Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Forberedelse døgngræs --> stald
Forfatter: 
Dato:  07-10-2016 22:06

Hej
Hvormeget og hvordan forbereder I jeres heste til at komme fra døgnfold med græs til at komme på boks min 10 timer i døgnet med tørt stråfoder? hvis overhovedet....?
- ingen forberedelse; direkte ind fra den ene dag til den anden?

- "op-høning" på fold inden flytning?

- starter med meget korte nætter inde?

- andet?


På forhånd tak,

-tjaldur

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-10-2016 18:43

Jeg rykkede bare min på boks fra den ene dag til den anden, da hun skulle ind om natten. Det kom hun allerede omkring D. 15/8, men det var mest fordi hun flyttede til et nyt sted hvor de andres heste ikke gik på døgnfold ;). Der var ingen problemer i overgangen fra døgngræs til boks + wrap overhovedet.

 

Nu går hun på græs i dagstimerne og får tør wrap i boks- vi er lige startet op med at give hø på folden også.


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-10-2016 19:15


1
0
Svar på denne tråd
 
 bokstid
Forfatter: 
Dato:  08-10-2016 22:25

Anja,

tak for link! Det var brugbart og moralsk støttende for mit valg (Y)


Jeg har sovet hele ugen på folden med min hest, for at han ikke skulle stå helt aleneom natten, da de andre rykkede heste på stald uden varsel eller forberedelse i form af hø-tilvænning eller starte med kortere bokstid. Jeg ved godt, at det er en hård overgang at tage bevægelsesmuligheden, som understøtter fordøjelsen, fra hesten samt at give den tørt stråfoder isf det fugtigere græs. De andre synes (og gør det nok stadig), at jeg er en pernittengryn.

 

Jeg ved også godt, at mange flytter heste ind uden videre, og at det ofte går godt. Men denne årstid er så vidt jeg har kunnet læse mig til højsæson for forstoppelseskolikker - ligesom forsommerens græstilvænning er det for gæringskolikker. Så jeg valgte det jeg synes var den bedste løsning for hestens fysiske velbefindende - mentalt ville han nok hellere have haft nat-hesteselskab end mig...

 

Med denne tråd var ville jeg af ren nysgerrighed egentlig bare høre hvad der er mest kutyme og måske kunne se ud fra svarene om det egentlig er noget hesteejere går op i.

-tjaldur

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Vinter
Forfatter: 
Dato:  09-10-2016 08:40

Jeg giver mine hø el. Wrap og halm på folden de sidste par uger inden de skal ind. Ofte er der ikke så meget græs tilbage så det falder meget naturligt at suppler op. Mine går stadig på græs om dagen og det gør de indtil de har pløjet marken op og spist det hele

jeg fodre hele sommeren selv om de går på døgn, min gamle hest har svært ved at holde huld så han kan ikke undvære hans foder, den anden får bare noget lucerne og vitaminer for ikke at stjæle den gamles

den sidste månedstid har jeg fodret dem to gange imens de stadig har gået ude, der er ikke så meget krudt i græsset og den gamle har brug for ekstra.

 

jeg syntes selv det køre fint med hestene på den her måde

 

hos mig foregår det nogenlunde på samme måde når de kommer ud på græs til foråret en.


Sagde Julie

Med Sing a Long xx og Portsmouth

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner.

-Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden

***********************

1
0
Svar på denne tråd
 
 mine heste..
Forfatter: 
Dato:  09-10-2016 20:28

ja mine heste, får hele sommerperioden, deres tilskudsfoder på folden eller i deres bokse. De har hele året adgang til frisk halm i deres læskure, så deres maver en vant til at få noget ud over græsset.

Jeg vil foreslå dig, at du til næste år, begynder i god tid at vænne den til foder og lidt stårfoder.


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Fra fold til stald
Forfatter: 
Dato:  09-10-2016 20:34

Jeg gør stort set som Julie - Sing a Long. Dog har mine ponyer wrap på marken hele sommeren, da jeg kun har lige knap en tønde land som bruges året rundt som fold. Selvom der da kommer græs, så er det slet ikke nok og der bliver spist af wrappen hele sommeren. Jeg har også en gammel pony, der ikke kan holde huld på det græs der er og ad libitum wrap, så hun bliver fodret 2 gange dagligt. Den anden pony, som er en shetlandspony, der bliver lidt småtyk bare af græsset og wrappen, får sine vitaminer delt over de to fodringer, den anden får. Så kan den gamle nemlig spise i fred og shetlandsponyen føler sig ikke helt snydt

 

Mine kommer på stald om natten, når nattetemperaturen ligger stabilt under 10 grader. I år kom de på stald natten mellem lørdag og søndag i sidste weekend, hvor der også var et brat skift i vejret fra solskin dagligt til regn og rusk. Den gamle fryser let og hun elsker sin boks, så hun har intet imod at komme ind. Shetlandsponyen er tilfreds, når bare hun er, hvor den gamle er, så det er egentlig ret nemt

I staldperioden kommer de ud, så snart det bliver lyst og ind igen når det bliver mørkt.


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 inger christensen
Forfatter: 
Dato:  09-10-2016 21:58

De andre år har vi skam vænnet hestene til hø/wrap på folden inden indflyt. I år er første gang, at de andre hesteejere (vi er 3) i løbet af dagen har taget en her-og-nu-beslutning om at flytte hestene ind samme aaften uden hø-tilvænning - og tilmed et par uger tidligere end vi plejer. Jeg kunne ikke nå at vænne min til noget og han holder mere end fin huld på græsset, så det er ikke nødvendigt at give yderligere foder på folden. Han er nøjsom og lever normalt hele vinteren af hø/wrap og vitaminer/mineraler. Der var 3 timer til at vælge mellem 2 problemstillinger; flyt ind og risiker kolik - bliv ude med en hest, der ikke kan stå alene ude om natten.

 

Jeg besluttede at holde min ude og sove med ham på folden, mens jeg vænner ham til kombinationen tørt stråfoder og inaktiv boksindetid. Jeg tror vi alle lærer af det her at hovsa beslutninger ikke er det mest optimale planlægningsgrundlag :D

 

Det går fint fremad :)

Jeg blev bare nysgerrig på at høre hvordan andre gør. Tak for meldingerne (Y)

-tjaldur

 

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider