Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvad sker der for Zulu? (for voksne!)
Forfatter: 
Dato:  14-10-2014 20:29

Advarsel: Beskrivelser af seksuelle handlinger.

 

Ja, hvad sker der lige for tvkanalen ZULU for tiden? De er gået

fuldstændigt 'overboard' med promovering af overdrevne stereotype fremstillinger af køn. Jeg kan slet ikke ha' det.

 

Jeg ved ikke om det er en total reaktionær reaktion på den generelle "frigørelse" af kønnet, der heldigvis er blevet mere dominerende - accepten af, at drenge kan klæde sig ud i pigetøj, at piger kan lege med biler i børnehaven - uden at det skal stemple dem - at mænd må græde og at kvinder må bøvse; også sammen med deres kærester (ja, okay, der blev jeg også selv temmelig stereotyp).

 

Min pointe er, at ZULU virker til at gå den helt anden vej. NU handler det om "Broment" (et spil, åbenlyst, på termen "bro" og "moment" samt en pendant til termen "bromance", der netop hylder det homoerotiske element i mænds fællesskaber; at de må kramme og møsse på hinanden - med fokus på, at der ikke er noget forkert i det), visualiseret i en masse drenge i en sketch, hvor en masse drenge spiller "kiks" - en ydmygende og genital-fikseret konkurrence om at ornanere ud over en kiks. Hvad er det for noget at promovere på tv? At drenge skal udkæmpe seksuelle hierarkier imellem hinanden?

 

Så er der Zulu BFF - tilsyneladende noget, der kun kan gælde mænd (eller drengerøve); ikke noget, kvinder kan være med i (hvorfor? Fordi det ikke er lige så sjovt at se kvinder gøre noget for hinanden? Og hvorfor er det kun mande-venner, der kan være BFFs?) Igen en total stereotypisering af mandefællesskabet, der under dække af at hylde "venskabet", opretholder forestillingen om en særlig "mandenatur". Det er i hvert fald den fornemmelse, jeg får, når jeg som kvinde ser programmet. At jeg får et "blik ind i mandeverdenen" eller at "det er noget, som kun mænd forstår" - hvor er det bare tyndt, Zulu!

 

Men det værste er alligevel "Sjov med @!#$". Hvad sker der lige for dét program?! Jeg er bestemt ikke fast seer af programmet, så jeg kan kun udtale mig fælt generaliserende, men dét, jeg har zappet forbi, har simpelthen været så heteronormativt, at jeg næsten kaster op. Heteronormativitet er et begreb, der dækker over den forestilling, at man går ud fra at mennesket som udgangspunkt er hetero, hvorved alt andet end det heteroseksuelle diskrimineres. Men dette begreb dækker også implicit over opdelingen af kønnet i to faste kategorier - mand og kvinde - som skarpt adskilte og adskillelige størrelser, og dermed også for de meget traditionelle kønsrollemønstre. I "Sjov med @!#$" er dette ekstremt tydeligt. For det første er mændene (igen) i centrum - som heteronormativiteten historisk foreskriver er de jo øverst i hierarkiet - og det er i særdeleshed deres møder med kiksede, uheldige kvinder, der udbasuneres. Kun Michael "Jøden" har jeg hørt fortælle en ydmygende historie om sin egen seksuelle færden - ellers har jeg kun hørt grimme fortællinger om "dengang jeg ****** en tyk ko" osv. GRIMT grimt grimt! Og når kvinderne interviewes er det i mini-bidder, hvor de kommer med one-liners om et emne. I dagens program zappede jeg forbi, da en ung kvinde fortæller om, hvor stolt hun var, da hun endelig "fik finger" - for hun var jo "den sidste i klassen". Som om seksuelt samvær med en anden person er noget, der skal overstås, så man kan passe ind i gruppen?! Det kan da godt være, at det er en faktor for unges seksuelle færden - men behøver det at være noget, man promoverer ved at tale det frem så positivt på en tvkanal, hvis målgruppe netop er unge? Og så er det ikke mindst enormt heteronormativt, da jeg endnu ikke har hørt om andet end fuldstændig klassiske HETEROSEKSUELLE historier.

 

GAB gab, Zulu.

 


Aim for the moon - and if you miss it,

grab a star!

 

 

Lektiehjælp/privatlærer tilbydes -

København/Nordsjælland.

5
5
Svar på denne tråd
 
 Lang smøre
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 12:19

Man skulle næsten tro du var kønsforsker med alle disse fine termer. For mig er det fjernsyn om det så er godt eller skidt må den enkelte jo vurdere.




0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig ...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 12:36

Jeg er så enig.

 

Jeg gider ikke se Zulu mere. Synes det er som du skriver genitalfikseret og dumt tv næsten endnu mere køns-stereotypiserende (er det et ord) end @!#$ & the City (græmmer mig stadig over den series fremstilling af kvinder som nogen, der da slet ikke gider interessere sig for politik og dens slags, så længe der er håndtasker og sko i verden).

 

Jeg zapper i hvert fald videre ...

 

Venlig hilsen

Anna

1
2
Svar på denne tråd
 
 Hvordan
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 12:39

er 6 and the City kønsstereotyp? Samantha opfører sig da om nogen som en stereotyp mand?

 

Jeg har ikke Zulu, så jeg kan ikke udtale mig om de andre programmer.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

3
1
Svar på denne tråd
 
 satc ...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 14:12

Sine, for mig er serien det bl.a. på den måde, jeg nævner her.

 

Kvinderne fremstilles som nogen, der interesserer sig for tøj, sko og håndtasker, for deres udseende og for mænd. Og ikke så meget andet. Det er lidt damebladsstereotypt for mig.

 

Du har ret i, at Samantha opfører sig som det, vi, også temmelig stereotypt, ser som en mand, når det kommer til s*x. Men hvorfor får serien os til at tænke, at hun opfører sig som en mand? Fordi serien lige præcis spiller på de samme stereotypier, ellers ville du jo heller aldrig skrive sådan, som du lige har gjort ;)

 

Venlig hilsen

Anna

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er fuldt
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 14:33

klar over, at kønsroller er noget samfundet konstruerer - believe me, jeg har skrevet min del opgaver på uni om lige præcis det

Jeg synes, at 6 and the City er en stærk serie, fordi der præsenteres så mange typer mennesker - og kvinder er i fokus.

 

Carrie og Charlotte er meget typisk kvinder (hvis man holder dem op imod stereotyper), og ikke dem jeg identificerer mig med, imens Miranda og Samantha går imod strømmen. De får slag for at være om sig seksuelt og have ambitioner på arbejdspladsen, og det synes jeg da er meget aktuelle problemstillinger. ALLE kvinderne skal håndtere omgivelserne fordømmelse af deres beslutninger.

 

Jeg har netop genset serien, og ja, man kan vælge at fokusere på restaurantbesøgs- og shopping-elementerne, men man kan også prøve at bore lidt mere i det.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

2
0
Svar på denne tråd
 
 satc...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 17:57

Sine, så prøv f.eks. at se det afsnit (eller de, kan ikke huske, om der er flere), hvor Carrie er sammen med en politiker.

 

Men ok, det kan godt være, at det ikke er fair at sammenligne serien med programmerne på Zulu. Der er alligevel en vis klasseforskel :)

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Zulu...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 18:27

Hej.

 

 

Zulu er en kanal for teenagedrenge! Jeg holdt selv op med at se den for mange år siden. Selvfølgelig får man stadig kastet reklamer i hovedet, selvom man ser de andre TV2 kanaler, men der kan man bare vende det døve øre til eller lade sig provokere. Jeg ryster selv på hovedet af det, men det gør jeg nu også at DRs mange 6- og krop-programmer, som der kører for tiden.

Mange af DRs programmer fokuserer lige så meget på kønnene; nu skal mændene ude at nakke og æde, mens kvinderne i et andet program fortæller om, hvordan de har smadret deres kroppe i jagten på skønhed...

 

Zulu er ikke kun synderen - det er jo altså en kanal for teenagere, især drenge.

For nogen tid siden blev chick-flicken opfundet, Bridget Jones, Nynne, de mange film om single-kvinder, der køber tasker og sko, mens de dater løs og drikker sig lidt for fulde med deres homovenner, selvom de er over 35... Nu svarer mændene igen med film om tømmermænd og ved at indføre ord som (det forfærdelige) bromance...

 

Men selvom tanken er skøn, så slipper vi nok aldrig af med det kønsstereotype. Det har altid været der - og vil altid være der. At drenge nu sidder og ser 6-programmer på Zulu er vel ikke så meget anderledes, end drenge, der for 20 år siden læste p*rnoblade...

 

Heidi

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Så lad dog være
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 18:30

Altså det er da fair nok du bliver irriteret, men jeg kan bare ikke lade være med at tænke "Så se dog noget andet, istedet for at spilde tiden på at være sur". Har svært ved at se, hvordan noget her går ud over dig.
I modsætning til DR, er der da ingen der tvinger dig til at betale til dem.

 

Mvh

Niels


- The sky is not the limit; the mind that sees the sky is the limit.

 

TrendPit.dk -> Når du skal have nye møbler!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 13:09

Jeg er jo af den overbevisning at mænd gerne må være mænd, og kvinder gerne må være kvinder. Jeg forstår ikke hvorfor der skal sættes lighedstegn imellem os - hyld dog forskelligheden, og ryst på hovedet af at mænd synes det er sjovt at se dårligt tv .

 


Mvh. Natasha

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor egentligt?
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 15:03

Hvorfor må der egentligt IKKE være forskel på kønsrollerne og som Natasha siger - mænd er mænd, kvinder er kvinder? Hvorfor må det ikke have ligeså god plads, som at der skal være plads til dem som ikke synes det med at holde sig indenfor fastsatte kønsroller lige er dem?

 

Derudover, så kom jeg altså til at tænke det samme som Nete Langhoff, dælme mange fancy udtryk som lige skulle kastes ind

 

Jeg ser sjældent Zulu, synes meget af det er plat og dårlig humor og mange af de omtalte programmer aaaner jeg ikke hvad er - ligesom at jeg heller ikke gider se Paradise Hotel, Robinson, Singleliv, De unge mødre m.fl. - tilgengæld er jeg så nederen at jeg elsker at se SATC :P Det synes jeg ikke forstyrrer mit kønsrollebillede ;) Jeg synes da SATC repræsenterer flere roller, men man skal jo også huske at der er forskel på livet derovre og herovre - ligesom der er forskel på livet i den lille by jeg bor i og så f.eks. KBH... For den sags skyld, den lille landsby jeg oprindeligt er fra og så her til!

 

Nej det kan ikke hidse mig op hvad Zulu gider sende, - i dag er der så stort et udvalg af tv-kanaler og er der intet dér, så er der Viaplay, netflix m.fl. og er der ikke noget der, så er der BØGER <3 (Carrie's behov for sko, svarer til mit behov for bøger!)

 

Tilgengæld, så kan det hidse mig grusomt meget op, med kvaliteten af undertekster på dansk tv - tilsyneladende har de ansat Google Translate til jobbet!

 


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

1
0
Svar på denne tråd
 
 Så enig
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 15:03

Jeg er så enig :) Accepter at der er forskelle.


- The sky is not the limit; the mind that sees the sky is the limit.

 

TrendPit.dk -> Når du skal have nye møbler!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider