Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 donering af hest til løvefoder
Forfatter: 
Dato:  28-04-2014 12:57

Hej alle hestefolk

Jeg står i et dilemma, som jeg gerne vil høre jeres meninger/holdninger/erfaringer eller blot gode råd eller synspunkter om!

 

Jeg har valgt at donere en af vores små ponyer til Givskud!

Årsagen hertil er, at den er lidt ustabil og jeg føler ikke at jeg kan stole på den. Vi har haft den i et års tid - fået den gratis da manden der havde den ikke gad at have den mere.

Den virkede sød i starten, men begyndte så ret hurtigt at sparke MEGET, hver gang en af vore andre heste nærmede sig hende.

Jeg er bange for at sende mine børn ind i folden, at frygt for at de bliver ramt af hendes "løse bagben"

Den har været meget forfangen og jeg ved, at vi ikke kommer til at kunne bruge den til noget!

(af samme 2 grunde vil jeg heller ikke sælge hende videre - rent etisk)

 

Nu er problemet så, at datoen for aflevering af ponyen nærmer sig, og nu er vores store pige begyndt at bebrejde mig, at jeg har truffet en sådan skæbne for den (at blive løvefoder) for "den er da egentlig sød nok mor" - "den har ikke fortjent at blive spist af løver"

Det gør mig lidt usikker nu og så spørger jeg mig selv om det nu også er det rigtige at gøre??

Hvad skal jeg sige til min datter for at hun ikke skal ende med traumer resten af hendes dage??

Hun har selv en dejlig pony, som hun bruger al sin fritid sammen med, og jeg har forsikret hende, at det jo ikke er ham det her drejer sig om, og at når ponyen er væk, så kan hendes store pony komme til at gå i fred uden spark.....

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Prøv at ....
Forfatter: 
Dato:  28-04-2014 13:13

... snakke med hende om det med om den har "fortjent" at blive løvemad.

 

Det er jo ikke en "straf" hesten er idømt - men et valg der er taget ud fra at hesten SKAL væk, når den er farlig for andre heste og for børnene. At det skal sikres at den ikke kommer til et dårligt hjem. Og at det er fråds at smide godt kød væk, når nu løver også skal have mad.

 

Har i hund eller kat, kan du jo prøve at forklare at de også spiser kød - og at de kyllinger, køer, fisk osv som de (og i selv) spiser jo heller ikke har "fortjent" at blive spist - men at det ER konsekvensen af at nogle dyr (og mennesker) spiser kød - så må andre dyr lægge krop til at blive mad.

 

Husk også at snakke med hende om at hesten aflives hurtigt og ikke ved hvad der sker - den bliver jo ikke sende levende ind til løverne ;)


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

10
0
Svar på denne tråd
 
 Løvemad
Forfatter: 
Dato:  28-04-2014 18:05

Vi har selv for 14 dage siden kørt vores hingst til Zoo, godt nok til Blåvand... Det var min mands valg og jeg bakkede helt op om det ...

 

De to små har kun fået at vide at Skotti er død fordi han ikke havde det godt, den store på 10 fik den barske sandhed .. Vi foretrækker at være så åbne som muligt omkring livets gang, men syntes dog historien om løvemad var for voldsom for en 3 årig ;) ..

 

Tror bare jeg ville forklare barnet at dyret ikke trives og derfor har det bedst med at blive aflivet .. Og at løverne jo også skal have mad .. Er barnet informeret om processen? At det jo ikke er den levende hest der sådan bliver overfaldet af løverne? ... Ungernes fantasi kan hurtig danne nogle historier hvis ikke de får hele historien .. (alt efter alder naturligvis)

 

Vores "løvemad" var en 6årig hingst der af forskellige årsager ikke kunne bruges til ridning og ikke trivedes med foldbums-tilværelsen .. Derfor valgte vi denne løsning.. I Zoo syntes det det var lidt synd at slå så fin en hest ned, men de kunne godt se at den var galt med hofterne og forstod til fulde vores beslutning ... Vores Skotti var en supersød og omgængelig dreng, et rigtig nussehoved, men det hjælper ikke noget .. Skal vi have alle ikke brugbare heste gående er der snart ikke plads til dem der rent faktisk kan bruges :) ..

 


*Gift med en ponypige og erstattet af en IrishCob*

6
2
Svar på denne tråd
 
 Løvemad.
Forfatter: 
Dato:  28-04-2014 19:40

Ja den er jo svær, at få forklaret, men vil bakke op om beslutningen.
Det er jo ikke en straf for ponyen, der imod kommer den til at gøre gavn, løverne skal jo også have mad, og ponyen mærker jo ikke noget til dette, da den bliver humant aflivet først.
Det er jo det du skal prøve at forklare.
og så tage en snak om, de problemer der er med ponyen, og at du er bange for at den skader dine børn, eller de andre ponyer.

 

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider