Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 hjælp: om hestehegn og vildtets passage.
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 22:05

Jeg har en meget blandet hestefolk med heste på 45-82 cm, en på 110cm og en på 160 cm. i stg.. Kan jeg på nogen måde sætte et forsvarligt hegn op for den blandet flok og så stadig tilgodese vildtet så dette kan passere foldene?

 

Her tænkes på alt fra fasaner/harer til (især) råvildtet.

Vil råvildt gå i mellem trådene hvis afstanden er stor nok (i så faldt hvad er en min. afstand og max/minimum højde?

 

Jeg kan ikke finde noget dicideret lovgivning om hestehegn, kun en fin hjemmeside sponceret af PODA hegn og lignende fra poda og andre med stærk økonomisk interesse i sådanne. Er der noget specifikt lov paragraf jeg evt kan bruge som argument for min opsætning af hegn? Gerne en formel hvis en sådanne findes, men det skal være fra lovgivning.

 

Hjælp mig, øs af jeres viden og erfaringer. På forhånd tak for jeres tid.


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hegnet
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 22:13

vores laveste tråd sidder omkring 25-30 cm over jorden og den højeste i ca 105 cms højde, der er 4 tråde i alt og vores højeste hest er omkring 160, men selv ham vi havde på 170 gik ved den højde hegn.

Fasanerne smutter bare under, de er gode til at dukke hovedet selvom der egentlig ikke er strøm i de nederste mere.

Rå- og dåvildtet hopper bare over hvis de vil derind og jeg ser dem da indimellem græsse på vores vinterfold og gå i høkassen om vinteren.

 

hegnet omkring vores have, til at holde hundene inde, flyver fasanerne bare over, agerhønsene smutter gennem hullerne og det samme gør hr. mikkel ræv.

 

Vildtet har en utrolig evne til at finde vej hvor de vil, når de vil.

 

lovparagraffer kan jeg ikke hjælpe med, men du skal være obs på at i henhold til din forsikrings dækning, hvis hestene smutter ud, så skal hegnet være forsvarligt til at holde dem inde, ikke for at lade vildt ind.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

ox hingsteplag fra marts 2013 sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Selvfølgelig forsvarligt.
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 23:13

...men forsikringen har bare ingen anvisning på hvad det er (så kan de jo også altid rende fra ansvaret efterfølgende). Pt har jeg 3 tråde, mit problem er at jægerne siger, at vildtet ikke kan passere mine folde og jeg risikere at blive smidt ud af mit lejemål, hvis jægerne ellers vil opsige deres.

 

-fair nok, udlejer er sød og bliver klemt her, men jeg vil jo gerne se, om jeg kan immødekomme jægerne, samtidig med at jeg hegner forsvarligt ind.

 

Mine tråde sidder i højderne fra jorden ca:

35 cm.

61 cm.

112 cm.

(som jeg husker det, men det er for mørkt til at måle efter).

 

Hvis jeg kunne dokumentere at viltet kan passere et hegn som dit, og at det er forsvarligt for alle mine heste, kan jeg godt motiveres til at bruge en arbejdsdag på at flytte alt hegnet (4 gang i år!!!) igen, men jeg magter ikke hele smøren en gang til om et par måneder fordi hestene ikke bliver inde, eller jægerne igen klager.

 

Jeg risikere at miste retten til at leje jorden til heste/kalve hvilket jeg slet ikke kan overskue den følelsesmæssige konsekvens af.

 

-Andre ideer til at smøre den gamle jagtformand og vildtet, uden at jeg skal bekoste en masse?

 

Når de klager går de til lodsejer, men når de får strøm fra vores hegn, for at sætte strøm til deres fasanvoliere, eller når vi lader områder med korn (udlæg i græs) stå til deres vildt, går de ikke derhen og roser os. Når vi samler hestene ind, når de melder jagt og fodre i den anden ende samt afmonter dele af vores elhegn, så de kan drive i kanten af vores folde... ja sådan er det bare, for de har betalt for jagten, og ja det har de (og jagt er dyrt, bestemt). Men når nu vi forsøger, hvorfor kommer de så ikke til os først. Men okay, det er jo heller ikke os de forhandler pris med.

 

Kryds fingre for at vi får lov til at blive.


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 3 tråde
Forfatter: 
Dato:  02-10-2014 06:55

Jeg har også 3 tåde, pga. shettere og har både råvildt og deres lam, harer, agerhøns, fasaner mm.

 

Jeg HAR set hvor let og elegant råvildtet bare hopper imellem trådene og har tænkt, godt at hestene ikke lurer den .

 

Jeg skal få målt trådenes højde i weekenden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosenholm
Forfatter: 
Dato:  02-10-2014 07:58

...det lyder lovende, især det med at også rålam passerer.

 

Jeg vil gerne immødekomme jægerne og lodsejer.


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jægerforbundet
Forfatter: 
Dato:  02-10-2014 08:07

Jeg tænker, at hvis du ikke kan snakke fornuft med jægerne så gå til jægerforbundet. Prøv først med regionen, ellers går du bare op i toppen. Som udgangspunkt er jægerne interesseret i at have et godt samarbejde med dem, der berøres af at de går på jagt, men der findes jo altid nogle, der ikke er så modtagelige for almindelig opførsel ;)


Mvh. Sanne

 

Købes: Velholdte stigremme, Ribe, Esbjerg, Varde området

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jægerne var her først.
Forfatter: 
Dato:  02-10-2014 09:36

Rettighederne på jordene er lejet ud af flere omgange.

 

-Jagtretten på al lodsejers jagt egnet jord.

 

-Så er der landbrugsjorden som er forpagtet af en landmand der dyrker al lodsejers landbrugsjord.

 

-Herunder er så vores folde, der er svære/ubekvemme for ham at dyrke med korn hvert år, med hans store moderner maskiner, hvorved han har lejet dem ud til os og vores dyrehold. Vores jord går stadig under landbrugsjord og bliver lagt om efter gældende regler herom.

 

Jagtkonsordiet kom altså før mit lejemål og selvom lodsejer har godkendt, at vi lejer jorden af landmanden er det stadig kun tålt så længe jægerne beholder al deres lejemål.

 

Der er derfor som så ikke noget urimeligt i jeg skal tage hensyn til jægerne.

 

Kan jeg dyrke noget i mindre omfang som

1: hestene kan tåle

2: Hestene ikke spiser

3: råvildtet elsker.

 


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosenholm
Forfatter: 
Dato:  06-10-2014 08:10

...fik du tid til at måle dit hegns højder?

 

Det er meget interessant for mig, med trådenes højde, har du nu har erfaring med både lam, og dyr der passer imellem og over.

 

Min kæreste har snakket med jægerforbundet som har ydet en helt fanstastisk service. De har sendt os et stort hæfte "Vildt og Landskab", som er resultaltet af 6 års forskning (der bla berører hegn og kreatur græsning). Og sørme om Mads fra jægerforbundet ikke også har fundet passagerne i hæftet, der er aktuelt for os og vores lokale jægere i vores problemstilling, og her har Mads så lige sat nogle bogmærker til os. Whao en service siger jeg bare. Han varetager da både jægernes interesse og imødekommer os som bruger af jorden.

 

 

Jeg skal lige have læst passagerne et par gange, inden jeg får samlet det til størrer forståelse.

-Men det lover godt for vores brug af jorden, og faktisk også for vildtet.


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

1
0
Svar på denne tråd
 
 hegn hegn hegn
Forfatter: 
Dato:  06-10-2014 11:12

Næ, det glemte jeg da alt om , men så har så gjort det nu og hegnet

er på 38, 69 g 115 . Og det skal bemærkes, at for at komme ind på græsfolden, skal rådyrene igennem 2 af disse hegn, da jeg har vandrefold rundt om alle foldene og det gør de altså bare let og elegant.

Har ofte tænkt på hvordan de kom igennem og én dag jeg gik og studerede beplantningen på vandrestien, skræmte jeg åbenbart et rådyr som lige hoppede imellem trådene fra græsfolden til vandrestien og derefter videre fra vandrestien ind til den lille "vildt-skov" som jægerne har bag mine folde. Den havde så absolut intet problem, let og elegant så det ud .

 

Forrige år havde jeg endda en rå med 3 lam, nøj et skønt syn at betragte hver morgen

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for det.
Forfatter: 
Dato:  06-10-2014 13:21
Tak for hjælpen og din tid samt input.

 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hegn hegn hegn
Forfatter: 
Dato:  06-10-2014 19:11

Det var da så lidt. Held og lykke

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider