Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvad for noget foder?
Forfatter: 
Dato:  27-11-2016 17:12

Hej HN :D

 

Jeg skal til og måske skal have min egen pony som jeg har kendt i knap 2 år :D

Han var rideskolepony derude hvor han står men han egner sig langt fra til at være det, derfor skal han sælges hvor jeg så har førsteret.

problemet er at jeg ikke ved hvad for noget foder han skal have og det er her i godt må hjælpe til :D,det skal helst være i den billige ende da pengene ikke ligefrem er det vi har aller mest af.

Og så ville jeg også gerne vide, hvad er bedst hø eller wrap? :D og hvor meget skal de have af det?

 

Hvis i ikke lige forstod hvad jeg lige havde skrevet så er det i den korte version: Hvad skal jeg købe af foder i den billige ende? Hvor meget koster det? hvad er bedst hø eller wrap? hvor meget hø/wrap skal en max. 2er pony have? :D

 

tak for hjælpen

Tiffany

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2016 19:58

Hvis ellers hesten trives på det foder den får nu, så er det klogest at fortsætte med det, og hvis foderstanden er passende, så fortsætter du med samme mængder.

Hestemaver er sarte, og man skal helst undgå alt for mange foderskift - og hvis du skal skifte, så skal det foregå gradvist, så hestens mave kan nå at vænne sig til det nye foder uden at du risikerer en kolik grundet fejlgæring.

 

Hilsen Sif

 


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skiftning af foder
Forfatter: 
Dato:  27-11-2016 20:48

Det han får nu syntes jeg ikke om da det ikke giver nogen form for vitaminer osv. Det er bare for at det er at hestene er mættede og ikke andet så jeg ville gerne skifte det :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 foder...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2016 07:02

Hej

 

Hvis det er en pony der som de fleste ponyer er nøjsom, ville jeg starte ud med godt hø/wrap og en vitaminblanding. Så kommer man altså langt.

 

Ellers ville jeg se mig om efter et foder der skal gives i en forholdsvis lille mængde

 

Mange af de billige mærker skal gives i pænt store mængder for at de er dækket ind og så er man lige vidt.

 

Hilsen Anne

 


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum
Forfatter: 
Dato:  28-11-2016 19:22

find et konc. Vitamin og mineral tilskud, og giv alt det hø den kan tåle uden at blive for tyk, tørt hø er væsentlig dyrere end wrap så hvis den kan tåle wrap er det det billigste.

 

hvis den æder alt meget hurtigt så put høet i et slowfeedernet sammen med LIDT halm så den har adgang til grovfoder så mange timer som muligt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forslag til vitamin-blandinger
Forfatter: 
Dato:  28-11-2016 19:40

Hvis du vil have forslag til vitaminblandinger, så kan jeg anbefale enten Regulator Complete eller Horselux Minivit. Jeg har sammenlignet nogle forskellige mærker med hvad der anbefales i Den Store Foderbog (af dyrlæge Nana Luthersson), og der synes jeg, at de to dækkede min hest bedst ind (jeg har dog ikke undersøgt alle slags vitaminblandinger, som findes, så der findes sikkert også andre gode).

De er begge billige: for min hest på 450 kg koster Regulator Complete 3,9 kr pr dag og Horselux koster 2,8 kr pr dag (men pludselig ville han ikke spise Horselux'en mere, så jeg gik over på Regulator).

Derudover får min hest bare ad libitum wrap, tror han spiser 10-15 kg på et døgn. Sidste vinter, da jeg ikke kunne give ham ad libitum, fordi han stod i løsdrift med mere nøjsomme heste, fik han udover vitaminer: lucerne, fiberpiller, olie og sojaskrå.


Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder til pony
Forfatter: 
Dato:  05-12-2016 16:22

Hejsa.

jeg vil helt sikkert anbefale Hercules heste raket - det er i pilleform og de skal have en meget lille daglig mængde for at være dækket ind.

Hivs vi ca siger den vejer omkring de. 300kg skal den faktisk kun have 300gr dagligt for at være dækket ind med vitaminer. Og så anbefales det at man tildeler dem 1.75-2kg grovfoder pr 100kg hest. Dvs. 30kg - 6 kg hø dagligt - gerne mere hvis den kan tåle det rent huldmæssigt.

Håber det var til en hjælp - ellers er du velkommen til at skrive :)

Venlig hilsen Maria - Danish Agro.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider