Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hysterisk nabo- hvad gør man?
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 12:47

Jeg og min ene nabo har et lille issue med vores 3. nabo, som vi ikke helt ved hvad vi skal stille op med.

Vi bor 3 personer pr. etage, i hver vores 1-værelses lejlighed, hvor vi har den fornøjelse at dele bad & toilet med hinanden på vores fælles gang, hvilket egentlig er super .

 

Problemet er, at manden vi bor på gang med er YDERST sart.

Vi bor midt i København, han er fra Bornholm og ikke vant til lyde og larm og andre mennesker tydeligvis.

Jeg har boet der siden december, og har måske 3-4 gange haft en ven/veninde på besøg til vin og hygge. Vi har hørt musik på snakke-niveau, og mine små bordhøjtalere er placeret absolut længst væk fra naboens væg. Han kommer KONSEKVENT ind og klager. Sidst kom han ind en fredag aften kl. 21.30, da havde vi været hjemme i under 10 minutter.

Han har klaget over min nabo som gjorde rent og hørte musik en onsdag eftermiddag kl. 14.30.

Han har stået 45 minutter nede på gaden iført badetøfler og skreget op til et åbent vindue under en studenterfest, at de skulle skrue ned, kl. 22.30 på en sommer-lørdag. Den lejligheden ligger på modsatte side af gaden, 50 meter væk fra ham.

 

Desuden kommer han og banker på og skal diskutere first world problems ved den mindste ændring på badeværelset:

 

-Hængeren med shampoo og andre badeting har han haft store issues med hvor skulle hænge, så det passede ham bedst. Bag døren var for irriterende for ham. Han har selv INTET på badeværelset, tilsyneladende af frygt for at vi bruger hans ting.

 

-Bademåtten jeg har lagt derud for at undgå glat og vådt gulv fjerner han konsekvent fra gulvet, med det resultat at gulvet jo så bare er vådt og ulækkert istedet. Han synes den er irriterende.

 

-Han låser sin egen dør HVER gang han skal så meget som pudse næse på badeværelset. Toilettet ligger under 3 meter fra hans egen dør, på en lukket gang, men han er umiddelbart hunderæd for at vi ligger på lur og stjæler hans ting.

 

-Igennem en længere periode har han ikke haft et hånd-håndklæde hængende på sin knage. Min anden nabo og jeg har diskuteret hvad han så gør, da jeg faktisk synes det er ret ulækkert hvis han tager i håndtaget uden at vaske fingre når han har været på WC.

Min nabo opdager så igår, at han tager det med frem og tilbage fra egen lejlighed, hver gang han går på toilettet.

 

Her begynder jeg faktisk at føle mig en smule provokeret over at man kan være SÅ mistroisk overfor sine naboer, som man bor dør om dør med. Vi andre har begge alle vores badeting og hånd-håndklæder hængende derude, men han er åbenbart hunderæd for at vi tørrer alle vores pige-bakterier af i hans ting.

 

Jeg får en følelse af, at han tror at min nabo og jeg kun har til mission at være mest muligt til gene for ham. Han må fuldstændig selv om, at han ikke ønsker at have badeting mm, derude, men når han ikke engang tør have sit hånd-håndklæde hængende synes jeg altså det er lidt over grænsen.

 

Vi har nu snakket om, om vi skal skrive en "præventiv" mail til bestyrelsen i forhold til det med at han har klaget til os over det med larm. Jeg ville blive ret sur og på tværs, hvis jeg fik en klage fra bestyrelsen over larm, fordi han er så sart som han er. Husordenen siger, at vinduer skal lukkes kl. 22 hvis man spiller musik.

 

Desuden ønsker jeg ikke at starte en nabokrig med ham, men jeg kan godt afsløre, at vi er ved at være GODT trætte af hans hysteri, og det med håndklædet synes jeg simpelthen er på grænsen til OCD

 

Så hvad gør man nemmest/pænest her??

 


Mvh Mie

-Med supermulen Surprise

7
4
Svar på denne tråd
 
 Jo skriv..
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 13:22

Nu bor jeg selv i et meget lydt etagebyggeri i København.

Man bliver nødt til at være large.
At klage over musik og rengøring er helt uhørt en onsdag eftermiddag. Ligeså vel at det er helt okay, at høre musik på fornuftigt (og højere, hvis varslet) niveau lørdag aften.

 

Jeg synes du skal gøre din boligforening/udlejer opmærksom på 'problemet' og fortælle at i ikke kan vippe med ørene uden at han klager.

Det med badeværelsestingene synes jeg ikke i behøves nævne, det er trods alt hans egen sag :)


Zazs.
Tro på dit instinkt - stol på dine følelser.
12
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 13:32

Salløe: Ja, jeg tænker også at det nok er vejen rundt med et lille pip til bestyrelsen.. Man kunne også prøve at tage en snak med ham, men jeg tror ikke jeg bliver særlig populær, for han ser helt anderledes på larm i en storby end jeg og min nabo gør.. Han kan slet ikke tåle nogen lyde og han har blandt andet også brokket sig til mig over der var en i nærheden der indimellem spillede på guitar.. Som han sagde "den skarpe lyd går LIGE ind i min lejlighed" ..

 

Det med badeværelsestingene vil jeg bestemt heller ikke nævne for bestyrelsen, det er en ting jeg og min nabo går og er forargede over i fred, men det er med til at danne sig et helhedsindtryk af ham, for os ;)


Mvh Mie

-Med supermulen Surprise

5
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 14:37

Kan godt se problemerne med larmen men at I går op i hvad han har på badeværelset osv? Det synes jeg virker enormt snagende?

 

Måske I også lige selv skal træde et skridt tilbage

 

9
10
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 14:54

Altså nu går jeg heller ikke seriøst op i om han har noget på badeværelset eller ej hvilket jeg også har skrevet. Jeg synes dog, at det er lidt hysterisk at man skal være så bange og mistroisk overfor sine naboer som han er.

 

Hvad ville du selv tænke når vi har et fælles badeværelse, hvor han pludselig ikke længere tør have så meget som et håndklæde hængende, men bringer det frem og tilbage hver gang han skal på WC?

 

Jeg finder det altså lidt underligt og paranoidt, at man tror ens naboer har interesse i at tørre sine hænder i hans håndklæder, når vi alle tre har hver vores hængende på hver vores krog med navn på :)


Mvh Mie

-Med supermulen Surprise

8
2
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 15:00

Seriøst, jeg ville ikke tænkte noget? Det er et håndklæde?

 

Nu kan det jo også være det ikke er jer, men f.eks fremmede manden tænker på? Kan han have oplevet nogen har brugt hans håndklæde, taget det eller lignende, altså uden det var jer? I aner det jo ikke hvis I ikke har haft en dialog med manden. Men uanset forstår jeg ikke I kan gå op i om han har hans håndklæde derude eller ej.

 

Forstår godt det med larmen, men tænker hvis han klager, kan I så ikke modsætte jer og henvise til husreglerne som viser til at være på jeres side?

10
6
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 15:10

Caroline, det handler jo ikke om et håndklæde, det handler om at være paranoid og mistroisk overfor sine naboer, hvilket jeg faktisk synes er ret ubehageligt og hvilket skaber en underlig stemning når han i forvejen næsten kun stikker næsen frem når han skal klage eller brokke sig over et eller andet..

 

Det er en lukket gang på 4. sal hvor der kun bor os 3, og altså ikke kommer fremmede ind og bruger hans håndklæde lige pludselig..

 

Desuden ville jeg synes det var ret ulækkert for os andre hvis han ikke vaskede sine hænder på toilettet før han gik ud derfra


Mvh Mie

-Med supermulen Surprise

5
3
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 15:59

Angående badeværelsestingene, så har jeg heller ikke mine håndklæder hængende på det badeværelse vi har i vores flatshare. Det er ikke mistro, men jeg har det bare bedre med at jeg er sikker på der ikke er andre der bruger dem.

Tror ikke mine flatmates nogensinde ville bruge mine håndklæder, men de har jo osse gæster ind i mellem.

 

Dyre hårprodukter og den slags beholder jeg osse på mit værelse.



12
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 16:46

Hvordan har dialogen været de gange, hvor naboen har brokket sig over larmen? Har i kunne tale fornuftigt sammen eller har han kun kunne se situationen ensidigt?

 

Hvis al fornuftig kommunikation med naboen ikke fungerer, så ville jeg gå til boligforeningen med problematikken, som så må stå for, at melde helt klare retningslinier ud for, hvilke regler der er gældende i bygningen - evt. ved fælles opslagstavle i entréen så de er tilgængeligt for, at alle kan se det.

 

Hvis naboen bliver ved med at brokke sig, så kan i jo så henvise til de fælles regler.

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 17:46

Det kan godt være at jeg er mærkelig, men hvis det var mig så ville jeg begynde at tage så tykt fis på ham at han slet ikke viste hvad han skulle gøre. Den slags provokere helt vildt og typen er givetvis udenfor normal pædagogisk rækkevidde.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

11
7
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 18:35

Meget imod min egen opfattelse af mig selv, så holder jeg altså lidt med Jens. Ville nok heller ikke helt kunne styre mig.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

5
3
Svar på denne tråd
 
 Hysterisk nabo eller ?
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 18:41

Nu sidder jeg i bestyrelsen i den lejerforening hvor jeg bor.

 

Vi vil meget gerne kende begge sider af en sag, når / hvis der kommer klager.

 

I vores lejerforening vil vi meget gerne have, at beboerne på forhånd kommer med deres 'indspark' til debatten, hvis de kan fornemme, at der er noget under opsejling.

 

Jeg synes ærlig talt,at I skal fortælle bestyrelsen hvordan I har det.

 

I kan jo evt. møde op, næste gang der er møde og fortælle om jeres side af sagen, og at I ikke helt ved, hvad I skal stille op.

 

Om man skal have sine ting, det ene eller det andet sted, er sagen fuldstændig uvedkommende, men tal med jeres bestyrelse


Hilsen Anne





Jeg vil ikke komme til livets afslutning, og finde ud af at jeg kun har levet det i sin fulde længde. Jeg vil også have levet det i sin fulde bredde.

5
0
Svar på denne tråd
 
 Paranioid og mistroisk?
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 19:19

Altså, som jeg læser det, er jeres nabo hverken paranoid eller mistroisk, men at det er egenskaber I tillægger ham, uden I reelt ved, om det hænger sådan sammen.

Derimod tror jeg, han generelt ikke er meget for at "dele sine ting" med nogen som helst andre, om det så var tæt familie, han delte badeværelse med. Og helt ærligt, om han slæber sit håndklæde med frem og tilbage hver gang han er på potten, så fred da være med dét. Det kommer jo sådan set ikke jer ved ;)

At han låser sin dør når han forlader sin lejlighed, om det så bare er for at pudse næse på lokummet, kan måske skyldes dårlige erfaringer fra andre steder han har boet. Det behøver jo absolut ikke være pga. at han ikke stoler på jer, at han låser sin dør. Og i bund og grund kommer heller ikke dét jer ved :-)

De øvrige tvister I har med ham om placering af div. effekter på badeværelset: Tag en fornuftig snak med ham. Sandsynligvis kan I alle komme frem til en løsning, I alle tre kan leve med.

Og badeværelsesmåtter er altså nogle klamme fiduser... Køb en svaber på skaft, og svab gulvet når I har været i bad, så er problemet løst.

Ang. brok over "larm", så henvis til de retningslinier der er for jeres bolig, og skriv ned, når han henvender sig til jer. Notér dato, klokkeslet, hvad hans klage drejer sig om, og hvad der er din/jeres side af sagen, fx at der kun var spillet dæmpet musik i 10 minutter før han klagede over musikken.

Det er aldrig sjovt at dele noget bolig med nogen, der ikke deler samme opfattelse af tingene som en selv. Trøst jer med, at det ikke er for evigt I skal bo der, er helledusse da, hvis han ikke er værre end at han altid låser sin dør når han forlader sin bolig, slæber alt sit toiletgrej og håndklæder med frem og tilbage hver gang, og ved hvor mange bakterier en toiletmåtte gemmer på, så er I relativt billigt sluppet :-D

At der følger lidt støj med når man har naboerne lige på den anden side af væggen, dét skal han lære at leve med. Og igen, så skal I ikke bo sammen med ham for evigt. ;)





Salvia

 

 

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

 

 

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

16
0
Svar på denne tråd
 
 hephey
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 19:54

man skulle jo næsten tro du havde overtaget min gamle underbo.... ihvertfald med at med at klage bare man vipper med et øre.. jeg har f.eks. fået en ordentlig overhaling for at gå på trappen (fordi jeg ikke kan hoppe op på 1. sal)

for at gå rundt i lejligheden, for at komme til at tabe noget.... se fjernsyn (med åben vindue).... alt sammen om eftermiddagen, først på aftenen... samtidig har naboer og lig. fået ture for at høre musik, have gæster og lig.


Carina Overgaard... Militaryrytter

 

Change the voices, in your head
Make them like you, instead

 

 

Opstaldning nær Horsens søges

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 20:13

Da jeg så overskriften tænkte jeg "åh nej, nu kommer der en beskrivelse af mig og så kan jeg sidde og få det dårligt"

 

Jeg har boet i en lille 2-værelses i 2 år nu. Jeg er født og opvokset i parcelhus uden for Odense.

 

Jeg synes sgu selv jeg er sart! Og det er ikke bedre af, at min bygning er over 100 år gammel og ALLE lyder går igennem. Også dem ude fra opgangen, fra naboen og overboen.

 

Men det i beskriver, det har jeg dog simpelthen aldrig gjort!

Nu skal jeg ikke sidde her og være hellig. Men musik en fredag/lørdag aften, det har der da været af og til her. Og efter lige at tænke "nå, øv øv", så tager jeg headphones på og ser en film eller sådan noget.

Jeg har skisme aldrig stillet mig ned og råbt ind af folks vinduer :P

Jeg har faktisk heller aldrig klaget til nogen. For jeg VEd jo godt, at jeg er sart og "fejlen" er hos mig. Jeg er ekstremt lydsensitiv, og derfor tænker jeg altid over, om den irriterende lyd er "tilladt" i en almindelig opgang.

Fx synes jeg det er "tilladt" at høre musik fredag/lørdag, for der er det weekend og måske har folk vennerne over.

Det har jeg jo også selv nogle gange, og der bliver da snakket lidt højt og vi har da også musik (aldrig højere end at vi ikke behøves at råbe for at snakke sammen).

 

Min overbos fjernsyn kan jeg blive helt gråhåret af, men igen ved jeg jo godt at jeg er så sørens lydsensitiv, så jeg har faktisk aldrig klaget eller noget. Sådan er manden bare, han skal have det tændt samtlige tidspunkter han er hjemme, og så må jeg sidde med ørepropper eller åbne vinduet så trafiklarmen kan overdøve det (trafiklarm har jeg af uvisse årsager INTET problem med).

 

Nå. Jeg syntes bare jeg ville dele mine tanker. For jeg er nemlig selv sart og lydsensitiv, men jeg har dog aldrig opført mig, som i beskriver manden gør! Jeg ved at jeg bor i København og at der er larm. Sådan er det, tough luck.

Jeg har faktisk aldrig tænkt, at det her larm er for meget. For jeg synes altid at larmen har en årsag, altså fx hvis det er weekend, eller hvis folk skal gøre rent! Den slags larmer jo, og det er helt okay, for det skal jo gøres!

Det kunne jeg aldrig drømme om at brokke mig over.

 

Så jeg er enig i, at han bestemt skal have "gearet" sig ind i at leve i byen. Det er helt tilladt at synes, det er irriterende med larm. Det synes jeg jo også selv. Men der er virkelig forskel på at "brokke" sig lidt i sit eget hoved og tænke øv, og så at klage så snart der har været det mindste i 10 minutter!!

Det synes jeg er over stregen, alle parter må være lidt large (fx skal man selv huske at tage hensyn med sin egen larm, samt acceptere andres larm).

 

Det med badeværelset. Ja. Det synes jeg sådanset i skal grine af og ellers lade det glide. Det er da skide sjovt, undskyld jeg siger det :P
Sådan lidt paranoia-agtigt. Så kan man more sig over naboens sære vaner, det gør jeg da også selv, men synes ikke i kan/skal bede ham ændre det. Det må være hans valg, at han er lidt skør med at låse sin dør osv. Nå ja, sådan er han bare! Mor jer over det, og glem det resten af tiden.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

6
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 20:17

Uanset hvad forstår jeg ikke I kan gå så meget op i det håndklæde. Som en anden nævner kan det jo også være i tilfælde af I har gæster. Jeg vil heller ikke have personlige håndklæder hængende på et fællesbadeværelse.

 

Jeg ville synes det var invaderende hvis nogen jeg delte badeværelse med gik op i hvad jeg gjorde med mine håndklæder, sæbe osv. Egentlig virker det som om I enten er ude efter en form for hævn via dette eller du prøver at fremstille manden som "mærkelig" pga af det? Men som Salvia siger er bademåtter pænt klamme og særligt på et dele toilet.

 

Hvorfor skal man begynde at "drille"/genere en anden person BARE fordi han er anderledes end en selv? Jeg begynder da at synes det er denne mand som er den mest normale i det her.....

8
8
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 20:23

Altså jøsses, i tillægger det med badeværelset ALT for meget betydning- det skal helst læses med et smil på læben da det bestemt ikke er noget jeg og min nabo har hidset os op over, vi smiler blot skævt og rynker panden lidt over den temmelig eneboer-agtige adfærd Men det er da klart det er et emne der ryger oveni, når han er så hys med alting- så er alle de der side-ting med badet da ekstra sjove .

 

Nu har han faktisk lige pillet en tom sæbedispenser (engangs) op af skraldespanden, som jeg lige havde smidt ud (fordi den var tom -HELT tom- og fordi vi har en ny stående)... Og den har han stillet tilbage på vasken, fordi vi muligvis lige skal have en fælles afstemning først om hvorvidt den tomme skal smides ud ;)

 

Det er problemet med larmen, og opfattelsen af hvornår man larmer, der er det egentlige "problem". For jeg kan mærke at jeg er begyndt at tænke utroligt meget over almindelige hverdagsting, af frygt for at han synes jeg larmer. Og det er ikke særlig rart at gå på listefødder i egen lejlighed

Jeg har aldrig hørt noget fra underboen, og har mødt overboen en gang- så det kan altså ikke være fordi jeg er en vildt forfærdelig nabo for de andre, som måske endda hører meget mere til mig end ham ved siden af mig :)

 

Mht. kommunikation har jeg altid svaret ham pænt, og skruet ned på hans forlangende.. Og vi snakker da også kort sammen hvis vi mødes på gangen og lignende. Så det er ikke fordi der er krig eller noget, men han kunne sagtens være typen der synes at nu var det nok (f.eks en fredag kl. 21 ..) og sendte en klage til bestyrelsen..


Mvh Mie

-Med supermulen Surprise

10
4
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 20:30

Nåede lige at svare inden de sidste kom med i tråden:

 

Jamen det er da godt for dig Caroline, at du har fået de sjove briller på her til aften.. Eller ikke.. Jeg synes det er mærkeligt (på den sjove måde, men også på den lidt paranoide måde..) at han pludselig ikke tør have sine ting hængende og nu er begyndt at fragte dem frem og tilbage- jeg er ellers selv ret sart og hysterisk med rod, beskidte ting osv. Men jeg har altså INTET problem med at lade et håndklæde jeg kun tørrer hænder i, hænge på badeværelset som jeg deler med mine søde og dejlige naboer.

 

Jeg er altså ikke ude på at hænge manden ud, men ja, jeg synes det er en lidt spøjs adfærd han har og det med badeværelset synes jeg er morsomt, og det må jeg vel gerne synes uden at jeg nærmest skal anklages for hetz?


Mvh Mie

-Med supermulen Surprise

5
4
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 20:51

Men fordi du ikke har et problem med det, kan det jo godt tænkes andre har, uden det er helt vildt mærkeligt

 

9
7
Svar på denne tråd
 
 Badeværelset
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 21:00

Ej, jeg er altså nødt til at bakke TS op.

 

Jeg synes også, det er virkelig mærkeligt at bære sit håndklæde med frem og tilbage til badeværelset. Vi snakker jo ikke det håndklæde han bruger, når han går i bad, men det han tørrer hænder i! Det er da super mærkeligt ikke at turde lade det hænge på et badeværelse, hvor han er sikker på, at det kun er ham og hans to naboer, der kommer.

 

Holder en af naboerne så en dag fest, så der er andre, der kunne finde på at bruge det, jamen så er det da bare at smide håndklædet til vask?

 

...Og ellers synes jeg i hvert fald, hvis man virkelig er så panisk over tanken om, at lade håndklædet hænge (og toiletartikler blive stående), at det er meget mærkeligt at vælge at bo på den måde

Jeg ville virkelig også undre mig!

Når det er sagt, så er det jo ikke badeværelsesvanerne TS vil klage over! Det er blot nævnt for at vi skal få et indtryk af naboen. Og Carolines tanker om, hvorvidt TS er ude på "at hænge naboen ud" er måske at gå lidt vidt - Hvordan kan det nogensinde være at hænge nogen ud, når man anonymt omtaler dem på et hestesite?

9
7
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 21:23

Lidt mere seriøst så vil jeg da foreslå at i arrangere en fælles middag mellem jer tre naboer så i kan lære hinanden lidt bedre at kende. I virkeligheden ved i jo ikke ret meget om ham og det kan være at han bare er vildt genert?


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

10
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 22:26

Hak: Nu mente jeg ikke på HN men mere i forhold til de andre naboer, det er sådan lidt karakternedsættende at gøre manden mærkelig pga et håndklæde

 

Vi ved jo heller ikke HVORFOR manden slæber sit håndklæde med frem og tilbage, det er vel bare TS der antager hvorfor? Der kan jo reelt set være en helt anden grund. Igen manden kan have været ude for noget tidligere der måske gør han er lidt panisk omkring sine håndklæder.

 

Det kan også være han er vildt sær og har OCD og 10.000 fobier og so what? Måske TS skal finde et sted at bo hvor hun ikke skal dele badeværelse med andre, da hun let lader sig gå på af dette. Ligesom manden måske bør flytte på landet hvis lyde generer ham

 

Igen problemerne omkring lyden forstår jeg. Det andet virker bare som ondsindet sladder, eller også er TS ekstremt følsom hvis hun føler sig trådt på fordi manden tager sit håndklæde med frem og tilbage.

8
11
Svar på denne tråd
 
 Vil snarere sige
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 22:59

Jeg vil snarere sige at det er naboen, der ikke kan finde ud af at bo hvor han bor. I Kbh bor man tæt og man kan ikke forlange at alle ens naboer skal gå på listefødder omkring én, ikke at have gæster og ikke høre musik. Det kan man ikke forlange af sine naboer.


 

8
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 23:01

Caroline: Enten så kan du ikke forstå hvad du læser, eller også VIL du bare ikke forstå hvad jeg skriver.. Jeg er fuldstændig ligeglad med hvad manden gør på det badeværelse, men jeg synes sgu det er nogen sære OG sjove episoder der har været omkring flere ting- som jeg fniser af og synes er ret morsomt og harmløst, men du tror tilsyneladende at jeg får angstanfald og at jeg ikke kan bo med deletoilet og bad- det går altså helt fint tak

 

Jeg håber da ikke han har angst, 10.000 fobier, er en særling og alt muligt andet med det fag jeg ved han læser til lige nu..

 

Iøvrigt, har jeg på intet tidspunkt brugt alle disse gloser om ham som du i flæng selv sætter ind, hverken "mærkelig" som du insinuerer, "særling" eller andet, jeg har blot skrevet at jeg synes han er hysterisk og en anelse paranoid med det. Og det synes jeg virkelig han er!


Mvh Mie

-Med supermulen Surprise

14
3
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 23:03

Du skriver I er forargede, bliver provokeret osv. at du finder det underligt, paranoidt osv. så ja øh det virker da som om du går lidt mere op i det end hvad jeg ville gøre

9
10
Svar på denne tråd
 
 Larm i byen
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 02:01

I min gamle lejlighed i Århus skulle man skrue ned kl 23. Min roomie fik så spontant gæster en onsdag aften og de festede med høj musik til kl 1( hvor jeg skulle til at smide dem ud) jeg sagde til dem at de skulle være musse stille ned af trappen for ikkr at forstyrre mere. Ingen klager. To uger senere holder underboen en annonceret fest en lørdag og min roomie synes ikke han kan være bekendt at larme til kl 24 og hun spørger efter kosten så hun kan banke i gulvet... Fik da lige forklaret hende at det havde hun ingen ret til sådan som hun havde larmet! Det kunne hun godt se men hun var stadig utilfreds.. Hun har heller aldrig haft overboer så hun er meget følsom over for andres lyde, det er lidt sjovt.


If life gives you lemons KEEP them!

Because, Hey free lemons!

5
0
Svar på denne tråd
 
 Han kan jo også være syg...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 08:56

Hmm.. jeg tænker også, at det er en meget underlig måde at opføre sig på, men det kan jo have sine årsager.

 

Manden kan rent faktisk lide af en psykisk lidelse, som gør, at han opfører sig som han gør.

Der skal jo være plads til alle også dem, som ikke har det helt så nemt som os andre ("normale") - omvendt skal han også lære at gøre plads til andre, men måske han bare har rigtig svært ved pga. omstændigheder som vi ikke kender.

Man kan ikke se på en person, om de er psykisk syge.

 

Jeg synes, at det ville være en super ide at tage en snak med ham om, hvad I oplever og hvad I tænker - og prøv at gøre det helt uden forbehold og forudtagelser, selvom det selvfølgelig er svært, når man nu er så træt af den måde, som manden opfører sig på. Forhåbentligt kan I komme til enighed og måske I alle får en beder hverdag med større forståelse for hinanden.

Manden gør det nok ikke for at genere jer, men hvis han gør, så er det afsted og tale med bestyrelsen.

 

Nu ved jeg ikke hvad manden læser til, men jeg havde en barndomsven, som udd. sig til psykolog og han havde altså nogle ret store udfordringer psykisk selv. Så selvom man er fx. psykolog, så kan man godt lide af en spykisk lidelse af mere eller mindre grad.

 

Håber at I alle kommer til enighed, så alle får det godt.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hejhej
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 11:15

Hak: Nu er det ikke alle der lige har mulighed for at flytte et sted hen med eget bad og toilet...

Personligt ville jeg da til hver en tid foretrække at have min egen lejlighed, men i en storby hvor jeg skal slippe over 7000 kroner om måneden, for blot at have et værelse, så kommer det ikke på tale lige foreløbig..



1
0
Svar på denne tråd
 
 Badeværelset
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 12:41

Det er vel et spørgsmål om prioritering...

 

Vil man bo midt i centrum, så er det dyrt, men hvis jeg havde det så anstrengt ved at skulle dele bad, som TS beskriver, at hendes nabo har det, så tror jeg da, jeg ville foretrække længeer transporttid og så bo i en 1-værelses lidt udenfor byen.

 

Nå, det var vist et sidespring ift. trådens oprindelige tema.

2
1
Svar på denne tråd
 
 Naboer
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 09:08

Jeres sarte nabo er faktisk utrolig heldig at have så hensynsfulde naboer. Jeg synes allerede, at I strækker jer langt. Hvis I bare overholder fælles aftaler om, hvornår man spiller musik etc., så må han altså leve med lydene, og jeg synes ikke, at I skal "lide" under det. I lyder til at være fornuftige og hensynsfulde mennesker, så jeg ville altså støvsuge onsdag eftermiddag uden problemer og fortsætte med det, også selvom han klager over det. Der må være måde med galskaben.

Håndklædehistorien tager jeg også blot som en måde at beskrive mandens anderledes måde at være på, absolut ikke som om, at I er ude efter ham.

Jeg tilslutter mig Jens' ide om at mødes. Jeg ville nok starte med et glas vin/kop kaffe (en middag kan blive meget lang) og se, om I kan komme lidt nærmere en fælles løsning. Virker det ikke, ville jeg også tale med bestyrelsen.

Er selv beriget med en ekstrem pernitten nabo (bor dog i hus, men vi har en fælles mur), som følger med i ALT, hvad vi foretager os. Typen, der anmelder ALT til politiet, og jeg mener bogstavelig talt ALT (naboer, der sætter skraldespanden ud inden kl. 20, naboer, der ikke beskærer deres træer korrekt, etc etc). Han har helt seriøst fortalt, at kommer der en indbrudstyv hos ham, så skyder han ham uden skrubler.

 

I starten kunne jeg ikke tåle synet af ham, men har efterhånden lært, hvordan jeg skal greje ham: jeg lytter til ham med et smil, undskylder oprigtigt, hvis jeg synes, at han ikke er alt for langt ude, men er han helt ude på overdrevet, har jeg fundet en måde at få ham til at føle sig latterlig på, da han bliver direkte konfronteret med sit overdrevne regelrytteri.

 


Hilsen Line

R.I.P. Deseado

DMJ D'YQUEM

6
3
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 10:28

Jeg må altså ærligt indrømme, at jeg også selv er sart.

Men jeg må også ærligt indrømme, at jeg ikke kan følge ham. Jeg har aldrig boet i lejlighed. Indtil for 2,5 år siden.

 

Jeg er vokset op i 2 store parcelhuse med have og hele pivtøjet og jeg har aldrig nogensinde skulle tage hensyn.

 

 

For 2,5 år siden flyttede jeg så i en etværelses.

Jeg har aldrig klaget.

ALDRIG .. heller ikke selvom overboens vækkeur nogle gange har vækket mig kl. 06.30 - fint så står vi op.

 

Jeg har nogle gange været offer for så høj musik at jeg kunne mærke væggene give sig (vitterligt) ... men klokken har været 14.30 - ergo, jeg må finde mig i det.

På intet tidspunkt har jeg oplevet noget som jeg ikke har ville betragte som alimindeligt dagligdagslarm. Folk larmer nogle gange, men starter man aldrig selv støvsugeren?

Eller tænder for emhætten eller ser TV?

 

Jeg er yderst følsom men jeg har aldrig nogensinde påtalt noget.

Jeg har da tænkt mit - men aldrig påtalt noget i en tone så folk har følt sig stødte.

 

Jeg flyttede for 3 måneder siden og det har da givet lidt mere larm nogle gange men for det meste er der også super super stille her.

Jeg har EN gang påtalt noget - i en høflig tone.

 

Og det var da min overbo dagen efter jeg flyttede ind bestemte sig for kl. 04.30 en SØNDAG morgen at holde fest med ALT hvad den kunne trække - der blev jeg en smule træt af hende.

Jeg fik dog den vildeste undskyldning førstes gang jeg mødte hende - så jeg tænkkte ikke mere over det

 

 

Og jo så var der det distræte kvindemenneske af en overbo der i 5 UGER kære venner parkerede et styk slidt sofa nede på vejen.

Jeg kom på et tidspunkt med en høflig foresppørgsel (jeg spillede blondiine dum) og så forsvandt sofaen.

 

 

Men jeg tænker om vedkommende kan være meget følsom?

Jeg kender altså mennesker der faktisk ville reagere og finde de ting du beskriver EKSTREMT grænseoverskridende.

Og jeg mener ekstremt grænseoverskridende. Vi snakker ikke om mennesker med OCD men visse mennesker med autisme kan faktisk godt føle sig seriøst anfægtet af det du skriver. Det gør ikke at det er rigtigt.

 

Men der er altså nogle der er meget meget lydfølsomme (jeg kender nogle, derfor siger jeg det) - og de kan virkelig føle at man er ude på at såre dem helt ind i deres dybeste følelser.

 

Det er jo naturligvis ikke tilfældet, men jeg tænker at der kan være en reel grund til det.

Udefra set virker det der foregår dybt komisk. Men jeg er sikker på at den nabo virkelig virkelig føler at man træder ind over hans personlige grænser. Sådan læesr jeg det.

 

 

... jeg er selv autist men jeg kan da godt følge hans tankegang hvis han har enten OCD, autisme eller sådan et eller andet (det er meget seriøst ment), der gør at han bliver meget påvirket)

 

Derfor så håber jeg at I vil tage snakke med en smule forståelse og ikke dømme ham inden - og sammen finde en løsning.



 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Opførsel
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 14:23

Jeg ville altså umiddelbart opføre mig helt normalt. Have gæster, høre musik, gøre rent, se tv osv. Og så henstille ham til husordenen, når han kommer og klager. Det kan da ikke være rigtigt at i ikke kan leve i jeres egen bolig, pga. en hysterisk nabo. Og ja så er jeg egentlig ligeglad med mulige dianogser og tidligere dårlige oplevelser. Der skal være plads til alle, når man bor tæt. Hvilket altså involverer at man må leve med nogle lyde i ny og næ.

 

Han har valgt at bo tæt, med dele toilet og det hele. Så må han sørme lære at tilpasse sig at der følger lidt larm fra andre mennesker med i den pakke.

 

Så opfører i jer normalt og ikke larmer overdrevent, så ville jeg altså bare ignorere ham. Evt. lige meddele bestyrelsen at han er et problem mht. at klage over alt, hvilket egentlig er til gene for jer, da i ikke selv synes i larmer overdrevent.

 

I den mindre konstruktive ånd, så ville jeg nok rykke højtalerne over langs hans væg og høre ekstra meget musik i en periode. Så kan man jo altid acceptere/tilbyde at flytte dem til modsatte væg, når han igen igen kommer og klager. Ligesom at støvsugeren nok også ville køre en masse ekstra ture i en periode.

5
5
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 21:28

Jeg synes faktisk badeværelses adfærden er meget vigtig, fordi den siger noget om ham som menneske, jeg tror absolut der er anderledes inde i hans hoved end i jeres, og som det lyder ikke specielt rart faktisk. Og det tror jeg man lige skal have i mente.

 

Ellers er jeg enig i en fælles middag og venlig snak.

 

Jeg tror dog at bare henstille til husordenen, hvis han brokker sig er en dårlig ide, for han virker jo til at føle sig reelt krænket. Det er som om han har et helt andet virkelighedsbillede.

 

Derfor ville jeg bruge et godt trick fra da jeg var guide.
Sig ting som "jeg beklager virkelig du har den oplevelse, men jeg bliver jo nødt til at støvsuge/har brug for at flytte om/ vil jo gerne have besøg af min familie". Noget i den dur - men undskyld ikke! Man kan godt beklage folks oplevelse uden at tage den på sig og dermed føler folk sig hørt, uden at du føler dig krænket. Det giver en meget bedre grobund for at finde en rar stemning end hvis man bare siger - det er onsdag eftermiddag selvfølgelig må jeg støvsuge, det står i reglerne.

 

Held og lykke med det!


Venligst Maluna


***


 

16
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 11:40

Altså ved ikke om det bare er mig (og denne mand tilsyneladende) men hvis jeg delte badeværelse med fremmede og deres gæster, så ville jeg ikke lade mine håndklæder hænge derude.

 

Pærevælling: Sikke da nogle latterlige forslag du kommer med. Hvorfor skal TS provokere sin nabo på den måde? Jeg forstår da 100% hun er træt af han klager over den mindste lyd, men derfor skal man da ikke opføre sig som en abe?

 

6
5
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-09-2014 23:49

Altså, jeg mistænker egentlig ikke at manden har en "diagnose". Han virker meget normal i sin adfærd når man fører en samtale med ham.

 

Jeg tror bare, at han er opvokset og har levet hele sit liv på landet på Bornholm, og nu er flyttet til storbyen og har meget svært ved at tilpasse sig det anderledes miljø og det at have andre mennesker tæt på sig. Han har heller aldrig gæster eller andet, har ihvertfald aldrig oplevet det.

 

Igår (lørdag) var han kl. 19.30 inde og banke på hos min nabo, fordi han synes hun spillede for høj musik. Da hun så sagde hun gik om lidt var svaret "nå, men skru ned alligevel"...... Jeg bor skråt overfor hende og har ikke hørt så meget som en lyd..

 

Igen synes jeg det er værd at nævne, at vi aldrig har fået klager fra hverken over eller underboer. Kun fra ham. Jeg er ved at være rigtig træt af det nu.


Mvh Mie

-Med supermulen Surprise

3
0
Svar på denne tråd
 
 ts...flyt.
Forfatter: 
Dato:  29-09-2014 00:45

Flyt...

 

Hvis det var mig, var jeg flyttet for længe siden.

 

Livet er for kort til idioter.

 

Ikke om jeg gad at bruge krudt på sådanne idioter, det er livet godt nok for kort til.

 

1
3
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-09-2014 05:46

Jeg har 3 diagnoser - jeg virker 100% normal at føre en samtale med. Medmindre du er ret dygtig til at spotte mine svagheder.

 

Man kan godt virke 100% normal - og så have en del udfordringer.

Det siger jeg af erfaring.

Jeg kender en del der virker meget normale men som man virkelig kan finde en del "Pletter" på. Og det er ikke alt der er lutter småting.

 

 

Ud fra det jeg læser så har han visse autistiske træk.

Man kan ikke stille diganoser ud fr aen skreven tekst men der ringer virkelig nogle klokker.

 

Han virker nemlig som han har svært ved at forstå hvordan man opfører sig, hvordan man skal reagere og så lder han sig nemt påvirke af visse ting - fx lyde.

I min verden er der alene i det skrevne mange indikationer på at man bør møde ham med forståelse i stedet for.

 

 

JEG tror ikke han forsøger at være på tværs.

Min umiddelbare opfattelse er at han hverken er idiot eller lignende - bare som han har svært ved at tilpasse sig og nemt lader sig anfægte.

 

Jeg synes afgjort at det er vigtigt at man i forhold til en som ham ikke starter en krig.

Det kan man ikke løse noget ved.

 

Man kan kun skræmme ham endnu mere.

Jeg forelsår at I tager en konstruktiv snak - og finder ud af hvad der påvirker ham så let. Der er noget der stikekr under her.

Jeg har ikke fantasi til andet.



 

9
1
Svar på denne tråd
 
 hvad er formålet med snak igen
Forfatter: 
Dato:  29-09-2014 08:14

Jeg læser mange af de indlæg der er kommet som om at I mener at TS skal gøre ENDNU mere for at imødekomme hendes nabo, og tage ENDNU mere hensyn til ham fordi han måske/måske ikke har en form for diagnose.

Tænk jeg synes faktsik at hun lyder til at tage ualmindelig meget hensyn til ham og hans måde at se verden på.

 

 

Mener I helt seriøst og oprigtigt at det er TS's og hendes nabo's opgave at gå ind i en nærmere dialog med manden for at finde ud af hvorfor og hvordan de skal tage endnu mere hensyn til ham?

Hvorfor? Hvad forestiller I jer at der skal komme ud af det?

Jeg undrer mig, og kan nemlig ikke helt se FORMÅLET. Hvis TS skal tage en konstruktiv snak med sin nabo, er hun nødt til at gøre sig klart hvad formålet med det skal være, ellers ændrer det ikke situationen.

 

 

Jeg mener, der er jo ingen af jer der har skrevet i tråden, som mener at TS og hendes nabo gør noget forkert eller uacceptabelt ved at støvsuge onsdag eftermiddag, høre musik eller se tv kl. 19.30 en almindelig hverdagsaften, eller sågar have gæster på besøg til kl 22.30 fredag aften.

Skal de virkelig stoppe med det af hensyn til en nabo? Hvordan skal de så opføre sig i DERES eget HJEM?

 

 

 

I bund og grund har hendes sarte nabo vel truffet et VALG ved at flytte ind i den pågældende lejlighed.

Som Hak skriver, så er det jo altid et spørgsmål om prioritering at man vil bo i en ældre etageejendom midt i byen, fremfor noget mere "privat" lidt længere væk...

 


venlig hilsen MiaG

Alle kan begå fejl - kunsten er at lære af dem

8
3
Svar på denne tråd
 
 helst ikke krig...
Forfatter: 
Dato:  29-09-2014 08:39

MiaG - hmm.. jeg tror ikke, at der er nogle der mener, at TS gør noget forkert - jeg gør i hvert fald ikke. Og jeg tror også, at alle (eller de fleste) kan sætte sig ind i, at det bare slet ikke er sjovt at bo sammen med så følsom en nabo.

 

Jeg tror ikke naboen vil flytte, uanset hvad man gør - og derfor må man prøve at få det bedste ud af det, som det nu en gang er.

 

Som HorsemanshipFan skriver, så er der ingen grund til at starte en krig, hvis det kan løses med mindre.

 

Man kan måske få lidt forståelse for hinanden, hvis man taler sammen - og her mener jeg ikke, at TS nødvendigvis skal ændre noget. Med en snak kan det være, at naboen for forståelse for, at de udbrud han kommer med og den opførelse han viser, faktisk er til gene for andre. Måske kan der komme nogle "leve-regler" ud af samtalen, som alle kan leve med og så alle får det lidt sjovere med at "bo sammen".

2
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-09-2014 18:31

Hvad med simpelthen at aftale, at du og den anden nabo siger det samme til ham hver gang??

Anerkend, at det generer ham, men gør det også klart, at det ikke betyder, at I skruer ned, og fortæl, hvornår "larmen" sådan cirka stopper.

 

Noget i stil med

"Jeg er ked af, at det forstyrrer dig, at jeg gør rent, men jeg er færdig om en halv times tid"

"Jeg er ked af, at det forstyrrer dig, at jeg spiller musik, men jeg har gæster, og de bliver nok et par timer mere" osv.

 

Hvis han så alligevel beder jer om at skrue ned, er svaret bare "Nej" og gentag så, "Jeg er ked af, at det forstyrrer dig, men jeg har gæster/gør rent/hører musik og det varer ca. indtil kl. xx"

 

På den måde giver I udtryk for, at have hørt hans klage, men også at det ikke kommer til at påvirke jeres adfærd. Ved at give ham et ca.-tidspunkt, giver I ham noget at forholde sig til, så han ved, hvornår han får "fred" igen.

Måske kan det hjælpe ham til at udholde, det han opfatter som larm, samtidig med at I kan leve jeres liv uden at skulle gå på listefødder.

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

17
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-10-2014 03:32

 

Er der andre end jeg som ikke kan undgaa at blive mindet om C Jungersens 'Undtagelsen'?

 

Foruroligende ligheder med denne fadæse...


luxmondyfineart.daportfolio.com/

 

 

Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(nogenlunde efter Cato)

 

2
2
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  05-10-2014 14:58

Lux: er det en anden tråd her på HN, eller? Du må gerne linke :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sophie...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2014 20:22

Det er en bog Jeg har bare ikke selv læst den, så jeg ved ikke, hvad Lux refererer til.

www.saxo.com/dk/ undtagelsen_christian- jungersen_hardback_9788702052978

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-10-2014 20:04

Altså Lux, hvor er det du gerne vil hen med det der?

Og ligefrem at kalde det en fadæse synes jeg måske er at gå lidt videre end hvad det egentlig er

 

Update: Jeg varslede skriftligt i vores fælles gang i torsdags, at jeg altså fik en veninde på besøg til middag & vin om fredagen, og der derfor ville forekomme lidt larm i form af musik og snak, og at jeg godt vidste det var irriterende, men at jeg samtidig håbede på forståelse for at det altså larmer lidt i en storby en fredag aften - Jeg hørte ikke et pip derindefra


Mvh Mie

-Med supermulen Surprise

13
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  06-10-2014 20:39

Fedt Mie!

Måske lidt "omstændigt" ift. de fleste andre opgange, hvor man vidst kun varsler fester med musik i lang tid osv.

Men, uden at kende manden, tror jeg det hjælper ham og føles trygt for ham at vide, hvornår der er larm. Så kan han ligesom mentalt forberede sig, eller hvad han nu har brug for. Plus du viser, at du godt ved det kan være forstyrrende.

 

Hvis en seddel kan sikre at han ikke kommer rendende, så er det da en god ting


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider