Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Fold størrelse
Forfatter: 
Dato:  20-10-2016 18:14

Hvor meget plads vil en fjordhest og en shetlænder kræve hvis de skal gå ude året rundt? De skal selvfølgelig have læskur og alt hvad der medfølger:-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kommer nok an på....
Forfatter: 
Dato:  20-10-2016 18:31

... om der skal være græs til dem hele året, eller om det bare skal være et stykke mark som de kan røre sig på?

En tommelfingerregel siger en tønde land pr. hest til afgræsning hele året.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Men så er spørgsmålet...
Forfatter: 
Dato:  20-10-2016 20:09

om en fjordhest og en shetlænder kan tåle at der er græs til dem hele året, og da ikke mindst om sommeren....

 

Vi har hvad der svarer til godt 2 tønder land udlagt til folde; her går en DV blanding, en criollo og en WM pony, i hvad der tangerer "ude året rundt" - dvs. de går i løsdrift størsteparten af året, og kommer på boks om natten fra nov/december til engang i marts, og normalt kun fra kl. 23 til kl. 7.

 

Vi har rigeligt med græs; faktisk så meget at vi tager slet på en del af arealet, da de ikke kan holde det nede forår og sommer - eller rettere de kan sikkert godt, men de tåler det ikke.

 

Så der er langt flere parametre i spil end bare arealstørrelse...

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foldstørrelse
Forfatter: 
Dato:  21-10-2016 11:15

Jeg har en gammel DSP hoppe og en shetlænder gående på lige knap en tønde land(4000 kvm). De går ude hele døgnet fra ca 1. maj til 1. oktober og resten af året går de ude ca 10-12 timer i døgnet. Der er ca 1/3 af folden jeg er nødt til at spærre af om vinteren, da det stykke er MEGET vådt og sumpet, men jeg har alligevel græs på det meste af folden hele året rundt. Det er selvfølgelig ikke nok til at de kan leve af det, heller ikke om sommeren, men det er ikke en jordfold og de går ikke rundt i mudder til knæene.

 

Jeg ville ønske jeg havde mere jord, fordi jeg synes folden bliver lidt lille om vinteren, når jeg spærrer det sumpede stykke af, men selv med afspærring kan de sagtens tage en god galop og slå rumpen i vejret. Rent græsmæssigt passer det mig fint, at der egentlig ikke er så meget græs. Jeg kan have shetlænderen gående uden mundkurv eller andre restriktioner og den gamle skal alligevel fodres uanset hvad, da hun har svært ved at holde huld selv på godt og rigeligt græs.


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum
Forfatter: 
Dato:  21-10-2016 14:19

du kan faktisk ikke få nok fold i min verden, jo mere plads de har jo mindre ødelægger de rodnettet på folden, hestehove er utrolig hårde ved græs rodnettet.

 

vi har lavet et stort område ved indgangen af folden så dem kan stå på fast bund der ikke bliver trådt op i vinter perioden, der har vi også deres hø stolpe til grovfoder/wrap i net.

 

vi har 3 heste gående på ca 1,5 ha og det kan ikke være mindre, så smadres folden og der kommer ikke noget græs året efter, det er vigtigt ikke at lade hestene dødbide folden da det igen går udover folden efter vinteren.

0
1
Svar på denne tråd
 
 Det kommer an
Forfatter: 
Dato:  23-10-2016 10:31

Hvor meget græs/jord/fold man skal have kommer helt an på, hvilke slags heste man har.

 

Og TS har valgt to racer, som generelt har problemer med at de udnytter foder/græs AL for godt - så hvis de ikke ligefrem bruges til ridning/kørsel dagligt, så er de i høj risiko bare pga deres race i at blive overvægtige, få EMS og blive forfangne.

 

Jeg har selv to varmblodsheste, hvor den ene er en mager hund af en DV - han kan/skal æde ALT det han overhoved kan for at holde huld og kunne lægge muskler på.

Og så har jeg Ollebollen som er på kronisk slankekur - den eneste sommer han har været nydelig - ikke slank - men nydelig i huld, var da han gik på sygefold 3x3 M ! Han fik en ny fold med græs hver dag, og gik ture i skridt op til to timer dagligt. Og så var han i pæn huld.

Så hjemme hos mig på mine folde går det ud på, at dv'eren går på ca 1 tdl( 10.000 kvm) sommerfold, og den fede bolle får lov til at gå på 800 kvm ( som en 20x40 ridebane) sommerfold. Så ser dv'eren pæn ud, når han samtidig får fuld krybbefoder ved siden af. Mens Ollebollen er lidt småfed, men ikke dissideret smælderfed.

Og de er altså dressurheste på MB/PSG niveau, så de knokler i ridning.

Græsset er "hesteblanding", og jeg har mere end rigeligt. Og da vi ikke gider lave hø/wrap, så bliver foldenen ( både sommer og vinter folde) brakpudset 1-2 gange i løbet af sommeren.

 

Om vinteren har jeg så to 2500 kvm folde i aflang form - de går på hver sin. Og her træder de godt nok græsset op til dels. Men de er rigelig store til at der kun er lidt mudder lige ved leddet, og til at de tager sig nogle ordentlige løbeture. Og selvom de gnaver græsset ned, så går de hele vinteren og piller i det.

 

Jeg kører fordi dagligt et sted, hvor de har en ejendom med 1 tdl jord til - et nybyggested med små hobbylandbrug i nærheden af en by, derfor ved jeg hvor meget/lidt jord de har :-) Der har de to fjordheste gående i løsdrift, og har ud over lidt have og indkørsel til huset resten udlagt til to folde. Og de to fjordheste er overvægtige på det græs de æder på de to små folde. Jeg har ikke på fornemmelsen at de bruges til andet end lidt skridtture og dressur på ld/lc niveau en gang imellem.

 

Så var det mig der havde to nøjsomme racer, så ville jeg fint kunne aksepterer 3-3500 kvm folde ( modsvarer 4-5 gange 20x40 ridebaner)

Og jeg ville meget hellere fodre med grovfoder hele året, for at holde dem i pæn huld, fremfor at have smælderfede og syge dyr pga for meget græs.

 

mvh Charlotte

 

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider