Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Equsana foder
Forfatter: 
Dato:  28-12-2016 20:21

Hejsa alle sammen :D

jeg får her den 1.januar min dejlige max.2er new forest pony hjem men jeg ved slet ikke hvad for noget foder han skal have. Han skal IKKE have det samme foder som han har nu. Jeg har kigget på Equsanas foder og overvejer lidt deres Alfa Omega lucerne. Men hvis han får lucerne så skal han jo også have nogle vitaminer og mineraler ved siden af.

 

Så er der noget foder fra Equsana (eller andre mærker)

som i ville anbefale? helst fortælle hvad de får i alt af foder.

 

Er åben for alt slags foder

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bredt spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  29-12-2016 15:16

Det er et meget bredt spørgsmål.

 

Er hesten tyk, tynd, tilpas, noget der skal tages hensyn til. Hvor meget skal den bruges, kan den tåle stivelse mm.

 

Du bliver simpelthen nød til at beslutte hvordan du vil fodre og så se efter produkter det matcher dine krav.

 

Jeg bruger lige nu Equsana´s Champ og deres Recover. Har to heste med forskellige behov.

Jeg giver så halv dosis og halv dosis tang. Plus div. urter, tilskud mm som de har brug for. De er super flotte i pelsen og blodprøven siger ok.

Jeg giver fri grovfoder og minimalt i krybben. Det er den måde jeg bedst kan lide det.

 

Men der er sikkert heste der ikke ville fungere på det. Det ved man ikke før end man har prøvet.

Du vil hurtigt kunne se om pelsen bliver mat, fedtet eller lign.

 

Der er ingen der kan svare på hvad du skal bruge. Kun at det skal være noget der passer til din hest og at den er dækket ind med vitaminer.

 

Velkommen til foder-helvedet Det kan være lige så svært / nemt som at finde en sadel der passer.

For nogen er det "bare lige" andre mere bøvlet.

 

Ved godt det ikke var det svar du søgte, men det eneste jeg lige kan give

 

Heidi

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foderplan.
Forfatter: 
Dato:  30-12-2016 00:05

Få lagt en foderplan, kort og godt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Meget tilfreds
Forfatter: 
Dato:  30-12-2016 18:39

Hejsa?

 

Jeg giver min connemarapony horsemix og lucerne derfra og er meget tilfreds ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 foder....
Forfatter: 
Dato:  30-12-2016 22:25

Kontakt Equisana, de er søde til at hjælpe med en foderplan der passer præcis din hest.

Der er stor forskel på hvad passer den enkelte hest. (tyk/tynd, stor/lille, nøjsom, arbejdsniveau og selvfølgelig om det er en varm hest eller den er halvdoven)

 

Selv fodre jeg min 4 års DV med Equsana Rocky. Et koncentreret tilskudsfoder. Det er drøjt i brug og billigt..

Det ser ret kedeligt ud. Små piller, men hesten spiser det med velbehag.

Jeg tilsætter alfa omega lucerne for at give tykketid og pt for hun også lidt majs for ikke at tabe sig her henover vinteren.

Hun er pæn i pelsen og har meget fin energi (rigelig selvgående).

 

Du nævner selv lucerne og vitaminer, er hesten nøjsom og i god foderstand er det en ganske fin foderplan. Evt supler med roepiller for mæthed. Vigtigst er stråfoder (hø/wrap) af god kvalitet i rigelige mængder. Så kan du dække den rigtig godt ind og kun give lidt krybbefoder hvis det er nødvendigt..

 

Men kontakt en foderkonsulent fra det firma du vælger for en foderplan. Umiddelbart tror jeg ikke det gør den store forskel om det er Equsana, Pavo, Horselux eller et helt 4. De laver alle godt gennemtestet foder. OG vigtigst for dem alle er du supplere med stråfoder..

Selv er jeg glad for Equsana til den ene hest og Pavo til den anden. Grunden til mine 2 heste ikke for det samme er at de har forskellige behov og min vallak ikke tåler sukker og stivelse.

 

Held og lykke med din nye hest og velkommen i foderjunglen ;)

 


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  31-12-2016 10:50

Jeg bruger selv Equsana til alle mine heste, men som andre er inde på, så er det individuelt hvilket foder du skal vælge, efter de behov din pony har.

 

Jeg bruger fx Senior til min gamle pony, health fiber til dem der ikke laver det store (sammen med Blue hors Feed Complex), Balance til opdræt og avlshopper, suppl. den ene avlshoppe med body boost/fiber og start up til føllet.

 

Dertil får de alle wrap af prima kvalitet ude og inde. Der tildeles på folden om morgenen, igen når jeg kommer hjem fra arbejde (over middag hvis jeg har fri), når de kommer ind har de wrap og så får de wrap igen til nat. De løber aldrig tør for wrap.

 


Sælges:

3 års vallak e. BH Zack

2 års hoppe e. BH Zatchmo

 

Mor er bl.a helsøster til A-hest i dressur

 

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg ville starte
Forfatter: 
Dato:  03-01-2017 22:19

Jeg ville starte med et koncentreret vit/min-produkt (bruger selv Regulator Complete) og så grovfoder (hø/wrap). Min får kun vitaminer og wrap/hø ad libitum, det er suuuper nemt, men han kan også styre det, så han ikke bliver overvægtig. Ellers mere afmålte mængder grovfoder og så supplement med halm, så der altid er noget at tygge i.

De vintre, hvor jeg ikke kunne give wrap ad libitum, fordi min hest gik sammen med mere nøjsomme heste, gav jeg så derudover ekstra "kalorier" i form af fiberpiller, lucerne, linamix, sojaskrå og olie (max 1 dl olie pr 100 kg hest). Jeg regnede ud, hvor mange kalorier/FE og protein han skulle have via Den Store Foderbog og plottede så data for de forskellige foderprodukter ind i et excel-ark og sammensatte det, så kom til at passe med kalorier/FE og protein i en dosis, der vejede mindst muligt (jeg havde kun mulighed for at give krybbefoder x 1 dagligt). Det var lidt mere bøvlet, men det gik.

Jeg kan helt klart bedst lide at holde vitaminer og "kalorier" adskilt, så man kan skrue på kalorierne alt efter hestens huld. Den skal jo have den samme mængde vitaminer ligegyldigt hvad, så jeg synes det er bøvlet med et fuldfoder, hvor vitaminerne kun kommer til at passe, hvis man fodrer en bestemt mængde kalorier med samtidig.


Hilsen Malene

1
0
Svar på denne tråd
 
 Fuldfoder
Forfatter: 
Dato:  04-01-2017 15:10

Hej,

 

Jeg kan også godt lide at holde næringsstoffer og kalorier adskilt, men hvis det bliver for besværligt at arbejde med, må man finde et produkt, hvor den anbefalede mængde (for at hesten får nok vitaminer o.s.v.) passer med mængden af kalorier. Jeg vil selv prøve at forenkle min hests fodring lidt af hensyn til hestepassere, når jeg er væk, og jeg har kigget meget på Amequ Omega-3 Kraftur fra Dangro, som jeg synes er inde på noget af det rigtige - især når man har en nøjsom hest. En af mine veninder har talt med flere, der bruger netop dette produkt, og tilsyneladende kan det både få heste til at tabe sig eller tage på, alt efter behovet (altså den rigtige vej). Dangro er med på den sidste nye forskning i hestefodring og har bl.a. besluttet at stoppe med at tilsætte jern til deres foderblandinger, fordi danske heste får masser af jern i forvejen fra hø/wrap (hvis de får det, de skal have) og for meget jern giver øget risiko for EMS. Det finder jeg meget tiltalende, og derfor vil jeg gerne slå et lille slag for at checke deres produkter, hvis du overvejer et fuldfoder. Jeg kender ikke rigtig Equsanas produkter.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider