Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Lukke vallak sammen med hopper
Forfatter: 
Dato:  09-11-2015 17:48

Godaften HN folk.

 

jeg har i lørdags hentet en dejlig vallak, som skal bli min fremtidige ridehest.

jeg har forinden købet spurgt til om han kunne gå med hopper, hvilket sælger bekræftede at han sagtens kunne.

 

Han fik en halv lørdag hos mig på folden, og smed ham ud først, og hopperne lige efter, og der var ingen problemer, han ville egentlig hellere undersøge folden end de 2 damer.

 

nu har de gået sammen 2 fulde dage + den halve dag, og jeg ser nu en temmelig hingstet vallak. Hopperne løber rundt, og har begge dage været taget ind fuldstændig gennemblødte af sved.

Mit spørgsmål er egentlig, hvor længe jeg skal gi dem sammen for at finde ud af, om det bare ikke duer med mine hopper og ham sammen??

 

han kom ind fra fold først idag, og havde nær splittet sig selv og boks af inden hopperne kom ind.



Med venlig hilsen

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vallak og hopper
Forfatter: 
Dato:  09-11-2015 21:32

Hvor gammel er han?
Jagter han hopperne ondskabsfuldt rundt på folden eller hvad sker der siden hopperne bliver så svedte?

 

Normalt kan en vallak godt gå sammen med hopper, men man kan så ikke lukke en vallak mere ud på folden.

Min vallak går sammen med en hoppe og det er uden problemer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 min er lige modsat
Forfatter: 
Dato:  09-11-2015 23:00

min vallak fatter ikke at han er dreng - tror bare at han er en af pigerne. lidt svært når de har været opstalde ude

 

men jeg ville nu forsætte et par dage. giv evt dem noget hø/wrap eller andet som kan være mere spændende end at fare rundt.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Vallak
Forfatter: 
Dato:  10-11-2015 06:17

Han er 7 år.

jeg synes ikke han er ondskabsfuld overhovedet, jeg har heller ikke set ham hoppe på. Men han snuser selvfølgelig til dem, og så hyler hele flokken, og så løber hopperne stærkt.

vejret har samtidig været en del blæsende, det spiller muligvis også ind.

jeg kan se, når jeg håndterer dem i stalden, at han virker mest opmærksom når jeg tager den ældste hoppe.

 

jeg gir dem tid, og håber det blir godt :)

 

tak for svar



Med venlig hilsen

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Han er jo lige...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2015 09:03

flyttet til en ny flok - for mig lyder der snarere som almindelig "tilpasnings-adfærd", snarere end hingstet adfærd?

At hopperne så er hoppede er en anden sag...

 

Dorte

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Kvinder!
Forfatter: 
Dato:  10-11-2015 09:09

Det lyder som om at hopperne er hysteriske :-D

 

Jeg ville også give det et par dage. Så længe ingen sparker eller jagter hinanden ondskabsfuldt, så bør der falde ro på. Han skal jo også lige falde ind i rang.

 

Min erfaring er at der altid er uro folde med flere hoppe, hvor der hersker mere fred og idyl på folde kun med vallaker.

 

Smid noget hø/wrap ud til dem, men lig det i samme antal bunker som der er hest og langt fra hinanden :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 min vallak
Forfatter: 
Dato:  10-11-2015 09:31

er for viderekommende.. gik med hopper til han blev 1 år.. og kom i "legestue" og gik med vallaker legede dagen lang, blev kastreret som 2 års fordi han konstant blev ved med at hoppe op på vallakerne i leg...... som 3 års hentede jeg ham hjem og så kom han sammen med hopper og der blev han sat på plads.. men han fik jo lige pludselig hopper.. og hvor passer han på dem... det er hans hoppe (og føl) og han er total ulykkelig hvis jeg tager en hoppe ud af folden UDEN ham.. han kan storme rundt og være total svedt når hun kommer tilbage..

han hopper ikke op på dem, men han har virkelig en "beskytter" adfærd.. (selvom han faktisk er en stor kylling, eller også er det fordi han kun er tryg når hun er der)..

Så tænker din vallak skal lige finde ud af det.. og hopperne også.. en stærk lederhoppe er klart at foretrække til hjælp hvis de ikke finder ud af det..

men det er jo lidt sjov med de dyr.. selvom det er en vallak er der nogle, der har hingsteadfærd, nogle beholder deres beskytter trang, og andre noget helt 3....


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vallak
Forfatter: 
Dato:  10-11-2015 21:49

Tak for jeres brugbare svar.

 

selvfølgelig skal han ha lov og falde til, jeg har bare ikke prøvet at smide vallak sammen med hopper, og det virkede lidt voldsomt :)

 

jeg fornemmer allerede at der var noget mere ro på idag. Ingen svedige hopper, og han viste heller ikke den største interesse for dem, som de forrige dage.

 



Med venlig hilsen

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-11-2015 14:03

Hej.

 

Det er jo nok forskelligt fra hestehold til hestehold :)

Jeg har mest erfaringer fra flokke, hvor der er flere vallakker og flere hopper. Der har jeg generelt oplevet en god ro.

Når der dog kun er én vallak og nogle hopper - der kan der godt gå hingst i den.

 

Hos os gik det dog ikke specielt godt, da vi havde en vallak til at gå sammen med 3 hopper.

Han var deres halvbror, men det vidste de jo ikke rigtigt selv. Måske var han mere tiltrukket af dem pga. det? Jeg ved det ikke! Vallakken havde ellers været nem og rolig i andre flokke, men der skete bare et eller andet, da han blev sat sammen med tøserne her. De var bare for dejlige. Så snart de så ham, kom de i brunst og det gik ikke stille for sig.

Han blev meget beskyttende overfor dem og det kunne være svært at hente én af hopperne. Han manglede hende og lavede gerne påstyr på folden, indtil hun var tilbage. Når hun så kom ind på folden igen efter endt træning, skulle hun integreres forfra, synes han. Det resulterede i løbeture og ofte en del knubs til "min" hoppe, som er absolut nederst i hierakiet.

Det gav i det store hele en del uro. Vallakken fik stærke ejerfornemmelse for hopperne, hvilket gav besvær i dagligdagen. Samtidig var det som om, hopperne oftere blev brunstigere - ellers blev brunsten bare kraftigere. Luften var i hvert fald tyk af hormoner, hvin, bid og forbensspark.

Der var også rolige perioder, hvor de bare græssede sammen og hyggede sig ellers havde de ikke fået lov til at gå sammen så længe.

Da vallakken blev flyttet for en måneds tid siden og hopperne igen gik alene sammen blev der først for alvor ro på. :) Og eftersigende er vallakken også rolig og ikke spor hingstet i sin nye flok.

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 blandet flok
Forfatter: 
Dato:  01-12-2015 14:27
Min går i en blandet flok med 8 andre, der er 4 hopper og 5 drenge og der er ingen problemer her, heller ikke da min flyttede ind i sommers.. han blev lukket ud til flokken og de tog deres løbe tur og derefter spiste de græs, vi har en ung hoppe der passer på de svage i flokken så hun tog sig af ham den første dag.. derefter kom fører hoppen i brunst og så var han hendes mand ;)
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider