Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Ahorn træer og folde
Forfatter: 
Dato:  29-05-2016 11:35

Hej :)

Jeg er i den dejlige situation at skulle købe gård hvor alle hestene selfølgelig skal med.

 

Jeg regner med at lave vandre fold dvs. noget lignende paddock paradise stier hvor hesten kommer til at vandre en del.

Den gård vi har i kikkerten ligger rigtig dejligt, men der er en masse gamle Ahorn træer rundt om på det stykke der skal blive til fold, altså de er ikke inde på folden, men kommer til at være helt tæt op af hegnet nogen steder

 

Jeg kan jo ikke være det eneste heste menneske der har fået fortalt frygtelige historier og er blevet advaret mod ahorn forgiftning, men vi lever jo lisom i et land hvor mange af de træer vi har er ahorn så er der nogen der ville være bekymrede her eller selv har en fold hvor der er Ahorn tæt på, hvad gør i?

Er der noget man kan gøre (ud over at fælde træerne)?

Eller er det bare et no go køb når nu de træer er der, hvad siger i? :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har gård....
Forfatter: 
Dato:  29-05-2016 12:58

Vi har gård med masser af ahorn :

Billede

 

Og jeg har aldrig oplevet hestene æde blade e.l.

 

Jeg er mere bekymret for den ene men flotte eg jeg har stående lige op til folden - så hvert efterår sætter jeg et midlertidigt hegn op, når de kaster sine agern. For der har jeg set en af mine heste stå og gnaske i sådan et. Der skete så heldigvis ikke noget ved det :-)

 

Så længe hestene har græs nok, og man giver dem adgang til træstof via halm, også om sommeren på græs, så går de altså ikke i gang med træerne er min erfaring.

 

Og der er jo alt muligt som potentielt kan være farligt for hestene - brandbøger, liljekonval, taks, sort natskygge, bjørneklo, smørblomst ect. Så hvis du ikke tør købe gård pga ahorn træer, så skal du helt opgive at købe ejendom - og det ville da være trist.

 

mvh Charlotte

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Også her
Forfatter: 
Dato:  30-05-2016 21:05

Vi har også mange ahorn langs foldene, og i skoven, hvor hestene også kan gå. Jeg har observeret et par af hestene gå og lege giraf og nippe af bladene, og har derfor skåret de nederste grene af de mest kritiske træer, så de ikke kan nå.

 

Jeg skal være ærlig og sige, at jeg ikke helt kan gennemskue, om det er selve ahornen, der er giftig, eller om det er den svamp, som lever på bladene (ahornrynkeplet), og giver de der sorte pletter, som næsten alle ahornblade har sidst på sæsonen. Synes der er lidt modsatrettet litteratur om emnet, og jeg har ikke orket at sætte mig mere ind i det. Hvis det er selve planten, som er giftig, så kunne jeg godt forestille mig, at det kunne være et problem i forårsmånederne, hvor der ikke er ret meget græs at pille i ( vi har stier/vandrefold), men hvor det til gengæld vælter op med tusindvis af ahornspirer. Mage til opportunistisk plante skal man lede længe efter! Når det er sagt, så har jeg endnu ikke oplevet hos nogle af vores, at der var symptomer på forgiftning. Vi har været på ejendommen i 4 år. Jeg oplever heller ikke, at de spiser de nedfaldne blade i efteråret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ahorntræer
Forfatter: 
Dato:  08-06-2016 15:56

Hej,

 

Min gamle pony gik i mange år i en fold med bl.a. et par store, gamle ahorntræer som skyggetræer. Hun spiste ALDRIG af ahornbladene. Derimod gerne af askeblade og bøgeblade om foråret og hvidtjørnehækken hele året. Også selv om hun var på diæt o.s.v. Jeg ved ikke, om min nuværende hoppe ville kunne dy sig i samme situation, men jeg tror det faktisk. Hun er i hvert fald ikke interesseret, når vi rider forbi ahorntræer - kun lige i at snuse og en enkelt gang at smage, men heldigvis er hun kræsen .

 

Jeg kan ikke råde dig til hverken det ene eller andet, men med den viden jeg har nu, ville jeg nok være lidt til den forsigtige side.

 

MVH
Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pas på!
Forfatter: 
Dato:  16-06-2016 15:48

Hej

 

Jeg ville passe på med ahorntræerne, min pony blev på et tidspunkt alvorlig syg, og dyrelægen mistænkte ahornforgiftning. Så alle folde der kunne være træer der lignede ahorntræer blev evakueret, dog fandt de ikke nogen og dyrelægen udelukkede at min pony havde ahornforgiftning, men det er ikke noget de tager let på. Vores dyrelæge sagde at hvis der er nok med græs på foldene vil hestene typisk holde sig fra dem, men derfor skal man stadig passe på.

 

Mvh. Malou og Memory :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider