Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater

Autister i nærvær med heste

To studerende fra pædagogsemninariet i Kolding har lavet førsteårsopgave, der omhandler emnet hesteassisteret udvikling for folk med ASF.

 

Opgavens indledning

Opgaven bunder i en interesse for heste og menneskers samspil. Interessens oprindelse stammer fra arbejdet inden for området samt empiri omkring hvad heste gør for mennesker med autisme-spektrum-forstyrrelse. Den enkeltes holdning til ordet "hest" lader vi være uklart, da der i opgaven ikke bliver lagt vægt på hvad den enkelte fortager sig med hesten, men mere i samvær med den.

 

Nøgleordet er nærvær. For nærvær er for de fleste af os måske kun få sekunder. Hvordan føles det
at være nærværende, når vi mærker efter i maven? Det er forskelligt hvor man som individ finder få
sekunders nærvær. I virkeligheden er det vel de sekunder som vi forsøger at få til at blive timer
eller døgn, men som det individorienterede samfund forhindrer os i. Det at være i nærvær betyder at
kunne mærke egen krop, men er vi bange for at mærke den både inden i og uden på? Måske er vi
lidt skæmte hvis vi skal lægge hverdagens rutiner fra os og bare være nærværende. Hestes evne til at
befinde sig i nuet, tvinger mennesker til at være til stede i nuet og mærke kroppen. Det at kunne
mestre sin krop, at mestre sine følelser og skabe den følelse at ens krop og sind er en helhed giver
mening i forhold til pædagogisk arbejde med mennesker med diagnoser, at kunne mestre sit liv.
Som Aaron Antonovsky siger at skabe en følelse af sammenhæng.
Redskaber til at kunne mestre livet er noget du tager med dig, noget som du kan tage frem når du
skal have fikset en opgave. Hos autister kan det med at fikse opgaver, udfordringer eller sociale
sammenhænge ofte være en svær opgave. Derfor syntes vi som kommende pædagoger at området er
interessant og denne opgave kan give os og andre en større indsigt i effekten af autisters nærvær
med heste.


I denne opagave har vi valgt at tage udgangspunkt i diagnosen autisme. Vores empiri samlet i
arbejde og samvær med to autister Melanie med hesten Elliot og Morten. Vi undersøger hvordan
autister kan udvikle sig i samspil med autister. Dog er det vigtigt at tankegangen også kan bruges i
anden diagnosesammenhæng.


Hvordan kan pædagogisk arbejde med fokus på nærvær med heste give mennesker med
autisme redskaber til at kunne mestre livet?

 

Læs hele opgaven her

 

Forsidefoto: Arkivfoto, JP-Photo.dk


Tilføjet d. 03-07-2013 kl. 14:45 af i kategorien Nyheder generelt.
Forsidebillede: Store Hestedag 2012 af Jean




Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider