

Jeg er ikke hverken fan eller det modsatte af nogen af personerne fra videoerne, og kommentere kun på hvad jeg ser.

Omkring dressuren synes jeg dyrlæge med orthopædisk speciale i heste Gerd Heuschmann Forklare det med takt i de forskellige øvelser ret godt. Her i et kort link om passage www.youtube.com/watch?v=_-bvXSltJh4

 

www.youtube.com/watch?v=VR-th51N6AA

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider