Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Den mest uheldige plag nogensinde!
Forfatter: 
Dato:  17-07-2012 21:59

Hej HN.

 

Jeg har nok den mest uheldige plag nogensinde.

 

For at gøre en lang historie kortere så fik jeg i Januar en 8 mdrs plag foræret af avler pga at den havde OCD i begge haser.

En dejlig lille smuk pige med lange ben og det kønneste hovede man kan forestille sig.

Hun var rentgående da jeg fik hende, dog ret hævet i begge haser.

Jeg vidste godt at hun var operationskrævende og har hele tiden haft Højgård med på sidelinien mht hendes kommende operation.

 

Medina vandt meget hurtigt mit hjerte med hendes dejlig blide væsen. Man blev altid mødt med et vrinsk af hende om det var på folden hun så mig eller i stalden. Altid var hun den første der løb mig i møde.

 

Vio havde lidt "startvanskeligheder" de første 2 mdr med en slem forkølelse og 3 spiserørsfostoppelser, og en allergisk reaktion på noget muskelafslappende som hun ikke kunne tåle, så hendes hoved faktisk hævede KRAFTIGT op. Dette forsvandt dog efter ca 10 dage.

 

Langsomt begyndte gallen i hendes haser at forsvinde og hun var stadig fuldstændig rentgående. Ja faktisk flyvende.

 

Jeg glæder mig over at hendes haser bliver bedre og bedre. Medina hygger sig på folden sammen med mine andre heste og nyder sit frie liv.

 

Hun var nok den som var mest livlig og lavede utrolig meget ballade, især min gamle pony på 27 år var én af dem hun elskede at drille allermest. Men også dén som passede på hende og vågede over hende når hun sov på marken.

 

Midt i juni kommer jeg hjem fra en fødselsdag og det var sen aften, men tjekker altid hestene inden jeg går i seng.

 

Finder hende stående på folden og hun vil ikke støtte på hendes højre bagben.

 

Ringer til min dyrlæge mens jeg står på folden og får hende langsomt trukket hele vejen ind på stald. Det tager mig nok en halv time at trække hende ind, da hun humper afsted. Men dyrlægen siger at jeg skal tage hende ind da det var mørkt allerede.

 

Dyrlægen tjekker hende og mener at hun har haft låst sit bagknæ som dog så har løst sig igen. Men at dette godt kunne give ret store smerter. Hun får smertestillende og bliver sat i boks til om morgenen.

Efter aftale med dyrlægen kommer hun ud på fold igen, med sin bedste ven Bella på 27 år.

 

Hun ømmer sig når hun går og i traven halter hun en del.

 

Dagen efter går hun igen fint, men er stadig på smertestillende. Jeg ser at hun igen leger med sin legetante. Ser hende stejle op af min pony og Medina laver bukkespring og springer rundt igen.

 

Jeg glæder mig over at hun så hurtig er blevet frisk.

 

Samme aften finder jeg hende igen på folden IGEN vil hun ikke støtte på sit ben. Denne gang kan jeg ikke få hende ind fra folden da hun simpelthen ikke vil gå.

Dyrlægen bliver igen tilkaldt og hun giver hende en masse smertestillende og efter det begynder at virke så kan vi få hende ind igen.

 

Her efter bliver hun sat på videre smeretestillende, og når hun får det så træder hun fint igennem på sit bagben, dog ikke i trav eller gallop, hvor hun faktisk er på 3 ben.

 

Hun bliver sat på mindre fold så hun ikke kan tosse rundt og dyrlægen mener at hun bare skal have lidt tid.

 

Vi taler om hendes prblemer med OCD og det kunne måske være at hun havde en mus i bagknæet.

 

Så vi afventer og ser det lidt an, og da jeg alligevel skulle flytte fra sjælland til jylland d. 30 juni så aftaler jeg med Højgård at de får hende ind til en afklaring for evt OCD i bagknæet.

 

D. 30 på en lørdag bliver hun sat af hos Højgård som tager en masse billeder af hendes haser og knæ.

 

De finder selvfølgelig hendes mus, men dyrlæge Michael Hansen er mere bekymret for hendes bagknæ som er hævet og ved bare lidt berøring så går hun næsten i knæ. Der bliver taget billeder af hendes knæ som ikke viser forandringer efter deres mening.

 

Pga. de sidste 12 dage på sygefold og manglende bevægelse i hendes bagben, kan man nu tydeligt se at hun har mistet mange muskler i hele den venstre side. Ser du hende fra den venstre side, og derefter fra den højre side, så kan man ikke tro at det er samme hest. Det er selvfølgelig rigtig hårdt at se på, men hun er ved RIGTIG godt mod og er glad.

 

Hun er hos Højgård i 5 dage, hun bliver ledbehandlet i bagknæet og efter 3 ugers tid skulle vi tale sammen igen. Den første uge skulle hun være i boks og på alm fold de næste 2 uger. Hun er stadig på smertestillende. Hun har tabt sig rigtig meget på Højgård og hun er blevet endnu mere muskelfattig at se på. Hun har ikke ville spise sin hø på hestehospitalet, men heldigvis har hun stor ædelyst da hun kommer hjem igen.

 

Vi laver en fold på størrelse med en lille ridebane, hvor der er godt med græs og hun får sin rolige gamle ven med på folden. Men alligevel tosser hun rundt den første dag hun kommer på fold. IGEN på 3 ben.

 

I skridt træder hun alm igennem på hendes ben. Heldigvis er det kun i kort tid at hun tosser rundt og hun falder hurtigt til ro.

 

Hun hygger sig på folden og ruller sig, og opfører sig som en alm hest. Og på hendes højre side kan man godt se at hun tager mere og mere på, men den anden side ser faktisk forfærdelig ud. Og jeg skammer mig faktisk ret meget over at folk skal se hende. Fordi hendes venstre side ligner en mishandlet hests. Men det er simpelthen muskler hun msiter flere og flere af, fordi hun ikke går ordenligt. Og hun kun bruger sin venstre side så lidt så muligt. Man ser hun er muskelfattig på ribben, flanke, lænd, hofter og baglår.

 

Jeg synes godt nok at det er kommet hurtigt, men dyrlægen sagde at det gjorde det altså når hesten ikke fik sig brugt.

 

Det skærer i mit hjerte at se hende sådan

 

Højgård kunne ikke med sikkerhed sige hvad årsagen til hendes halthed var. De ville ikke operere hende for hendes OCD endnu, da de ikke mente at det var årsagen til hendes halthed.

 

De mener at det er hendes bagknæ, enten en menisk skade eller en ledbåndsskade. Men med sikkerhed en skade i knæet.

 

Udsigterne er ikke gode - men det måtte tiden vise.

 

I forgårs har hun desværre være uheldgi én gang til, enten fordi hun har ligget ned og rejst sig eller ved et voldsomt vrid har hun pådraget sig ENDNU en skade. Hele hendes has er fra den ene aften til om morgenen hævet kraftigt op!

Hun er varm men ikke øm - hun halter nu virkelig kraftigt, selvom hun er på smertestillende. Nærmest slæber sit ben efter sig og vil ikke støtte på det:-( Jeg bryder næsten sammen, og får ringet til en dyrlæge som kommer ud. Jeg bor nu i jylland så ringer ikke til Højgård denne gang, da jeg ikke mener at hun er transportegnet som hun står nu. Jeg er ret sikker på at hun står til en aflivning. Jeg er frygtelig ked af det.

 

Jeg tænker TUSINDVIS af tanker, er det hendes OCD, kunne jeg have gjort noget andet?, skulle jeg have trodset dyrlægerne og have holdt hende inde?

 

Dyrlægen kommer omsider og ser på hende, jeg kan tydeligt mærke at han er ikke glad for det han ser. Hun er kraftigt hævet omkring hasen og nedenunder hasen. Hævelsen trækker nedad. Man vil gerne se røntgenbilleder som Højgård har taget og lover ham at han får dem dagen efter. Han er bekymret for hendes knæ da det stadig er hævet, trods ledbehandling fra Højgård.

 

Hun bliver sat i stor boks og må ikke komme ud.

Hele aftenen står jeg ved hende og er faktisk utrolig ulykkelig. Så dejlig en hest som hun er og så uheldig. Jeg kunne godt mærke på dyrlægen at det var ret alvorligt. Hun får noget antiflammatorisk (staves) og så skal jeg tale med dyrlægen igen i morgen. Jeg tager over til ham og vi gennemgår kort billederne.

 

Billedet af venstre bagknæ mener han ikke er godt nok til at han kan udelukke forandringer, så han vil godt have nogle nye. Men dernæst vil han gerne forbedrede mig på at hun nok har revet en sene over som hæfter på knæet og ned til under hasen. Det er defter at hun slæber sit ben og ikke kan bøje det. Så det er en bøjesene.

 

Det er lig med ihvertfald 2 mdrs boksro - men det er ikke sikkert at det KUN er det som er problemet med min uheldige lille prinsesse.

 

Har lige talt med dyrlægen her til aften og han mener at vi lige ser tiden lidt an. Han vil gerne se at hævelsen i benet forsvinder og hun måske støtter en smule mere på det.

 

Puha.... det er godt nok en grim grim periode vi begge har været igennem og som stadig venter forude.

 

Mange vil nok mene at man bare skulle give op og aflive hende.

 

Men endnu har dyrlægen ikke sagt at der ikke er mere at gøre. Og jeg vil altså gøre alt for min lille prinsesse med de store brune øjne.

 

Selvfølgelig skal hun have det så dårligt så hun ikke gider mere eller ikke gider spise.

 

Hun er stadig lige fræk og stadig lige så dejlig og frisk som altid.

Jeg går sygemeldt pga en dårlig ryg efter en arbejdsskade og går hjemme så jeg kan tjekke hende hele tiden, hvilket jeg også gør.

 

Og ligenu er der virkelig noget positivt ved min skade. Fordi havde jeg skulle efterlade hende derhjemme uden overvågning så havde min beslutning nok været anderledes.

 

Jeg har netop nu lige været i stalden og givet medicin til hende og stået og nusset hende og "talt" lidt alvorsord til hende at hun altså skal se at blive rask, fordi hendes "mor" er bekymret for hende.

 

Ihhh hvor er det altså bare frygteligt at stå i den her situation... Hun er kun 1 år gammel - og er virkelig en smuk hest. Og jeg kryser ALT hvad der krydes kan for at hun for lov til at blive voksen.

 

Jeg har givet min dyrlæge besked om at det er ligegyldigt for mig om hun bliver ridehest eller ej. Ligenu er det ikke vigtigt. Dog skal det være et hesteliv som er værdigt.

 

Ligenu skal han bare gøre alt for at redde min dejlige lille prinsesse. Som VIRKELIG fortjener livet...

 

 

 

Undskyld de mange stavefejl men er ret berørt og magter ikke at læse korrektur da det er for hårdt for mig at læse det jeg har skrevet.

 

 

 



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

4
0
Svar på denne tråd
 
 føler med dig
Forfatter: 
Dato:  18-07-2012 08:32

jeg har så verdens 2. mest uheldige hest(dog unghest).

 

Jeg har selv avlet ham.. han var super god og klarede sig fantastisk til følskuet.. så forventningerne var store til ham..

 

MEN så skar han sig på folden (jeg fandt efterfølgende en knust flaske som dyrlægen mente godt kan være synderen) og det kostede 3 akutte dyrlægebesøg og endeligt et ophold hos dyrlægen, da antibiotikaen ikke rigtig ville slå betændelsen ned.

 

Så sendte jeg ham i børnehave, her legede han så "voldsomt" at han stod med en monster has = igen et besøg hos dr. dyr, men her mente han da ikke han skulle være så han hængte da sig i tremmerne... og måtte skæres fri = hævede bagkoder, der var rigtig længe om at blive pæne.

 

Så begyndte han at få lyd på når han trækker vejret og er derved måske strubepiber eller andet grrr..

 

så skulle han kastreres, tja det betød to ekstra dyrlægebesøg fordi der blev ved med at falde puds ned og såret derved ikke lukkede sig..

 

Så nu er jeg ved at tilride ham, for at finde ud af om han kan holde til ridning eller det vil kræve en operation.. en operation koster omkring 15.000kr + undersøgelse og 3 måneders boksro.. men med min dyrlægeerfaring med ham ved jeg at det ikke stopper der..

 

så jeg står med en super smuk flot hest, med det mest ukomplicerede sind, hvor hans liv afhænger af om han kan blive ridehest.. men som dyrlægen siger, han lider ikke og kan sagtens gå som han gør nu.. så det er sku noget af en luksusklappehest ellers..

 

så føler med dig.. og håber det bedste..

 

og da jeg selv har en sådan hest, der måske måske ikke..

 

så bør du sætte dig ned og tænke hvor går grænsen!!! det er hårdt jeg ved det og det gør ondt.. men du skal også tænke lidt på dig selv og tænke på at giver det problemer så kan hesten have bedst af at have et kort men godt liv.. men kan hun leve smertefrit, så vil jeg da give hende chancen..

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang plag
Forfatter: 
Dato:  18-07-2012 12:59

ja det er hårdt at se sin hest sådan..

 

jeg stod selv i 2007-2008 med en syg hest som desværre trods alle forsøg på helbredelse ikke blev bedre og måtte aflives i oktober 2008 pga dyrlægesjusk viste det sig.. men jeg vidste da hun skulle aflives hvad al hendes sygdom skyldes så jeg ved desværre hvordan det er at stå med en hest man ik kan gøre noget ved men bare kan se på har det dårligt..

 

så jeg synes du helt klart gør det rigtige for den ved at trods alt at give den en chance for at leve..men det lyder godtnok ik til at det er en ret optimistisk dyrlægeprognose du har dig der.

 

men man har jo før hørt om heste der trods de mest utrolige ting alligevel klarer sig..men når du har fået en diagnose så kan du bedre tage en beslutning derudfra...

 

er i kommet nermere en sådan??

0
0
Svar på denne tråd
 
 jammen de ungeheste!!!
Forfatter: 
Dato:  18-07-2012 13:16

Min hoppe købte jeg som 1 års. Ingen fejl, men første nat, hang hun fast i boksen ind til førrehoppen og så fik hun eller bøllebank. Hun så virkelig "pæn" ud da jeg kom næsten dag. Grimen var ødelagt, heldigvis. Men hesten havde fået et slag på øjet. Så i dag har hun nedsat syn.

Da hun så var to år, købte jeg hendes bror. Efter 14 dage blev han sur på hende, og sparkede hende lige i hovedet. Hun brækkede pandebenet og der blev slået hul ind til bihulen. Hun blev syet med 18 sting. Der skulle gå 3 mdr inden at de kunne sige at hun overlevede uden mén.

Ja så har der ellers været div forkølelser, seneskader, dumme nedslidte hove, forstoppelse mm.

Men hun er da i dag 11 år. Men har da også haft sine skader.

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 1234566
Forfatter: 
Dato:  18-07-2012 16:05

Så kom der endelig en diagnose.

 

Jeg har fået en 3. dyrlæge ind over og som overtager fra nu af. Faktisk en ældre pensioneret dyrlæge som har haft sit eget hestehospital men har droslet ned pga hans alder. Han bor stadig på ejendommen og har det lækreste hestehospital stående, dog tomt.

Han har studeret røntgen billederne NØJE.

 

Det viser sig at de formodede knælåsninger IKKE var knælåsninger. Men lettere brydninger af en muskel som går fra knæet og ned foran hasen og hæfter sig ved piben. Kan ikke lige huske navnet på den muskel men den starter med Patella....(et eller andet)..... ("3. muskel" på latin.)

 

Det er den muskel som hesten bruger til at få benet fremad med når den bøjer benet.

 

Det er yderst sjældent at de beskadiger den muskel og dyrlægen havde kun set det 1 gang før i hans 50 år som dyrlæge.

 

Det kan ses på røntgen billederne som han har kigget grundigt igennem.

 

Og det forklarer også hvorfor hun ikke trækker sit ben frem, men at det slæber efter hende.

 

Man kan ikke operere det, men kun håbe på at det vokser sammen igen, hvilket vil tage 2-3 mdr. Den hest han tidligere havde set det på, kom sig fint over skaden.

Men fordi min også har en mus som sidder rigtig dumt, så er prognosen knap så god. 50/50 mener han. Det er for at blive ridehest.

 

Hun burde godt kunne komme sig så hun kan fungere, afhængigt af hvor meget musen kommer til at drille hende.

 

Så jeg er mere glad nu, efter den besked. Men trist over at 2 dyrlæger har overset en voldsom skade som kunne have været undgået hvis hun var kommet på boks med det samme.

 

Ledbehandlingen skulle hun slet ikke have haft. Den var helt unødvendig.

 

 



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Krydser fingre
Forfatter: 
Dato:  18-07-2012 18:59

Dejligt med en diagnose.....selvom den måske ikke umiddelbart er så befriende. Men det at gå i uvished er jo slet ikke til at bære. Håber det bedste for dig og din hest og at musen ikke kommer til at få for megen betydning. Må jeg spørge hvilken dyrlæge, du brugte sidst?

Mange hilsner fra Maria

0
0
Svar på denne tråd
 
 123345467
Forfatter: 
Dato:  18-07-2012 20:51

Jeg har brugt og vil kun bruge Mogens fremover til mine heste.

 

Det er ham der har fundet en diagnose på min hest. Jeg har mine heste stående på græs hos ham og han går virkelig meget op i hestevelfærd og er ydderst hyggelig at snakke med.

 

http://www.sottrup.net/

 

Her er hans lækre sted.

 

Hans hospital er dog lukket ned - så der opereres ikke mere tror jeg. Men han ved virkelig mange ting og har rejst hele verdenen rundt som dyrlæge. Hans erfaring er enorm.

 

Er virkelig glad for at jeg fik fat i ham. Ellers var min plag sendt til Højgård igen for endnu en eller 2 ledbehandlinger som alligevel ikke havde hjulpet og hendes skade havde været uoprettelig, og jeg havde stået med en hest man var nødt til at aflive.

 

 

 

 



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mest uheldig ?
Forfatter: 
Dato:  18-07-2012 23:38

Det ved jeg ikke; kan måske også være min et års DV hingsteplag - hvis der er det mindste at udsætte på ham røntgenmæssigt i efteråret, så ryger hovedet.

 

Held og lykke.


MVH Janni

 

Velgående 3 års DV vallak efter Mon-Ami x sælges, 168 cm.

0
1
Svar på denne tråd
 
 Tænkte jeg nok:)
Forfatter: 
Dato:  19-07-2012 08:22

Tænkte nok du havde været forbi Mogens og jeg er helt enig med dig! Han kan noget og jeg synes han er super god til at gennemgå hele hesten og finde problemet!

 

Håber det lykkes det hele.

Mange hilsner fra Maria

0
0
Svar på denne tråd
 
 1236547
Forfatter: 
Dato:  02-09-2012 14:54

En lille status på min lille prinsesse.

 

Der er nu gået et godt stykke tid hvor hun har stået i boks og fået al den ro som hun skulle have. Pga hendes nye medicin har hun igen tabt sig meget og har ikke meget appetit. Det var rigtig hårdt at se. Hun spiste stortset kun når jeg er der, så jeg prøvede at lokke alt det i hende som jeg kunne.

 

MEN - nu støtter den lille på hendes ben og kan SELV trække benet frem når hun går. Og dette UDEN smertestillende som hun ikke har været på i snart 14 dage.

 

Og i de 14 dage har hun taget betydeligt på! Det er så dejligt.

 

Jeg har trænet en smule med hende de sidste par dage hvor vi har græsset og hvor jeg har hjulpet hendes ben frem for hver skridt hun tog. Ved ikke om det har hjulpet men ser kæmpe fremgang med hende nu. Der er ingen hævelser i hendes has eller ben. Og ingen ømhed når jeg trykker hende på bagknæet.

 

Hun halter/humper stadig lidt når vi går, men ikke hver gang. Og jeg tror bare at hun stille og roligt skal bevæge sig for at få muskler og sener til at arbejde igen.

 

Hvor er det bare dejligt at der endelig er en smule fremgang.

 

Hun står stortset op hele tiden nu i sin boks, hvor hun førhen for det meste lå ned.

Og når hun står kan hun støtte på flad "hov"

Og ikke som før kun på tåen.

 

 

Jeg håber virkelig at hun får lov til at kunne bevæge sig ubesværet igen!

 



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

1
0
Svar på denne tråd
 
 Held og lykke med
Forfatter: 
Dato:  02-09-2012 17:08

din plag, det fortjener i begge!!! Den plag er heldig og være havnet hos dig, med alt det du gør - stort hjerte du har!



Tina Blixenkrone Hansen

www.stutteri-blixenkrone.dk




Nu mor til Chanel. 21.08.2008


Stutteri Blixenkrone - avl af DV kvalitetsheste

1
0
Svar på denne tråd
 
 1236547
Forfatter: 
Dato:  02-09-2012 19:38

Stald *Blixenkrone*:

 

TUSIND TAK! Det betyder virkelig meget for mig de ting du har skrevet. Fordi det har godt nok været en kamp at skulle igennem det her. Flere aftner har jeg hvisket i hendes øre at hun bare skulle tage at blive rask! Og havde egentlig gerne taget hendes smerter bare så hun kunne få lov til at nyde en dejlig varm sommer på græs og ikke i en kedelig boks!

Og endelig er der en smule håb

 

Og jeg må sige at vi har knyttet et helt specielt bånd sammen, mig og Medina.

Hvilken 1 års bandit, som har stået spærret inde i flere måneder, kan man gå med i en snor for og græsse og hjælpe hendes bagben frem for hvert skridt hun tager.

Det kunne jeg ikke engang på de voksne.-))

 

Hun er virkelig så mild og så god, og blid. Sjældent har jeg mødt en hest som kan ramme mit hjerte så dybt!

 

Det er også derfor at det ville være pokkers svært at skulle sige farvel til hende. Men det håber jeg inderligt at jeg ikke skal før om mindst 25 år:-)



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

1
0
Svar på denne tråd
 
 Skøøøønt
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 07:02

Hvor er det dejligt, at det går fremad for jer! Puha det er et stort arbejde for dig, håber du kan holde humøret oppe!

 

Held og lykke fremover og 1000 tak for opdateringen

 

Mange hilsner fra Maria


Nu med føl efter furstenball til salg!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ønsker dig held og lykke
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 20:38

selvom du måske ikke tror det

 

Men jeg har bare svært ved at forstå hvordan din plag nogensinde kan blive en normalt fungerende ( ride/avls )hest med alt den ro den har haft denne sommer; og en OCD operation i vente som også kræver boksro i en periode.

 

Vil mene sener, ligamenter osv også udvikles ved sådan en ung hest - netop igennem aktivitet.


Mvh Janni

0
1
Svar på denne tråd
 
 1324354675
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 20:54

Janni du kan da stortset aldrig kommentere noget som helst som jeg poster uden at komme med en negativ kommentar.

 

Synes faktisk at det er uforskammet at skrive sådan noget, når jeg iforvejen har en millard tanker omkring den lille plag.

 

Lige fra jeg fik hende har du været negativ omkring hende.

 

Men du skal vide at der er dyrlæger som passer godt på os, og der bliver lagt planer for hele genoptræningsforløbet.

 

OCD operationen er ikke en nødvendighed nu, så det bliver først når hun er 2 eller 3 år at den bliver en realitet, da hun er røntgenfotograferet og brudstykkerne ligger ikke nogle kritiske steder. Måske behøver hun slet ingen operation. Men det vil tiden vise.

 

Om hun så bare bliver en fantastisk flot hest som KUN trives ved at være foldbums, så er det nok for mig. Jeg har ingen plnaer om avl eller ridehest!

 

For mig er det vigtigste at hun kan bevæge sig rundt som en hver anden hest uden besvær.

 

Efter at hun bliver "trænet" for hånd på korte gåture, så er hun faktisk ved at få musklerne tilbage igen.

 

Hun har i hele sygdomsforløbet fået specielt foder med ekstra protein så hun netop havde alle de "byggeklodser", så hun kunne hele hurtigt og normalt.

 

I starten stod hun i en bred rund boks så hun ikke bevægede sig så meget, men nu står hun i en aflang dobbeltboks så hun betop KAN bevæge sig, men ikke for meget så hun kan lave bukkespring. Fordi det vil hun gerne.

 

Synes virkelig at du skal tænke dig om når du poster noget. Du har en enorm negativ indstilling, og netop i denne her sag, så sårer du mig rigtig meget ved det du skriver.

 

Det føles faktisk som om der er én der sparker til én der ligger ned!

 

 

Hvad er det egentlig du har imod mig og Medina? Fordi et eller andet må der da være i vejen?

Så negativ kan man da ikke være overfor én person og hendes hest, som du er?

Misundelig?

 

 



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

0
1
Svar på denne tråd
 
 Jeg er realist
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 21:27

Synes det er fint hvis du kan acceptere din plag som kommende velfungerende foldbums.


Mvh Janni

0
1
Svar på denne tråd
 
 Allerførst...
Forfatter: 
Dato:  07-09-2012 17:34

må jeg bare sige, at jeg syns det er så ærgeligt at man ikke kan "glædes" over små fremskridt uden glæden skal pilles helt til jorden.

Måske allermest, at det for nogen er helt hul i hoved, at man bestemmer sig, at man har tænkt sig at beholde sin hest om den kan blive ridehest eller ej.

Klart der er delte meninger om det, men bare en skam det ofte kommer til udtryk i negative kommentarer.

 

Nåh men når det så er sagt, ved jeg om nogen hvordan du må ha det.

Jeg har også skrevet i en anden tråd om min unghest.

Kort fortalt har han en knæskade og skævt bækken.

 

www.heste-nettet.dk/forum/5/635364/ 635364/ (for dem der vil læse tråden)

 

 

 

Nu hvor jeg har fulgt lidt med i din tråd, har jeg bestemt at lade Mogens undersøge ham, og se om han finder frem til det samme som på Nørlund.

Kender ikke til ham, så det er meget spændene. (tak for linket!)

 

Jeg har det på samme måde som dig.

Bliver han ikke ridehest, men kan gå og hygge sig måske med lidt skridtture, ja så har jeg en luksus klappehest.

 

Jeg tager hatten af for alt det du gør for din hest, og ønsker dig held og lykke med den.

Om du får en kommende "foldbums" eller ridehest, håber jeg i får mange år sammen!

 

Men hold os da endelig opdateret!


SKAL UD OG RIDE.....VIL DU MED??

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345456567
Forfatter: 
Dato:  07-09-2012 21:25

Højgård:

 

TUSIND TAK... Det varmer virkelig meget at du postede dén besked til mig. Når man så længe har gået stortset hvert sekund og tænkt over sin hest og mange gange ligget søvnløs om natten fordi man har vendt og drejet situationen, samtidig med at man tusindvis af gange har siddet i boksen og grædt over at man skal se sin hest så dårlig, så knækker filmen bare når man får så ubarmhjertelige beskeder fra folk som "bare" mener at man skal aflive den fordi den bliver da ingenting værd!

 

Eller "den kommer jo aldrig til at holde"...

 

Hold op hvis jeg fik en 10´er for hver gang jeg har hørt den i hele min tid i hestebranden som er 30 år, så var jeg jo millionær!!

 

Min hoppe på 9 år i dag, fik dødsdommen 2 gange. Første gang som 3 års med spat i begge bagben, dernæst for 2 år siden pga et spark på senen på hendes bagben!

 

Hun STORTRIVES i dag og bliver redet 3-4 gange om ugen af en part som er så glad for hende! Og hun har hende faktisk som hendes egen. Jeg har valgt ikke at sælge hende, da man skal være forsigtig med at hun ikke bliver redet for hårdt. Derfor MIT ansvar og derfor bliver hun ved mig!

 

Stod det til dyrlægerne som havde hun fået den lilla sprøjte 2 gange! Hun er i dag en velfungerende hest som på ingen måder er mærket af hendes tidligere problemer!

 

Hun er her: Med hendes føl som iøvrigt er yderst sund og rask og bliver 4 år næste år!

 

Billede

 

 

Købte min pony på dengang 21 år tilbage fordi hun skulle aflives og stod med en alvorlig seneskade på venstre forben. Hun stod ikke til at redde efter dyrlægernes mening. Fik lov at give slagteprisen og passede hende selv og selvfølgelig med en dyrlæge indover.

Efter 6 mdrs intensiv pleje var hun fit for fight! Og har ikke haft en sygedag siden...hun er 27 år nu og har INGEN mén af hendes skade! Hun bevæger sig som en på 14 år:-)

 

Synes da lige at I skal se hende....

 

Her er hun lige blevet klippet:-)

Billede
Billede

 

 

Her er Medina i Juni md, lige inden hun kom til skade. Der ses tydelig en hævelse i baghaserne. Dog er venstre has mere hævet.

Billede

 

 

Her er hun i marts md hvor hendes hævelse i hasen er meget meget tydelig, dog mindre end da jeg fik hende hjem i januar.

Billede

 

Her er hun lige hentet hos Højgård, hvor hun tabte sig ekstremt meget da hun nægtede at spise. Billederne er fra juli md 2012 og her ses hævelserne i haserne meget mindre ud end for 2 mdr siden.

 

Billede

 

 

samme dag hvor man ser hendes "dårlige" venstre side hvor hun har tabt ekstremt meget muskelmasse fordi hun ikke har kunne støtte på benet. Benet er hævet fra knæet til koden, dog har hævelsen været dobbelt så tyk. Denne skade havde INTET med OCD at gøre, men pga et traume i knæet har hun ødelagt en muskel/sene som skal trække hendes ben frem når hun går. Det kan hun ikke på billedet, derfor "hænger" hoven bare, og når hun går slæber hun den bare.

Billede

 

 

Jeg skal nok tage nogle nye billeder af hende, fordi hun ser LANGT bedre ud nu. Stadig muskelfattig men slet ikke på samme måde mere.

 

Og hun kan som nævnt tidligere SELV trække sit ben frem når hun går. Dog skal benet langsomt trænes op men i skridt kan man næsten ikke mærke på hende at hun er dårligt gående.

 

 

Nu er mit næste problem at få en 1 års plag til at forstå at man ikke skal springe rundt , bukke og stejle!!!

 

Hun er blevet så meget bedre at hun bare opfører sig SÅ slemt!! Jeg kan faktisk ikke holde hende mere... Og så er hun altså ingen lille hest... hun er ca 160 i stg nu, og springer rundt som en gazelle. Og det må hun jo ikke.

Det er ikke som for 14 dage siden hvor jeg kunne gå med hende stille og roligt - næææhh nej....

 

Nu hviner hun og drejer rundt om sig selv, stejler og svinger med hovedet. Jeg tør endnu ikke lukke hende på fold, da hun bestemt ikke er færdig med hendes boksperiode. Jeg går kun med hende for at hun langsomt styrker sig selv.

 

Så det er faktisk ret svært at finde den rigtige løsning. Heldigvis går hun i en boks hvor hun kan gå frem og tilbage, fordi boksen er så stor, og der kan hun ikke nå at lave det helt vilde.

 

Men vil gerne have hende ud på mere fast underlag.

 

Så jeg går med hende på staldgangen, der bliver hun ikke så ophidset, men synes jo den lille stakkel skal lidt ud i den friske luft, desværre går hun bare AMOK så snart hun kommer ud. Og hun skal bestemt ikke ødelægge sig selv engang til så vi skal starte forfra. Det ville være yderst trist. Det ved jeg slet ikke om jeg ville kunne bære.

 

Jeg taler rigtig meget med Medinas avler og jeg tror hun er rigtig glad for at hun gav Medina til mig. Hun synes også at det er synd for både mig og Medina at vi skal igennem det her.

Men hun håber meget på at Medina kommer sig. HVIS hun skulle trodse alle ODDS så har avler lovet mig at sørge for Medinas rideprøve hvis hun nogensinde bliver ridehest. Det synes jeg da er rigtig stort af hende. Men det er SÅ langt ude i fremtiden at det tør jeg ikke tænke på. Nu skal hun bare blive rask UDEN nye skader;-)

 

 

Til Højgård:

 

Fik læst din tråd om din hest så jeg kan godt se at vi lidt er i samme båd. Dog tror jeg at din hest helt sikkert nok skal komme sig over sin skade og skævhed. Man er nødt til at være lidt positiv:-))

 

Mogens tager rigtig mange hest ind og behandler med laser, også mennesker. Og hans speciale er faktisk heste som din og min:-) Så synes bestemt du skulle tage en snak med ham. Han er virkelig dygtig.

 

Jeg krydser alt hvad der krydses kan for at din hest bliver rask.

 

Og igen mange tak for din besked.

 

Mange hilsner fra Mette & Medina

 

 

 

 



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Mette!
Forfatter: 
Dato:  08-09-2012 08:15

Tror de heste der er så heldige at havne ved dig, må komme så tæt de kan, på et heste paradis.

Fantastisk alt det du gør for dine heste.

Lyder til du har den samme indstilling til brug af dine heste som jeg har.

For mig er mine planer med min hest ændret og vil måske ændre sig mange gange i løbet af hans tid, alt afhænger af ham og ikke mine behov.

Dyrlægen spurgte mig hvad planerne var med ham.

Der svarede jeg, at jeg havde da håbet på lidt af en kompi hest, men nu var det mere afhængig af, hvordan det gik med ham og hvad han ville ku holde til.

 

Det er virkelig en køn plag, kan godt forstå du er glad for hende.

Det er utroligt den store forskel der er på h. og v. side. Har aldig set så stor forskel før.

Man kan også se lidt forskel på min hest, når man ser den bagfra.

Jeg syns det er svært at bevare optimismen, når man slet ingen bedring ser.

Nu er det knap 4 uger siden vi var afsted, og der er ingen bedring overhoved.

 

Så mange heste blir aflivet hvor de måske sagens kunne komme sig, hvis de fik den tid det rent faktisk til tider kræver.

Mange heste blir aflivet, hvor de egentlig godt ville kunne holde til lettere ridning, lidt en skam syns jeg.

 

Men jeg kan sagens forstå dem der ikke har muligheden for at beholde en hest der ikke er 100% brugbar.

Hvis man går meget op i stævnerne, må man selvfølgelig have en hest der kan dække det behov, hvilket jo ikke kan være en hest der kun tåler let ridning.

Jeg ville så ønske at der måske så også kunne være forståelse for, at man beholder sin hest selvom den måske ikke kan holde til andet end let ridning.

 

Dejligt at læse din historie med din gamle pony. Det må være skønt at ha fået den tilbage.

Jeg drømte i mange år om, at få min gamle pony tilbage.

Dem der købte ham var bare for glade for ham, og beholdte ham til han døde som en meget gammel pony. (kan ik huske hvor gammel han blev)

 

Jeg havde en unghest for nogen år siden, som fik en gaffelbåndsskade.

Den stod i et år hvor det endte med en aflivning.

Jeg har efterfølgende spekuleret som en gal over, om jeg nu også havde prøvet alt, og om det ku ha været anderledes hvis den fik et år mere.

Jeg vil ALDRIG mere stå med den dårlige smavittighed og tvivl om jeg havde gjort nok.

Derfor skal der virkelig meget til før min hest blir opgivet, for det har jeg haft meget svært ved at tumle. (ved godt vi alle er meget forskellige)

 

 

Glæder mig meget til at følge din smukke pige!

 

Vi kan altid skrive pb, hvis nu tråden efterhånden kun blir mellem du og jeg!

 

 

 


SKAL UD OG RIDE.....VIL DU MED??

1
0
Svar på denne tråd
 
 12345678
Forfatter: 
Dato:  13-09-2012 00:26

hej Højgård.

 

Tak for din venlighed. Dejligt at der er flere af "os":-)

Altså os hvor hesten ikke bare er et brugsdyr som smides væk når den ikke kan yde længere:-))

 

Jeg tror altid man skal have sin sunde fornuft med sig når man skal tage vigtige beslutninger som om man skal lade sin hest aflive eller leve. Det skal jo hele tiden være sådan så hesten ikke lider unødigt.

 

Men hvilket menneske ville "aflives" fordi man havde fået en skade som ville tage lang tid at komme sig over??

 

Vi mennesker heler præcis som dyr og omvendt.

 

Dermed ikke sagt at hesten aldrig er uden smerter, fordi jeg tror der er mange som går rundt med store smerter af forkert ridning. RIGTIG mange endda.

 

Jeg har en rygskade der gør at jeg kan under 50% af hvad jeg kunne før. Bl.a kan jeg ikke ride. Hvilket er frygteligt i mit tilfælde da jeg har (dsynes jeg) nogle lækre heste i stalden. Så de har alle parter så de bliver holdt igang. Og forhåbentlig kommer jeg til at ride igen. Men det jeg vil sige er at man IKKE kan se på mig hvis jeg har ondt. Jeg halter jo ikke, jeg er måske lidt stiv. Jeg kan da tvinges til at løbe 50 meter hvis det gælder mit liv. Eller hvis du slår mig med en pisk eller sparker mig med sporer i siden.

 

Jeg vil nok tilsidst proterstere så meget så jeg blev rigtig mukken og sur.

 

Og præcis det samme tror jeg også der sker med mange heste... overbelastninger, forkert ridning osv skader mange heste.

 

Derfor gør jeg også meget ud af at mine heste skal være glade og rides/trænes med respekt.

"skynd dig langsomt"

 

Men hold da op det skal jo virkelig skæres ud i pap for mange parter at hesten ikke bare er en brugsgenstand og kan smides væk når den ikke dur.

 

Nåh det var et sidespring...

 

 

Men jeg forstår dig godt at det er svært at vide hvor langt man skal gå hvis ens hest er skadet og der måske/måkse ikke er en bedring. Lige der skal man finde sin fornuft... Og har man muligheden så skal man da gøre hvad man kan.

 

Jeg tænker enomrt meget over hvad diverse dyrlæger fortæller mig mht Medina. Og siger de at der er en chance så fortsætter vi... At alle andre "hesteeksperter" ville vælge noget andet, er jo deres mening. Det er stadig min hest og min beslutning med HVOR langt vi går.

En sagde til mig at hesten ikke engang var det foder værd som den åd... en anden at det bliver aldrig en hest, "pas nu på at den ikke ruinerer dig, det er bare en hest", den er så syg så du får aldrig noget sul på den, og en anden at den ingen fremtid havde.

 

Men min Prinsesse og jeg kæmper videre.... Medina småtravede i dag af sig selv UDEN at halte. Hun må altså bare ikke trave...men fortæl det lige til hende!!!

 

hihi...

 

og når hun rejsr sig så er det på en HELT normal hestemåde... ikke som hun gjorde før ved at rejse sig som en ko, med bagbenene først og dernæst forbenene.

 

Hun er stadig øm og bestemt ikke rentgående, men har mange gode momenter hvor man ingenting kan se...

 

Vi har dog stadig en smule vanskeligheder med at opføre sig pænt på vores lille 5 min. tur ... men hun er bare sådan en dejlig hest og jeg forstår hende godt at hun synes det er dejligt at komme ud i solen... Så ingen skæld ud fra "mor".

 

Mere bar en indre glæde at hun bare kan GÅ nu... og selv trække sit ben frem!

 

Og den stakkel har stået inde siden juli md. Og mens DK havde over 30 grader udenfor stod hun inde i sin boks og kiggede ud. Dog med selskab af hendes "bedstemor/plejemor", min gamle pony Bella. De bliver altså svære at skille ad igen. De har været meget knyttet ligesiden jeg fik Medina i januar så det var oplagt at Bella måtte tage en sommer på stald med hende. Hun har dog byttet på skift med de andre heste, men hun har været den som har været mest inde ved hende.

 

Jeg "ærger" mig lidt over at jeg ikke har filmet hende. Fordi video siger bare mere end ord og billeder... Men jeg havde simpelthen ikke lyst til at have de videoer liggende af hende da hun virkelig var dårlig i lang tid. De få billeder jeg har af hende da hun havde det slemt, er mere end nok til at jeg bliver ked af det på hendes vegne.

 

Men det virker bestemt som om at hun fuldstændig har glemt hvor slemt det hele har været, fordi hun lyser bare op som en supernova nu, iforhold til dengang.

 

Det bekræftiger mig bare i at jeg har gjort noget godt for hende. Om hun bliver rentgående ved jeg stadig ikke...

Og bliver hun ikke bedre end det her, så vil hun ikke kunne gå på fold og ikke have et normalt hesteliv. Så er jeg desværre nødt til at sige farvel.

Men så bliver det et farvel med en god samvittighed fra min side... og hellere aflive hende udendørs med munden fuld af græs end i en boks hvor hun er syg og dårlig.

 

Men jeg håber bestemt ikke at det er en beslutning jeg skal træffe - før om 30 år:-))

 

Og sådan som Medina opfører sig så har hun samme mening som mig. Det er tydeligt. hun VIL livet!!

 

GUD hvor jeg bare elsker den hest!

 

hun rammer bare alle lige i hjertet, selv de mest "kolde" personer bliver bløde i knæene når hun charmer sig ind på dem.

 

 

mange hilsner fra Mette & Medina

 

 



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234356567
Forfatter: 
Dato:  02-10-2012 14:44

En lille opdatering fra mig og Medina

 

Medina blev for 14 dage siden rykket i løsdrift uden mulighed for fold. Da hun skal styrke sig mere inden hun endelig kan komme helt ud. Men hun hygger sig sammen med Bella og de har 80 m2 at tumle sig på. Medina startede jo selvfølgelig med at bukke og lave krumspring da hun kom over i løsdriften. Stadig øm i det venstre bagben men SLET ikke som før. I skridt aner man ikke at hun har haft en skade.

Vi har endnu ikke set hende trave, men galoppen mestrer hun. Men det er også nemmere at holde balancen i galop samt man ikke belaster det dårlige ben så meget som i trav.

 

Det har været en enomrt langt sygeforløb, men jeg må sige at uanset hvad så ville jeg gøre det igen. Det er alle tårene og alle bekymringerne værd bare at se hende skridt rundt i løsdriften og hygge sig.

 

 

I dag kom de så ud på et lille stykke græs så de stadig kan gå ind i løsdriften og hold da op hvor de nød det. Græsset havde vokset sig højt så de gik straks igang med at æde. De har jo begge været inde stortset hele sommeren, så den smule græs tror jeg gav dem en smule sommer i deres sind. Og så har solen også været fremme i dag, så det var tydeligt at de begge nød det.

 

Jeg så Medina trave i dag. Kun nogle enkelte travtrin men nok til at jeg bare VED at nu går det den rigtige vej!

 

Hun mangler en del muskler i sin bagpart men det går hurtigt så længe de kan røre sig så meget som de kan nu.

 

Fra at have en hest som ikke kunne støtte på benet og som ikke engang ville sætte det i jorden , til en hest som springer rundt og laver bukkespring og ja....bare skridter normalt! Det er bare det mest fantastiske...at hun så også bare er en hest som går direkte i hjertet på alle. Det er bare en bonus. Jeg kan bruge timer på at sidde hos hende og nusse hende og hun elsker det. Hun vælger mig frem for hendes mad. Hvilken hest ville det:-))

 

Jeg synes bare lige at I skal vide hvordan det gik med os:-))

 

Kampen er stadig lang - men synes nemmere nu:-))



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

1
0
Svar på denne tråd
 
 Medina
Forfatter: 
Dato:  02-10-2012 16:17

Jeg vil bare ønske dig held og lykke med din smukke plag. Jeg har læst hele tråden.

 

Jeg er selv en person, der gør ALT for mine heste, men alligevel har jeg mistet 4 stk siden 2002. Min sidste hest mistede jeg i oktober 2010 pga. en slem gaffelbåndsskade. Vi gjorde alt for at redde både ham og de andre og postede usandsynligt mange penge i dem, men vi måtte opgive til sidst..

 

Jeg er glad for at læse, at du har fundet en dyrlæge, du kan stole på. De hænger bestemt ikke på træerne, og vi har herhjemme mødt vores del af fejldiagnoser osv.!

 

Igen, held og lykke

 

Vh Kristina




*** SAVNET er de 4 smukkeste stjerner på himlen ***

Zar, Chiquita, Grøndalgaard´s Mademoiselle, Starlight´s Sidney

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234356567
Forfatter: 
Dato:  28-10-2012 16:28

En lille update fra Medina

 

Hun var på fold for første gang i går siden juli md. Og hold da op hvor hun nød det!

Selvom det var koldt så fik hun stadig solens varme stråler at mærke og fik hoppet rundt på græsfolden!

hvor er det bare dejligt at se at det går så godt fremad med hendes ben.

 

Man kan godt ane at hun er en smule halt på det venstre ben når hun traver. Men der er intet i skridt og galop.

 

Hun var ude under opsyn i 2 timer, og det er planen at det skal forlænges gradvist. Dog skal hun ikke opbelastes, så hun kommer ikke til at være på fold i 6-7 timer før om lang tid.

Hun var meget træt da hun skulle ind, men løb dog i forvejen og lavede og spjæt og bukkespring.

Men tror hun sov godt i nat.

 

Så længe at hun ikke løber vildt rundt men bare græsser stille og roligt med hendes "mor" Bella. Så er det fint. Og det gjorde hun så derfor var hun ude i hele 2 timer i går. Ellers havde 20 min været mere end nok.

 

Jeg er bare SÅ glad for at hun tegner til at komme ud at sine problemer uden mén.

Selvfølgelig skal hun være helt haltfri i trav også. Og bliver hun ikke det, så ser det ikke godt ud. Men vi er heldigvis optimister i vores familie:-)

 



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Medina er noget helt specielt
Forfatter: 
Dato:  28-10-2012 23:07

Jeg har nu læst hele tråden.

 

Jeg så Medina første gang, da hun var én dag gammel. Jeg havde nemlig min hest opstaldet hos avler, indtil den kom i tilridning. Og vi pensionærer stod jo altid og beundrede de nyfødte føl ind over boksdøren.

 

Medina har - ligesom de andre føl efter hendes mor - et helt specielt temperament. De er så rolige og blide, de bliver aldrig hys over noget, og de tager alting oppefra og ned. Men de er ikke sløve. De er åbne, kærlige heste.

 

Jeg oplevede Medina vokse op, og jeg så hendes OCD udvikle sig. Avler var i tvivl om det ville blive nødvendigt at aflive Medina pga OCD'en. Og da Medina en dag ikke længere var i stalden, troede jeg selvfølgelig straks det værste. Heldigvis fik jeg et par dage senere at vide, at hun havde fået et nyt hjem. Avler fortalte mig, at de havde trukket Medina lige op i traileren. Uden sin mor. Medina vadede lige op, og sådan blev hun så vænnet fra. Intet kan ryste den hest.

 

Siden har jeg googlet hende et par gange og fundet ud af, at hun desværre har været forfulgt af uheld. Derfor er jeg også så glad for, at det går fremad med hende nu. Og jeg er utroligt glad for, at hun har fået dig, Mette, som tager dig så godt af hende. For det fortjener den lille plag. Hun har bestemt ikke haft nogen nem start.

 

Jeg forstår godt, at du kæmper for Medina, også selv om folk er skeptiske og stiller spørgsmålstegn ved, om det er fornuftigt. For jeg kender hende, og hendes sind og personlighed gør hende til en fantastisk hest. Også selv om hun ikke skulle blive ridehest, så er hun noget helt specielt, som bør bevares for enhver pris. Så længe hun selvfølgelig har det godt.

 

Jeg er imponeret over din kamp, Mette. Alle hesteejere, som elsker deres heste, kender til fortvivlelsen og magtesløsheden, når den er syg, når den skal stå inde, mens de andre heste går ude på folden. Du må have haft det forfærdeligt over at se Medina sådan, og over at en unghest som hende skal stå inde (min havde splittet boksen ad efter en uge). Men du har givet hende en chance for at leve og for at være hest. Og du har ikke givet op! Så jeg synes, det er helt rigtigt, at Medina er havnet hos dig. Du må endelig ikke lade dig ryste af de negative kommentarer, der er kommet herinde (som jeg overhovedet ikke forstår meningen med). Jeg ved, hvorfor du kæmper for hende.

 

Det er dejligt at høre, at Medina nu igen kan komme på fold. Det er et kæmpe skridt i den rigtige retning. Jeg glæder mig til dine næste opdateringer, og jeg krydser fingre for din prinsesse.



Kiiri
*En hest er altid en hest. Men en rytter uden en hest... er blot et menneske*

1
0
Svar på denne tråd
 
 1234356567
Forfatter: 
Dato:  29-10-2012 01:53

Kiiri:

 

Jeg får helt en klump i halsen over at læse din søde kommentar.

Hvor er det bare dejligt at du vil følge Medinas.

 

Det er tydeligt at hun har rørt dig lige som hun har rørt mig og alle de andre hun har mødt og møder på sin vej.

 

Alle synes selvfølgelig at ens egen hest er noget helt specielt, men lille Medina har noget helt unikt.

Ikke nok med at hun er gude smuk og har de dejligste store mørke øjne og den fineste lille mule og ædle hovede,hendes silkebløde pels, så er hendes sind nemlig noget ud over det sædvanlige.

 

Mere blid hest har jeg aldrig nogensinde før mødt! Ikke bange for noget som helst!

 

Hun trasker efter mig i løsdriften, i håb om at jeg vil nusse hende time efter time. Som jeg gjorde da hun var rigtig syg.

Men hun gør det på sådan en blid måde at man simpelthen forbarmer sig og bare går i gang med at nusse hende igen og igen.

Det kan tage laaaaang tid at fodre!!!

 

Jeg må simpelthen snart få taget de billeder af den lille prinsesse.

 

Så I også kan se at hun ligner en normal plag igen. Faktisk en smule til den runde side. Der er lidt "flæsk" på siderne! Meeeen.... med den omgang vi var igennem så synes jeg det er okay!!!

 

Så hun er på normal ration foder igen...

 

Dyrlægen synes at der skal holdes lidt igen på foderet - især fordi hun får alt for meget energi, og hun må ikke lave unødig belastning på benet.

Så vi gør hvad Dr Dyr siger denne gang:-)

 

 

 

 

 



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ønsker dig og medina al held og lykke
Forfatter: 
Dato:  29-10-2012 11:08

Jeg har også læst hele tråden og vil også meget gerne ønske dig og medina al held og lykke .

Jeg glæder mig rigtig meget over at det går fremad med medina, hvor er det dog dejligt at høre.

 

Jeg føler meget med dig må jeg sige, jeg har selv for nu godt 3 år siden købt en super dejlig DV som var opgivet ridemæssig og som var blevet mishandlet med tæsk af både spore og pisk og oveni det også udsultet for at få den til at makke ret. Avler og 2 berider havde opgivet og den var sendt til en hestehandler , blev den ikke solgt her skulle den slagtes.

Jeg kunne bare ikke lade være med at købe ham, han havde et blik i øjet som gik lige ind i min sjæl.

Det har været en enorm laaaaannnnnggg rejse med min dejlige hest, hans psyke var total ødelagt, han var bange for alle og al ting. Det var kun mig der kunne komme til han, han gemte sig i boksen og på fold lod han sig total dominiere af de andre.

Ridemæssig var han ret ødelagt pga de mange pisk og hård ridning, han var total skrækslagen, allerede her var der som i din historie folk der sagde til mig " den kommer du aldrig til at ride på" eller " den er da så ødelagt at den burde få fred" ....de så bare ikke den dejlige hest der var bag ved.

Ca . efter 1 år med træning fra jorden, tillidsøvelser og kun lidt ridning begyndte jeg langsomt at ride ham mere og mere alt efter hvad jeg kunne mærke at han kunne magte. Hele tiden med fokus på posivit ridning og at han skulle mærke at der ikke skete han noget.

Efter 2 år red jeg ham næsten dagligt, han var glad og tilfreds, afslappet og nød nu sin tilværelse.

Jeg prøvede så at starte ham til et lille stævne men desværre var uroen på stævnepladsen for meget for ham og han gik helt i baglås.

Igen var kommentar som " den bliver aldrig en god ridehest" " den kommer aldrig til at starte stævner" " den burde bare blive foldhest " . Herefter trænede jeg med at komme til stævner bare for at kigge og hesten kunne fornemme atmosfæren, der gik ikke længe før han blev meget mere tryg.

I dag har vi været til stævner hele år 2012 og opnået fantastiske resultater, det er blevet til 17 1. pladser, 3. anden pladser, han vandt herslev jubilæumscup 2012, vi slutter midtjysk cup i næste md og her ligger vi som nr3 ud af 40 starter. Han vandt sit første distanceløb og har gennem prøvet military 2 gange.Vi starter både dressur og spring.

Og det her var den hest som de fleste ville opgive eller slagte...

Tror også jeg var blevet ret rig hvis jeg havde fået bare en krone hvergang nogen sagde at den aldrig blev til noget.

 

Jeg har bare i dag den meget dejlige og rolige hest der er fuld af liv og som igen har fået troen på at mennesker vil den noget godt.

 

Jeg ved godt at min historie ikke handler om sygdom på samme måde som din medina, men min pointe er at man aldrig skal opgive så længe man kan se håb og glimt i øjet. Hesten fortjener også en chance til livet og hvor er der ærgeligt at mange ikke kan se det specille bånd man kan være så heldig at have med et så fantastisk dyr.


{>

Speciale i genoptræning af problemheste

Trailertræning

0
0
Svar på denne tråd
 
 alt lykke til
Forfatter: 
Dato:  29-10-2012 11:24

pargtful historie fortalt af en virkelig heste elsker , beundre din vilje til og ville det bedste for din hest, men men jeg ved hvor meget mus i baghas kan belaste , jeg ville få dem fjernet straks ved du skriver de ikke siddër og belaster men det gør de jo tydligtvis. Tror hvis det mig selv der havde brugtså mange penge som du ,ja så ville jeg kontakte højggard og sige til dem at med de fejl diagnoser og behandlinger du har betalt dyre domme for så må de kunne fjeren dem en en overkommenlig pris, for alt andet lig er højgaard nok de bedste til fjernelse af mus, jeg forstår til fulde din mistillid til dem. pøj pøj med prinsessen, håder det bedste for jer begge. kærlig hilsen tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smertestillende
Forfatter: 
Dato:  29-10-2012 12:16

Hej MissJazzi

 

Din fortælling om din plag rørte mig meget. Du er en sej fighter. Det var godt at du fik fat i en erfaren og dreven dyrlæge. Man skal ikke altid lade sig narre af at når der står "Hestehospital" at de så også ved hvad de gør. Man skal ikke altid stole blindt, men stole på sin fornemmelse. Det er min erfaring. Ligesom der er dårlige håndværkere til husbyggeri kan der også være dårlige dyrlæger. Da din lille pus har tabt sig meget er det nok al den smertestillende den stakkel har fået der har gjort hendes mave lidt sart. Jeg kan kun anbefale at man giver heste der får smertestillende eller penicilinkur at de også giver hesten "Succeed Digestive Contitional Program" i en periode på et par måneder. Jeg ved godt at det koster kassen, men det gør dårlige dyrlæger også. Du kan købe det på nettet, det er billigst hos PetDrugs Online.

Held og lykke med din lille nus.

 

Hilsen Annette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan går
Forfatter: 
Dato:  07-01-2013 09:24

Det med hende nu? :-)


 

Camilla Diana Henriksø og Lilly af Støvlebæk

 

Præstemarkgaard

 

 

 

Salg af Biss25 hundefoder!

udlejning af festtelte

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-01-2013 16:19

Ihh hvor er det dejligt at læse at det går bedre med hende Det lyder som om hun har en rigtig god hestemor Det er noget træls noget med de ungheste der er så uheldige - har selv en af slagsen

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234356567
Forfatter: 
Dato:  09-01-2013 17:11

Tak til alle som skriver og gider læse tråden.

 

En lille update fra Medina:

 

Dre er nu gået nogle md hvor Medina har stået i løsdrift boks. Altså ikke på fold hvor hun kan løbe rundt og lave ballade. Hun trives med sin plejemor Bella som er min gamle ponyhoppe på 28 år. Det giver noget ro, så hun ikke hopper rundt og kommer mere til skade:-)

 

Hun kommer ud på fastbund et par gange om ugen, så hun kan styrke sine sener og led

 

Og nu til den store overraskelse og KÆMPE glæde for mig, er Medina gået fra en halthedsgrad på 5 til en 0-1.

 

Man skal vide at hun har et problem før man kan se det!

 

Når hun bliver luftet så er hun FLYVENDE med kæmpe haseaktion, halen lige i vejret og krumspring og knejsende med halsen!

 

Jeg er SÅÅÅÅ glad!

 

Jeg havde ALDRIG turde håbe på at hun blev så godt gående - NEVER!

Jeg havde håbet, men havde ikke regnet med det.

 

 

Hun mangler en anelse muskler på baglåret men igen, det er nede i småtingsafdelingen. Og intet man ville se hvis man ikke vidste det.

 

Hun har fuld appetit tilbage og får alt det wrap hun kan æde ud over sit foder. Så nu ligner hun en fin 2 års som de skal se ud:-)

 

Når jeg fortæller min nye part om Medina, så kan jeg godt forstå at hun synes at jeg måske overdriver. Fordi når man ser hende, kan man ikke se at hun nogensinde skulle have haft et problem. Og at det nogensinde var så galt som det var.

 

Men for 6 mdr siden, slæbte hendes ben efter hende, og jeg mindes hvordan jeg gik ned at selv samme grusvej, hvor jeg ved hvert skridt hjalp hendes ben frem, nu løber hun selv på grusvejen i fritrav som ville gøre selv en top Grand prix misundelig.:-))

 

Det er så ærgeligt at jeg ikke har noget godt kamera - fordi vil så gerne tage nogle billeder af hende, og ikke mindst video.

 

Det er nemmere at se end når man bare fortæller hvor godt det egentlig går

 

Jeg lover at jeg nok skal lægge nogle billeder op af hende. Men hver gang vejret er godt så bruger jeg tiden på at lufte hende og glemmer hver gang kameraet:-)

 

Jeg er SÅ indeligt glad for at der er "nogen" som har holdt hånden over Medina.

 

Og min mand som normalt hader hestene, har givet grønt lys for at får hun et tilbagefald, så får hun alle de chancer som vi kan give hende. Det er virkelig stort af ham, da det jo er dyrt med dyrlæger og at pengene kunne bruges mere "fornuftigt" andre steder.

 

 

Jeg kan kun sige at jeg føler mig som den lykkeligste hesteejer i verden, og jeg sætter meget pris på at Medina får lov til at nyde livet.

 

Hvordan hendes fremtid kommer til at se ud - det er uvidst.

Én ting er sikkert og det er at uanset hvad så bliver hun hos mig og jeg passer godt på hende.

 

Drømmen ville klart være at hun kunne blive ridehest - men som jeg hele tiden har sagt så er det fint for mig, hvis hun bliver den smukkeste foldbums i verden;-)

 

Mange hilsner fra Medina den uheldige heldige plag og hendes glade "mor"

 

 

 



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234356567
Forfatter: 
Dato:  27-03-2013 13:53

En lille update fra Medina på en dejlig dag med solskin.

 

Jeg er så taknemmelig over at Medina har fået det så godt som hun har nu.

Der er stort set intet at mærke på hende nu.

 

Hun får en sommer uden operation hvis dyrlægen mener det går at vente til efteråret.

Så skal hun opereres for sin OCD i begge bagben.

 

Og HVIS vi er heldige så bliver hun måske alligevel ridehest en dag.

Hvem ved...

 

Hun har ihvertfald trodset alle ods ved at blive så godt gående som hun er nu.

 

 

Se hendes lille video


Video



Mange hilsner fra en glad hestemor



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

1
0
Svar på denne tråd
 
 held og lykke
Forfatter: 
Dato:  28-03-2013 08:32

Hold da op en omgang i 2 har været igennem. Jeg tager hatten af for dig og ønsker dig og dine heldige heste alt mulig held og lykke.

 

Der er hestemennesker og så er der mennesker der har hest. Du hører til første kategori

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234356567
Forfatter: 
Dato:  09-04-2013 14:57

TUSIND tak, Rosenholm.

Rigtig søde ord du har skrevet til mig:-)

 

Ja det har været en lang rejse.

 

Men det synes lysere, og lysere...

 

Se lige de to her...

 

Den ene på 28 år og Medina som har været skadet Så længe.

 

Dét er da livsbekræftende!

 


Billede




Billede




Billede



Havde aldrig troet at jeg skulle se Medina galoppere igen.

det er bare SÅ fantastisk!!!

Billede




Billede




Billede




Billede




Billede


Se lige det lækre fjæs.-) Og når man så kender hende så ved man bare at hun er den mildeste hest der findes.

Billede





Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

1
0
Svar på denne tråd
 
 12345677
Forfatter: 
Dato:  27-06-2014 20:45

Medina juni 2014 <3

 

 

 

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Er bare SÅ glad for at vi begge kæmpede!!!

 

 

Video fra 13. juni 2014

Medina sammen med hendes bedste ven Bella som er blevet 29 år for en md siden <3

www.facebook.com/#!/ photo.php?v=1015223897...=2&theater

 



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

7
0
Svar på denne tråd
 
 1234356567
Forfatter: 
Dato:  29-06-2014 14:38

her er videoen

 

Mange kunne ikke se den anden

www.youtube.com/watch?v=zKxM11fBHG4

 



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  30-06-2014 18:05

Sikke en historie, men hold kæft hun er en lækkerbisken - kan godt forstå du kæmpede så bravt for hende.

 

Er hun blevet opereret for OCD endnu?



1
0
Svar på denne tråd
 
 1234356567
Forfatter: 
Dato:  30-06-2014 21:38

Tusind tak - ja en lang sej og ikke mindst meget dyr kamp.

 

Planen er at hun skal opereres til efteråret <3

 

Synes det er synd hvis hun skal stå en md i boks nu.

 

Så får "mor" også lige lov til at spare lidt op ;-)



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

1
0
Svar på denne tråd
 
 1234356567
Forfatter: 
Dato:  30-06-2014 21:47

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

3
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  01-07-2014 00:42

Jeg krydser alt for at operationen kommer til at gå uden problemer. :)

Du må lige sørge for at opdatere os herinde! ;)



0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-07-2014 01:00

Har ikke set denne tråd før idag og hvor er det dog dejligt at læse det er gået som det er.... Smukke pigen... Håber ocd operationen forløber uden problemer, husk at opdatere til den tid


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 smukke medina...
Forfatter: 
Dato:  01-07-2014 21:07

Du har gjort det godt , Mette.... Medina er heldig at det blev dig, som fik hende :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 medina
Forfatter: 
Dato:  02-07-2014 16:29
Det er nu mig der er den heldige. .. selvom der har været udfordringer på vejen. Jeg elsker hende meget højt.
Er meget taknemmelig over at eje så dejlig en hest. At hun så også er gudesmuk og har det dejligste sind. Det er bare et kæmpe plus.

bliver spændende at se hende i fremtiden &#9825;

Og tusind tusind tak Linda. Lige præcis dine ord vægter meget højt!



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  03-07-2014 12:05

Godt at der var noget at gøre og at du kæmpede for hende.

 

Men når du nævner at det var en gammel og meget erfaren dyrlæge der fandt den rette diagnose, har du så kontaktet første dyrlæge og Højgaard om dette??
Ikke for at rive dem i næsen med at de tog fejl, men for at de måske også kan tage lidt ved lære af denne sygdom. Og forløbet.

 

Som du selv skriver: "Ny" dyrlæge har kun set det een eneste gang før, så er der stor mulighed for at Højgaard og 1 dyrlæge har set dette for første gang nogen sinde.


VH Pernille

 

Only in math problems can you buy 60 cantaloupes and nobody asks what the hell is wrong with you.

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 status på Medina
Forfatter: 
Dato:  15-09-2016 22:33

Status på Medina er at hun er 100% haltfri!

 

Der skal dog tages nye røntgenbilleder - men det må vente lidt endnu

Fordi for 12 dage siden fik flotte Medina et lækkert hingsteføl.

 

Jeg troede ikke at den smuttur hun havde taget ind til min hingst ville blive til noget. Men sørme så!

 

Og han er SÅ flot og så smuk!

 

Synes lige at I skal se ham:-)

 

Billede

 

 

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

 

 

 

 

Billede

 

Billede

 



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

 

 

 

På hestens røgt ses menneskets kløgt

10
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-09-2016 21:50

 

Aj hvor var det gode nyheder. Så glad for at høre at det er gået den rigtige vej med hende. Hun ser så skøn ud på billederne Og stort tillykke med følle, en herlig farvelade hun har fået lavet der Blir spændende at se hvad fremtiden bringer for ham


Mvh. Pernille

Majjar APN OX & Aastrupgaards Shadow

 

<3 Himmelhesten Raashan APN <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da op
Forfatter: 
Dato:  18-09-2016 21:29

en dejlig historie.....det beviser sig bare igen at tålmodighed er en dyd og dejligt du ikke opgav.

 

Desværre beviser det så også på nogle af kommentarerne i tråden at andre mennesker bare vil fratage dyrene livet før det er begyndt, vi har et ansvar for at de får et liv også selvom det ikke bliver som grand prix hest,-

 

 

Håber i får maaaange gode år sammen

0
1
Svar på denne tråd
 
 Bum bum
Forfatter: 
Dato:  21-09-2016 18:53

hvor er det en lækker lille hul i hegnet følle

 

dejlig historie håber det bedste for jer alle 3 i fremtiden

0
0
Svar på denne tråd
 
 medina & Diamond Delight
Forfatter: 
Dato:  02-01-2017 05:52

Video

 

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider