Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater

Uddannelsestema: Ridepædagog som 2. årsstuderende   Portræt

Gitte startede på uddannelsen til Ridepædagog som 24-årig i september 2009.

Hun er opvokset på landet og har haft hest, siden hun var 4 år gammel. Fra hun var 5 til hun var 20 år, var hun aktiv i 4H både som deltager og underviser.

Derudover har hun arbejdet i en konkurrencestald med springheste på internationalt plan og endvidere i en spring- og avlsstald, hvor hun alene havde det daglige ansvar for 36 heste og ponyer.

Siden 2005 har hun taget heste i ridning og kommision og arbejder som frivillig i en rideklub.


Heste-Nettet har bedt Gitte om at tage stilling til nogle hurtige spørgsmål, inden hun startede på uddannelsen til Ridepædagog.


Hvad fik dig til at vælge uddannelsen?
Jeg havde besluttet, at jeg ville læse til pædagog, da jeg så hørte om ridepædagoguddannelsen. Det satte de sidste sten på plads, da denne uddannelse netop rammer det, jeg ønsker at arbejde med. Kombinationen af at arbejde med socialt svagtstillede børn og unge, som er min drøm, og med hestene, lød meget interessant, og jeg ser dagligt hos mine elever, hvordan de vokser med opgaven, når de arbejder med en hest. Jeg har tidligere været i gang med læreruddannelsen men savnede her tid til den enkelte elev og kreativitet.


Kender du nogen, der har taget uddannelsen eller er i gang med den?
Da uddannelsen er helt ny, så bliver jeg selv første årgang. Det bliver spændende da vi dermed er med til at forme uddannelsen.


Hvad har du af forventninger til uddannelsen?
Jeg forventer at få en større forståelse for, hvad der sker med børnene, når de arbejder med hesten. Hvordan det rent faktisk påvirker dem at skulle tage ansvar for sådan et stort dyr, og hvordan man med hesten som redskab kan få børnene til at styrke deres selvtillid og vokse med deres opgave - og dermed måske komme igennem livet med nogle gode erfaringer og redskaber til at klare sig bedre end forventet. Jeg forventer ikke at blive en bedre rytter - men en underviser der kan formidle mine budskaber og hjælpe den enkelte rytter bedre.


Har du en bestemt drøm om, hvad du gerne vil arbejde med, når du er færdig?
Jeg vil umiddelbart gerne arbejde med børn og unge, evt. kriminelle der skal rette op på deres liv og hjælpes den rigtige vej, eller børn med ADHD eller andre symptomer, hvor hesten som redskab kan hjælpe dem.
Dog må jeg også bare prøve at arbejde i en børnehave, gerne en med dyr, men ikke nødvendigvis heste.
I mit frivillige arbejde i en rideklub håber jeg meget på at kunne bruge uddannelsen, især når den årlige ridelejr, som jeg arrangerer, finder sted.

Nu halvandet år efter er Gitte godt i gang med uddannelsen og deltager lige nu i et praktikforløb, der varer indtil 1. februar 2011.

Vi har talt med hende igen for at høre, hvordan det går.


Hvordan er forløbet gået indtil nu?

Vi er som første årgang på Ridepædagoguddannelsen en slags testpersoner, og har derfor løbende været i meget dialog med Dansk Ride Forbund.
Vi har haft undervisning på første semester med vægt på ryttermærke 1 og 2, aldersrelateret undervisning og sikkerhed, men allerede fra vores første semester til næste årgangs første semester er der sket ændringer.


Min første praktik var på et naturridecenter for ikke-rask-ryttere, og det var en lærerig tid med nogle skønne mennesker og heste. Det var i vinterperioden og alt foregik udendørs, hvilket især flyttede nogle grænser, og viste mig nogle muligheder.
I min anden praktik har jeg været i en børnehave, og her praktiserede jeg også arbejdet med børnene og nogle ponyer. Det var en fornøjelse at kunne lære de garvede pædagoger nogle nye redskaber og børnene havde stor glæde af mødet med ponyerne.


Har uddannelsen indti videre levet op til dine forventninger?

Ikke helt. Jeg synes, at niveauet har været for lavt, men det er der allerede for næste årgang rettet op på. Det andet er at jeg havde forventet mere undervisning i hesten som pædagogisk redskab, handicapridning osv. hvor uddannelsen indtil nu har rettet sig meget mod at vi skulle uddanne os som rideskoleundervisere. Der er allerede nu lagt nye planer for det kommende år, og jeg glæder mig meget til at se, hvad de byder på. Jeg håber på, at den gode dialog og min årgangs engagement vil være med til at skabe en alsidig og brugbar uddannelse. Vi er et godt hold, blandet på forskellige niveauer både teoretisk og praktisk, men med lyst til at forme uddannelsen således at vi alle kan gøre brug af den senere.
Jeg brænder virkelig for at samarbejde med Dansk Rideforbund, Pædagogseminariet, mine medstuderende og evt. kommende arbejdsgivere om at forme uddannelsen, så vi alle får mest mulig glæde af den.


Jeg er tilbage på skolebænken 1. februar og ser frem til to semestre med en masse undervisning og dejlige timer sammen med de andre ridepædagoger.


Tilføjet d. 01-02-2011 kl. 07:00 af i kategorien Uddannelse.
Forsidebillede: Ingen titel af Jean

Billede




Seneste relaterede nyheder
12-05-11 Fortsat jordbrugsuddannelse i Malling
12-05-11 Åbent hus på Jordbrugets UddannelsesCenter Århus 26. maj
13-05-11 Uddannelsestema: Parelli-instruktør - Dorthe
18-05-11 Uddannelsestema: Svankjær Efterskole
24-05-11 Uddannelsestema: Bråskovgård Efterskole
27-06-11 Uddannelsestema: Brøderup Efterskole
09-06-11 Uddannelsestema: Ridefysioterapeut
09-06-11 Uddannelsestema: Ridefysioterapeut - Pernille
23-04-11 Uddannelsestema: Tilføjelse til Husdyrvidenskab
20-04-11 Uddannelsestema: Diplomtræner i ridning


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider