Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Howrse og de rigtige penge!
Forfatter: 
Dato:  20-06-2013 13:44

Hej.


Det var svært at lave en sigende overskrift, så her kommer en lidt længere:
"Howrse og den måde, de forsøge at vriste penge fra børn på!"

 


Jeg har, som mange andre herinde, prøvet at spille netspillet Howrse, hvor man kan have forskellige heste online, oprette stutterier, starte stævner og så videre. Det er et sjovt spil og meget vanedannende.

 

Det er gratis at oprette en bruger og have heste derinde. Hvis vi antager at jeg vil avle med shetlændere, så kan jeg gå ind og oprette en bruger derinde og vælge, at min hest skal være en shetlænder. Den får en masse bonusting, fordi det er min første hest, men dens føl har intet. Min første hest vinder stævner, men føllet, selvom det er fuldt trænet, gør sig aldrig bemærket. Hm... jeg kunne jo bare købe en masse af de bonusting til den, som min første hest har. En speciel sadel, nogle luksus hestesko, en flot baggrund, et nyt udseende. Problemet er bare, at hver eneste af de ting koster et værdipas, som man kan købe via sin mobiltelefon til 15 kr.!

Jeg spillede Howrse i over et år, jeg var derinde dagligt og passe mine 70 heste, jeg avlede strategisk og gjorde mig så umage - men jeg kom bare aldrig op af de ranglister! Det krævede rigtige penge, hvis man skulle vinde. Til sidst slettede jeg min bruger.

Jo, så vidt så godt. Der er jo mange spil, som først ser gratis ud, men for at være god, skal man pludselig bruge rigtige penge. Så kan man låse ekstra baner op, høste alle sine afgrøder på én gang, få den specielle hest og så videre.
Det har vi vænnet os til og de fleste af os kan stå i mod.

Her kommer så problemet med Howrse: målgruppen er børn. Da jeg brugte Howrse meget, var jeg altid lige inde på forum for at følge lidt med. Mit indtryk er at de fleste spillere er piger i alderen 10 - 14 eller deromkring.

I forum er det under ingen omstændigheder tilladt at kritisere spillet. Der er ikke på nogen måde åbent for debat og hvis man ytrer sig kritisk bliver tråden slettet.


Inde i spillet kan man købe noget, som hedder overflødighedshorn. Der er forskellige gode ting i, man kan bruge. Inde på forum har "Ow", som er den person, der repræsenterer Howrse, ligefrem lavet en tråd, som omhandler, hvad man fik i sit overflødighedshorn. Her kan børnene så gå ind og læse om, hvad de andre fik og herefter selv købe et overflødighedshorn til 15 kr. - men det er som et lotteri! Det er måske slet ikke noget godt i det! Ulykkelige børn svarer så i tråden, at nu har de købt 10 horn, men de fandt ikke den gode ting.
Spillet er på alle mulige måder designet til at vride penge fra børn. Det må ikke kritiseres og selvom det markedsfører sig selv, som værende helt gratis, så skal man alligevel bruge penge, for rigtigt at være med.

Øv altså, hvor er jeg træt af sådan nogle spil - især som Howrse, der er sådan en velsmurt maskine, som ikke tillader kritik og i den grad forstår at vriste penge fra børn. Det er trist.

Er jeg den eneste, som har fået nok af Howrse (og andre internetspil for den sags skyld)?

Heidi

 



~ O Glück der Erde auf dem Rücken der Pferde ~


4
3
Svar på denne tråd
 
 Altså...
Forfatter: 
Dato:  20-06-2013 14:42

Jeg spiller på den internationale server, og har gjort det i nu 5 år. Jeg har aldrig så meget som brugt en krone på spillet. ALDRIG.

 

Lige nu har jeg 15 passes, ca. 1.000.000e et EC center i top 500, 6 guddommelige heste og et hav af BMI's (ved ikke hvad de hedder på dansk, men mon ikke det er "det sorte marked"??).

 

For at komme op af rangstigen, skal man have heste med mange skill points, eller også bare en forfærdelig masse heste, for din samlede score, er hvor mange skills dine heste tilsammen har. For at komme op af popularitetsrangstigen, skal man have en masse besøg på sin side. Det gør man nemmest ved at gratulere en masse mennesker, så kan man ryge i en "ring" hvor mange så kigger på din side, og gratulerer tilbage.

 

En god ide er at få fat på en grand prix ticket (den fås så i overflødighedshornet), så kan man hurtigt lave 8000e om dagen, ved bare at starte sine ringeste heste der (2 western heste og 2 classic).

 

Selvfølgelig er spillet lavet, så folk kan tjene penge. Sådan er alt jo lavet her i verden. Hvad folk så bruger de penge de har på, er jo også helt deres egen sag. At købe overflødighedshorn er jo så nok den "forkerte måde" at bruge dem på, det var da bedre om man så købte Afrodites tears, så man kunne avle en bedre hest. Man kan også tit sælge sin "foundie" (altså den første hest man har lavet) for en god sum penge, og så købe sig en ny, og bedre hest. Der er en del, i hvert fald på den internationale server, der gerne vil have fingre i dem. Nu ved jeg godt at i starten kan man slet ikke se skill points osv (ikke helt sikker på om det stadig er sådan?), men så lang tid går der vel heller ikke før det kan lade sig gøre.

 

Jeg kan godt se det er nemt at blive fristet "over evne", men der må jo da sidde nogle forældre et eller andet sted, hvis de piger kun er 10-14 år? Min datter ville i hvert fald aldrig få lov til bruge penge på sådan noget pjat. (Hun er så kun 5 lige nu, så der går da heldigvis nogle år endnu før hun begynder på den slags).

 

Jeg hygger mig med spillet om aftnen, og har ikke på nogen måde lyst til at stoppe lige nu. Andre dage har jeg da heller ikke lyst til at spille, så logger jeg bare lige ind, og så smutter jeg igen.

 

Kan ikke rigtigt få ondt i rumpetten over det må jeg sige.

 

Mette.

 



/\-/\

(0 . 0)

\ .. /

(00)

 

 

"I believe that beautymagazines promotes low self esteem"

Savage Garden.
6
1
Svar på denne tråd
 
 slibrig markedsføring
Forfatter: 
Dato:  20-06-2013 14:45

Jeg opgav selv horwse ret hurtit efter min hest blev syg, og jeg måtte betale menneskepenge for at få den rask. Den døde sammen med spillet på min computer.

 

Jeg har også spillet minipets hvor købetvangen er noget mere rimelig. Det er udelukkende sådan at spillet bliver en snas langsommere, altså at der er nogle dyr man kan få hurtigere fat i hvis man køber diamanter for rigtige penge, i stedet for at spare diamanter op, hvilket tager enormt lang tid, men dog er muligt.

 

Det værste jeg har hørt om, er et spil til Ipad med meget små børn som målgruppe, hvor der ikke en gang skal godkendes, men blot klikkes en enkel gang for at købe.

 

Det er jo fint nok for voksne mennesker, som tjener deres egne penge, men når målgruppen er børn, som af gode grunde ikke har lært at regne, eller kan forstå penges værdi endnu, så synes jeg i den grad det er uetisk af pommeren til.

 

I forbindelse med Ipad-sagen er forbrugerrådet i gang med nogle retningslinjer. Indtil da må forældrene jo snakke med deres børn, og vi må sørge for ikke at have for meget automatik i vores play-opsætninger, som er relateret til en konto.


Medlem af Bullerklubben


1
1
Svar på denne tråd
 
 Nå ja og folk bag
Forfatter: 
Dato:  20-06-2013 14:50

Nå ja, og så må jeg da lige nævne, at der jo sidder nogle hårdt arbejdende spiludviklere på den anden side, som jo skal have deres løn - derfor er ingen ting gratis - ud over skvalderkål og kærlighed.

 

Det er yderst fair at betale for sine fornøjelser, men det er bare for let for børn, at få brugt en hel masse penge på ligegyldige ting, uden at være nødt til at tage en snak med forældrene først.


Medlem af Bullerklubben


6
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-06-2013 16:49

Jeg betaler til tider gladeligt for passes, men kun på den internationale. Som der nævnes er der faktisk folk bag hjemmesiderne som skal have deres løn.

 

Man kan sagtens komme i toppen uden at bruge rigtige penge, og jeg har da også selv efterhånden skrabet nogle gode hyppere til mig.

 

Den seneste tid har jeg svømmet i Nyx packs, Poseidon Packs, Bonus Packs, Harmony Packs og andre ting fra det sorte marked, andre gange har jeg minus held.

 

For en uges tid siden var der tilbud på en Exmoor (mener det var den), 10 passes + man fik 10 gratis Golden Apples som skulle bruges indenfor en bestemt tid. Exmoor'en giver så diamanter helt ind til den fylder 80 år.

Det synes jeg er iorden tilbud, og havde jeg haft pengene til 10 passes (ca 90 kr), så havde jeg også købt dem.

 

 

Når børn spiller spil som Howrse, så synes jeg det er fint de oplever på den "hårde" måde at ikke alt kan købes for penge. Bare fordi man åbner en HOP (overflødighedshorn) betyder det ikke man får noget godt. Jeg fik i en LANG periode kun æbler, roer og aldringspoint, pludselig fik jeg en Divine og senere fik jeg en helt ny race.

 

Det er som et lotteri, enten vinder man eller også gør man ikke. Vi forlanger jo heller ikke at vinde hver gang vi spiller Lotto, og det mener jeg at børn godt kunne bruge at lære noget af. Er de gamle nok til at spille det, er de også gamle nok til at forstå de ikke kan få det bedste hver gang. :-)

 

Jeg håber ikke mit indlæg bliver misforstået, for selvfølgelig skal alle kunne spille spillet, og det er muligt uden at bruge penge. Så man bestemmer jo selv om man vil tage chancen og lade børnene bruge penge på spillet, eller om de skal spille uden at bruge penge.

 

Til dem der nu kunne bruge en ekstra ven på Howrse.com, er velkommen til at tilføje mig, jeg hedder Luckyone der inde ;-)


 

Men hvorfor si'r du det ik', som det er?

 

Mangler du bilen til stævner?
Så er der her en mulighed:

Nissan Terrano II 2.7 Diesel
Skriv for info ;)

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 howrse....
Forfatter: 
Dato:  20-06-2013 17:19

Jeg har intet problem med, at man kan købe ting for penge derinde - for man kan også godt få fat i samme ting UDEN, hvis man arbejder for det.. Jeg har selv brugt penge derinde et par enkelte gange, men har i det hele taget klaret mig vha. at være seriøs omkring mine heste derinde - have få, men gode og sælge fornuftigt osv. Det er så på den internationale side. Der kan man, så vidt jeg ved? , heller ikke betale for noget over mobilen.

 

For hvis det er så let som at sende en sms med en kode og pengene bliver trukket for ens regning efterfølgende - så kan jeg godt se problemet, for det er sg* svært som forælder at styre, før telefonregningen kommer ind ad døren og er 10 gange større end den plejer.. Tænker jeg. Jeg synes det er fint, at man kan betale sig til ting - men synes også, at det bør kræve man benytter sig af betalingskort osv., så det på den måde ikke så let kan gøres uden en forælders tilladelse eller hjælp :)

 




- Julie med Milagro <3

(Mimira - altid i hjertet gemt)

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-06-2013 23:43

Det er slet ikke nyt, NforN har da kørt efter samme principper i mange år nu.

 

Jeg var en af dem der var med på den danske Howrse fra starten næsten, og hyggede mig meget :)

Jeg kunne sagtens komme op af ranglisterne. Selvfølgelig lå man ikke øverst-øverst, for folk der bruger penge på pas får bare lidt mere.

 

Men jeg sørgede bare fir at avle strategisk og få nogle gode heste ud af det. Konstant se om der var enhjørninger til salg for alm. Horwse-penge. Så kunne man være heldig at nuppe sådan en, avle på dem og sælge dem for pas. På den måde fik jeg anskaffet mig en Grand Prix-billet og et overflødighedshorn (sågar med en Krøsus i. Det er en hest der laver pas hver måned eller sådan noget).

 

Så, jeg synes nu godt man kunne komme frem, med lidt held og et godt øje for avl :)

 

Hold op jeg hyggede mig meget med det, mit ridecenter var faktisk et af de bedre.. Jeg stoppede kort efter tinkerne kom (desværre, var helt vilde med dem!), da jeg begyndte på uni og derfor ikke kunne lægge den tid i det, som det krævede.

 

Du har helt ret, de vil gerne have penge ud af folk. Ellers ville de jo ikke lave den hjemmeside - den kræver pænt store servers med al den trafik, sådan noget er på ingen måde gratis? Tvivler på de sidder og laver det for sjov i deres fritid.

 

Ja, der sidder nogle børn og BRÆNDER efter fx at kunne købe pas. Og det er da ikke sjovt, men etisk kan jeg ikke se problemet.

Som sagt er der hundrede sider der kører efter samme princip, bare se på NforN, det gamle netpony.dk og facebook-spil. Det er jo samme målgruppe


Mvh. Sophie (:

stud.med.vet

1
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-06-2013 16:16

Jeg spiller på den danske howrse. Jeg bruger aldrig en krone derinde.

 

mit ridecenter har 3.615.901 eq og jeg ligger nr 2 over rigeste ridecentre, så man kan sagtens komme på ranglisterne uden at købe pas

 

Jeg har dog haft mange pas, men tjent dem ved at lave hestene 30 år, og slå dem ihjel. det tager lang tid, men er man derinde alligevel, ja så kan man jo lige lave dem en dag ældre hver dag, ellers har jeg 1061 aldrings point at gøre godt med.

 

Jeg deltager altid i konkurrencerne, men satser aldrig på at vinde den store gevinst. Jeg tager de ting man nu engang får uden at købe noget for pas. I kagebagerriet der lige har været bagte jeg 9 forskellige ting, blot ved at opnå de daglige mål for at få ingridienser.

 

Jeg har gode eh men spiller dem ikke rigtig mere, de står bare og venter til lysten kommer igen, ellers har jeg da et par gode fjordheste, og mine guddommelige. Mine guddommelige giver diamanter osm kan omsættes til forskellige ting.

 

Det kan sagtens spilles gratis

0
0
Svar på denne tråd
 
 cvbnmbbnm,
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 14:45

man kan også få pas gratis når man har været på i 50 dage. også derefter hver 30 dag, kan man få et gratis

0
1
Svar på denne tråd
 
 Howrse
Forfatter: 
Dato:  27-01-2015 12:12

Nu er tråden da godt nok noget ældre af dato, men jeg tænker det da stadig er et relevant emne.

 

Man kan jo starte med at tænke over, hvis ikke der kan købes for rigtige penge i spillet - hvordan har man så forestillet sig, at det skal løbe rundt? Servere, udvikling, vedligehold osv.? Det koster jo at holde sådan et spil kørende, ligesom Heste-nettet, Facebook og mange andre sider, koster penge, maskiner, folk til at arbejde med det hele.

 

Jeg bliver lidt træt af at det hele skal være stakkels børn altid, ligesom dem der har fået forældrenes dankort info og købt ekstra ting og pludselig kommer regningen og så er forældrene sure og giver spil-udstederen skylden, fremfor selv lige at kigge spillet ordentligt igennem og tage en snak med barnet om det med at der kan tilkøbes ekstra ting osv.

 

Jeg har spillet Howrse i mange år, før det spillede jeg HorseLand (Før det blev til et virkelig decideret børne-animations-spil, inkl til Nintendo DS Altså, dengang det var godt og sjovt, suk)

- Har da købt 'passes' ind i mellem, men spillet kræver IKKE at jeg gør det, for at komme op og komme videre, på nogen måde. At ting låses op henad vejen, kan da også være for at man ikke skal finde ud af alt på én gang og kan finde rytmen i spillet.

 

Der er nævnt muligheder ovenover til at tjene penge - og når man kommer op i omdrejninger med at tjene penge, kan man købe passes for de penge - fx passhorses.

- Finder jeg føl med dagens højeste genetic potential (GP), træner den til fuld BLUP og skills, kan jeg ofte sælge den til ~300k, passhorses kan jeg købe til ~100-200k, oftest 120-150k. Jeg kan hver 30. dag, få 10 passes via passhorses - passhorses er heste som er dødelige og dør af alderdom, oftest over 30 år. Så får man et pass, - jeg spiller internationalt så kan ikke de danske udtryk. Efter de 10 første, så er det ikke sikkert man får et pass for hver hest der dør af alderdom, man kan få andre ting.

 

Så kan man efter 50 dages medlemskab, hver 30. dag købe et pass, for 20% af ens kassebeholdning.

- Har man en ven man kan stole på, kan man overføre størstedelen af ens penge til denne, købe ens pass for et lavere beløb og så få pengene retur.

 

Dvs. hver måned kan man minimum få 11 passes, uden at skulle ud og købe dem for rigtige penge.

 

Spillet handler om taktik og lidt fingerarbejde - dem som ligger i toppen har arbejdet sig derop, på den internationale kan man finde "Almere"-brugerne, som forklarer hvordan h*n gjorde, det er ren taktisk og hårdt arbejde fra starten af. Dét gider jeg personligt ikke, har nogle dage hvor jeg kan køre på og træne og sælge og tjene penge ;)

 

Hvis man gider gøre lidt for det, så er det ikke så svært at klare sig uden brugen af rigtige penge.

 

Det handler vel blot om at lære børnene at selvom det er tilgængeligt, behøves man ikke købe det? At man godt kan arbejde for tingene - også i virtuelle hestespil :P :P :P

 


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-01-2015 12:35

 

Ja, jeg var sur dengang, jeg oprettede den her tråd (hed Hippodama dengang), ford jeg havde virkelig "knoklet" i et helt år og var bare ikke kommet et skridt videre.

 

Jeg oprettede faktisk en ny bruger, efter den her tråd, som jeg spillede længe på og fandt en hesterace, der ikke var så mange andre, der ville avle på. Steg faktisk langsomt og støt op af rangstierne med den pågældende hesterace. Det tog tid, men langsomt blev mine heste også ældre og jeg begyndte at tjene pas på de døde heste. Det gik faktisk godt - MEN! Så kom der den der VIP-bruger til de brugere, der spillede mest og "støttede spillet" ie. brugte rigtige penge. Jeg prøvede stadig at være lidt med, men mistede herefter interesseren, da jeg så, hvor store fordele VIPbrugerne fik. Jeg havde ikke lyst til at spille et spil, hvor man kunne blive udnævnt i en privatbesked til at være VIP og få særlige fordele, så man kan blive endnu bedre.

 

Jeg kan bare ikke lide, at der også skal være forskel på rige og fattige i sådan et onlinespil for børn. De mindre bemidlede må hele tiden se sig slået af de børn, som har forældre, der betaler for deres spil. (Og der er virkelig nogen, der får mange penge!) Det gør mig altså lidt trist! Selvfølgelig er det sådan, at verden er... men okay, det gør mig også trist. ;D

 

Jeg kan selvfølgelig også godt se, at der bliver nødt til at være en vis indtjening til et onlinespil. Alternativet er jo, at det koster penge hver måned (som en Pegasuskonto) og så er det jo de færreste, der kan være med. De fleste havde jo gratisbrugere. Hvis man ville, kunne man også argumentere for, at spillet lærte de børn, som ikke fik så mange penge til pas, at arbejde hårdt og tænke strategisk. Det ville de stærkeste børn nok vælge. Heldigvis er der jo også en god stemning derinde og de dygtige spillere er rigtig søde til at dele deres tips og tricks f.eks. til at tjene pas.

 

Så jeg er egentlig lidt ambivalent omkring Howrse og andre onlinespil.

 

Jeg burde nok bare holde mig til Sims og Elder Scrolls, hvor man køber spillet for et fast beløb og derefter har adgang til det hele... men så skulle jeg slette min gamle bondegård på facebook, hvor jeg med tusind museklik og ikke en eneste krone er blevet level 91 og har over 3 millioner... åh nej! :D

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffff
Forfatter: 
Dato:  27-01-2015 12:47

Startede også med at spille Howrse den gang. På det internationale. Synes dog hurtigt det blev kedeligt. Har dog en masse mill. kroner og nænner alligevel ikke at lukke min bruger. Var førende avler inde for Shetlandsponyen derinde.

 

Nu er jeg gået over til www.horseeden.com. Meget mere realistisk spil, dog lidt langsomt at starte op på. Men efter en måneds tid bliver det super godt. Jeg bruger dog rigtig penge derinde hver måned da jeg har valgt at være premium bruger. Dog behøver man det ikke, men det er klart en fordel.

 

Det handler meget mere om avl. Der er rigtig genetik og farveavl indblandet, hvilken jeg synes er enormt spændende og meget realitstisk. Hestene er SÅ meget pænere tegnet og farveudvalget er uendeligt.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  27-01-2015 18:58

Jeg forstår sagtens, at du føler, det er træls og snyd.. MEN det er et valg, som alle spil og hjemmesider må tage på et tidspunkt, efterhånden som de vokser..

 

For HVEM skal betale for domænet? Hvem skal betale for, der hvor hjemmesiden ligger? Dataindholdet på siden? Trafikken på siden?

 

Det er DYRT, kan jeg godt sige dig. Og jo flere brugere på én gang, jo tungere er skidtet at køre, - hvorfor det bliver dyrere at have en hjemmeside.

 

 

Vi stod i nøjagtig samme situation med http://www.nethorse.dk. Vi var NØDT til at forlange betaling fra vores brugere, ellers ville det gå i minus for os, hvis siden skulle blive på nettet. Brugerne var RASENDE, men det var jo ikke for at gøre dem sure.. blot for at sænke trafikken lidt og få mulighed for at betale for at have den liggende. - Eller evt. at købe sin egen server.

 

Når det så er sagt, så er der jo også programmøre, oversætter osv. osv. på så stor en side som howrse.. og de skal jo også betales.

 

Så inden du synes, de er alt for dumme, så må du også se på, HVORFOR det er sådan. Ellers svarer det jo til, at rideklubben skulle lade os opstalde hestene gratis.. - Så må de betale omkostninger og personale :)

 

 

Jeg giver dig nu alligevel ret i, at det selvfølgelig kan overskride en grænse. Kan også huske en historie om "Smølfeland-app", hvor en lille dreng havde købt for 75.000,- ting. Fuldstændigt sindsygt. Det gælder om at finde mellemtingen på sådan en hjemmeside :)


*****

VH

ANNA OG CASINO ROYALE

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider