Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Fortæl ulemperne ved at være hesteejer
Forfatter: 
Dato:  21-10-2016 10:35

Hej.

Jeg sidder her og er ved at gå til, fordi jeg ikke ejer en hest, jeg kan nyde efterårsskoven sammen med...

Billede

 


Så jeg har brug for at høre alle ulemperne ved at eje sådan et dyr. En del af dem kan jeg jo nok forestille mig, fordi jeg har redet i så mange år og haft helparter... men alligevel.


Fortæl om ulemperne, der kan være, ved at være hesteejer ;D

 

Heidi :)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ulemper
Forfatter: 
Dato:  21-10-2016 10:51

Tom konto og evige bekymringer.

12
0
Svar på denne tråd
 
 Jeps, Lotte siger
Forfatter: 
Dato:  21-10-2016 11:31

det så enkelt og korrekt Det er dyrt, og der vil som regel være et eller andet, som du bekymrer dig om i forhold til hestens velfærd/træning - store som små ting.

 

For mig er det også en stor ulempe, at man ikke bare kan rejse i kortere eller længere tid uden at skulle arrangere pasning og evt. betale sig fra det.

 

Jeg havde hest(e) i 17 år, men de sidste 6 har jeg været hesteløs, og det kribler i fingrene for at købe en ny. Økonomien er i orden, og jeg har også tiden, men jeg overvejer hele tiden, om jeg har lyst til at holde op med at rejse (så meget), og om jeg ønsker alle bekymringerne tilbage i mit liv. Det var det værd i mange år, men når man har vænnet sig til at være mere fri, så er det værd at overveje pros and cons, før man kaster sig ud i det igen, synes jeg


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

7
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-10-2016 11:55
Nemt.

Heste tager al din tid og alle dine penge (også dem, du ikke har) - til gengæld får du endeløse bekymringer.

Du har altid sorte negle og skulle du være så heldig, at du også har råd til bil, så er den fyldt med diverse hesteting og dufter altid svagt af hest.
Det samme gælder alle dine sko og jakker, som du på et eller andet tidspunkt uværgerligt kommer til at have på ud i stalden.

*Jeg skal jo bare lige fodre og hente hesten ind fra fold, det kan jeg godt lige klare på vej til Tante Odas fødselsdag. Jeg kommer jo ikke til at lugte af hest for så lidt*

Jo, det gør du, du opdager det bare ikke selv, fordi du er vant til lugten.

Jeg elsker at have hest, men det er totalt fornuftsstridigt. Normale mennesker holder sig langt væk. Vi andre elsker det på trods, og sætter pris på alt det skønne, der også er ved at have hest. F.eks. en ridetur i skoven på en efterårsdag.

Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

3
0
Svar på denne tråd
 
 ulemper
Forfatter: 
Dato:  21-10-2016 12:36

Julen er altid besværlig. Hvem, kan passe den alle de dage man er væk? hvem passer på den nytårsaften med fyrværkeri?

 

Man kan ikke så let lave spontane planer så vennerne skal forstå at hvis de vil noget skal det aftales lang tid i forvejen...

 

Og så et utal af bekymringer og regninger


If life gives you lemons KEEP them!

Because, Hey free lemons!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hovsa...
Forfatter: 
Dato:  21-10-2016 12:39
... Glemte en vigtig ting: Konstant dårlig samvittighed.

Overfor hesten men også venner/familie og til tider også overfor arbejdet.



Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

2
1
Svar på denne tråd
 
 Jeg har det omvendt
Forfatter: 
Dato:  21-10-2016 14:23

Jeg kan ikke se nogen ulemper ved at have hest. Men nu er jeg så også heldig at dele interesse med min husbond.

 

Ferie er ikke noget der interesserer mig, jo jeg synes 1-4 dage til Bundeschampionatet i Warendorf er pragtfuldt. Men jeg ville DØ af kedsomhed hvis jeg blev sendt 14 dage til Mallorca/Alanya på all-inclusive ferie.

 

Det er da familie-(fester) der er belastende, så er man nødt til at møde op og smile/se ud som om man nyder det. Det familie vi har/har haft bor forholdsvis tæt, og ellers har vi et par gode pensionærer som vi kan overlade ansvaret til, mest når vi er til hestearrangementer i udlandet.

 

Så ulemper er for os rent økonomisk, hvis man lige tror at man har ekstra penge på kontoen, så render man ind i en syg hest en lørdag aften.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Der er jo mange
Forfatter: 
Dato:  21-10-2016 14:39

måder at rejse på, Charlotte - jeg har personligt aldrig i mit liv været på resort med all-inclusive, men tilbringer alligevel godt 3 mdr om året i udlandet. Men det er en helt helt anden snak Hvis man slet ikke har lyst til udlandsrejser, så har man da ihvertfald en udgift mindre,og det bliver meget nemmere at have hest


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

4
0
Svar på denne tråd
 
 Tøhø....
Forfatter: 
Dato:  21-10-2016 18:58

Tøhø de andre siger det meget godt - økonomi, samvittighed og og og.....

 

I går var det skønt vejr....

I dag har jeg lukket gennemvædet heste ind fra en pladdervåd fold, muget og kørt møg i øspøs regnvejr, overvejet om der er nok hø/wrap til næste lørdag hvor jeg tidligst kan hente....og hente i regnvejr er ikke en option. Er i gang med at overveje for/imod foderskifte....og med en easykeeper og en mager hund i stalden så er det sværtet finde noget "ens, nemt, økonomisk og godt".

Jeg har lige betalt sidste regning på min nye ridebane - 40.000 kr, så der er lavvande i kassen.... Og når der bliver højvande igen, så trænger hestetraileren til en omgang for at være klar til vinteren....hvis ikke jeg bør opstalde dem ude i dec-jan-feb, fordi DMI varsler en hård vinter i år....for de skal jo holdes i træning, for ellers skal man jo starte forfra til foråret....forresten skal jeg melde til stævne, men med hvilken af hestene skal afsted.... hovsa skal til undervisning mandag efter arbejde, men der kommer ejendomsmægler og vurderer hus tirsdag, så kan kæresten lige ordne huset så det ser pænt ud ? Forresten han har jo snart føs'da hvad mon han ønsker sig...nå nej enten gave eller trailergennemsyn. Suk jeg skal rejse med arbejde tirsdag til torsdag....hmmm alt skal gøres klart så kæresten nemmest kan passe dem...det må jeg ordne søndag, for mandag skal jeg ride undervisning og ejendomsmægleren kommer jo......

Hov forresten var der lidtmuk på Caspian ben...det må jeg lige kigget efter i aften....argghhhh husk at bestil smed.... Der skal købes foder i morgen, så husk loppefrøskal for pinot plejer at få jord i tarmene på denne årstid....husk olie til Caspian så han fortsat ser pæn ud i huld....

 

Ej det er skønt - men i den grad en livsstil at have hest. Guderne må vide hvad andre heste-løse folk får deres tid til at gå med ?

 

mvh Charlotte :-)

8
0
Svar på denne tråd
 
 Hesteliv
Forfatter: 
Dato:  21-10-2016 22:57

De andre indlæg dækker vist de fleste aspekter; jeg har fx næsten ikke været på 'rigtig' ferie, siden jeg for 10 år siden fik min første hest - og, ih hvor jeg faktisk ikke savner det

 

Men af reelle ulemper er der jo også det, at man alligevel aldrig får tid til at ride. Jeg har nu to rideheste, som indenfor 10 dage i juli i år fik sig hver en skade (henholdsvis gentagne hovbylder over en periode på mange uger og et ben i hegnet med et alvorligt sår til følge - selvfølgelig på en søndag ) og da de var ved at være fit for fight fik jeg selv en rideskade, som jeg nu døjer med på snart 8. uge = godt 3 fulde måneder uden ridning...

 

Men visheden om, at man (i princippet) en hvilken som helst dag bare kan tage sin helt egen hest og sadle den op og ride en tur, præcist som det passer én og uden at spørge nogen om lov, den er altså fuldstændig uvurderlig...

 


Nu med skovtursquarter

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Den der med....
Forfatter: 
Dato:  21-10-2016 23:10

.... At man alligevel aldrig rider...

 

Jeg var ude at ride her til aften, og da min hest virkede som om, han havde brug for at løbe en tur, slap jeg ham løs i ridehuset, efter at jeg havde redet.

Han tog sig en spurt. Samtidig lykkedes det ham at træde den ene forsko af, så nu må jeg vente med at ride til smeden kan komme, forhåbentlig i starten af næste uge.

Skoen kunne jeg ikke finde, den er på mystisk vis forsvundet i sandet Håber, at den dukker op en af dagene...


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd
 
 ulemper
Forfatter: 
Dato:  21-10-2016 23:28

- Meget dyr hobby

- Meget tidskrævende hobby

- Mange småskader hele tiden (for mit vedkommende) ;)

- Bilen lugter af hest

- Der er wrap i alle mine lommer og tøjfolder (derfor også i hele huset)

 

 

Men jeg ville dog ikke leve uden alligevel ;)

 


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2016 19:00

Penge og bekymringer. Så sent som for et par dage siden var vores Pensonist gået i bækken, og kunne ikke komme op, så vi måtte have dyrereddere ud (Hun har det i øvrigt fint, men jeg var nu noget nervøs). Bliver en dyr omgang.

 

Og så noget jeg personligt er led ved - lange rejser. Jeg har studier i udlandet som en del af min uddannelse (om end det ikke er obligatorisk - men når nu man læser et sprog, vil man jo gerne bruge det), og det er +/- et halvt år ad gangen. Jeg er ked af at efterlade mine heste så lang tid (men de står hos mine forældre, og de har hinanden).

 

Men det er vitterligt de tre største ting, jeg lige kan komme på.


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den største
Forfatter: 
Dato:  24-10-2016 14:49

Den største ulempe er at man ikke har dem for evigt.

 

For knap 1,5 mdr siden måtte jeg sige farvel til min mandagsmodel, som var og er min soulmate. Ikke mange ved det IRL, for sorgen er så stor at jeg stadig næsten dagligt fælder en tåre for ham.

 

Så jeg har besluttet at aldrig mere, det kan jeg ikke gå igennem igen. Så mange glæder og jeg ville ikke have undværet det, men smerten og at miste ham efter kun 4 år er mere end jeg tror jeg kan gå igennem igen.

 

Forinden var ulemperne som de andre skriver, penge og bekymringer. I vores tilfælde hobede problemerne sig op, hver for sig var det små ting, men tilsammen kunne jeg se til sidst at han ikke havde det godt. Så med til bekymringerne er nu også om vi gav op for let, det kunne af personlige årsager ikke have været anderledes, men alligevel...

 


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ulemper ved at have hest
Forfatter: 
Dato:  26-10-2016 14:33

Hej,

 

Tja - en form for balance er der vel:

 

Mængde af skidt i bilen: op - indhold på bankkonto: ned

Hård hud på hænderne: op - pæne negle: ned

Fantastiske øjeblikke: op - fritid til andre aktiviteter: ned

Bekymringer: op - forståelse hos omverden: ned

Brækkede knogler: op - tanke om at give op: ned

 

Har jeg glemt noget?

 

MVH

Jette

 


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Fortæl ulemperne ved at være hesteejer
Forfatter: 
Dato:  27-10-2016 08:51

 

Tak for jeres input!

Jeg kan godt se, at jeg på mange punkter skal glæde mig over, at jeg ikke er hesteejer endnu! :D

En del af tingene gælder dog også, selvom man kun er partrytter: halm og hø mystiske steder, en bil, der lugter lidt af hest og et bagagerum, der pludselig fungerer delvis som sadelrum. Bekymringer og slid i stalden... men som partrytter har man fridage og i sidste ende tages de store beslutninger af hestens ejer. Den største fordel er, at det er hesteejeren, der står med langt de fleste af regningerne! ;D

I 2011 blev jeg selv tilbudt at blive hesteejer. Jeg havde i 3 måneders tid haft helpart på en dejlig, men problematisk islænderhoppe på 20 år. Ejeren besluttede sig for at forærere hende til mig og mens jeg gik og overvejede, så jeg hende pludselig med helt nye øjne: hm, er hun ikke hævet der? Hvad med hendes ben? Kan hun fortsætte med at gå uden sko? Hvad med, at hun altid drikker så meget vand? Pludelig lånte jeg bøger om hestesygdomme og der var ikke den ting, der ikke var galt med hoppen... alligevel valgte jeg at takke ja til at få hende. Der gik dog kun få dage fra beslutningen(jeg nåede heldigvis ikke at overtage hende), så blev hun forfangen og måtte gå en uge på smertestillende, inden hun blev aflivet...
Der kunne jeg mærke bekymringerne ved at være hesteejer (og i dette tilfælde viste det sig endda, at jeg havde ret i mange af dem - hun var syg!) og samtidig økonomien, for sådan en aflivning med DAKA og det hele er jo bestemt ikke billig...

 

Men... på trods af knæhøjt mudder, frosne fingre, insektstik, væltede trillebør, wrapfrø i håret, dårlig økonomi og evige bekymringer, ja så ønsker jeg mig nu alligevel stadig at blive hesteejer! :D
Det må være en form for sindssyge! ;D

 

Heidi

1
0
Svar på denne tråd
 
 Helt rigtigt
Forfatter: 
Dato:  27-10-2016 09:33

Jep, en form for sindssyge

 

Men vi bliver ved med at elske det

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

1
0
Svar på denne tråd
 
 ulempe ved hest
Forfatter: 
Dato:  27-10-2016 14:29

Nu skriver du ikke noget om det skal være en opstaldet hest, eller om du har tænkt dig at have den hjemme.

 

 

har aldrig selv haft en hest opstaldet, så der er sikkert nogen af en anden mening, men:

 

fuldpas opstaldning, du slipper for det "sure arbejde" der unægteligt følger med at have hest. du har andre at ride med, nogle steder er det inkl. foder, og du betaler selv, hvis hesten skal have andet.

der er så en fast udgift på leje, hver måned, plus dyrelæge/smed.

 

 

hjemme:

 

du står for alt selv. hø, wrap, halm, spåner, hvad du nu vælger din hest skal have af grovfoder/bund i boksen, kraftfoder mm.

ind og udlukning muge, ja alt. plus du selv skal betale for ovenstående

har du arbejde (det har de fleste jo ;) ) skal du op kl. mere end tidligt, og ordne hesten (e) inden arbejde, ihvertfald 6-7 mdr. af året.

du kommer sent hjem, og så står hestene der, og skal have mad,trækkes ind evt. motioneres mm. og det er allerede blevet mørkt eller regnen siler ned...(efterår/vinter) du kan ikke lige skippe en dag, hvor du føler dig lidt træt eller sløj.

Der er mere arbejde end fornøjelse, ved at have hesten hjemme, efter min mening.

 

Du er meget fastlåst ved at have dem hjemme, og har ikke den samme frihed, til at rejse, mødes med veninder mm. og ja så er pengepungen altid tom, det samme gælder så også for opstaldere.

 

Det er (for mig, gælder sikkert ikke for andre.) svært at have en anden hobby også, (specielt hvis denne også er tidskrævende og tit laver lavvande i kassen) selvom den anden hobby for mit vedkommende kun er sæsonpræget (sejlads)

 

 

plejer at sige, at ridning og have hesten hjemme er en livsstil, at have dem opstaldet, ja så er det en hobby.

forstå mig ret.

 


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

1
0
Svar på denne tråd
 
 mange uemper
Forfatter: 
Dato:  28-10-2016 22:05

det piner mig der i mit område ikke findes opstaldning der er en hest værdig, jeg går og håber jeg snart helt kan flytte væk så vi ka få ordentlige forhold, ellers skal jeg til at køre langt og det er ikke en løsning lige nu.

 

 

det er hundedyrt og hestene bliver tit syge...man er bekymret konstant og dårlig samvittighed for ikke at have tid og overskud nok til den

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen fornuft
Forfatter: 
Dato:  28-10-2016 23:24

Der er faktisk ingen fornuft i at være hesteejer. Det hele sidder i hjertet.

 

Bankkontoen er altid tom, aftensmaden bliver serveret klokken 21 hver dag, fordi der liiige skulle ordnes stald forinden dagens øvrige gøremål i huset. Der er pænere i hestens boks end i hjemmet - og hesten spiser i øvrigt oftest mere lækker mad end dig selv.

 

Evige bekymringer, hesten har fået dækken på, holder det nu tørt. Hesten har intet dækken på - fryser den? Får den nok grovfoder, trives den. Er den dækket ind med vitaminer og mineraler (jeg går altid i totalt nørdemode HVERT efterår, for at finde ud af hvad de skal have at spise i vinteren). Hesten reagerede anderledes i dag end i går, under håndtering, opsadling, ridning eller andet - er der noget galt. Har den ondt? SKal den have kiropraktor, eller noget helt andet.

 

Ork jeg kan blive ved, det er simpelthen til at få grå hår af! Og jeg fatter faktisk ikke hvorfor man gør det frivilligt

 

MEN, når man så ser dem i øjnene, og får et kys af den bløde mule, jamen så smelter man og ALT det onde forsvinder pist fra ens tanker

 

Billede

 

Billedet her er taget efter min hest tog sig en ordentlig tur med sygdom, der nær kostede hende livet, 2 måneder hvor hun ikke spiste. Avav, det gav mange bekymringer - og min konto var i dén grad tom! Men at kunne få det fotoshoot med hende nogle måneder senere, med en rask hest - for SØREN det var hele kampen værd! :)


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 ulempe.
Forfatter: 
Dato:  31-10-2016 17:08

den største ulempe er den ubekendte du altid skal regne med, nemli dyrlægeregninger.

0
0
Svar på denne tråd
 
 eje en hest
Forfatter: 
Dato:  19-11-2016 23:19

Masser af stald arbejde og tiden til at ride

Ridningen er total frihed fra alt stress og en hest er bare så hengiven,når man selv har præget den,så vælg din hest med omhu

i ska' passe sammen i temprement ellers bliver det surt.

Vil oss anbefale en som er renlig i boks,samt ikke hysterisk

altså sparker hø ud i hele boks,samt smider foder over alt,det blir surt i længden mvh


Ox avler

0
0
Svar på denne tråd
 
 Strømper fulde af halm smuld
Forfatter: 
Dato:  20-11-2016 13:42

Her er ulempen at alle vores strømper er fulde af sand og halm smuld. Får det aldrig ud selvom de bliver kogevaskens og trumplet (bruger ellers ikke trumpleren, men er begyndt til strømperne nu)

 

Elsker må jeg se mig i samme båd som Charlotte hvad ferier angår. Vi skal til Essen i Marts til Equitana og jeg glæder mig mere end hvis jeg skulle til Australien:-)


 

www.staldlauenborg.dk

Salg af smukt designet pandebånd

Smuk palomino hoppeplag sælges ( se profil )

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider