Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Stald Lauenborg
Pris
Materialer: 200.000 Kr.

Det forventes, at projektet kommer til at koste mindst 100.000 kr. mere, inden alt er færdigt.
Link til tråden
Klik her for at komme til tråden om projektet

Overvejelserne
Vi var på gårdkig for snart to år siden og endte efter mange fremvisninger med at købe den fuld funktionsdygtig svinefarm.

Vores kriterierer var de rammer, som gården have såsom mulighed for ridehal, mellemstor stald samt en naturlig opdeling imellem "privaten" og "hesteafdelingen".
Jeg ville gerne have mit eget ridested, da jeg var kørt sur i den evige staldballade, som opstader, samt bøvlet med at køre til en lejet hal hver vinter. Jeg vil også en hel masse med min ridning, hvilket koster mange timer hver dag, så et sted med stald og ridehal var oplagt. Men desværre havde vi ikke mange millioner at gøre med, så det stod på et "gør det selv projekt".

Min mand er ikke hesteinteresseret, men vi kan begge to godt lide at bygge ting. Vi havde et halv år forinden totalrenoverede en hestetrailer ( hvilket var lidt af en opgave ) så vi vidste, at vi kunne samarbejde omkring et større projekt. Dette var helt klart en af vores store overvejelser, da vi skrev under på købskontrakten på gården.

Gården var virkelig en produktionsejendom med præg af losseplads, da vi overtog det! Heldigvis lyttede vi ikke til alles kommentar " sikke et projekt! " for så havde vi aldrig gået igang.

Nå, men sælger stod for næsten al nedrivningen og vi skulle/skal "kun" bygge op.
Vi havde ikke den ringeste anelse omkring, hvor vi skulle starte. Ingen af os har praktisk erfaring og ej heller håndværksmæssig baggrund, så vi afholdte mange strategimøder over frokosten og skrev lange arbejdslister, men det virkede:-)

Min mand og jeg er meget forskellige hvad angår fremgangsmåde mht. byggeprojekter. Han skal helst udregne alt 4 gange og så lige måle op endnu engang, før han griber skovlen. I mellemtiden er jeg gået i gang med projektet, uden at giver praktisk fremgangsmåde ret megen betænkningstid. Vores forskelligheder har til tider skabt konfligter, da projektet kan gribes an på så mange forskellige måder.
Hjælp!
I starten var vi helt indstillet på, at vi skulle gøre alt selv. Men som månederne gik og specielt mine arme var blevet meget lange af at slæbe sten, stabilgrus, støbemix osv. så er den lokale entreprenør kommet på "hurtig kald" på mobil:-)
Så når vi til tider rammen "muren" ringer vi efter et par maskiner, som lige kommer og afslutter et par projekter.

Da vi startede, var vi rimelig sikre på, at hallen og stalden kunne bankes op på maks 7 måneder og så skulle vi bare lige ordne et par småting bagefter. Ja, hurra! sikke en kamel vi har måtte sluge, for projektet tager tid, når vi kun har aftener og weekender til rådighed!

Heldigvis har vi fået et par rigtig gode venner, som er har meget mere handymandserfaring, og dem har vi søgt hjælp ved med mange gange. De har også en ridehal, så der er specielt blevet trukket på deres erfaringer. For alle ridepiger ved, hvordan en ridehal skal se ud - men hvordan bygger man lige den barrierer ?
Sælger har også været utrolig sød ved os og har flere gange stillet sin rendegraver til vores rådighed. Sådan en maskine gør underværker!
Det var også grunden til, at jeg i sin tid lavede tråden omkring vores renoverings projekt på HN. Vi anede ikke hvordan, vi skulle gribe det hele an :-)
Detaljer og design
Hele designet på stalden/ridehallen er ud fra de stalde jeg igennem tiden har benyttet. Vi har forsøgt at tage alle de gode ting og kombinere dem i vores stald.
Det betyder også en del nytænkning.
Eksempelvis murer vi foderautomaterne ind i boksvæggen og sætter dem lavt, så hestene får foder helt nede ved jorden.
Bokslågerne er af eget design og kan åbnes helt op (eller nemt tages af ), når der skal muges ud. Specielt her sparer vi rigtig mange penge, da færdige låger er dyre i indkøb.
Vaskepladsen bliver designet, så vi kan stå med tørre sko inde på vaskepladsen, imens hesten får fodbad eller bare bliver vasket.
Flere steder i stalden har vi lavet små fikse detaljer, som mest bare er for sjov og for synets skyld:-)
Revurderinger og pauser
Inden vi begyndte, havde jeg rigtig mange ønsker og drømme til stedet. Mange er blevet lavet om eller droppet af den simple årsag - økonomi! Alt hvad der har med heste er utroligt dyrt. Men hvis man kan lave meget selv, så kan resultatet faktisk tit bliver bedre og mere funktionelt end det på markedet. Det kræver bare meget kreativ tænkning!

Mht. tiden, så er vi langt fra færdige endnu. Men imens jeg sidder her, er manden ved at sætte det sidste lukketøj på den ene boks. Det betyder, vi nu har to bokse, som kan tages i brug fra i morgen af:-)
Ridehallen er der også kommet godt gang i. Vi er ved at rette af, så mon ikke den står klar til brug, når det bliver sommer og jeg skal til at ride ude? he he

I fremtiden har vi planer om at bygge faciliteter for træning for heste i vand, enten som vandskridt"bane" ( endnu en nytænkning ) eller /og svømmehal i en af vores lader. Men nu skal vi først lige have de stalden/hallen færdig :-)

En vigtig ting at huske på , er at hestene ikke er alt i denne verden. Vi har flere gange bare trukket stikket ud og lagt projektet fra os. Vi har også et parforhold, der skal fungere. Og min mand, der ikke kan kende forskel på hestene (og faktisk også er ligeglad) , skal ikke smide alt fra sig og sætte sit liv på standby bare for at bygge min drøm. Det skal være sjovt at bygge, ellers skal man lade være.

Jeg håber, at tråden på HN omkring vores projekt kan hjælpe andre som skal i gang med det store byggeri. For det er svært at forstille sig hvor omfattende det er, før man står i det:-)

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider