Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Foderplan - energi
Forfatter: 
Dato:  21-05-2016 19:49

Hej alle.

 

jeg har en fjordhest vallak, 147 i stang, 16 år, ca. 450 kg. "Sporty" type, pæn huld, hverken for tyk eller tynd.

bruges primært til dressur, 45 min dagl. (PRI niveau) 5 dage i ugen, 1 dag i ugen skovtur, samt 1 fri dag.

 

Han bliver dagligt fodret med,fordelt på 3 måltider:

Heste Raket fra Hercules 600 gram

Hel havre 900 gram

Wrap 5 kg

Lucerne 500 gram

lidt linamix

elektrolytter ved svedudbrud

 

Han er begyndt at gå på græs. Kommer til at gå seks timer på græs med mundkurv, da han ellers bliver for tyk.

han har halm i slowfeeder net i boxen

 

Til daglig har han god energi og arbejdslyst. Dog kunne jeg ved stævner godt ønske lidt mere energi.

 

Er der nogen som kan gennemskue om han er dækket ind med vitaminer/mineraler på det han får nu?

 

Hvad kan jeg evt. supplere med for at få mere energi? (Må ikke være fedende)

 

på forhånd tak for hjælpen.

 

Mvh Hanne

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  22-05-2016 11:14

 

Jeg havde givet hesten noget grovfoder i boksen, kun halm i boksen er lige til et mavesår istedet. Linamix feder - så hvis hesten ikke skal tage på er der ingen grund til den får det.

 

Med de 5 kg får den kun liiiiiige nok grovfoder, men hvis det ikke er fordelt over hele dagen, så har maven intet og arbejde med.
Havre er der udover energi som fx en energidrik, det er ikke vedvarende energi.

Du kan prøve og give lidt fiberpiller inden han skal noget fx om morgenen hvis i skal starte middag, de feder men det er svært og finde tilskud der kun giver energi men ikke feder. Alle tilskud feder egentligt, det er så mere i hvilke mængder man giver.

 

Havde givet mere grovfoder for at holde energien oppe også, så det er jævnt fordelt. Hvis mavesyren ligger og skulper rundt, plejer de fleste heste heller ikke og være så energiske.


Nu med eget ponydyr

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Respons
Forfatter: 
Dato:  16-06-2016 16:40

Hej

 

Min pony har cancer, og hun får ca. 200g Struktur E fra St. Hyppolyt. Hun er i den periode nu at hun hurtigt mister energi, og det har hjulpet hende en del at få dette foder. Uover at det giver energi er det også rigtig godt til muskel ømhed, tarmproblemer og til hesten der har tendens til forfangenhed. Min pony får det udelukkende pga. energiindholdet og den forebyggende virkning mod tarmproblemer.

 

Mvh. Malou og Memory


Malou Høegh og Memory

 

Every rider has that

one special horse.

That one horse who changes

everything

about them.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider