Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvad så nu (dyrlæge eller fys)
Forfatter: 
Dato:  09-10-2016 23:34

Jeg har en pony som blev 4 i forået som ikke har kunne rides siden starten af juni.

 

Det viser sig at hun har haft alvorligt ondt i ryggen, udover ryggen var der en låst skulder. 2. gang dyrlægen var der var der meget lidt ondt i ryggen. Der blev taget en blodprøve som ikke var for god.

 

Pony har været på universitetshospitalet for større husdyr (kvl), blodprøven var blevet ok igen (dvs en uge efter den første).

 

Ingen smerter i ryg, normal reflekser. Er scannet indvendigt, blev kun fundet meget slim i lungerne = astma, er under behandling og medicinen virker.

 

Hesten vil dog stadig ikke rides, forsøgte i dag at sætte rytter op uden sadel for at se om det gjorde en forskel, rytteren kom op og hurtigt ned igen, pony spændte meget op.

 

I longe er pony ved at blive afslappet med sadlen på, men kun på en volte, den anden volte vil pony ikke rigtigt frem på, og drejer hovedet ret meget ud ad volten

 

Pony er også i dårligt humør og holder for sig selv, både på fold, men ønsker heller ikke selskab i boksen, normalt har jeg en meget snaksalig pony.

 

Nu skal jeg planlægge næste trin, men er i tvivl hvad-

 

1. pony besøger igen KVL og der bliver taget røngten af ryg

 

2. Pony får besøg af en hestefys for at se om hun kan løse noget op.

 

3. pony får smertestillende for at se om det ændre adfærd, det kan måske hjælpe dyrlægen med at finde ud af hvor problemet er henne.

 

Jeg er nok mest i første om gang til 3. forslag og hvis hun stadig har smerter så over til 1. forslag, hvis ingen smerte, så 2. forslag.

 

Hvis man spørger mig om 5 minutter, så ville jeg vælge forslag nr. 2 først.

Hvis man spurgte mig for 5 minutter siden, så ville jeg have valgt forslag nr. 1.

 

Der er lang tid til i morgen hvor jeg kan snakke med KVL, så vil da imens høre jer andre hvad i ville vælge?

 


Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er svært
Forfatter: 
Dato:  10-10-2016 07:27

Jeg tror at jeg ville vælge forslag 3.

 

Fordi at pony er hjemme i sit vante miljø, og du kan forsætte stille og roligt med det i laver i dag, og hurtigt se om der er nogle forandringer.

 

Ellers ville jeg nok vælge forslag 1, for at vide hvad jeg har med at gører.

Hvis du ikke får nogen afklaring ved forslag 1, så er gode råd dyre.

Så ville jeg forsøge mig med forslag 2, eller noget tilsvarende.

 

Held og lykke tl dig og ikke mindst pony.

(godt at du får den undersøgt)


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Planen
Forfatter: 
Dato:  10-10-2016 08:19
Efter en søvnløs nat, er der en plan.

Det bliver først røngten, og uanset resultatet bagefter en fysioterapeut og g genoptræning fra jorden.

Hvis det ikke hjælper, så smertestillende i en periode for at se om det er fysisk eller psykisk betinget adfærd.

Det som kan afvige fra planen er mistrivsel.


Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Både ryg og hals
Forfatter: 
Dato:  10-10-2016 08:27

Jeg vil nok få taget af både ryg og hals, bare for at udelukke at den ikke er slinger. Jeg kan nemlig ikke lide at den stiller så meget ud af i longen på den ene volte.

 

Men når alt er udelukket så kan ridning på smertestillende være en god løsning.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 kissing spine
Forfatter: 
Dato:  10-10-2016 10:30

Jeg tror ikke Slinger, men at der er noget som trykker på hesten når den har sadlen på, når jeg longere uden sadlen, så er der ingen problemer.

 

Det er i en grad af 45-90 at den stiller sig ud af, og det er ret meget, og som sagt kun når den har sadlen på.

 

Jeg er ved at tror på at det er KS, og det er det jeg skal skal have af-/bekræftet.

 


Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvad skal man
Forfatter: 
Dato:  13-10-2016 14:10

Jeg ville få taget billeder af ryg/hals/lænd, og hvis ikke dette giver afklaring, ville jeg uden tvivl få kiropraktor Rikke Andersen ud :-)


 

Nynne & Grumse

 

- Follow us on facebook www.facebook.com/NynneogGrumse/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke rikke
Forfatter: 
Dato:  13-10-2016 15:18

Pony har haft besøg af kiroprakter, hvor der kun blev fundet en låst skulder.

 

Det bliver en fys som kommer ud, og når pony er ude af medicinen, så er det ryggen der bliver undersøgt.

 

Hvis der ikke bliver fundet noget, så får pony fri i meget lang tid for at se om hun engang til næste år vil være ridedyr.


Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad så nu
Forfatter: 
Dato:  13-10-2016 19:37

Der er meget forskel på de forskellige fagpersoner, og en kiropraktor er ikke nødvendigvis blot en kiropraktor. I hvert fald ikke Rikke Andersen, som bl.a. senest fandt store mavesmerter hos min hest, som ellers ingen kiropraktisk betydning har. Rikke er stjerne dygtig, og har i flere tilfælde hjulpet mig i tilfælde hvor dyrlægerne ikke kunne.


 

Nynne & Grumse

 

- Follow us on facebook www.facebook.com/NynneogGrumse/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 nål i høstak
Forfatter: 
Dato:  14-10-2016 23:14

Jeg har det lidt ligesom Nynne - ikke at man skal "sætte alt på en person" - men jeg er selv meget glad for Rikke - hun formår at sætte ord på det jeg selv kan fornemme som "noget" - faktisk har mine lige haft maveproblemer også - og da hun kiggede og fortalte hvad hun så/mærkede efter var jeg slet ikke i tvivl - faktisk startede hun bare med at kigge på vores skønne Strejfer hvor jeg have en fornemmelse af at der var "noget" trods at han egentlig fungerede, eneste "symptom" var manglende lyst til at lege med når der stod baneridning uden springning på programmet - og så at han havde lidt svedudbrud på sin ene skulder - nå jo og så lidt muskelfattig bagtil og en lænd der ligesom toppede lidt.... da hun kiggede var der ingen tvivl - av mave.... og jeg kunne jo så konkludere at min hest også havde ondt i maven - og det kunne Rikke bekræfte. Det er vi heldigvis ovre nu :) - og ponyen viste sig ikke at have andet problem end den der dumme mave - hurra :) - hyppen derimod har lidt med højre bagben - men ikke noget vi ikke snart er ovre igen :)

 

Tror det er vigtigt at finde en fagperson man stoler på og svinger med - men altid bevare det åbne sind overfor andre input/dyrlæger/behandlere. Og kombination af flere fagpersoner KAN ofte være en super god ting :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 kontrol af ryg
Forfatter: 
Dato:  15-10-2016 02:33

Jeg er nok en af de få personer som ikke er fan af Rikke, og det har jeg ellers tidligere været. Har brugt hende meget fra allerede før hun var helt færdig med sin uddannelse.

 

Planen med pony er, at få fys ud til hende. Har skrevet til en, men har ikke fået tilbagemelding og har problemer med at nå at ringe til personen i telefontiden.

 

Når pony er ude af medicin og skal til kontrol, så bliver der kontrol af ryggen hvis hun ikke har fået det bedre.

 


Hilsen Helle

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Kejdjd
Forfatter: 
Dato:  15-10-2016 16:14

Det lyder som en pony, der har virkelig ondt - stakkels den og godt at du sørger for at den bliver behandlet. Jeg ville klart gå dyrlæge vejen og ville ikke lade en fys røre ved den, med mindre vedkommende også var uddannet dyrlæge.

 

Pøj pøj, jeg håber, du finder årsagen og at det kan fikses.


0
1
Svar på denne tråd
 
 kissing spines
Forfatter: 
Dato:  15-10-2016 16:42

Det er aftalt med dyrlægen at jeg prøver med en fys.

 

Jeg håber jo at det "bare" er mere dybdegående spændinger pony har fået, men frygter KS.


Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 det kan jo
Forfatter: 
Dato:  15-10-2016 21:52

også være at den skøre pony har lavet et stunt på folden og derved har slået noget skævt eller lavet en forstrækning/forstuvning.

 

Det med helst at at ville den ene vej rundt pejer ikke umiddelbart mod KS - synes jeg, men mere mod enten en skævhed, låsning eller noget der har lavet et vrid.

 

Min hoppe havde lidt samme symptom - at den ene vej rundt er fin - men den anden svær - her er det HB der har lavet et stunt så nogle led er lettere forstuvet.

 

Der er mange muligheder :)

 

Håber du snart får fundet årsagen. Kunne være interessant med en video af den :)

 

Har du studeret dens gangmønster i alle 3 gangarter fra siden, forfra og bagfra?


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 låsninger
Forfatter: 
Dato:  18-10-2016 22:17

Det er kun når hesten har noget på ryggen at den stiller sig så meget til udvendigt. Når jeg longere kun med kapson og longetov, så er der intet. Fra jorden går hun også de pæneste versader og i dag tilbød hun traversade, noget hun ellers altid har haft svært ved.

 

Da hun havde låsning i skulder, så træk hun mig med ud på volten, det gør hun ikke nu.

 

Hvis hesten få en person på ryggen, så spænder hun voldsomt op og ligner en der tænker "hvis i forlanger at jeg skal gå, så bukker jeg rytter af", og ja, det gør hun det er afprøvet, dog har hun indtil videre kun gjort det i trav.

 

Der har været flere dyrlæger som har studeret hendes gangmønster uden at have kommantarer til det.

 


Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider