Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Tilskud til tandlægeregning
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 08:53

Suuuuuuk, altså. Igår var bare en rigtig møgdag.


Jeg var jo ude for en rideulykke som 15 årig, som resulterede i, at mange af mine tænder blev ødelagt. Hele den tur igennem tandlægemøllen gjorde, at jeg idag lider af tandlægefobi. Ikke tandlægeskræk, men en virkelig fobi. Hvilket resulterede i, at jeg ikke var hos en tandlæge i 10 år, fra jeg var 20 til 30 år.

Jeg har været igennem adskellige operationer, implantatopsætninger, knogletransplantation i overkæben osv.


Da jeg blev 30 år havde jeg så ondt, havde haft det i flere år men nu var smertegrænsen nået, at jeg måtte en tur til tandlægen. Min kære mand tog med, mig godt dopet af angstdæmpende piller. Og det gik faktisk okay. Det tog et års tid, en kæmpestor portion penge og en masse piller. Men jeg fik det værste lavet. 4 tænder i overmunden blev hevet ud og jeg blev ejer af en unitor. Desværre var konklusionen også, fra tandlægens side, at mine tænder ikke ville holde evigt. Knoglen i overkæben havde det ikke godt og rødderne på en del af mine tænder havde taget skade af den betændelse, der havde været i nervekanalerne fra jeg var 15 til 18 år. (Skoletandlæger!!!)


Og så i går faldt dommen. Mine tænder er nu så dårlige, at eneste løsning er at hive dem ud. Der er et par enkelte stykker i overmunden som kan bevares, så der er "kun" tale om en udvidelse af min unitor. Tænderne i undermunden fejler intet. De blev ikke ramt af rideulykken.


Men beskeden slog mig fuldstændig ud. Jeg har meddelt både min mand og min tandlæge at dette kan jeg ikke gå igennem. Det er ikke et år siden vi sidst var igennem næsten det samme. Og jeg KAN IKKE igen. Så løsningen er, at jeg kommer i fuld narkose, og så ordner de så meget de kan under hver narkose. Det lyder jo dejligt fint. Jeg sover og de roder og regerer. :-)


MEN: Hver narkose koster 5 tusinde, og der skal et par stykker til. Der ud over kommer selve tandbehandlingen og udvidelsen af unitoren. Et par af tænderne skal fjernes operativt, da rødderne har grebet fast omkring knoglen.


Jeg har, fra ulykken skete og indtil nu, betalt omkring 100.000 selv, forsikringen har betalt maksdækning, så der er ikke mere at hente der. Og nu kommer denne regning så!


Og så til mit egentlige spørgsmål: Er der nogen steder hvor man kan søge tilskud til tandlægeregningen? Kommunen, staten, fonde, legater eller hvad ved jeg?


Jeg er medlem af Danmark, men det batter ikke det helt store, da det er disse enorme beløb vi snakker om.


SUUUUUK, hvor er jeg træt af mine tænder!



Mvh. LoneR


www.123hjemmeside.dk/red_dancer


"Hvorfor klæde sig efter moden? Det er da sjovere at ligne en luder"

Citat: Dolly Parton.


0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmm.
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 08:59

nej jeg tror desværre ikke at der er noget at komme efter- men jeg undrer mig. hvis det kræver det du skriver, så kan tandlægen da indlægge dig på sygehuset til det, og så kommer det til at gå over det kommunale- i hvert fald narkose mm ??


For det sys jeg da ærlig talt du kunne ha brug for når det er i så stort et omfang?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Din stakkel...
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 09:05

.. det lyder som nogle hæslige behandlinger. Jeg kan godt forstå at du foretrækker fuld bedøvelse når der skal laves noget i det omfang.


Kan tandlægen ikke henvise til diverse støttemuligheder? Han må da vide om der er mulighed for at søge den slags.

Har du evt sygeforsikring via dit arbejde, som kunne gå ind og dække noget? (Ved ikke om de overhovedet kan lokkes til det, men spørger man ikke får man i hvert tilfælde ikke noget)


Vil det eventuelt kunne gøres billigere i udlandet? (selvfølgelig stadig med samme standard)


£isbeth & Baloo

All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.
(Walt Disney)


Se smukke unikke smykker til salg

0
0
Svar på denne tråd
 
 brevkassesvar
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 09:11

www.dintandlage.dk/ Default.aspx?ID=890



Louise fra Esbjerg spørger om, der findes fonde man kan søge om hjælp til at betale ens tandlægeregning?

eller steder, hvor man kan "melde sin mund" til forskning mod at få den lavet gratis?


Tandlægeskolerne i Århus og København optager nye patienter løbende, hvor man alene betaler med 'egen tid' for at få lavet tænderne i stand.

Der er dog en vis form for egenbetaling på nogle bestemte behandlinger.

Alle kan søge om økonomisk hjælp til tandbehandling på kommunen, hvor det vurderes, om man er økonomisk trængende, sammenholdt med hvor presserende ens behandlingsbehov er. Lider man af bestemte sygdomme, kan man søge om tilskud til tandbehandling i sit amt, så længe det varer.






(med snak om amter er det jo nok ikke et helt aktuelt svar - men så må kommunen jo kunne henvise til hvor man så kan søge)


£isbeth & Baloo

All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.
(Walt Disney)


Se smukke unikke smykker til salg

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg kan ikke
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 09:11

helt forstå det, for jeg kendte da en på et tidspunkt med et virkelig ringe tandsæt, og der blev henvist til det offentlige- sygehus fordi det var ret galt. Meget alla dig Lone, med tænder der sad fast i kæbe mm. og der betalte vedkommende netop ikke selv jo Det var vist på en henvisning fra læge/tandlæge

0
0
Svar på denne tråd
 
 Øv, sikke noget...
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 10:07

Dancer : Kan du definere forskellen på en tandlægefobi og en tandlægeskræk for mig?


Jeg kan blive ked af det på dine vejne, når der efter udførelse af et så stort tandlægearbejde ikke er blevet fulgt op på det. Er der ikke regelmæssigt blevet sendt et tandlægekort til dig? eller taget telefonisk kontakt.Blevet oplyst om at implantater kan mistes og derfor skal vedligeholdes?


Med din angst har du ikke tænkt over, hvad følgerne af alle disse år væk fra tandlægestolen kunne komme til at betyde.


Hvis jeg var i dine sko, ville jeg finde en tandlæge jeg kunne opbygge top tillid til, og så få udført behandlingen uden narkose - ligmed noge tusinde kroner billigere og en stor sejr rigere.


Jeg tror på at du kan overvinde din angst hvis du havner hos den rigtige som vil bruge den fornødne tid til at forklare dig behandlingsforløbet og hjælpe dig igennem i dit tempo.


Held og lykke med det.


Mvh Birgitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kære alle
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 12:34

Tak for jeres svar. Det er ikke muligt på tandlægeskolen i Kbh. De har ikke den fornødne tid det tager. Det kan tage op til et helt kvarter bare at få mig i stolen. derud over funker det slet ikke, at det er praktikanter der skal udfører arbejdet og jeg duer heller ikke til at have tilskuere på.


Forskellen på en skræk og en fobi er: Når du lider af skræk, kan du godt med opbydelse af alt dit mod gennemfører. Når du lider af fobi, så opstår der panik. Jeg begynder f.eks at hyperventilerer, jeg kaster op, jeg stortuder, og mit hjerte banker som havde jeg løbet en marathon på halv tid. Jeg får sådanne blackouts, hvor jeg intet kan huske efterfølgende. En enkelt gang har jeg slået min tandlæge. Det var en ren refleks, men jeg behøver ikke at fortælle, hvor dårligt jeg havde det efterfølgende med det?


Det handler ikke om at tænderne ikke bliver børstet. Det handler om at selve kæbeknoglen er ved at være ødelagt, og at tændernes rødder dermed har taget skade. :-/


Grundstammen til dette blev lagt hos den kære skoletandlæge. Hun opdagede ikke, at den ene tandrod var flækket og ville ikke høre på, at denne tand blev ved med at gøre ondt. For den havde hun jo rodbehandlet. Da jeg så blev 18 år, og kom til privat tandlæge blev miseren opdaget. Jeg blev derfor tilknyttet en kirugisk tandklinik. Her opdagede de, at knoglen over denne tand var smuldret væk, pga. betændelse. Der blev derfor taget knogle fra ganen og sat op i overkæben. Og der blev efterfølgende sat et implantat op. Efterfølgende begyndte der at komme små knoglesplinter ud gennem mit tandkød. Behøver jeg at fortælle at det gør ret ondt!!! Jeg blev så sat i en ret kraftig og langvarig pencilinbehandling. Og dette virkede.


Men så var katastrofen indtruffet. Jeg var simpelthen blevet panisk angst for at sætte mine ben hos en tandlæge igen. Så jeg blev væk i 10 år. Mine tænder blev ordnet og børstet efter bedste evne. Men for ca. 4 år siden kom tandpinerne og kæbepinen. For 2 år siden tog min mand og jeg så til tandlægen og påbegyndte det store redningsarbejde. Det tog et år, og mine tænder blev så fine. :-) Men desværre kun at se på. For nu kan knoglen ikke mere. Kæbeknoglen kan godt reddes, tak og lov for det. Men en del tænder skal ud, da knoglen er ved at være væk omkring disse. Så derfor skal jeg hele møllen igennem en gang til.



Mvh. LoneR


www.123hjemmeside.dk/red_dancer


"Hvorfor klæde sig efter moden? Det er da sjovere at ligne en luder"

Citat: Dolly Parton.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Du kan jo
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 12:58

altid gå op på din kommmune og bede om et enkeltydelsesskema til tandbehandling.

Den udfylder du, og vedlægger kopi af ALLE udgifter.

Også gerne et prisoverslag fra din tandlæge.


Og så vurdere kommunen ud fra rådighedsbeløb, om du er berettiget til hel-, delvis eller ingen økonomisk hjælp.

Jvf. §82 i aktivloven.


Men har du/ (I, hvis du er gift)formue i form af hus, biler, opsparinger m.m på over 10.000 (enlig) eller 20.000 (gift)

så får du et afslag.


Men det skader ikke at søge kommunen om hjælp.

Tænk nu hvis...










****Horses for life****

0
0
Svar på denne tråd
 
 FedeDorit ♣Freru♣
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 13:09

ææææhhh er det ikke kun kontanthjælpsmodtagere dette er gældende for????


Den tror jeg altså ikke går hvis man er i arbejde

0
0
Svar på denne tråd
 
 noget lidt andet
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 14:25

Det er muligvis noget andet, men min mor, der har været i kemo-behandling, og derfor har fået ødelagt tænderne (kan måske lidt sidestilles med fejlbehandling fra skoletandlægen) har fået bevilliget både tilskud til protese og vedligeholdelse. Mener at det er omkring 40.000 til protesen og 15000 årligt til vedligeholdelsen.

Det fik hun i første omgang gennem amtet, men nu er det kommunen.

Mit bedste bud er at få fat i din sagsbehandler, og hør hvad der er af muligheder.

Jeg ved at min tidligere tandlæge talte om at jeg kunne få reguleret tænder gratis, hvis jeg ved hjælp af gamle journaler/røngtenbilleder mm kunne bevise at det var på grund af en fejl fra skoletandlægen at det ikke var gjort dengang. (jeg orkede så ikke 2-3 år med togskinner, så jeg lod det ligge)



MoonQueen/Tina
:D
Min Hjemmeside www.moonqueen.dk absolut intet om heste
0
0
Svar på denne tråd
 
 Oj......
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 16:01

Hvor har jeg ondt af dig, ikke nok med, at det er kanon dyrt at gå til tandlæge i DK, men at have en forbi overfor det - puha, det må fylde meget i dit liv, at få sådan en besked.....


Jeg har ingen ideer, om du kan søge noget. Men tænker lige i "legathåndbogen", der siges at være legater for nærmst alt, og måske en gammel rig tandlæge har lavet et legat til formålet...


Jeg mener, at legathåndbogen kan lånes på biblio, det er da et forsøg værd, for hvis du kunne få lidt hjælp, så er det da en fordel....


Held og lykke med projektet....


Hilsen Vibeke



R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år




Hjælp dine medmennesker, skriv din oplevelse af håndværkere her: www.anmeld-haandvaerker.dk/ index.php



WWW.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 16:08

Jo jeg tror godt du kan godt få hjælp, afhængig af din indkomst. Du skal gå op på kommunen når du har fået et overslag fra tandlægen og så få sådan en blanket, som du skal udfylde.


Man behøves ikke at få kontanthjælpsmodtager for at få hjælp, pensionister og studerende får også.


Men prøv at ringe til din kommune, de må kunne hjælpe dig mht. tilskud.


Overstående fik jeg at vide, da jeg lige havde betalt tanlægeregning for omkring 10.000 kr (er studerende).. Prøv lige at spørge om jeg var lidt ÆV over det.


Held og lykke med det!



- HeidiZ

Aldrig at tale om sig selv er en meget raffineret form for hykleri.

F. Nietzsche



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tænker lidt på....
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 16:13

forsikring? Altså en heltids-ulykkes forsikring. Har di ikke tegnet en sådan? Den må vel også dække noget, og såfremt dine forældre har haft tegnet en ulykkesforsikring på dig, så må den da også have kunnet dække noget?


Jeg ved ikke noget om ovenstående, men jeg ved da, at mine forældre tegnede en seperat ulykkesforsikring på mig, da jeg startede med heste sådan for alvor...


Er der mon nogle, der ved mere om dette?




Venlig hilsen Susanne og Sedoj

(En lille grå hest med en stor farverig personlighed)
Besøg ham på hans hjemmeside


Ligesom så mange andre fotograferer jeg også...

Hvitfeldt Foto

0
0
Svar på denne tråd
 
 SuSedoj *Hvitfeldt Foto*
Forfatter: 
Dato:  01-04-2009 10:16

Jo, mine forældre havde ulykkesforsikring på mig. Jeg har også selv en.


Men det hele startede da jeg var 15 år. Så det var den ulykkesforsikring som mine forældre havde på mig dengang. Og i den forsikring var der noget der hed maksdækning pr. tand. Og det er vi desværre overskredet for længe siden.


Da det er gammel skade, dækker min egen forsikring jo ikke. Desværre.



Mvh. LoneR


www.123hjemmeside.dk/red_dancer


"Hvorfor klæde sig efter moden? Det er da sjovere at ligne en luder"

Citat: Dolly Parton.


0
0
Svar på denne tråd
 
 okay....
Forfatter: 
Dato:  01-04-2009 11:56

det var da værd lige at spørge, hvis du ikke havde tænkt over det...




Venlig hilsen Susanne og Sedoj

(En lille grå hest med en stor farverig personlighed)
Besøg ham på hans hjemmeside


Ligesom så mange andre fotograferer jeg også...

Hvitfeldt Foto

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tandbehandling
Forfatter: 
Dato:  01-04-2009 21:19

Jeg kan ikke forestille mig at det alene er skoletandlægens skyld at du nu har de problemer du har!

At en tand har været flækket er selvfølgelig super uheldigt,

men det kan altså være meget svært at se. Og at du har mistet EN tand på den konto, er ikke grunden til at du mangler så mange tænder nu!

Kommunen vil sandsynligvis ikke give dig tilskud, da du ikke har gået regelmæssigt til tandlæge, og man skal være ret ilde stedt økonomisk for at få hjælp.

Tandlægeskolerne er ikke for patienter som dig, de er der for de studerende og ikke for patienternes skyld. Beklager, men sådan er det altså!

Mit bedste råd til dig, er at tale med din tandlæge om præcis hvad der skal laves, og om evt. præmedicinering, fx. i form af Stesolid. Tal også om en afbetalingsordning. Hvis du er en god og stabil patient, er de fleste tandlæger villige til at gøre dette, men udebliver du, og betaler ikke til tiden, er velviljen nok lille...

Jeg håber det løser sig for dig,

venlig hilsen Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tandlæge
Forfatter: 
Dato:  02-04-2009 06:10

Prøv evt. også at undersøge de tyske eller svenske priser... der kan være mange penge at spare :-)


Mange hilsener Ann-Rikka :-)


Mor til englebarnet Tika R.I.P, Snorre og Danæ

Hestene: Jossie, Chico og Catwalk


0
0
Svar på denne tråd
 

Tråden er låst for tilføjelse af nye indlæg.



Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider